Конспект уроку в 5 класі з української мови з теми "Фонетика". Урок з використання сервісів Веб 2.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про звуки мовлення; забезпечити засвоєння поняття про тверді, м'які й пом'якшені приголосні; формувати вміння розрізняти м'які й пом'якшені приголосні; характеризувати вивчені групи звуків
Урок № 3
Тема. Приголосні тверді і м’які. Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ
Епіграф уроку
Мета:
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація, орфоепія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Опорні слова: звукопис, , м`які, тверді, пом`якшені приголосні звуки, завжди м`який звук.
Обладнання: підручник, проектор, комп’ютер, мультимедійні засоби, опорні схеми, експрес-зошит.
Очікувані результати: розрізняти звуки за твердістю – м`якістю, дзвінкістю - глухістю; правильно їх вимовляти; чим відрізняються тверді й м`які приголосні звуки, м`які й пом`якшені;
Сервіси Веб 2.0.
СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ
І. Організація класу на роботу
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
“Добери знаменник”
[б], [в], [г], [д], [ґ], [ж], [з]
[п], [ф], [х], [т], [к], [ш], [с]
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Мама, життя, країна, гордість, підсніжник, боротьба, дружба, товариш, зустріч, спілкування, широкий, щастя, джміль, честь, совість, розуміння, ніжність, відповідальність, хоробрість.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Країна «Фонетика»
ІV. Вивчення нового матеріалу
М’якість приголосних звуків у фонетичній транскрипції позначається спеціальним знаком. [`] – м`якість
[ ’] – пом`якшений.
[ь]
М`які Пом`якшені
[д` ], [т`], Губні - [б’ ], [п’ ], [в’ ], [м’ ], [ф’ ]
Шиплячі - [ж’ ], [ч’ ], [ш’ ]
[з` ], [с`], [дз`], [ц` ], [н` ],
Тверді перед [ і] - [ґ’], [г’], [к’], [х’]
[л` ], [р` ],
Завжди м`який - [й ]
Сіль, піч, річ, тінь, бік, вік, віл, міф, вечір, ніч, жінка, чіткий, джміль, ціна, лікоть, зірка, річка.
Мнемонічна формула для запам’ятовування м’яких приголосних, губних
Вправа__________ в робочому зошиті
«Пінг-понг». (Робота в групах)
Учні складають список слів, які б починалися на літеру г і ґ. Починаючи з капітанів, по черзі кидають м`ячик один одному, показують написане на папері слово без першої літери, учень з іншої команди повинен прочитати слово, вставивши першу літеру.
Фізкультхвилинка. Вправа «Світлофорчик». Якщо в названому слові є м’які приголосні присідаємо, якщо немає – підстрибуємо.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Білими метеликами тихо спускались лапаті сніжинки і, як пухка вата, лягали на засніжену землю. Ніч згасала, ховалась по закутках, і денне світло всюди перемагало пітьму. Мороз звечора душив крижаними пазурами, а коли почав іти сніг, трохи пересівся; повітря було свіже, здорове.
(Д. Красицький)
VІ. Підведення підсумків
Доміно. Скласти правильно речення, підібравши частини.
Дзвінкі звуки утворюються за допомогою…
Приголосні звуки утворюються за допомогою…
Завжди м`який…
Пом`якшені…
М`які…
Пари за дзвінкістю – глухістю…
Звукове забарвлення людського голосу…
Висота тону…
Голосу і шуму.
Частота коливань голосових зв`язок.
Тембр.
[дз] - [ц], [дж] - [ч], [ д] - [т ], [б] - [п], [з] - [с], [ж] - [ш], [ґ] - [к],[г] - [х], [-] - [ф]
[д` ], [т`], [з` ], [с`], [дз`], [ц` ], [н` ], [л` ], [р` ].
[й ]
[б’ ], [п’ ], [в’ ], [м’ ], [ф’ ], [ж’ ], [ч’ ], [ш’ ], [ґ’], [г’], [к’], [х’]
Шуму.
VІІ. Рефлексія учнів