Урок + Презентація "Заглиблення в людську психологію, поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Вільяма Шекспіра"

Про матеріал

Розробка уроку зарубіжної літератури у 8 класі на тему: "Заглиблення в людську психологію, поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Вільяма Шекспіра"

Перегляд файлу

Заглиблення в людську психологію, поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Вільяма Шекспіра (8 клас)

Мета:

  • поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Вільяма Шекспіра; розширити знання учнів про жанр сонету;
  • формувати і розвивати навички виразного читання та аналізу сонетів, висловлювання та аргументування власної думки;
  • виховувати почуття захоплення мистецтвом доби Відродження.

Очікувані результати: учень пояснює, що шекспіра вважають геніальним англійським поетом доби Відродження, бо він не мав собі рівних за здатністю заглиблення в людську психологію, її найпотаємніші куточки; опоетизував людину та красу її почуттів; дає визначення поняттю сонет, називає види сонетів; виразно читає та аналізує сонети Шекспіра.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, ТЗН

Епіграф:       Ти смерті й забутті минеш дорогу

І, відшукавши путь в людські серця,

Вперед ітимеш із віками в ногу,

Аж доки дійде світ свого кінця.

 

І в день суда ти житимеш у слові,

В піснях моїх, що сповнені любові.

Вільям Шекспір

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

  1. Привітання
  2. Девіз уроку

Не просто слухати, а чути!

Не просто дивитися, а бачити!

Не просто відповідати, а міркувати!

Дружно і плідно працювати!!!

  1. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Скриня» (демонстрація зображення предметів, які пов’язані із фактами з життя В.Шекспіра)

а) рукавичка

б) олень

в) актор

г) глобус

д) сокіл

е) знак «?»

є) спис

 

  1.        Бесіда
  • Представником якої культурної епохи вважають Вільяма Шекспіра?
  • Що таке Відродження?
  • Які хронологічні межі Відродження?
  • Який основний принцип Ренесансу?
  • Назвіть найвизначіших представників доби Ренесансу.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку.

       Яскравою сторінкою в культурі Відродження стала англійська література. І зіркою, яка осяяла її на віки, є великий драматург і поет Вільям Шекспір. Саме про нього і його творчість ми будемо говорити на уроці. Запишіть тему уроку.

        Сьогодні у нас на столі фіалка. Кажуть, вона була улюбленицею Шекспіра, його маленькою « дарлінг». Нехай вона стане дарунком душі поета, а вам допоможе відкрити серця для сьогоднішнього уроку.

         Ім’я Шекспіра завжди супроводжується епітетами «великий», «геніальний», «неповторний». Він був видатним митцем усіх часів і народів. Даніел Берт, автор антології « Сто кращих літераторів», помістив його ім’я першим у списку світових класиків. Така висока оцінка – визнання поета неперевершеним майстром слова і майстром у відтворенні  людських почуттів.

         Незабаром після смерті Шекспіра поет Бен Джонсон віддав данину його величі такими рядками:

Ты памятником без могилы стал.

Ты жив еще, покуда жив твой том

И мы для чтенья снабжены умом…

Ликуй, моя Британия! Твой сын

Над сценами Европы властелин.

Не сын он века, но для всех времен!  

      Ці слова поета виявились пророчими, оскільки кожне покоління знаходить у його творах актуальний для себе зміст, впізнає у шекспірівських героях самих себе. І скільки б не існував світ, твори Шекспіра будуть жити, бо він побачив у людях найголовніше – їх людську сутність.

 Минуло понад 400 років, а твори Вільяма Шекспіра не припали пилом історії. Він серед нас, бо і нині його п’єси йдуть з аншлагом у різних театрах світу. Такі шекспірівські персонажі як Ромео і Джульєтта викликають у нас асоціації з образами закоханих, Отелло – з образом ревнивця, король Лір – з образом батька, зрадженого дітьми, образ Гамлета, принца Датського – вважають «вічним» образом у світовій літературі.

Що ж це за людина? Чим вона жила?Які твори писала? Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про Шекспіра, познайомившись з частинкою його творчості – сонетами. А що ви побачите такого особливого і нового в творіннях Шекспіра, зокрема у його сонетах? Я пропоную вам протягом уроку заповнити асоціативний ряд:

 

Ш

Е

К

С

П

І

Р

 

 ІІ. Основна частина

  1. Теорія літератури. Пояснення вчителя.
  • Що таке сонет?
  • Де і коли виник жанр сонету?
  • Хто були першими поетами в жанрі сонету?

