Урок
Українська мова 1 - клас
Курачанська В.Л.
Тема : А вже весна
Мета : Познайомити дітей з ознаками весни , із давнім звичаєм
нашого народу – зустрічати весну з опорою на малюнки , на спостереження .
Обладнання : малюнки до теми , звукозапис « спів жайворонка»,
Ілюстрації весни , сонечка , птахів , квітів.
1.Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо «Добрий день !
2.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.
Урок у нас сьогодні буде незвичайний і цікавий , тому що ми будемо
Зустрічати гостю. А яку ви дізнаєтесь із загадки.
Привітанням журавля
Я пробуджую поля
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадали , хто вона ,
Ця красуня чарівна ? ( Весна)
( На екрані зображення весни)
Так , це весна.
Давайте відгадаємо , що це за брати навесні землю прикрашають?
Ще вітер зимовий з дощем гуде,
Ще сніг острівками блищить де-не-де
Береза сережки свої розпукає .
Чи ви здогадались , коли це буває ? (Березень)
Молодці , правильно . Відгадайте ще загадку.
Вже пташки вернулися в наш край .
Про весну співають поле і гай .
Ніжаться на сонці трави і квіти.
Вже настав ласкавий місяць … (Квітень )
Молодці.
А в цім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави ,
То іде веселий …(Травень )
Добре. Молодці.
А чому цей місяць так називається ми зараз дізнаємось.
Скажіть , коли приходить березень ?
( Коли тане сніг , лід І бурульки)
Назва місяця походить від слова «береза». У цьому місяці після холодної
Зими зацвітає береза. Ще кажуть , березень березовим віником зиму від-
Ганяє , а весну в гості запрошує.
Подивіться які гарні молоді берізки запрошують до нас весну.
( На екрані зображені берізки )
А що нам березень принесе розкаже Олексій Модін.
Що ти , Березню , привіз
Для своїх сестер – беріз ?
Золоті сережки,
Ниток для мережки,
Ще й для кожної тепла ,
Щоб хорошою росла.
Та не тільки для сестер –
Буде тепло всім тепер.
Дітки , а коли у нас гостює квітень ?
(Коли багато квітів)
Другий місяць називали ще цвітень , красень , водолій .
Подивіться які красиві , запашні квіточки приніс нам квітень.
Так і хочеться доторкнутись до них . (Весняні квіти на екрані )
Настя хоче розказати як квітує квітень.
Квітень квітує у гаю ,
В полях і на городі ,
Квітує в нашому краю ,
Мов свято у природі.
Як ви гадаєте де шукати травень ?( Серед трав зелених )
Дарина розкаже нам звідки прийшов до нас травень.
Вийшов травень з лісу ,
Лугові вклонився ,
Од вітрів і сонця
Луг зазеленився.
Як ви гадаєте від якого слова утворилася назва місяця «травень ?»
( Від слова трава )
Останній місяць вкриває землю пишною травою , буйним цвітінням ,
багатоголоссям пташиного царства . Подивіться , яка гарна зелена тра-
вичка ( На екрані молода травичка ) ніжна , красива , соковита .
Весна гарна пора року .
За що ви любите весну ?
(Тепло , сонечко ласкаве , пташки прилітають )
Ми любимо весну за веселу пісеньку струмочків і спів птахів , за ласкаве
сонячне проміння , за зелену травичку .
3.Актуалізація опорних знань.
Погляньте на малюночок ( на дошці )
Уважно роздивіться його і назвіть прикмети весни .
Покажіть на малюнку прикмети весни.
Ой які ви молодці . Подивіться на екран . Тут показані прикмети весни.
І ласкаве сонечко і блакитне небо , і як тане сніг , і перші квіти, і наші друзі птахи.
Однією з прикмет весни є квіти , Які прикрашають луки і милують наше око.
Зараз я буду читати загадки про весняну квітку . Ви будете відгадувати , і ми
Складемо весняний букет.
Сонце луг поцілувало –
Все довкола жовтим стало .
Дуже сонечко пригріло –
Жовта фарба побіліла.
Літній вітерець повіяв –
Білий килимок розвіяв.
(Кульбаба)
(зображення квітки на екрані )
Цвіте синьо , лист зелений
Квітник прикрашає .
Хоч мороз усе побив
Його не знімає . (Барвінок )
Молодці. Це квіточка барвінок , вона теж з, являється навесні і не боїться
морозу .
Іще сніг не зійшов із землі ,
А з під нього рослини малі
Визирають і сонце вітають.
Синім цвітом вони розцвітають
Якщо рідну природу ти знаєш
Ти одразу ці квіти впізнаєш. (Пролісок )
( зображення квітки на екрані )
Я перший зацвітаю серед гаю ,
І білий , наче сніг , я колір маю (Підсніжник )
Із зеленої сорочки ,
Що зіткав зелений гай
Білі дивляться дзвіночки ,
Як зовуть їх відгадай (Конвалія )
Молодці . Всі квіти відгадали і склали весняний букет.
А зараз відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Сонечко прокинулось ,
Потягнулось ,
В різні боки повернулось ,
Потім весело всміхнулось ,
Кругом себе повернулось . (2 рази )
5. Основна частина . Знайомство з новим матеріалом .
Дітки , а хто скаже , що таке веснянки ? ( Весняні пісеньки )
А хто розкаже чи заспіває веснянку ?
Правильно , це пісні , з якими люди зустрічали весну . А ще їх називають заклички.
Отже сьогодні ми з вами також спробуємо зустріти весну так , як зустріча-
ли її наші предки . давні українці. Тоді люди вірили . що весна швидше прийде , якщо її покликати.
Був у нашого народу дуже цікавий звичай . З нетерпінням чекали весну і вважали , що це птахи на своїх крилах приносять її з теплих країв.
Жінки випікали з тіста пташок . А діти брали цих пташок , вибігали у двір ,
Весело стрибали і співали пісні. ( На екрані зображення випеченої пташки )
Цих пташок називали жайворонками . Старі люди розповідали , що ніби ця пташка народилася із сонячного жару.
Вона прокидається з сонечком і своїм срібним дзвінким голоском сповіщає
Про те , що вже прийшла весна .
(На екрані зображення жайворонка )
Бачите дітки яка красива , маленька пташечка. Я хочу щоб ви послухали як вона гарно співає .
(Звукозапис співу жайворонка )
Сподобалось вам як співає жайворонок ?
А зараз закриємо оченята і помандруємо на багато років назад у минуле.
Відкривайте очі. Уявіть що це наша хата , а я ваша матуся . а ви мої дітки.
І зараз ми з вами будемо закликати весну.
Підійдіть до мене дітки з першого ряду і візьміть пташок .
А зараз другий ряд.
А тепер третій ряд.
І послухайте як я буду закликати весну.
Я беру пташку , дивлюся у віконце , піднімаю пташку вгору до весняного
Сонечка , до неба блакитного.
Весно , весно , красна !
Прийди , весно , з радістю ,
З великою милістю !!! (2 рази )
Сподобалась вам закличка ?
Зараз ми з вами разом будемо закликати весну .
Встаньте . Візьміть в руки жайворонка . Поверніться до віконечка .
Підніміть ручки вгору до весняного сонечка . до блакитного неба .
Послухайте і промовляйте за мною.
Весно , весно , красна !
Прийди весно з радістю
З великою милістю !
Подивіться у віконечко. Весна нас почула і прийшла ,вже летять до нас
Пташки і несуть на крилах весну , а з нею тепло і сонечко лагідне , і бла-
китне небо , і легенький вітерець.
6.Підсумок уроку
А ми з вами закриємо очки і повернемося в наш час , на наш урок. Відкривайте оченята.
Чи сподобалась вам подорож у минуле ?
А що ми там робили ?
Чи сподобалось вам як ми весну закликали ?
Як її закликають ?
А може хто запам,ятав закличку ?
А які ж прикмети весни ?
Як називаються весняні місяці ?
Що сподобалось на уроці ?
Кому було комфортно на уроці , підніміть веселе обличчя .
Кому було некомфортно , підніміть сумне обличчя .
Наш урок закінчено. Дякую вам. Ви молодці !