Розробка уроку з української мови "Приголосні дзвінкі й глухі" з теми "Фонетика", що вивчається в 5 класі. Урок з використанням інтернет-ресурсів
Урок № 2
Тема. Приголосні дзвінкі й глухі
Епіграф уроку
Мово моя українська —
Батьківська, материнська,
Я тебе знаю не вивчену —
Просту, домашню, звичну.
Не з-за морів прикликану,
Це з словників насмикану.
Ти у мене із кореня —
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована.
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
В.Бичко
Мета:
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація, орфоепія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Опорні слова: звукопис, глухі, дзвінкі, приголосні, творення звуків
Обладнання: інтерактивна дошка0 підручник, проектор, комп’ютер, мультимедійні засоби, опорні схеми, експрес-зошит.
Очікувані результати: учні розрізняють голосні та приголосні звуки, дзвінкістю - глухістю;
Сервіси Веб 2.0. Конспект уроку розміщено на сервісі Padlet
https://padlet.com/ukrschool/5d9uw3ued6t7
СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ
І. Організація класу на роботу
Станемо ми всі рівненько,
Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову —
Солов'їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
Що вам відомо про приголосні звуки?
А я додам, що раніше, в старих українських граматиках голосні звуки називались голосівками, а приголосні – шелестівками. Як ви думаєте, чому?
А от від мавпочки я дізналася, що є мови дуже бідні на приголосні звуки. Так, тубільці, що живуть в Австралії знають 8 приголосних звуків, а в гавайській мові – 7 приголосних. Саамська мова найбагатша – 53 приголосні звуки, а в дагестанській – 41.
- А чим відрізняються букви від звуків?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Інтерактивна вправа або бліц - опитування.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Картинна галерея. (Зображення різних птахів, речей, тварин, людей)
Грип – гриб, біб – піп - ціп, тік – кіт, хлів – хліб, ріг – рів, рука – мука, лак – люк. Учні записують слова в зошити і знаходять відмінності у словах, підкреслюють відповідні літери.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Мнемонічна формула для запам’ятовуння глухих приголосних
2.Інтерактивна вправа «Глухий чи дзвінкий»
3.Завдання на фокус уваги.
Якщо дзвенить дзвоник – ви називаєте дзвінкі приголосні, а якщо олівець по столу – глухі.
Робота з таблицею
Пари за дзвінкістю - глухістю
[дз] - [ц], [дж] - [ч],
[ д] - [т ], [б] - [п],
[з] - [с], [ж] - [ш],
[ґ] - [к], [г] - [х], [-] - [ф]
Дзвінкі (сонорні)
[й], [н], [р], [л], [м], [в]
Робота в робочому зошиті вправа
Фізкультхвилинка. Лінгвістичний «волейбол». Учитель, називаючи звук, кидає м’яч учневі. Той має визначити, який цей звук – голосний чи приголосний, дзвінкий- чи глухий, - і кинути м’яч назад.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Лебідь, дуб, вуж, голуб, куб, палуба, редиска, стружка
VІ. Підведення підсумків
Вивчити правила на ст.131, 133. вправа 246. Одне завдання на двох: скласти слова, дібравши до поданих приголосних голосні звуки, зі слів скласти словосполучення, ввести словосполучення в речення. Зробити звуковий запис утворених слів.
VІІ. Рефлексія учнів
Незакінчені речення.
Я вивчив такі звуки…
Я взнав нове про звуки…
Я хочу дізнатися більше про…