СОНЕТ

італійсько – французький            англійський (шекспірівський)

(2 катрени і 2 терцени)      (3 катрени і один двовірш

                                                   з парним римуванням)

4+4+3+3                                                   4+4+4+2

 

 За висловом Дмитра Павличка «сонет – це найменший драматургічний твір». Його драматургічний конфлікт закладений у самій його будові: перший катрен містить у собі тезу; другий – антитезу, а в терценах міститься синтез, тобто розв’язка проблеми.

 Форма сонета виявилася надзвичайно гнучкою для вираження різних почуттів. Це можна простежити на прикладі сонетів Шекспіра. Усі його сонети поділяються умовно на три групи:

І. сонети, присвячені другові (1 – 126)

ІІ. сонети, присвячені коханій «смаглявій леді» (127 – 152)

ІІІ. сонети, в яких оспівується радість і краса кохання (153 – 154)

 

  1. Робота в групах. Виразне читання та аналіз сонетів.

ГРУПА № 1.

Сонет № 66 в перекладах Івана Франка, Дмитра Павличка та Дмитра Паламарчука.

  • Яким постає ліричний герой у цьому вірші?
  • Що створює трагічний настрій цього сонета?
  • Чому тут з’являється образ смерті?
  • Як поет описує навколишній світ?
  • Що не влаштовує його в цьому світі?
  • Що протиставляється смерті в останніх двох рядках?
  • Чи можна назвати ці рядки втіленням основної думки твору?

 

ГРУПА № 2.

Сонет № 116 в перекладі Дмитра Паламарчука.

  • Які почуття втілені у даному сонеті?
  • Розкрийте основний конфлікт твору, його ідею.
  • Які художні засоби використовує перекладач для відтворення головної думки сонета?

 

 ГРУПА № 3.

 Сонет № 130 в перекладах Дмитра Паламарчука та Міхаеля Чайковського, а також мовою оригіналу.

  • Яким постає образ коханої поета?
  • Доведіть, що ідеал поета має цілком земну красу.

 

  1. Презентація роботи в групах. Завдання для класу.
  • доберіть означення до образу ліричного героя сонету № 66

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Якими ви уявляєте образи сонета № 116? Усне малювання.

 

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

       Визначте коло тем і проблем, які порушує Вільям Шеккспір у своїй поезії.

  1. Компаративний аналіз сонетів Данте, Петрарки і Шекспіра.

 

Данте

(на межі епох – Середньовіччя-Відродження)

Петрарка

(Відродження)

Шекспір

(Пізнє Відродження)

Беатріче

Лаура

невідомий білявий блакитноокий юнак, смаглява леді

італійський сонет (4+4+3+3)

шекспірівський (4+4+4+2)

оспівують жіночу красу і кохання

відображення краси божества; образ коханої не має індивідуальних рис

кохання – гріховне почуття

гімн земній красі; образ коханої не ідеалізований, але все одно прекрасний; любов – вірна опора

  1. Музична сторінка. Прослуховування пісні у виконанні Алли Пугачової на слова сонета №    Вільяма Шекспіра. Обмін враженнями.
  • Які почуття ліричного героя?
  • Чи вдалося співачці передати емоційну напругу сонета?

 

  1. Творча рубрика «Це цікаво і корисно знати».

Випереджувальне завдання «Я знаю, що…» Цікаві факти про Шекспіра.

 

ІІI. Підсумкова частина

  1. «Асоціативний ряд» (перевірка завдання)

Отже, які асоціації виникли у вас з ім’ям короля поезії?

 

  1. Інтерактивна вправа «Мішень».

За допомогою канцелярської кнопки визначте на мішень, що знаходиться на дошці ціль «влучення в душу» сонетів видатного англійського поета, драматурга, актора Вільяма Шекспіра.

 

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці (протягом уроку, самооцінювання роботи в групах, підсумкове оцінювання)

 

VII. Домашнє завдання.

  • для всіх: вивчити напам’ять один сонет В.Шекспіра (на вибір)

 

  • високий рівень: написати власний сонет

 

  • достатній рівень: аналіз одного сонета за схемою (на вибір)

 

  • середній рівень: усне малювання за образом блакитноокого юнака або смаглявої леді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

1

Номер слайду 2

2 Не просто слухати, Не просто дивитися, Не просто відповідати, Дружно і плідноа чути!а бачити!а міркувати!працювати!ДЕВІЗ УРОКУ

Номер слайду 3

«СКРИНЯ»3

Номер слайду 4

ВІДРОДЖЕННЯ4

Номер слайду 5

ТЕМА: Заглиблення в людську психологію,поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання й дружбив сонетах Вільяма Шекспіра. Ти смерті й забуття минеш дорогуІ, відшукавши путь в людські серця,Вперед ітимеш із віками в ногу,Аж доки дійде світ свого кінця.І в день суда ти житимеш у слові,В піснях моїх, що сповнені любові. В. Шекспір. Сонет № 555

Номер слайду 6

6 Ты памятником без могилы стал. Ты жив еще, покуда жив твой том. И мы для чтенья снабжены умом…Ликуй, моя Британия! Твой сын. Над сценами Европы властелин. Не сын он века, но для всех времен!Бен Джонсонr

Номер слайду 7

7«Асоціативний ряд»ШЕКСПІР

Номер слайду 8

8 СОНЕТіталійсько – французький(2 катрени і 2 терцени)4+4+3+3англійський (шекспірівський)(3 катрени і 1 двовірш з парним римуванням)4+4+4+2І. сонети, присвячені другові (1 – 126)ІІ. сонети, присвячені коханій смаглявій леді (127 – 152)ІІІ. сонети, в яких оспівується радість і краса кохання (153 – 154)

Номер слайду 9

9 РОБОТА В ГРУПАХ. ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ ТА АНАЛІЗ СОНЕТІВ

Номер слайду 10

10 ГРУПА № 1. СОНЕТ № 66 Стомившися, вже смерті я благаю,Бо скрізь нікчемність в роскоші сама,І в злиднях честь доходить до одчаю,І чистій вірності шляхів нема,І силу неміч забива в кайдани,І честь дівоча втоптана у бруд,І почесті не тим, хто гідний шани,І досконалості ганебний суд,І злу - добро поставлене в служниці,І владою уярмлені митці,І істину вважають за дурниці,І гине хист в недоума руці;Стомившись тим, спокою прагну я,Та вмерти не дає любов моя. Переклад Дмитра Паламарчука ліричний герой

Номер слайду 11

11 ГРУПА № 2. СОНЕТ № 116 Не буду я чинити перешкоди Єднанню двох сердець. То не любов, Що розцвіта залежно від нагоди І на віддаленні згасає знов. Любов - над бурі зведений маяк, Що кораблям шле промені надії, Це - зірка провідна, яку моряк Благословляє в навісній стихії. Любов - не блазень у руках часу, Що тне серпом своїм троянди свіжі - І щік, і уст незайману красу. Той серп любові справжньої не ріже. Як це брехня- я віршів не писав, І ще ніхто на світі не кохав. Переклад Дмитра Паламарчука

Номер слайду 12

12 ГРУПА № 3. СОНЕТ № 130 My mistress' eyes are nothing like the sun;Coral is far more red than her lips' red;If snow be white; why then her breasts are dun;If hairs be wires, black wires grow on her head. I have seen roses damasked, red and white,But no such roses see I in her cheeks,And in some perfumes is there more delight. Than in the breath that from my mistress reeks. I love to hear her speak, yet well I know. That music hath a far more pleasing sound;I grant I never saw a goddess go -My mistress when she walks treads on the ground. And yet, by heaven, I think my love as rare. As any she belied with false compare. William Shakespeare

Номер слайду 13

13«МОЗКОВИЙ ШТУРМ». Визначте коло тем і проблем, які порушує Шекспір у своїй поезіїСОНЕТИДРУЖБАКОХАННЯСМЕРТЬКРАСАЖИТТЯСЕНС БУТТЯ

Номер слайду 14

14 КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ СОНЕТІВ{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Автор. Данте(на межі епох – Середньовіччя та Відродження)Петрарка(Відродження)Шекспір (Пізнє Відродження)Присвячення. Вид сонета. Основна думка. Тематика. Беатріче. Лаураблакитноокий юнаксмаглява ледііталійський (4+4+3+3)шекспірівський(4+4+4+2)оспівування жіночої краси і кохання. Кохана – як божество, не має індивідуальностіКохання – почуття гріховне. Гімн земній красі,образ коханоїцілком земний

Номер слайду 15

15

Номер слайду 16

16 ТВОРЧА РУБРИКА «ЦЕ ЦІКАВО І КОРИСНО ЗНАТИ…»«ЯЗНАЮ, ЩО…»

Номер слайду 17

17«Асоціативний ряд»ШЕКСПІР

Номер слайду 18

18«МІШЕНЬ»

Номер слайду 19

19 Домашнє завдання.для всіх: вивчити напам’ять один сонет В. Шекспіра (на вибір) високий рівень: написати власний сонет достатній рівень: аналіз одного сонета за схемою (на вибір) середній рівень: усне малювання за образом блакитноокого юнака або смаглявої леді

zip
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
2479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку