Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України
Мета:
розширити відомості п'ятикласників про рідну мову,
сформувати поняття «державна мова»;
формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст;
сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов до України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
5 клас
Українська мова
Урок-дослідження
Урок № 1
Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України
Мета:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Для того, щоб з’ясувати тему сьогоднішнього року я пропоную розгадати Вам ребус із ключовим словом нашого уроку.
Так, ключове слово - «мова».
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Для початку давайте познайомимося з легендою про походження мови.
Первісні люди, розповідав давньоримський архітектор Вітрувій, жили, як і тварини, у лісах, печерах та гаях.
Якось у місці, де густо росли дерева, розгойдувані бурями й вітрами, гілки, що терлись одна об одну, спалахнули вогнем. Люди, які були поблизу, розбіглися, перелякані сильним полум’ям. Потім, коли все стихло, вони підійшли ближче і, помітивши, що тепло від вогню дуже приємне, почали підкидати у вогонь дрова.
Так вони підтримували вогонь і заохочували до цього інших людей, показуючи знаками, яку користь можна з цього мати. У тому зборищі людей кожен по-своєму видавав звуки. Та завдяки щоденному вправлянню люди створили слова і, позначаючи ними предмети, почали говорити, тобто виникла МОВА.
- Давайте виконаємо вправу, щоб дізнатися, які завдання мови в житті людей?
Вправа 1
Прослухайте речення. Про яке завдання мови в житті людей сказано в кожному реченні? Заповнити схему.
Мова необхідна, щоб…
МОВА НЕОБХІДНА, ЩОБ |
|
СПІЛКУВАТИСЯ |
люди обмінюються думками й почуттями; |
ФОРМУВАТИ ДУМКИ |
думки людини формуються й виражаються тільки за допомогою слів; |
ПІЗНАВАТИ СВІТ |
людина пізнає світ, здобуває знання про нього; |
ОБ’ЄДНУВАТИ ЛЮДЕЙ |
люди об’єднуються в одну спільноту (народ, націю, державу). |
Ми розім’ялись, а тепер треба потренувати наш мозок, бо він теж стомився.
Вправа 2
Спробуймо попрацювати в парах. На дошці Ви бачите прислів’я, але, на жаль, всі слова у них розгубилися. Ваше завдання відтворити оригінал і записати його в зошит.
Зачитайте правильний варіант і прокоментуйте.
Державна мова – мова, обов’язкова для вживання в офіційних сферах життя певної держави. Нею спілкуються в органах державної влади: Кабінеті Міністрів, Верховній Раді, правоохоронних органах (Прокуратурі, Міністерстві Внутрішніх справ та Міністерстві юстиції, Службі Безпеки України, Верховному та міських судах, підрозділах міліції, внутрішніх військах та ін.) суспільних і громадських організаціях, закладах освіти та культури. Статус державної мови забезпечується Конституцією.
Словник.
Конституція – основний закон держави, що закріплює суспільний і державний устрій, основні права й обов’язки громадян.
- А чому ще ми називаємо українську мову державною? (бо це мова нашої держави, наших батьків…)
V. Підсумок
Заповнити схему, пригадавши матеріал уроку та скориставшись власним досвідом
Сучасна
Багата Державна
УКРАЇНСЬКА МОВА
Милозвучна Давня Рідна
VІ. Рефлексія
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Як воліла б відкритися ваша душа,
Може, хочеться їй у словах політати,
Привітати когось, або дать відкоша.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі, й усі вони наші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Обминайте чужинні слова кострубаті,
Що до нашої мови зухвало повзуть.
Говоріть, почувайтеся, наче на святі,
І натхненні слова радість вам принесуть.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
VІ. Домашнє завдання
Вправа 5 (ст. 13)