Урок+презентація "Односкладні речення як частини складного речення "

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі. Очікувані результати: учні вміють відрізняти односкладні речення від двоскладних; визначають типи односкладних речень ; використовують різні види односкладних речень у власному мовленні Тип уроку: узагальнення і систематизація знань Обладнання: ІКТ, підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Типи односкладних речень» Хід уроку Слайд 4 Епіграф Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,– оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна. Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори Ліна Костенко I.Організаційний момент 1. Слово вчителя Мотивація навчальної діяльності Звучить спокійна музика Уявіть, що у ваших долонях - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!» ІІ. Актуалізація набутих знань Слайд 5 1. Що таке речення? (Це одне або декілька слів, якими виражаємо відносно закінчену думку). 2. Якими бувають речення за будовою? (прості й складні). 3. Які речення називають простими? 4. Які речення називають складними? 5. З чого складається граматична основа речення? 6. Які речення називають двоскладними? 7. Які речення називають односкладними? 8. Яка роль односкладних речень у мовленні? (Урізноманітнюють і збагачують мовлення. Ними можна передати думки, почуття, які неможливо передати двоскладними реченнями) 9. Які ви знаєте види односкладних речень? (З головним членом у формі присудка: о-о, н-о, у-о, б-о; з головним членом у формі підмета: називні) • Вам було додому завдання: виписати із поданих уривків віршів Т. Шевченка певний тип односкладних речень 2. Робота з епіграфом - Визначити односкладні речення II. Повідомлення теми і мети уроку Отже, на сьогоднішньому уроці ми поглибимо знання про односкладні речення і тема сьогоднішнього уроку «Односкладні речення як частини складного речення» (Запишіть у зошити число і тему уроку). Називні речення – у яких головний член здебільшого виражається іменником у називному відмінку, рідше – займенником. Із другорядних членів у називному реченні може бути лише означення. III. Узагальнення і систематизація знань 1.Робота біля дошки - Записати речення, підкреслити головні члени, визначити вид кожного з них. Люблю чернігівську дорогу весною, влітку, восени(Л. Костенко)(озн-ос.). 2. Нас зустрічають хлібом-сіллю(Леся Українка)(неозн.-ос.) 3. Учись не до старості, а до смерті(Нар.творч.)(узаг.-ос.) 4. На лузі траву скошено(безос.) 5. Темна ніч.(називне) 2.Графічний диктант «Коло думок» Слайд 6 - Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1, 1+2, 2+1, 2+2), де 1 – умовно односкладне речення, 2 – умовно двоскладне речення. 1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський). 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський). 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський). 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало). 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко). 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало). 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало). 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко). 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський). 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко). Слайд 7 (Ключ: 1. 2+1; 2. 1+1; 3. 2+2; 4. 1+2; 5. 1+2; 6. 2+1; 7. 1+2; 8. 1+1; 9. 2+1; 10. 1+2; 11. 1+2). Слайд 8 3. Дослідження моделювання (робота в парах) Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид. 1. Городи садили часом і на клечальні свята, 2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе, 3. У часи середньовіччя вважалося, 4. На сади приходьте дивитися при місяці, 5. Іноді він бачив усе так виразно, 6. Оглянься - А. коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко). Б. прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є. Гуцало). В. але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов). Г. що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пізнаю світ»). Д. що аж моторошно ставало (О. Васильківський). Е. звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів (З календаря). Слайд 9 (Ключ: 1в; 2е; 3г; 4а; 5д; 6б 1. 1+2; 2. 2+1; 3. 1+2; 4. 1+2; 5. 2+1; 6. 1+2) Слайд 10 Фізкультхвилинка Піднімаймо руки вгору, Нахиляємось додолу, Не згинаймо власні ноги Як торкаємось підлоги. (Який вид односкладних дієслівних речень використано?) 4. Розподільний диктант. Розподіліть у стовпчики типи односкладних речень: 1) означено-особові; 2) неозначено-особові; 3) узагальнено-особові; 4) безособові; 5) називні. Люби життя у боротьбі щоденній.(о-о) Ведуть коня вороного.(н-о) Пахне терпкою ожиною в лісі.(б-о) Знай ціну і дружбі, й ворожнечі.(у-о) Поживемо — побачимо. (о-о) Вище себе не скочиш.(у-о) Козацькому роду нема переводу.(у-о) Холодний день.(н) Обвітрена блакить.(н) У нашій сім’ї дуже шанували лелек.(н-о) Тиша. Озеро. Туман.(н) Зілля приклади до ран. (о-о) 4. Робота у групах . Клас ділиться на дві команди, виконують тестові завдання на швидкість. Двоє учнів працюють індивідуально ( картки №№1,2) Слайд 11 • Аутрелаксація Сядьте зручно, заплющіть очі. Уявіть тихий зимовий день. Скрізь оживає диво-казка. Ліс дрімає. Навколо снігові кучугури, а на деревах шапками лежить сніг. Як чудесно в таку днину! Запишіть тему твору-мініатюри: «Зимовий день». Які асоціації викликають у вас такі слова: День – морозний, холодний, сірий, сонячний. Небо – голубе, сіре, чисте, наче притомилось. Сніг – блискучий, іскристий. Дерева – сонні, сумні, чорні, безлисті, пухнасті, вдягли біленькі хусточки. Використовуючи опорні слова, ви повинні написати твір-мініатюру «Зимовий день.»
Перегляд файлу

                                          

 

 

 

 

 

як частини складного речення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель Харківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

Білан Т. І.

                                                         

 

 

Слайд 3

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі.

Очікувані результати: учні вміють відрізняти односкладні речення від двоскладних; визначають типи односкладних речень ; використовують різні види односкладних речень  у власному мовленні

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Обладнання: ІКТ, підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Типи односкладних речень»

 

Хід уроку

                                                            Слайд 4

Епіграф

Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори

                                                                                           Ліна Костенко 

 

 

I.Організаційний момент

 1. Слово вчителя

Мотивація навчальної діяльності

Звучить спокійна музика

  Уявіть, що у ваших долонях - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

ІІ. Актуалізація набутих знань

                                                         Слайд 5

  1. Що таке речення? (Це одне або декілька слів, якими виражаємо відносно закінчену думку).
  2. Якими бувають речення за будовою? (прості й складні).
  3. Які речення називають простими?
  4. Які речення називають складними?
  5. З чого складається граматична основа речення?
  6. Які речення називають двоскладними?
  7. Які речення називають односкладними?
  8. Яка роль односкладних речень у мовленні? (Урізноманітнюють і збагачують мовлення. Ними можна передати думки, почуття, які неможливо передати двоскладними реченнями)
  9. Які ви знаєте види односкладних речень? (З головним членом у формі присудка: о-о, н-о, у-о, б-о; з головним членом у формі підмета:  називні)
  • Вам було додому завдання: виписати із поданих уривків віршів                         Т. Шевченка певний тип односкладних речень

 

 2. Робота з епіграфом

- Визначити односкладні речення

 

 

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

Отже, на сьогоднішньому уроці ми поглибимо знання про односкладні речення  і тема сьогоднішнього уроку «Односкладні речення як частини складного речення» (Запишіть у зошити  число і тему уроку).

 

Картинки по запросу односкладні речення приклади

Називні речення – у яких головний член здебільшого виражається іменником у називному відмінку, рідше – займенником. Із другорядних членів у називному реченні може бути лише означення.

III. Узагальнення і систематизація знань

     1.Робота біля дошки

- Записати речення, підкреслити головні члени, визначити вид кожного з них.

Люблю чернігівську дорогу весною, влітку, восени(Л. Костенко)(озн-ос.). 2. Нас зустрічають хлібом-сіллю(Леся Українка)(неозн.-ос.) 3. Учись не до старості, а до смерті(Нар.творч.)(узаг.-ос.) 4. На лузі траву скошено(безос.) 5. Темна ніч.(називне)

2.Графічний диктант «Коло думок»               Слайд 6

- Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1, 1+2, 2+1, 2+2), де   1 – умовно односкладне речення, 2 – умовно двоскладне речення.

1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський). 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський). 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський). 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало). 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко). 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало). 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало). 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко). 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський). 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).

Слайд 7

(Ключ: 1. 2+1; 2. 1+1; 3. 2+2; 4. 1+2; 5. 1+2; 6. 2+1; 7. 1+2; 8. 1+1; 9. 2+1; 10. 1+2;      11. 1+2).

Слайд 8

3. Дослідження моделювання (робота в парах)

Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид.

 

1. Городи садили часом і на клечальні свята,

2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,

3. У часи середньовіччя вважалося,

4. На сади приходьте дивитися при місяці,

 5. Іноді він бачив усе так виразно,

6. Оглянься -

А. коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко).

Б. прожиті твої дні летять слідом за тобою         (Є. Гуцало).

В. але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов).

Г. що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пізнаю світ»).

Д. що аж моторошно ставало                            (О. Васильківський).

Е. звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів         (З календаря).

 

Слайд 9

(Ключ: 1в; 2е; 3г; 4а; 5д; 6б       1. 1+2; 2. 2+1; 3. 1+2; 4. 1+2; 5. 2+1; 6. 1+2)

 

Слайд 10

Фізкультхвилинка

 

Піднімаймо руки вгору,

Нахиляємось додолу,

Не згинаймо власні ноги

Як торкаємось підлоги.

(Який вид односкладних дієслівних речень використано?)


 


4. Розподільний диктант.

Розподіліть у стовпчики типи односкладних речень: 1) означено-особові;

2) неозначено-особові; 3) узагальнено-особові; 4) безособові; 5) називні.

Люби життя у боротьбі щоденній.(о-о)  Ведуть коня вороного.(н-о)  Пахне терпкою ожиною в лісі.(б-о) Знай ціну і дружбі, й ворожнечі.(у-о)  Поживемо — побачимо.  (о-о) Вище себе не скочиш.(у-о) Козацькому роду нема переводу.(у-о)  Холодний день.(н) Обвітрена блакить.(н) У нашій сім’ї дуже шанували лелек.(н-о) Тиша. Озеро. Туман.(н) Зілля приклади до ран. (о-о)

                                             

4. Робота у групах . Клас ділиться на дві команди, виконують тестові завдання на швидкість.

Двоє учнів працюють індивідуально ( картки №№1,2)

Слайд 11

  •  Аутрелаксація

Сядьте зручно, заплющіть очі. Уявіть тихий зимовий день.

Скрізь оживає диво-казка. Ліс дрімає. Навколо снігові кучугури, а на деревах шапками лежить сніг. Як чудесно в таку днину!

Запишіть тему твору-мініатюри: «Зимовий день». Які асоціації викликають у вас такі слова:

День – морозний, холодний, сірий, сонячний.

Небо – голубе, сіре, чисте, наче притомилось.

Сніг – блискучий, іскристий.

Дерева – сонні, сумні, чорні, безлисті, пухнасті, вдягли біленькі хусточки.

Використовуючи опорні слова, ви повинні написати твір-мініатюру «Зимовий день.»

 

IV. Підсумки уроку

Слайд 12

 Лінгвістична гра «Третє зайве»

        Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень. Знайти третє «зайве».

Варіант 1

1. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С. Богдан). 2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану      (А. Коваль). 3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними (С. Богдан).

Варіант 2

1. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан). 2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан). 3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні місяці, до брата Йосипа (Д. Чуб).

Визначити, у яких складних реченнях умовно односкладними реченнями виражені обидві частини.

 

V. Незакінчене речення                   Слайд 13

 

Я дізнався про…

Я навчився…

Я зрозумів…

 

 

. Домашнє завдання                       Слайд 14

 

Повторити параграфи 16 – 21

Виконати тести, перейшовши за посиланням join.naurok.ua  код доступу 8609380.

У кого немає можливості зайти «На урок», виконати тестові завдання на с.96-98

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Односкладне речення як частина складного речення. Урок у 8 класі

Номер слайду 2

Односкладне речення як частина складного речення. Двадцять перше січня. Класна робота

Номер слайду 3

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне зтавлення до рідного краю. Очікувані результати: учні вміють відрізняти односкладні речення від двоскладних; визначають типи односкладних речень; використовують різні види односкладних речень у власному мовленні. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань. Обладнання: ІКТ, підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Типи односкладних речень»

Номер слайду 4

Епіграф уроку Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–оці степи, це небо, ці ліси,усе так гарно, чисто, незрадливо,усе як є – дорога, явори,усе моє, все зветься – Україна. Така краса, висока і нетлінна,що хоч спинись і з Богом говори Ліна Костенко

Номер слайду 5

Метод «Мікрофон»Що таке речення? Якими бувають речення за будовою? Які речення називають простими?Які речення називають складними?З чого складається граматична основа речення?Які речення називають двоскладними?Які речення називають односкладними?Яка роль односкладних речень у мовленні? Які ви знаєте види односкладних речень?

Номер слайду 6

Графічний диктант «Коло думок»- Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1, 1+2, 2+1, 2+2), де 1 – умовно односкладне речення, 2 – умовно двоскладне речення. Графічний диктант «Коло думок»Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1, 1+2, 2+1, 2+2), де 1 – умовно односкладне речення, 2 – умовно двоскладне речення.1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський). 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський). 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський). 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало). 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко). 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало). 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало). 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко). 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський). 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).

Номер слайду 7

Правильні відповіді 1. 2+1 8. 1+1 2. 1+1 9. 2+1 3. 2+2 10. 1+2 4. 1+2 11. 1+2 5. 1+2 6. 2+1 7. 1+2

Номер слайду 8

Дослідження-моделювання(робота в парах)Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид.1. Городи садили часом і на клечальні свята,2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,3. У часи середньовіччя вважалося,4. На сади приходьте дивитися при місяці, 5. Іноді він бачив усе так виразно,6. Оглянься -А. коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко). Б. прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є. Гуцало). В. але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов). Г. що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пізнаю світ»). Д. що аж моторошно ставало (О. Васильківський). Е. звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів (З календаря).

Номер слайду 9

Правильні відповіді1в; 2е; 3г; 4а; 5д; 6б 1+2 (н-о)2+1 (б-о)1+2 (б-о)1+2 (н-о)2+1 (б-о)1+2 (о-о)

Номер слайду 10

Фізкультхвилинка Піднімаймо руки вгору,Нахиляємось додолу,Не згинаймо власні ноги,Як торкаємось підлоги. Який вид односкладних речень використано?

Номер слайду 11

Аутрелаксація. Сядьте зручно, заплющіть очі. Уявіть тихий зимовий день. Скрізь оживає диво-казка. Ліс дрімає. Навколо снігові кучугури, а на деревах шапками лежить сніг. Як чудесно в таку днину!Запишіть тему твору- мініатюри: «Зимовий день». Використовуючи опорні слова ( день – морозний, холодний, сонячний; небо – голубе, сіре, чисте; сніг – блискучий, іскристий; дерева – сонні, сумні, чорні, вдягли біленькі хусточки), написати твір-мініатюру.

Номер слайду 12

Лінгвістична гра «третє зайве»Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень. Знайти третє «зайве». Варіант 11. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С. Богдан). 2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану (А. Коваль). 3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними (С. Богдан). Варіант 21. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан). 2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан). 3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні місяці, до брата Йосипа (Д. Чуб). Визначити, у яких складних реченнях умовно односкладними реченнями виражені обидві частини.

Номер слайду 13

Незавершене речення. На сьогоднішньому уроці я навчився…. На сьогоднішньому уроці я дізнався….

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Повторити параграфи 16 – 21 Перейти за посиланням «На урок» і виконати тести (join.naurok.ua код доступу 8609380)У кого немає можливості зайти «На урок», виконати тестові завдання на с.96-98

Номер слайду 15

Дякую за увагу!

zip
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
3992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку