Урок "Пригоди Олівера Твіста"

Про матеріал
Пропоную розробку уроку із зарубіжної літератури з теми "Пригоди Олівера Твіста".
Перегляд файлу

Тема. Високий  гуманізм письменника в зображенні долі дитини у романі «Пригоди Олівера Твіста».

 

Мета: розкрити гуманістичний пафос творчості Ч. Діккенса, показати її соціальну дієвість; розвивати навички характеристики літературних героїв, аналізу художніх творів різних видів мистецтва; удосконалювати вміння давати власну оцінку зображеному; спонукати дітей співпереживати подіям, виховувати гуманне ставлення до ближнього, вміння співчувати знедоленим та приниженим; формувати духовний світ старшокласників.

 

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, текст роману «Пригоди Олівера Твіста», учнівські ілюстрації до твору, мультимедійні засоби.

 

Тип уроку: засідання літературного салону.

 

Форма організації: робота в групах, захист проектів, інсценізація.

 

 До уроку учні розділяються на творчі групи (за вибором) і отримують випереджувальні завдання.

 

 Мистецтвознавці

 

Створити мультимедійну презентацію «Твори живопису, присвячені темі принижених і знедолених дітей» для проведення віртуальної екскурсії картинними галереями світу.

 

 Художники

 

Оформити виставку учнівських ілюстрацій за романом.

 

 Літературознавці

 

Підготувати проект «Дитячі образи в літературі»

 

 Актори

 

Створити монолог від імені персонажа твору і зіграти його.

 

 Режисери

 

Дослідити життя Олівера Твіста у театральних і кінотворах.

 

Зміст уроку

  1. Організаційний момент (забезпечення емоційної готовності учнів до уроку).

Учитель. Щоб наша робота на уроці була успішною, у мене для вас сюрприз. Відгадайте, що лежить у мене в долоні:

  • Це є у кожного. Це нічого не коштує, але дає нам так багато. Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу. Її не можна купити, взяти у борг чи вкрасти. Вона забирає у нас одну мить, але залишається в пам’яті назавжди. Саме її виніс у назву своєї новели Рей Бредбері. Саме вона дісталася юному героєві цієї новели. То що ж це?.

/Усмішка/

 

 Пам’ятайте: душа мерзне і кам’яніє без неї.  Усміхайтесь, це приносить щастя.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: - Сьогодні у нас не просто урок, а засідання літературного салону. Ми актори, і у кожного своя роль. Хто грає роль літературознавця, хтось – художника. Перед нами мета – зіграти трагедію, розповісти присутнім про зламані долі дітей. І зробити це так, щоб закипіли у серці сльози, щоб чуже горе ми відчули як своє. Вміння співпереживати – це одна із рис духовно розвиненої людини. Від потрясінь, від переживань душа людини дорослішає, зростає. Недарма сказав Булат Окуджава: «А душа, уж это точно, ежели обожжена, справедливей, милосердней и праведней она». Прочитано ще один твір світової літератури. Закарбовано у пам’яті ім’я ще одного персонажа – Олівера Твіста. Позаду залишаються Англія з її «Законом про бідних», робітний дім, у якому немає місця почуттям. А що ж залишається у пам’яті назавжди саме після цього твору?

Віра у можливість кращої долі для кожної дитини. Ось той гуманістичний пафос, який сповнює роман Діккенса, а звідси і тема нашого уроку.

 

  1. Презентація теми і завдань уроку. Запис теми уроку до зошитів.

 

  1. Робота над темою уроку, звернення до епіграфів.

 

Учитель. Перед вами на дошці вислови великих російських митців слова. Виберіть і запишіть у зошит один з них, який найповніше, з вашої точки зору, розкриває тему уроку. Аргументуйте свій вибір.

 

Епіграфи

 Кожна людина відповідальна перед усіма людьми за всіх людей і за все.

Ф. Достоєвський

 

 Дитина, яка терпить менше образ, виростає людиною, яка більше усвідомлює свою гідність.

М. Чернишевський

 

 Людина не народжується для щастя. Людина заслуговує собі щастя, і завжди стражданням.

Ф. Достоєвський

 

 Інтерактивна вправа «Я так думаю»

Учитель.  Перед вами літери Н, Ю, І, С, Л, Т, Д, ь, Я. Складіть з них слово, яке характеризує ставлення людини до інших (ЛЮДЯНІСТЬ).

  • А яке слово теж називає любов до людини? (гуманізм).
  • Що ж таке гуманізм? (система ідей і поглядів на людину як на найвищу цінність).
  • Які людські риси, на вашу думку, є визначальними у ставленні до людини? (саме людяність, гуманізм, милосердя, доброта).
  • Кому ж з героїв твору бракувало саме такого ставлення? (Оліверу, Ненсі, Діку).
  • В яких відомих вам творах Діккенса героями є бідні, знедолені люди?
  • Доведіть, що в «Різдвяній пісні у прозі» багатство героїв-бідняків Діккенса – в щедрості душі, в самопожертві, безкорисності. (сестра Фанні, родина Боба Кретчита, родина Фреда, приємної і доброї людини).

 

Культорологічний екскурс

 

Учитель.  А зараз наші мистецтвознавці проведуть культурологічний екскурс.

Мистецтвознавець 1.

 

Романи Діккенса продовжують своє існування, перевтілюючись у театральні та кінотвори. Перше інсценування «Пригод Олівера Твіста» з’явилося ще у 1838 році, коли в театрі «Саррей» був поставлений бурлеск «Бунт в робітному домі» Слід зауважити, що відбулося це без дозволу автора.

 Пізніше режисери не раз зверталися до цього роману. Серед найбільш вдалих робіт – мюзикл 1968 року, мультфільм 1982 року, телесеріал 1999 року та кінофільм відомого польського режисера Романа Поланскі 2005 року. Остання екранізація отримала справжнє визнання, про що свідчать вручені кіномайстру премія «Оскар» і головний приз Московського міжнародного кінофестивалю.

 Мистецтвознавець 2.

«Олівер» (1968) – музичний фільм виробництва Великобританії, знятий режисером Керолом Рідом. Автор музики – Лайонел Барт. Це одна з найкращих екранізацій твору, автор якого – Чарльз Діккенс.

 Мультимедійна презентація учнів-режисерів «Сторінками життя

 Олівера Твіста» з використанням кадрів з кінофільму відомого польського режисера Романа Поланскі та пісні.

  • Які враження залишилися у вас після перегляду?
  • Чи вдалося Р. Поланскі відтворити атмосферу діккенсівського твору?

 

Учитель.  У цій роботі Р. Поланскі досліджує свою улюблену тему – перебування головного героя у невідомому і вороже налаштованому до нього світі. Одна з провідних думок роману полягає в тому, що людина шляхетного походження, яка волею долі потрапила в низьке і вульгарне оточення, завжди залишається чесною і благородною, незважаючи на всі поневіряння. Поланскі стверджує, що паростки добра і співчуття, які можуть зійти навіть на несприятливому ґрунті, є в кожній людині, незалежно від походження.

 Віртуальна екскурсія картинними галереями світу. Демонстрація мультимедійних слайдів із зображеннями творів живопису, присвячений темі принижених і знедолених дітей В Перов «Діти, які сплять», П. Пікассо «Старий Єврей з хлопчиком» та інші.

  • Бесіда за сприйняттям творів живопису:
  • Яким настроєм пройняті картини?
  • Яка тема їх об’єднує? (Тема самотності дитини в несправедливому світі).
  • Кому художники кидають виклик своїми полотнами?
  • Що спільного між цими картинами та романом «Пригоди Олівера Твіста»?.
  • Чи збігаються зображення на полотнах із вашим власним уявленням про діккенівських героїв?.
  • Презентація мікрогрупою художників власних ілюстрацій до роману.

 

Учитель.  На нашому уроці присутні учні, котрі пробують себе у ролі акторів. Їм слово.

  • Звучать монологи Олівера та Ненсі.

 

Учитель.  У романі автор очима свого головного героя подивився на світ, на різні сфери життя і на людей.  Героя, який, як з гіркотою пише Діккенс, став жертвою системи віроломства й облуди, але зміг вистояти.

 Одним із завдань, які ви отримали до сьогоднішнього уроку, був проект «Дитячі образи в літературі».

 

  • Захист учнівського проекту «Дитячі образи в літературі».

 

  1. Підбиття підсумків уроку.

Заключне слово вчителя.

Турбота про ближніх – риса характеру Діккенса, яка повністю виявилася і в його ставленні до своїх дітей і до дітей його брата. З «Різдвяної пісні у прозі» сформувалась так звана «різдвяна» філософія письменника, яка возвеличує дім, сімейне вогнище, затишок. Це зовсім не символ міщанської обманності, це символ цінності людського тепла, радості, відносин, які гарантують людині, що вона ніколи не буде самотньою. Тож я бажаю вам, старшокласники, не загубити у сьогоднішньому такому складному світі милосердя, гуманізм і співчуття до ближнього. А підкаже вам, як це зробити подія М. Луківа:

 

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем.

Тільки раз ми на Землі живем.

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати, -

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Що вона зробила, що змогла.

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

Творіть добро кожного дня!

 

Нетлінна спадщина Діккенса надихала не одного письменника. Знайомство з одним із них чекає вас на наступних уроках.

 

 

Домашнє завдання:

 

створити гроно «Я – носій добра», підготувати усні повідомлення «Віхи

          життя та творчості Ф. М. Достоєвського», читати роман «Злочин та кара». 

 

 

 

      Допоможу

немічному

 

    Посміхнуся     Заспокою того,

    людям               хто плаче

 

Я

 

Не скривджу       Пригорну рідних

слабшого     

 

        Звеселю

      життя друзів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Байдич Любов
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку