Урок "Прикметник 10 клас"

Про матеріал
Для роботи з теми "Прикметник"10 клас. Урок розроблено відповідно до програми "Українська мова 10-11 класи. програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. філологічний напрям, профіль-українська філологія. урок з використанням ІКТ. .Мета: формування предметних компетентностей: повторити, та узагальнити знання учнів про прикметник; перевірити уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці ; правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми , пояснювати їх; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: когнітивна (знаннєва) складова: учень знає: - морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль; - розрізняє розряди прикметників; - знаходить і виправляє помилки у правописі прикметників різних розрядів; Праксеологічна (діяльнісна) складова : - створює тексти з використанням прикметників; - правильно записує прикметники з вивченими орфограмами; - виписує з творів художньої літератури приклади нестягнених форм ; - розуміє значення виучуваного матеріалу для успішного проходження ЗНО Аксіологічна(ціннісна)складова: висловлює своє ставлення до знайденої інформації, усвідомлює важливість потреби пошуку додаткової інформації для розв’язання навчальних завдань, виражає засобами мови адекватні почуття і враження від результатів роботи Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Перегляд файлу

Тема. Прикметник як частина мови, значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: формування предметних компетентностей: повторити, та узагальнити  знання учнів про прикметник; перевірити уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці ;  правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми , пояснювати їх; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова.

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ: 

когнітивна (знаннєва) складова:      

учень знає:

- морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль;                                                                                                                                         - розрізняє розряди прикметників; 

- знаходить і виправляє помилки у правописі прикметників різних розрядів;

Праксеологічна (діяльнісна) складова : 

- створює тексти з використанням прикметників;

- правильно записує прикметники з вивченими орфограмами;

- виписує  з творів художньої літератури приклади нестягнених форм ;                               

- розуміє значення  виучуваного матеріалу для успішного проходження ЗНО

Аксіологічна(ціннісна)складова: висловлює своє ставлення до знайденої інформації, усвідомлює важливість потреби пошуку додаткової інформації для розв’язання навчальних завдань, виражає засобами мови адекватні почуття і враження від результатів роботи

Тип уроку: урок узагальнення   та систематизації знань

 

Обладнання: мультимедійна дошка,індивідуальні картки, таблиця «Прикметник», фонозапис пісні М. Старицького «Ніч яка місячна»….

Методи і прийоми. Випереджальне завдання,  самостійна робота, пояснювальний  диктант, вправа на розвиток мовлення, тестування з допомогою Інтернет - ресурсів.

НЛ- 1

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

 І Організаційний момент. Підготовка учнів до роботи.( 3хв.) 

– Нам необхідно налаштуватися   на плідну роботу, щоб узагальнити наші знання про прикметник як частину мови.                                                                   

- Я бажаю всім  успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ Повідомлення теми та мети уроку( 2 хв)

         - Запишіть у зошити дату, тему уроку: «Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди. Ступені порівняння якісних прикметників».

Оскільки вивчення мови ми завершили у 9 класі, то на сьогоднішньому уроці що ви: (продовжіть фразу) чого очікуєте від уроку?

(Прогнозування очікуваних результатів за допомогою методики «Незакінчене речення»)                                              

 ЗМОЖЕТЕ …….. (повторити) ,(узагальнити  та систематизувати  отримані знання про прикметник);

ПЕРЕВІРИТИ……( свої уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці ); 

ПРАВИЛЬНО …… вживати прикметники в усному та писемному мовленні, знаходити вивчені орфограми, пояснювати їх;

РОЗВИВАТИ…. (творчі) здібності. 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності.

Головне завдання , яке стоїть перед нами – це успішне проходження зовнішнього незалежного оцінювання. У вас є підручники Олександра Авраменка, за яким ви самостійно повторювали тему «Прикметник». Завдання із цієї теми є у програмі підготовки та зразках сертифікаційних робіт з української мови на ЗНО 2021 року. На них і будемо орієнтуватися.

Пропоную виконати завдання 10-14 (сертифікаційна робота зразка 2021року ), ( завдання роздруковані).

Перевірка відповідей (виводиться на дошку

Аналіз питання №11

ІV Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу ( 4 хв.)

1) Самостійна робота. Повторення     з теми «Прикметник». За підручником.  Заповнити таблицю-узагальнення                                       

 

Значення

Граматичні ознаки Змінюється за:

Синтаксична роль

Називає ознаку предмета, відповідає на питання Який? Чий?

Родами :                     чоловічий;               жіночий;                     середній

Означення;                присудок

Якісні мають ступені порівняння:                            - звичайний;                           - вищий;                                

-найвищий               

 

Відносні                    Присвійні

Числами:                     однина;                     множина

Відмінками ;                 Групами:                         тверда;                            м׳яка

 

 

3) Творча робота. Вправа на розвиток мовлення

 Написати листа шановному Олександру Авраменку, викладачу, який створює частину завдань у форматі ЗНО. У листі  пояснити, за що ви любите українську мову, бо вона (яка…) використати не менше чотирьох прикметників. Поставити запитання.

Перевірка виконання. Аналіз.

4. Практичне завдання (картка) Визначити в реченні синтаксичну роль прикметника

Речення для роботи:

Традиційне гуцульське житло являло собою своєрідну архітектурну симфонію дерева. Дворядна забудова двору  була характерна для районів Волинського Полісся.

Невесела у Шевченка зимою та восени хата.

Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща –одна.

5. Робота з текстом пісні. (4 хв)

Прослуховування аудіо запису тексту пісні М.Старицького «Виклик» (Ніч яка місячна,зоряна, ясная…)

ЗАВДАННЯ: виписати прикметники повної  нестягненої  форми. Яка роль таких прикметників у мові? Якого відтінку вони надають висловленню?

V.  Контрольно- коригувальний етап (8хв)

Виконати тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/prikmetnik-10-klas-857337.html  або

Сайт onlinetestpad.com  >  test > 240847-k       (використання Інтернет-ресурсу)  ( за бажанням вчителя) або створений власноруч

 (записати оцінку у кожного учня)

 

                                     Виконання тестових завдань

( на випадок  проблем з Інтернетом)

1.Прикметник  - це самостійна частина мови, яка:                                                       

   а) означає назву предметів;                                                                                           

б) називає ознаку дії або ознаку ознаки;                                                                    

 в) називає ознаку предмета або його приналежність                      

2.Прикметники змінюються за :                                                                              

 а) особами, родами, числами;                                                                                            

 б) родами, особами, відмінками;                                                                               

  в) родами, числами, відмінками

3.Від прикметника тонюсінький не можна утворити ступенів порівняння, бо:                                                                                                                                  а) це відносний прикметник;                                                                                          

  б) суфікс вже надає значення найбільшого вияву ознаки;                                             

 в)ця ознака є незмінною

4. Прикметник ужито в ролі іменника в реченні:                                                        

 а) Смачна кашка, та мала чашка.                                                                                   

 б) У справжнього майстра золоті руки.                                                                              

в) Сміливі завжди мають щастя.

5. Неправильно узгоджено прикметник з іменником у рядку:                                   

 а) тривожний путь;                                                                                                       

 б) кумедний колібрі;                                                                                                    

 в) п’ята авеню

6. Прикметники: невеселий, неголосний, небагатий пишуться разом, бо:                                                                                                                                  а) без НЕ не вживаються;                                                                                               

б) не мають протиставлення;                                                                                          

в) їх можна замінити синонімами

7. У переносному значенні вжито прикметник у словосполученні:                        

а) золотий перстень;                                                                                                     

б) басистий голос;                                                                                                               

в) вовчий характер

8. Неправильно утворено ступінь порівняння прикметника:                                    

 а) найсліпіший;                                                                                      

б) щонайцікавіший;                                                                                                         

 в) найменш вдалий

ВІДПОВІДІ:  1 –В, 2- В, 3 – Б, 4- В, 5 – А, 6 – В, 7 – В, 8 – А (ОЦІНЮВАННЯ)

VI Підсумок уроку.

  1. Заключне слово вчителя.

Ми повторили основні моменти теми. Практичні завдання будуть на наступному уроці.

2) Домашнє завдання   П 63 за підручником повторити.  Виконати вправу 456. Творче завдання. Або вправу 450 (на вибір)                                       

3) Рефлексія. Оцінювання.  

Основною оцінкою за урок є оцінка за проходження тесту.

Бали за виконання кожного завдання були бонусними. Ця оцінка додається при умові, якщо ви отримали незадовільний результат, але гарно працювали під час уроку і у вас є гарний результат. За сумою балів ви отримаєте оцінку за урок. А результат ваших зусиль ви бачили.

– Чи справдилися ваші очікування від уроку?  

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
3006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку