Урок "Пригоди м'якого знака" або "Пригоди у місті Алфавіт"

Про матеріал

Розробка цікавого уроку навчання грамоти в 1 класі (НУШ) за підручником К. Пономарьової "Українська мова. Буквар" надасть можливість вчителям нестандартно побудувати роботу на уроці. Вправи й різні форми роботи вирішують такі завдання: вправляти в умінні робити звуковий аналіз слів з і «знаком м'якшення», розвивати вміння читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також вміння читати й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати.

Перегляд файлу

Урок-казка «Пригоди в місті «Алфавіт»

Тема: Закріплення букви «знак м’якшення» (ь), буквосполучення ьо. Звуковий аналіз слів. 

Мета: продовжити ознайомлення з буквою «знак м’якшення», вправляти в умінні робити звуковий  аналіз  слів з і «знаком м’якшення». Розвивати вміння  читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також  вміння читати  й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати. Розвивати уяву, пам'ять. 

Обладнання:    Картки з друкованими і рукописними літерами; зразок написання букв «ес»,  «знак м’якшення», з’єднань букв,  картки-блискавки,  малюнки букви (ь - веселої та сумної), звукові фішки, лісова галявина з буквами. Малюнки сороки, голосних букв, предметні малюнки.

 

Ключові компетенції:

Уміння вчитися:   учень (учениця) вчиться організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконує розумові операції й практичні дії; опановує навички самоконтролю; прагне здобувати нові знання; має власну думку, обґрунтовує її.

Комунікативна:   у школярів формується здатність успішно користуватися мовою в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу; прагнення збагачувати словниковий запас; добре володіти усним і писемним мовленням.

Соціокультурна: охоплює загальнокультурний розвиток дітей, громадянське та естетичне виховання.

 

 

                       ХІД УРОКУ.

1. Організаційний момент

    Вчитель:       Урок  розпочинаємо -

                            У казку помандруємо ,

                            Про букву, що образилась

                            Сьогодні ми почуємо.

 

  • У країні Букварії, у місті Алфавіт   живуть різні букви,  деякі з них вийшли  на прогулянку. Хто  це гуляє, назвіть їх. (С, З, К, Р, Ш,У, Е, В, Ґ, І, О ) Хто з них приголосні ? Хто голосні, чому?
  • З якою буквою ми познайомились на минулому уроці?
  • Погляньте, який «знак м’якшення» сьогодні, який він? ( сумний)  Не знаєте, чому?
  • І я ще не знаю. Давайте, попробуємо його розвеселити гарною чистомовкою.

Діти парами читають чистомовку:

  • Ать-ать-ать – вийшли букви погулять,

Ось-ось-ось – ми не бачимо когось,

Ить-ить-ить –  одна буква спить,

Ись-ись-ись – прокидайся, звеселись!

  • Як бачите, не допомогло! А давайте, ми розкажемо все, що знаємо про  цю букву й прочитаємо склади й слова  з нею.

Гра « Блискавка»

Миттєве читання складів та слів з карток, які показує учитель.

Склади: СЬО, НЬО, ЛЬО, СО, ОСЬ, ЕСЬ

 Слова: льон, кльош, сам, сьомий, пень, пеньок.

- Яке слово було  зайве?  Чому? (у якому слові немає  знака м’якшення ) Пояснити значення  слова кльош.

2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, поки ми читали, прилетіла сорока - поштарка й принесла  листа, він адресований нам. Ось що тут написано:

« Дорогі діти, приголосні образили «знак м’якшення», назвали його зовсім не потрібним в Алфавіті. М’який знак образився й тепер неможливо прочитати  деякі  слова. Допоможіть нам помирити  букви.

                                           З повагою, голосні »

  • Як ми будем  їх мирити ?
  • Пропоную прочитати всі завдання, побудувати  схеми різних  слів, де живе м’який знак  і всі букви побачать , що всім він потрібен, наш хороший м’який  знак.
  •  Отже, наш девіз:  

Діти:             Працюватимем старанно,

                       Щоб почули у кінці,

                       Що всі діти –  молодці!

 

3. Робота над матеріалом уроку.

1.Гра «Місце  м’якого звука у слові»

- Діти, коли приголосний буває м’яким ? (коли його пом’якшує голосний або м’який знак)

   Діти беруть по одній картці  (для пари) з предметними малюнками і визначають місце приголосного звука з «Ь» у слові.

