Тема. Прикметник як частина мови, значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: формування предметних компетентностей: повторити, та узагальнити знання учнів про прикметник; перевірити уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці ; правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми , пояснювати їх; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
когнітивна (знаннєва) складова:
учень знає:
- морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль; - розрізняє розряди прикметників;
- знаходить і виправляє помилки у правописі прикметників різних розрядів;
Праксеологічна (діяльнісна) складова :
- створює тексти з використанням прикметників;
- правильно записує прикметники з вивченими орфограмами;
- виписує з творів художньої літератури приклади нестягнених форм ;
- розуміє значення виучуваного матеріалу для успішного проходження ЗНО
Аксіологічна(ціннісна)складова: висловлює своє ставлення до знайденої інформації, усвідомлює важливість потреби пошуку додаткової інформації для розв’язання навчальних завдань, виражає засобами мови адекватні почуття і враження від результатів роботи
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання: мультимедійна дошка,індивідуальні картки, таблиця «Прикметник», фонозапис пісні М. Старицького «Ніч яка місячна»….
Методи і прийоми. Випереджальне завдання, самостійна робота, пояснювальний диктант, вправа на розвиток мовлення, тестування з допомогою Інтернет - ресурсів.
НЛ- 1
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І Організаційний момент. Підготовка учнів до роботи.( 3хв.)
– Нам необхідно налаштуватися на плідну роботу, щоб узагальнити наші знання про прикметник як частину мови.
- Я бажаю всім успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ Повідомлення теми та мети уроку( 2 хв)
- Запишіть у зошити дату, тему уроку: «Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди. Ступені порівняння якісних прикметників».
Оскільки вивчення мови ми завершили у 9 класі, то на сьогоднішньому уроці що ви: (продовжіть фразу) чого очікуєте від уроку?
(Прогнозування очікуваних результатів за допомогою методики «Незакінчене речення»)
ЗМОЖЕТЕ …….. (повторити) ,(узагальнити та систематизувати отримані знання про прикметник);
ПЕРЕВІРИТИ……( свої уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці );
ПРАВИЛЬНО …… вживати прикметники в усному та писемному мовленні, знаходити вивчені орфограми, пояснювати їх;
РОЗВИВАТИ…. (творчі) здібності.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Головне завдання , яке стоїть перед нами – це успішне проходження зовнішнього незалежного оцінювання. У вас є підручники Олександра Авраменка, за яким ви самостійно повторювали тему «Прикметник». Завдання із цієї теми є у програмі підготовки та зразках сертифікаційних робіт з української мови на ЗНО 2021 року. На них і будемо орієнтуватися.
Пропоную виконати завдання 10-14 (сертифікаційна робота зразка 2021року ), ( завдання роздруковані).
Перевірка відповідей (виводиться на дошку
Аналіз питання №11
ІV Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу ( 4 хв.)
1) Самостійна робота. Повторення з теми «Прикметник». За підручником. Заповнити таблицю-узагальнення
Значення |
Граматичні ознаки Змінюється за: |
Синтаксична роль |
Називає ознаку предмета, відповідає на питання Який? Чий? |
Родами : чоловічий; жіночий; середній |
Означення; присудок |
Якісні мають ступені порівняння: - звичайний; - вищий; -найвищий
Відносні Присвійні |
Числами: однина; множина Відмінками ; Групами: тверда; м׳яка |
|
3) Творча робота. Вправа на розвиток мовлення
Написати листа шановному Олександру Авраменку, викладачу, який створює частину завдань у форматі ЗНО. У листі пояснити, за що ви любите українську мову, бо вона (яка…) використати не менше чотирьох прикметників. Поставити запитання.
Перевірка виконання. Аналіз.
4. Практичне завдання (картка) Визначити в реченні синтаксичну роль прикметника
Речення для роботи:
Традиційне гуцульське житло являло собою своєрідну архітектурну симфонію дерева. Дворядна забудова двору була характерна для районів Волинського Полісся.
Невесела у Шевченка зимою та восени хата.
Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща –одна.
5. Робота з текстом пісні. (4 хв)
Прослуховування аудіо запису тексту пісні М.Старицького «Виклик» (Ніч яка місячна,зоряна, ясная…)
ЗАВДАННЯ: виписати прикметники повної нестягненої форми. Яка роль таких прикметників у мові? Якого відтінку вони надають висловленню?
V. Контрольно- коригувальний етап (8хв)
Виконати тест за посиланням
https://naurok.com.ua/test/prikmetnik-10-klas-857337.html або
Сайт onlinetestpad.com > test > 240847-k (використання Інтернет-ресурсу) ( за бажанням вчителя) або створений власноруч
(записати оцінку у кожного учня)
Виконання тестових завдань
( на випадок проблем з Інтернетом)
1.Прикметник - це самостійна частина мови, яка:
а) означає назву предметів;
б) називає ознаку дії або ознаку ознаки;
в) називає ознаку предмета або його приналежність
2.Прикметники змінюються за :
а) особами, родами, числами;
б) родами, особами, відмінками;
в) родами, числами, відмінками
3.Від прикметника тонюсінький не можна утворити ступенів порівняння, бо: а) це відносний прикметник;
б) суфікс вже надає значення найбільшого вияву ознаки;
в)ця ознака є незмінною
4. Прикметник ужито в ролі іменника в реченні:
а) Смачна кашка, та мала чашка.
б) У справжнього майстра золоті руки.
в) Сміливі завжди мають щастя.
5. Неправильно узгоджено прикметник з іменником у рядку:
а) тривожний путь;
б) кумедний колібрі;
в) п’ята авеню
6. Прикметники: невеселий, неголосний, небагатий пишуться разом, бо: а) без НЕ не вживаються;
б) не мають протиставлення;
в) їх можна замінити синонімами
7. У переносному значенні вжито прикметник у словосполученні:
а) золотий перстень;
б) басистий голос;
в) вовчий характер
8. Неправильно утворено ступінь порівняння прикметника:
а) найсліпіший;
б) щонайцікавіший;
в) найменш вдалий
ВІДПОВІДІ: 1 –В, 2- В, 3 – Б, 4- В, 5 – А, 6 – В, 7 – В, 8 – А (ОЦІНЮВАННЯ)
VI Підсумок уроку.
Ми повторили основні моменти теми. Практичні завдання будуть на наступному уроці.
2) Домашнє завдання П 63 за підручником повторити. Виконати вправу 456. Творче завдання. Або вправу 450 (на вибір)
3) Рефлексія. Оцінювання.
Основною оцінкою за урок є оцінка за проходження тесту.
Бали за виконання кожного завдання були бонусними. Ця оцінка додається при умові, якщо ви отримали незадовільний результат, але гарно працювали під час уроку і у вас є гарний результат. За сумою балів ви отримаєте оцінку за урок. А результат ваших зусиль ви бачили.
– Чи справдилися ваші очікування від уроку?