Укр.мова. 1 клас. 27-29 тиждень. Урок можна використовувати для проведення онлайн.
Тема. Слова-назви, ознаки, дії предметів та службові слова. (Слайд 1)
Очікувані результати:
-
з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
-
використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для перетворення усної інформації;
-
ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації;
-
читає правильно та виразно вголос графічні та інформаційні тексти залежно від мети читання;
-
записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються;
-
висловлює власні думки і почуття з приводу переглянутих простих медіатекстів (світлин).
Перебіг уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Вступна частина.
-
Бесіда «Від звука до мови».
-
Ми вимкнули мікрофони, щоб нам не заважали зайві звуки.
-
Звуки: мовні і немовні.
-
Немовні: птахи, сигнали машин, механізмів, інструментів.
-
Мовні звуки: голосні і приголосні.
-
Голосні можемо проспівати, позначаємо О, їх 6.
-
Приголосні звуки: тверді і м’які. Позначаємо – і =.
-
Пом’якшують: ь, і, я, ю, є, завжди м’який й.
-
Приголосні глухі та дзвінкі. Глухі: к, п, т, ф, х, с, ш, ц, ч.
-
Звуки зливаємо у склади, склад утворюється з голосного звука або голосного і приголосного.
-
Зі складів утворюємо слова, зі слів речення, з речень текст.
-
Звуки позначаються буквами. Букви складають алфавіт. У якому 33 літери. Букви бувають великі та маленькі, писані та друковані.
ІІІ. Слова назви, ознаки, дії предметів.
-
Відгадування слова.(Слайд2)
-
Відгадайте малюнковий код, для цього розгляньте малюнки і складіть слово з перших літер цих слів.
-
Робота з іменниками.
-
Яке питання я поставила, щоб запитати у вас про предмет? (що?)
-
Слова, які відповідають на питання хто? або що? називають предмети.
-
Які предмети, до яких можна поставити питання Що? ви ще бачите на малюнку? (Слайд 3)
-
А хто знаходиться за чашкою?
-
Які істоти ще відповідають на питання хто? на цьому малюнку?
-
Отже, предмети і живі істоти, які нас оточують мають назву або ім’я. Ми їх називаємо словами і говоримо, що це слова- назви предметів. Ще такі слова називають іменники, від слова «ім’я».
-
Якщо такі слова вказують на людей чи тварин, тобто живих істот, то ми про них запитуємо Хто це?
-
Якщо такі слова вказують на речі, рослини, явища природи чи абстракті поняття (радість, життя, свято), то ми до цих слів ставимо питання Що це?
-
Робота з прикметниками.
-
Кожна жива істота чи предмет неповторний, відрізняється від іншого своїм кольором, розміром, формою, матеріалом з якого виготовлений. Тобто всі предмети та живі істоти мають свої ознаки. За цими ознаками ми й відрізняємо різні предмети. (Слайд 4)
-
Якого кольору чашка?
-
Який розмір?
-
Яка форма?
-
З якого матеріалу зроблена?
-
Тобто, ви назвали ознаки або прикмети саме цієї чашки, що на малюнку.
-
А яка ця чашка?
-
Яке питання я поставила, щоб дізнатися ознаки чашки? (Яка?).
-
Отже, всі предмети і люди і тварини відрізняються своїми ознаками або прикметами: будовою, кольором, розміром, формою та матеріалом з якого зроблені, якщо це стосується неживих предметів. Ці ознаки ми називаємо за допомогою спеціальних слів – ознак предметів. Ці слова відповідають на питання Яка? Яке? Який? Які?
-
Дієслова.
-
Кожен предмет та жива істота може виконувати певну дію або роботу.
-
Яку роботу виконує або що робить чашка? (стоїть). (Слайд 5)
-
Що робить дівчинка? (готується випити капучіно, радіє, показує язика, стоїть, посміхається).
-
Поставте запитання, що я змогла вам відповісти, що котики чекають чаювання? ( що роблять?)
-
Поставте питання, щоб я вам змогла відповість про дію ляльки. (Що робить лялька?)
-
(Слайд 6)Що робить наступна чашка? (біжить, йде, посміхається, парує, розмахує руками).
-
Яке питання ви повинні поставити, щоб я вам відповіла, що наступна чашка посміхається? (що робить?).
-
Отже, всі предмети та істоти виконують певну дію або роботу, навіть, тоді, коли вони просто стоять. Щоб запитати, яку дію виконує предмет чи істота ми ставимо питання Що робить? Або Що роблять?, якщо предметів багато.
ІV. Руханка.
Граємо в гру «Не скажи, а покажи».
-
Хто сидить перед екраном? (я).
-
Чого десять на руках? (Пальці).
-
Покажіть предмет такого ж кольору як і чашка дівчинки на малюнку?
-
Покажіть предмет , який форму чотирикутника.
-
Що часто робить жабка?
-
Що робить рибка?
-
Що робила друга чашка?
-
Що роблять учні під час уроку?
V. Побудова речень. Поняття про службові слова.
-
Складемо з поданих слів речення. (Слайд 7)
Червона чашка стоїть на столі.
-
Замінимо слова малюнками і поставимо до них питання.
-
Ставимо питання: червона -Яка?, чашка – Що?, стоїть – що рибить? стіл – що?
-
До якого слова ми не поставили питання? (на).
-
В мові існують «маленькі слова», наприклад: на, до, у, в, і, й, біля, під, перед, через, а, що та багато інших, які ми не можемо замінити малюнком зображенням, а отже і поставити до питання. Такі слова називаються – службовими словами, бо вони потрібні нам в мові, але не можуть бути зображені, показані предметом.
-
Вони такі маленькі та ще й не відповідають на жодне запитання, може вони нам не потрібні? Давайте спробуємо прочитати речення без службового слова на.
Червона чашка стоїть столі.
-
Чи зрозуміле речення у нас вийшло? Так для чого нам потрібні ці «маленькі службові» слова? (Для зв’язку слів).
-
Службові слова служать для зв’язку слів у реченні, вони зв’язують слова між собою і тому мова стає нам зрозумілою.
VІ. Рефлексія.
-
Поставте питання до слів, щоб відповідь була це слово. (Слайд 8)
-
Поставте питання, щоб відповідь була колір слова.
-
Поставте питання, що відповідь була про те, які ці предмети на малюнку:
Твердий – Який?
Маленьке – Яке?
Пластикові – Які?
-
Поставте питання про те, що роблять ці предмети чи з ними.
-
Продовжіть речення.
Слова, які написані то це, що означають – назву предмета. (Слайд 9)
Слова, які позначають форму, розмір, колір, матеріал. – це слова ознаки предмета. (Слайд 10)
Слова, які вказують на роботу предмета - це слова дії предмета. (Слайд 11)