На початку                 в середині                        в кінці

--------------                     пеньок                                сіль

---------------                    бульбашка                         вісь ( у дзиґи )

---------------                    сльози                                кінь

  • Чому перший будиночок  залишився не заселений? (м’який знак слів не починає)

 

2.Гра з прищепками  « Скільки звуків у слові»   (у парах)

     Кожна  дитина отримує картки зі словами (1 варіант) та  малюнками ( 2 варіант)  і цифрами (від 1 до 10): парасолька, кулька, льон, пеньок, карусель, автомобіль.  Спочатку діти в парах складають свої пари (слово - малюнок), потім, порадившись, прикріплюють прищепку до відповідної цифри, яка позначає кількість звуків у слові. (Висновок - у кожному слові букв більше, ніж звуків) Примітка : потрібно нагадувати дітям, що ми позначаємо  саме кількість звуків.

 

3. Читання хором завдання Читалочки (почергово хлопці та дівчата) –  на стор.24 «Букварика» (авт. К. Пономарьова)

4. «Спукаємось з гірки» , читаючи «луною» (та ж сторінка)

 Руханка:  «Разом з Бедриком» (« З любов’ю до дітей ) з посиланням:  https://www.youtube.com/watch?v=5Q2Z3eWimms

 

  • Подивіться, діти, чи не здається вам, що м’який знак вже повеселів?

5 . Робота в групах.

Працює  2 групи:  «Кмітливі» та «Розумники».

(Повторення правил роботи в групах)

1гр. : читаємо  про Петрикового татуся уважно, щоб дати відповіді на питання правильно.

2гр. : читаємо разом зі Щебетунчиком чистомовку на с. 25 так, щоб прочитати якомога швидше.

Питання для 1 групи;

  • Ким працював Петриків татусь?
  • Про що мріє хлопчик?  Хто розповість що таке «тренувальні польоти»? (розповідає дитина дня)
  • А тепер ви прочитаєте друзям текст, а вони, уважно послухавши, запропонують як його назвати.

Підсумок роботи 2 групи: змагання читців.

Примітка: пояснити слово: марить

 

Вчитель:

«М’який знак» ще й вміє  жартувати і робить чудеса. Ось послухайте:

В магазині купив РИС –

Гляньте – вискочила РИСЬ

Ось що  «ь» зробив

З каші звіра утворив.

ь – на пляжі  погуляв,

скрізь  лежить там ГАЛЬКА,

ь -  собі стрибав, -

швидко полетіла  ГАЛКА.

Слова викладаємо парами.

  • Діти, як змінились ці слова? Чому?
  • А тепер ми послухаємо текст про  іменини Льоні  (на с. 25 )

6. Робота над текстом

а) читання вчителем (перший абзац), продовжує – дитина дня;

б)  бесіда за змістом тексту:

- Про що ми дізнались з розповіді?

-  Скільки друзів прийшло до Льоні?

- Хто з них  приніс кульки? Хто приніс бінокль?

- Які ще подарунки одержав Льоня?

в) читаємо як бджілки;

г) вибіркове читання: прочитати : про подарунок Аліни, про те, що зробила мама Льоні,  найдовше  слово.

  • Як видумаєте, чи сподобались Льоні подарунки?

Підсумок:

  • Подивіться, діти, м’який знак вже веселий і всі приголосні – біля нього, бо вони зрозуміли, що всім в Алфавіті  треба дружити. Тепер букви будуть чемно  складати слова й розумітимуть, що м’який знак дуже важливий, а ми їм в цьому допоможемо. Згода?

Завдання зі скриньки:

  • Швидко викласти модель місяця, який  вже закінчується (січень:  = 0 – 0 = )
  • Зайти зайве слово й забрати малюнок:   =0= : тінь, сіль, пень, міль  (пень)
  • Серед слів на дошці вибрати ті, які зустрілись нам тексті про Льоню. (вибирають: кульки, альбом, сьогодні, бінокль )

Бесіда:

  • Що ми сьогодні вивчали?
  • Що було найцікавішим?
  • Що дізнались про м’який знак?
  • Працювали дружно всі!

Скажем разом …  МОЛОДЦІ!

 

 

 

 

docx
Додано
28 серпня
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку