Розробка цікавого уроку навчання грамоти в 1 класі (НУШ) за підручником К. Пономарьової "Українська мова. Буквар" надасть можливість вчителям нестандартно побудувати роботу на уроці. Вправи й різні форми роботи вирішують такі завдання: вправляти в умінні робити звуковий аналіз слів з і «знаком м'якшення», розвивати вміння читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також вміння читати й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати.
Урок-казка «Пригоди в місті «Алфавіт»
Тема: Закріплення букви «знак м’якшення» (ь), буквосполучення ьо. Звуковий аналіз слів.
Мета: продовжити ознайомлення з буквою «знак м’якшення», вправляти в умінні робити звуковий аналіз слів з і «знаком м’якшення». Розвивати вміння читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також вміння читати й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати. Розвивати уяву, пам'ять.
Обладнання: Картки з друкованими і рукописними літерами; зразок написання букв «ес», «знак м’якшення», з’єднань букв, картки-блискавки, малюнки букви (ь - веселої та сумної), звукові фішки, лісова галявина з буквами. Малюнки сороки, голосних букв, предметні малюнки.
Ключові компетенції:
Уміння вчитися: учень (учениця) вчиться організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконує розумові операції й практичні дії; опановує навички самоконтролю; прагне здобувати нові знання; має власну думку, обґрунтовує її.
Комунікативна: у школярів формується здатність успішно користуватися мовою в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу; прагнення збагачувати словниковий запас; добре володіти усним і писемним мовленням.
Соціокультурна: охоплює загальнокультурний розвиток дітей, громадянське та естетичне виховання.
ХІД УРОКУ.
1. Організаційний момент
Вчитель: Урок розпочинаємо -
У казку помандруємо ,
Про букву, що образилась
Сьогодні ми почуємо.
Діти парами читають чистомовку:
Ось-ось-ось – ми не бачимо когось,
Ить-ить-ить – одна буква спить,
Ись-ись-ись – прокидайся, звеселись!
Гра « Блискавка»
Миттєве читання складів та слів з карток, які показує учитель.
Склади: СЬО, НЬО, ЛЬО, СО, ОСЬ, ЕСЬ
Слова: льон, кльош, сам, сьомий, пень, пеньок.
- Яке слово було зайве? Чому? (у якому слові немає знака м’якшення ) Пояснити значення слова кльош.
2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
« Дорогі діти, приголосні образили «знак м’якшення», назвали його зовсім не потрібним в Алфавіті. М’який знак образився й тепер неможливо прочитати деякі слова. Допоможіть нам помирити букви.
З повагою, голосні »
Діти: Працюватимем старанно,
Щоб почули у кінці,
Що всі діти – молодці!
3. Робота над матеріалом уроку.
1.Гра «Місце м’якого звука у слові»
- Діти, коли приголосний буває м’яким ? (коли його пом’якшує голосний або м’який знак)
Діти беруть по одній картці (для пари) з предметними малюнками і визначають місце приголосного звука з «Ь» у слові.
На початку в середині в кінці
-------------- пеньок сіль
--------------- бульбашка вісь ( у дзиґи )
--------------- сльози кінь
2.Гра з прищепками « Скільки звуків у слові» (у парах)
Кожна дитина отримує картки зі словами (1 варіант) та малюнками ( 2 варіант) і цифрами (від 1 до 10): парасолька, кулька, льон, пеньок, карусель, автомобіль. Спочатку діти в парах складають свої пари (слово - малюнок), потім, порадившись, прикріплюють прищепку до відповідної цифри, яка позначає кількість звуків у слові. (Висновок - у кожному слові букв більше, ніж звуків) Примітка : потрібно нагадувати дітям, що ми позначаємо саме кількість звуків.
3. Читання хором завдання Читалочки (почергово хлопці та дівчата) – на стор.24 «Букварика» (авт. К. Пономарьова)
4. «Спукаємось з гірки» , читаючи «луною» (та ж сторінка)
Руханка: «Разом з Бедриком» (« З любов’ю до дітей ) з посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=5Q2Z3eWimms
5 . Робота в групах.
Працює 2 групи: «Кмітливі» та «Розумники».
(Повторення правил роботи в групах)
1гр. : читаємо про Петрикового татуся уважно, щоб дати відповіді на питання правильно.
2гр. : читаємо разом зі Щебетунчиком чистомовку на с. 25 так, щоб прочитати якомога швидше.
Питання для 1 групи;
Підсумок роботи 2 групи: змагання читців.
Примітка: пояснити слово: марить
Вчитель:
«М’який знак» ще й вміє жартувати і робить чудеса. Ось послухайте:
В магазині купив РИС –
Гляньте – вискочила РИСЬ
Ось що «ь» зробив
З каші звіра утворив.
ь – на пляжі погуляв,
скрізь лежить там ГАЛЬКА,
ь - собі стрибав, -
швидко полетіла ГАЛКА.
Слова викладаємо парами.
6. Робота над текстом
а) читання вчителем (перший абзац), продовжує – дитина дня;
б) бесіда за змістом тексту:
- Про що ми дізнались з розповіді?
- Скільки друзів прийшло до Льоні?
- Хто з них приніс кульки? Хто приніс бінокль?
- Які ще подарунки одержав Льоня?
в) читаємо як бджілки;
г) вибіркове читання: прочитати : про подарунок Аліни, про те, що зробила мама Льоні, найдовше слово.
Підсумок:
Завдання зі скриньки:
Бесіда:
Скажем разом … МОЛОДЦІ!