Урок на тему: "Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України"

Про матеріал

Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України

Мета:

розширити відомості п'ятикласників про рідну мову,

сформувати поняття «державна мова»;

формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст;

сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов до України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Зміст архіву
Перегляд файлу

5 клас

Українська мова

Урок-дослідження

Урок № 1

Тема:  Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України
Мета:

  •                   розширити відомості п’ятикласників про рідну мову, 
  •                   сформувати поняття «державна мова»; 
  •                   формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст; 
  •                   сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов до України.
    Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Для того, щоб з’ясувати тему сьогоднішнього року я пропоную розгадати Вам ребус із ключовим словом нашого уроку.

Так, ключове слово - «мова».

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Слово вчителя

Для початку давайте познайомимося з легендою про походження  мови.

  • Ознайомлення з легендою про походження мови (скрайб відео «Як люди навчилися говорити»?)

Первісні люди, розповідав давньоримський архітектор Вітрувій, жили, як і тварини, у лісах, печерах та гаях.

Якось у місці, де густо росли дерева, розгойдувані бурями й вітрами, гілки, що терлись одна об одну, спалахнули вогнем. Люди, які були поблизу, розбіглися, перелякані сильним полум’ям. Потім, коли все стихло, вони підійшли ближче і, помітивши, що тепло від вогню дуже приємне, почали підкидати у вогонь дрова.

Так вони підтримували вогонь і заохочували до цього інших людей, показуючи знаками, яку користь можна з цього мати. У тому зборищі людей кожен по-своєму видавав звуки. Та завдяки щоденному вправлянню люди створили слова і, позначаючи ними предмети, почали говорити, тобто виникла  МОВА.

  • Прийом «Внесення мотиву»
    Українська мова займає дуже важливе значення у суспільстві. А як   вважаєте ви? (обговорення)
  • Робота з підручником

- Давайте виконаємо вправу, щоб дізнатися, які завдання мови в житті людей?

Вправа 1

Прослухайте речення. Про яке завдання мови в житті людей сказано в кожному реченні? Заповнити схему.

Мова необхідна, щоб…

 

 

 

  1. Спілкування – це обмін інформацією, передавання думок і почуттів однією людиною іншій.
  2. Коли нема мови, людині просто-напросто нема чим думати.
  3. Через мову щиро і правдиво одкривається нам білий світ.
  4. Рідна мова – мати єдності, державна мова – берегиня держави.

 

  •  Молодці, а тепер звіримо Ваші відповіді з таблицею на ст.11.

МОВА НЕОБХІДНА, ЩОБ

СПІЛКУВАТИСЯ

люди обмінюються думками й почуттями;

ФОРМУВАТИ ДУМКИ

думки людини формуються й виражаються тільки за допомогою слів;

ПІЗНАВАТИ СВІТ

людина пізнає світ, здобуває знання про нього;

ОБЄДНУВАТИ ЛЮДЕЙ

люди об’єднуються в одну спільноту (народ, націю, державу).

  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
    Трава низенька-низенька.
    Дерева високі-високі.
    Вітер дерева колише-гойдає:
    То вліво, то вправо нахиляє,
    То вгору, то назад,
    То вниз нагинає.
    Птахи летять – відлітають,
    А учні тихенько за парти сідають.
  • Слово вчителя

Ми розім’ялись, а тепер треба потренувати наш мозок, бо він теж стомився.

Вправа 2

  • Робота в парах

Спробуймо попрацювати в парах. На дошці Ви бачите  прислів’я, але, на жаль, всі слова у них розгубилися. Ваше завдання відтворити оригінал і записати його в зошит.

  1. Не вір словам, а вір ділам.
  2. Вік живи – вік учись
  3. Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
  4. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.
  5. Умій вчасно сказати і вчасно змовчати.
  6. Шабля ранить голову, а слово - душу.
  7.  Від теплого слова і крига розтане.
  8. Більше діла - менше слів.

Зачитайте правильний варіант і прокоментуйте.

  • Аналітична бесіда
  • Про що свідчать ці прислів’я? (про багатство мови, силу слова і т.д.)
  • А яке ж значення української мови для суспільства?
  • А яка мова в Україні є державною? Хто пояснить термін  «державна мова»?
  • Пояснення вчителя.

    Державна мова – мова, обовязкова для вживання в офіційних сферах життя певної держави. Нею спілкуються в  органах державної влади: Кабінеті Міністрів, Верховній Раді, правоохоронних органах (Прокуратурі, Міністерстві Внутрішніх справ та Міністерстві юстиції, Службі Безпеки України, Верховному та міських судах, підрозділах міліції, внутрішніх військах та ін.) суспільних і громадських організаціях, закладах освіти та культури. Статус державної  мови забезпечується Конституцією.

Словник.

Конституція – основний закон держави, що закріплює суспільний і державний устрій, основні права й обов’язки громадян.

- А чому ще ми називаємо українську мову державною? (бо це мова нашої держави, наших батьків…)

V. Підсумок

  • Робота зі схемою «Українська мова»

Заповнити схему, пригадавши матеріал уроку та скориставшись власним досвідом

Сучасна

Багата                                  Державна

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

Милозвучна             Давня                    Рідна

VІ. Рефлексія

  • На останок прослухайте вірш О. Лупія «Говоріть»

Говоріть, як колись вас навчала матуся,

Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

Не тримайте слова, віддавайте комусь.

Як воліла б відкритися ваша душа,

Може, хочеться їй у словах політати,

Привітати когось, або дать відкоша.

Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі, й усі вони наші –

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

Обминайте чужинні слова кострубаті,

Що до нашої мови зухвало повзуть.

Говоріть, почувайтеся, наче на святі,

І натхненні слова радість вам принесуть.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.


VІ. Домашнє завдання
Вправа 5 (ст. 13)

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зошит з української мови учня (учениці) 5- А класу МЗОШ № 57 імені Т.Г.Шевченка ПІ (Р.в.)

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова – державна мова України

Номер слайду 4

Номер слайду 5

формувати думки спілкуватися Мова необхідна, щоб… пізнавати світ об'єднувати людей

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Не вір словам, Вік живи – Слово – не горобець, Говори мало, слухай багато, Умій вчасно сказати і Шабля ранить голову, Від теплого слова і Більше діла - вчасно змовчати. а вір ділам. вік учись менше слів. вилетить – не впіймаєш. а думай ще більше. а слово - душу. крига розтане. Вправа 2

Номер слайду 8

УКРАЇНСЬКА МОВА

Номер слайду 9

Домашнє завдання Вправа 5 (ст. 13)

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кот Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вяліна Тетяна Вікторівна
    Чому не відкривається відео до презентації? Киньте с силку де можна його скачати.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Додано
3 липня 2018
Переглядів
11366
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку