Тема: Причини виникнення держави. Поняття й ознаки держави.
Мета: пояснити учням причини виникнення держави; ознайомити із теоріями походження держави; визначити основні ознаки держави; з’ясувати відмінність між поняттями «суспільство», «держава», «країна».
Очікувані результати: називати основні теорії походження держави; пояснювати та застосовувати поняття «держава»; називати основні ознаки держави
Епіграф
«Держава створюється задля того,
щоб жити щасливо».
Арістотель
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація знань учнів
Запитання
Пригадайте з курсу історії, який лад передував виникненню держави різних народів. Коли виникли держава і право, і чи виникли вони одночасно?
ІІІ. Мотивація до навчальної діяльності
На уроках історії ви вивчали про утворення держав у різних народів, причини виникнення держави, її ознаки та функції з точки зору історичної науки. Держава і право виникли у різних народів у різні історичні епохи, а найперші держави виникли 5 тис. років тому. Сьогодні ми повинні опанувати цей матеріал із точки зору правової науки.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Виникненню держави передував первісний лад. Із зміною суспільних відносин первісна система організації життя людського колективу, управління ним уже не задовольняє потреби суспільства. Серед причин, які привели до поступового виникнення держави, — зміни в організації суспільства. Спочатку відбулися три великі поділи праці, а також розвиток знарядь праці, унаслідок яких у людей уперше в історії з'являються надлишки. Поступово відбувається розпад первісного родоплемінного суспільства, розвиваються засоби виробництва, змінюється соціальна структура суспільства. Унаслідок цього, з одного боку, відбувається зміна способу виробництва та споживання, а з іншого — виникає політична організація суспільства, яка набуває форми держави.
Метод «Коло ідей» (учні обговорюють і визначають основні причини виникнення первісної держави)
Основні причини виникнення первісної держави
Основною причиною виникнення новітньої держави — реалізація права нації на самовизначення.
Поняття та ознаки та держави.
Отже, Держава — це суверенна, політикотериторіальна організація публічної влади певних соціальних груп населення в соціально неоднорідному суспільстві, яка має спеціальний апарат управління і примусу, здатна за допомогою права робити свої веління загальнообов'язковими для населення всієї країни, а також здійснювати керівництво суспільством.
Все населення цілого світу живе у певній державі, тому кожна людина перебуває у тісному зв’язку із нею.
Держава характеризується низкою ознак, які відрізняють її від суспільства та його політичних організацій.
До основних ознак держави належать:
територія. Порівняно з первісним суспільством держава є організацією територіальною, яка існує тільки у певних територіальних межах.
населення. Воно розселене по всій території держави, яка поділяється на адміністративно-територіальні чи політико-територіальні одиниці.
наявність публічної влади, яка відокремлена від суспільства і стоїть над ним. Публічна влада має свою систему державних органів і посадових осіб, які захищають і охороняють інтереси тих, хто має владу.
суверенітет. Це політикоправова властивість державної влади, яка відображається у самостійності, повноті, єдності і верховенстві у межах її території, а також незалежності і рівноправності країни у зовнішніх відносинах.
здатність видавати закони. Тільки держава має право видавати закони та інші нормативноправові акти, які є загальнообов'язковими для усіх громадян і посадових осіб на всій її території, а також вимагати та забезпечувати їх виконання.
грошова система
податки. Обов’язкові платежі, які сплачуються на користь держави ві громадян, установ, підприємств, організацій
державна символіка
Теорії походження держави.
Виникнення держави це складний і суперечливий довготривалий процес, пов'язаний з розвитком конкретних умов життя людей в певних історичних умовах. Існує багато теорій, пояснюючих походження держави, в кожній із яких підкреслюються ознаки, умови, що можуть враховуватися і сьогодні при сучасному розвитку науки для кращого розуміння держави та її ролі в розвитку суспільства на різних історичних етапах.
Змістом цих багатьох теорій є намагання різних авторів, що жили в різні історичні епохи пояснити питання походження держави і права, побудови державного устрою, соціального призначення держави і права, співвідношення держави і права, держави і особи, права і закону.
Робота в групах
Учні діляться на групи і ознайомлюються із основними теоріями походження держави ( с.11-12 підручника). Пізніше кожна група представляє теорії на обговорення для класу.
Порівняльна характеристика понять - країна, суспільство, держава
В сучасному світі нам часто доводиться чути такі слова, як «держава», «суспільство», «країна», тому давайте спробуємо розібратися в співвідношенні цих понять та дізнатися про всі фактори, які їх відображають.
І так, давайте дізнаємось, що ж означає таке поняття, як «суспільство», та чим воно відрізняється від понять «країна», «держава», або що є у них спільного.
КРАЇНА ДЕРЖАВА
Підведемо підсумок
Учні коротко заповнюють таблицю
Суспільство |
Держава |
Країна |
Місцевість, географічне положення, територія, населення, межі |
Стійка соціально- етнічна спільність людей із загальною історією і культурою, соціальна організація, соціум |
Інститут управління суспільством, політична організація влади, форма правління, політичний режим, суверенітет |
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Завдання Розташувати у правильній послідовності чинники, які сприяли виникненню держави
А) зростання продуктивності праці
Б) удосконалення знарядь праці
В)розшарування суспільства на соціальні групи
Г) поява надлишків виробництва ( Відповідь Б, А, Г, В)
2. У Радянському Союзі провідна роль у здійсненні керівництва державою належала партійним органам, а в сучасному Ірані всенародно обрана влада має узгоджувати свої дії із духовним лідером країни. Яка ознака державної влади була відсутньою в цих державах? ( самостійність державної влади)
Запитання
VI. Підсумки уроку
Метод «Незакінчене речення»
Я зрозумів, що……
Найбільше труднощів у мене виникло при…..
Я дізнався, що ……..
VІI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 1 підручника