Урок «Прикметни - синоніми, прикметники-антоніми, пряме і переносне значення прикметників»

Про матеріал
Цікавий матеріал, зрозумілий для дітей. Використовуя гаджети , діти з задоволенням працюють над засвоєнням теми.
Перегляд файлу

 Конспект уроку з української мови у 4 – В класі  

 Тема: «Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, пряме і переносне значення прикметників»

Мета: поглиблювати знання дітей про лексичне багатство мови на прикладі прикметників;

формувати вміння добирати та використовувати прикметники- синоніми та антоніми в мовленні, вживати прикметники в переносному значенні; працювати в парі.

збагачувати словниковий запас учнів;

розвивати ключові та предметні компетентності;

виховувати любов та повагу до рідної мови;

 Ключові компетентності:вільне володіння державною мовою (усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження);навчання впродовж життя (визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення навчання працювати самостійно і в групі); громадянські та соціальні компетентності (співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети).

Предметні компетентності:актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.

Тип урок: урок формування умінь і навичок.

Обладнання: ІКТ, картки для роботи в групах, надруковані слова «Квітка настрію», гаджети, руханка (за посиланням).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день!

На вас чекає гарний день.

Бачу, всі веселі і здорові

До уроку всі готові!

1. Слово вчителя. Вправа «Мій настрій»

- Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, хочу поділитися гарним настроєм.

- Поділіться гарним настроєм з товаришем.

- Cкажіть один одному щось приємне.

- На дошці ви бачите чарівну квітку настрію. Опишіть свій настрій одним словом.(спокійний, мрійливий, гарний, чудовий, відмінний, , піднесений, життєрадісний, бадьорий, оптимістичний, веселий, радісний, грайливий, млявий, похмурий, поганий).

II. Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети

1.Фронтальне опитування

- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, коли описували свій настрій? (Прикметники)

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

- А допоможе нам в цьому чарівний кубик.

Метод «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

  1. – Якою частиною мови є прикметник?
  2. –Щоназиває прикметник?
  3. - На які питання відповідає?
  4. - Яким членом реченнявиступає?
  5. - Як змінюється прикметник?
  6. – Яке лексичне значення має прикметник? Я хочу нагадати, що лексика – це наука, яка вивчає значення слова.

Відповіді дітей (Синоніми, антоніми, мають пряме і переносне значення, багатозначні слова.)

  •          Отже, ми пригадали з вами те, що нам відомо про прикметники.
  •          Сьогодні ми вдосконалимо свої знання про прикметник.

Тема: «Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, пряме і переносне значення прикметників».

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота в зошиті (вправа 1)
  •          Уявіть себе в ролі письменників (письменниць). Прочитайте

текст . Виділені в ньому слова замініть відповідними словосполученнями з довідки, поставивши їх у потрібній формі.

 Запишіть утворений текст. Підкресліть слова, ужиті в переносному

значенні.

- А тепер перевіримо складені тексти.

Презентація виконаних робіт.

-Молодці! Дуже гарні тексти вийшли.

 

  1. Робота в парах (вправа 2)
  •          До поданих сполучень із прикметниками, які вживаються прямому  значенні, доберіть  словосполучення із прикметниками, які  вживаються в переносному значенні.

Рухлива вправа: https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU

  1. Словникова робота, робота з текстом (вправа 3) (робота з гаджетами)
  •                      Знайдіть в додатку  «Словник синонімів онлайн» https://synonimy.info/ синоніми до прикметника «жаркий» . Уявіть себе в ролі редактора (редакторки). Прочитай текст.
  •                      Розкажіть, який недолік є в ньому. Доберіть синоніми з додатка, щоб не повторювати той самий прикметник. Прочитайте відредагований текст.
  •                      Отже, слова, які пишуться по-різному, але мають однакове значення, називаються СИНОНІМИ.
  1. Проблемно – пошукове завдання

Гра «Я тобі-ти мені»

Холодний – (гарячий)

Широкий –(вузький)

Білий – (чорний)

М’який – (твердий)

Великий – (малий

Товстий – (худий)

Черствий – (свіжий)

Новий – (старий)

  •                      Які за значенням прикметники ви назвали? (протилежні, антоніми) Отже, слова, які мають протележне  значення, називаються АНТОНІМИ.

IV Узагальнення і систематизація знань.

1. Розподіліть словосполучення в два стовпчики

(1 група - вжиті в прямому, а 2 група - переносному значенні)

м'який характер       м'яка ковдра

кам'яне обличчя       кам’яний будинок

холодний погляд       холодний чай

золоті руки                 золоті сережки

колючий вітер           колючий їжак

крижане серце            чуйне сер

 

2.Презентація результатів групової роботи.

3.Практична вправа 5 (робота в зошиті самостійно), До кожного прикметника доберати і записати відповідний

антонім. Перевіряємо фронтально.

4.Інтерактивні вправи за посиланням

https://learning.ua/matematyka/chetvertyi-klas._(Г3, Г4,Г5)

V. Підсумок уроку

  1. Вправа «Закінчи речення…» (мікрофон)
  •          Ми сьогодні закріпили знання про прикметник.
  •                      А саме:

Прикметники-синоніми – це …

Прикметники-антоніми  - це …

Пряме значення слів – це …

Переносне - …

  •  Діти, за кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні, зробіть його образним, емоційним, експресивним. Діти, я думаю, ви зі мною будете згодні, що прикметники роблять нашу мову багатою, ,ліричною, ніжною, поетичною, допомагають точніше висловити свою думку.  Тому сьогодні я хочу закінчити наш урок поетичними рядками:

Земля – ласкава, люба, рідна,

а сонце – щире, золоте,

а небо – лагідне й блакитне,

життя – прекрасне, дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні,

а голос – чистий і дзвінкий,

а руки – теплі і надійні,

а погляд – сонячний, ясний.

Квітки у полі – білі, сині,

червоні, жовті, голубі,

хмарки у небі – бистрокрилі,

весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

прикметник як частина мови

і жодної не обминають

слова ці, справді пречудові.

VI. Рефлексія

VII. Домашнє завдання: с.125. впр.6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 листопада
Переглядів
4
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку