Урок "Пригоди м'якого знака" або "Пригоди у місті Алфавіт"

Про матеріал

Розробка цікавого уроку навчання грамоти в 1 класі (НУШ) за підручником К. Пономарьової "Українська мова. Буквар" надасть можливість вчителям нестандартно побудувати роботу на уроці. Вправи й різні форми роботи вирішують такі завдання: вправляти в умінні робити звуковий аналіз слів з і «знаком м'якшення», розвивати вміння читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також вміння читати й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати.

Перегляд файлу

Урок-казка «Пригоди в місті «Алфавіт»

Тема: Закріплення букви «знак м’якшення» (ь), буквосполучення ьо. Звуковий аналіз слів. 

Мета: продовжити ознайомлення з буквою «знак м’якшення», вправляти в умінні робити звуковий  аналіз  слів з і «знаком м’якшення». Розвивати вміння  читати слова з вивченими літерами, буквосполученням ьо , а також  вміння читати  й сприймати на слух текст, формувати вміння порівнювати, робити висновки, вміння прогнозувати. Розвивати уяву, пам'ять. 

Обладнання:    Картки з друкованими і рукописними літерами; зразок написання букв «ес»,  «знак м’якшення», з’єднань букв,  картки-блискавки,  малюнки букви (ь - веселої та сумної), звукові фішки, лісова галявина з буквами. Малюнки сороки, голосних букв, предметні малюнки.

 

Ключові компетенції:

Уміння вчитися:   учень (учениця) вчиться організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконує розумові операції й практичні дії; опановує навички самоконтролю; прагне здобувати нові знання; має власну думку, обґрунтовує її.

Комунікативна:   у школярів формується здатність успішно користуватися мовою в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу; прагнення збагачувати словниковий запас; добре володіти усним і писемним мовленням.

Соціокультурна: охоплює загальнокультурний розвиток дітей, громадянське та естетичне виховання.

 

 

                       ХІД УРОКУ.

1. Організаційний момент

    Вчитель:       Урок  розпочинаємо -

                            У казку помандруємо ,

                            Про букву, що образилась

                            Сьогодні ми почуємо.

 

  • У країні Букварії, у місті Алфавіт   живуть різні букви,  деякі з них вийшли  на прогулянку. Хто  це гуляє, назвіть їх. (С, З, К, Р, Ш,У, Е, В, Ґ, І, О ) Хто з них приголосні ? Хто голосні, чому?
  • З якою буквою ми познайомились на минулому уроці?
  • Погляньте, який «знак м’якшення» сьогодні, який він? ( сумний)  Не знаєте, чому?
  • І я ще не знаю. Давайте, попробуємо його розвеселити гарною чистомовкою.

Діти парами читають чистомовку:

  • Ать-ать-ать – вийшли букви погулять,

Ось-ось-ось – ми не бачимо когось,

Ить-ить-ить –  одна буква спить,

Ись-ись-ись – прокидайся, звеселись!

  • Як бачите, не допомогло! А давайте, ми розкажемо все, що знаємо про  цю букву й прочитаємо склади й слова  з нею.

Гра « Блискавка»

Миттєве читання складів та слів з карток, які показує учитель.

Склади: СЬО, НЬО, ЛЬО, СО, ОСЬ, ЕСЬ

 Слова: льон, кльош, сам, сьомий, пень, пеньок.

- Яке слово було  зайве?  Чому? (у якому слові немає  знака м’якшення ) Пояснити значення  слова кльош.

2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, поки ми читали, прилетіла сорока - поштарка й принесла  листа, він адресований нам. Ось що тут написано:

« Дорогі діти, приголосні образили «знак м’якшення», назвали його зовсім не потрібним в Алфавіті. М’який знак образився й тепер неможливо прочитати  деякі  слова. Допоможіть нам помирити  букви.

                                           З повагою, голосні »

  • Як ми будем  їх мирити ?
  • Пропоную прочитати всі завдання, побудувати  схеми різних  слів, де живе м’який знак  і всі букви побачать , що всім він потрібен, наш хороший м’який  знак.
  •  Отже, наш девіз:  

Діти:             Працюватимем старанно,

                       Щоб почули у кінці,

                       Що всі діти –  молодці!

 

3. Робота над матеріалом уроку.

1.Гра «Місце  м’якого звука у слові»

- Діти, коли приголосний буває м’яким ? (коли його пом’якшує голосний або м’який знак)

   Діти беруть по одній картці  (для пари) з предметними малюнками і визначають місце приголосного звука з «Ь» у слові.

На початку                 в середині                        в кінці

--------------                     пеньок                                сіль

---------------                    бульбашка                         вісь ( у дзиґи )

---------------                    сльози                                кінь

  • Чому перший будиночок  залишився не заселений? (м’який знак слів не починає)

 

2.Гра з прищепками  « Скільки звуків у слові»   (у парах)

     Кожна  дитина отримує картки зі словами (1 варіант) та  малюнками ( 2 варіант)  і цифрами (від 1 до 10): парасолька, кулька, льон, пеньок, карусель, автомобіль.  Спочатку діти в парах складають свої пари (слово - малюнок), потім, порадившись, прикріплюють прищепку до відповідної цифри, яка позначає кількість звуків у слові. (Висновок - у кожному слові букв більше, ніж звуків) Примітка : потрібно нагадувати дітям, що ми позначаємо  саме кількість звуків.

 

3. Читання хором завдання Читалочки (почергово хлопці та дівчата) –  на стор.24 «Букварика» (авт. К. Пономарьова)

4. «Спукаємось з гірки» , читаючи «луною» (та ж сторінка)

 Руханка:  «Разом з Бедриком» (« З любов’ю до дітей ) з посиланням:  https://www.youtube.com/watch?v=5Q2Z3eWimms

 

  • Подивіться, діти, чи не здається вам, що м’який знак вже повеселів?

5 . Робота в групах.

Працює  2 групи:  «Кмітливі» та «Розумники».

(Повторення правил роботи в групах)

1гр. : читаємо  про Петрикового татуся уважно, щоб дати відповіді на питання правильно.

2гр. : читаємо разом зі Щебетунчиком чистомовку на с. 25 так, щоб прочитати якомога швидше.

Питання для 1 групи;

  • Ким працював Петриків татусь?
  • Про що мріє хлопчик?  Хто розповість що таке «тренувальні польоти»? (розповідає дитина дня)
  • А тепер ви прочитаєте друзям текст, а вони, уважно послухавши, запропонують як його назвати.

Підсумок роботи 2 групи: змагання читців.

Примітка: пояснити слово: марить

 

Вчитель:

«М’який знак» ще й вміє  жартувати і робить чудеса. Ось послухайте:

В магазині купив РИС –

Гляньте – вискочила РИСЬ

Ось що  «ь» зробив

З каші звіра утворив.

ь – на пляжі  погуляв,

скрізь  лежить там ГАЛЬКА,

ь -  собі стрибав, -

швидко полетіла  ГАЛКА.

Слова викладаємо парами.

  • Діти, як змінились ці слова? Чому?
  • А тепер ми послухаємо текст про  іменини Льоні  (на с. 25 )

6. Робота над текстом

а) читання вчителем (перший абзац), продовжує – дитина дня;

б)  бесіда за змістом тексту:

- Про що ми дізнались з розповіді?

-  Скільки друзів прийшло до Льоні?

- Хто з них  приніс кульки? Хто приніс бінокль?

- Які ще подарунки одержав Льоня?

в) читаємо як бджілки;

г) вибіркове читання: прочитати : про подарунок Аліни, про те, що зробила мама Льоні,  найдовше  слово.

  • Як видумаєте, чи сподобались Льоні подарунки?

Підсумок:

  • Подивіться, діти, м’який знак вже веселий і всі приголосні – біля нього, бо вони зрозуміли, що всім в Алфавіті  треба дружити. Тепер букви будуть чемно  складати слова й розумітимуть, що м’який знак дуже важливий, а ми їм в цьому допоможемо. Згода?

Завдання зі скриньки:

  • Швидко викласти модель місяця, який  вже закінчується (січень:  = 0 – 0 = )
  • Зайти зайве слово й забрати малюнок:   =0= : тінь, сіль, пень, міль  (пень)
  • Серед слів на дошці вибрати ті, які зустрілись нам тексті про Льоню. (вибирають: кульки, альбом, сьогодні, бінокль )

Бесіда:

  • Що ми сьогодні вивчали?
  • Що було найцікавішим?
  • Що дізнались про м’який знак?
  • Працювали дружно всі!

Скажем разом …  МОЛОДЦІ!

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. колодій світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 серпня 2019
Переглядів
8194
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку