Урок. Пряме і переносне значення слів. Народна легенда «Кам’яна голова» (українська легенда). Порівняння казки і легенди.

Про матеріал
Розробка уроку для проведення у дистаційному форматі за підручником І. Большакової та М. Пристінської "Українська мова та читання". Орієнтовано на повторення знань про пряме та переносне значення слів, продовження роботи над народною легендою "Кам'яна голова".
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА 3 КЛАС

Тема: Пряме і переносне значення слів. Народна легенда «Кам’яна голова» (українська легенда). Порівняння казки і легенди.

Мета уроку

Очікувані результати

Уточнювати знання про пряме і переносне значення слів; вправляти у свідомому читанні народної легенди; вчити порівнювати казку і легенду;

розвивати логічне і аналітичне мислення, зв’язне мовлення, увагу, навички свідомого вдумливого читання;

виховувати повагу до рідних, милосердя, відповідальність.

Визначають пряме чи переносне значення мають слова.

Свідомо читають, можуть переказати і зрозуміти прочитане, придумати продовження, охарактеризувати персонажа.

Можуть розрізнити казку і легенду, знають відмінності.

 

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вже закінчилась перерва.

І хоч не дзвенить дзвінок –

всі зібралися у класі?

 Починаємо урок.

2. Актуалізація опорних знань.

Тренажер для розчитування «Наша мова»

https://www.youtube.com/watch?v=wQsKW3Our-M&ab_channel=%D0%9E%D0%BB%D1%8C%D0%B3%D0%B0%D0%93%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B7%D1%96%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0

 

За хвилину записати прикметники до слова «мова»

  • Наша мова…..

 

Словникова робота:

При підготовці до уроку ви записали «вдя» «яч» «вдячний». Придумати словосполучення або речення, де це слово буде у прямому значенні (вдячний глядач, вдячний за турботу) та у переносному значенні («вдячність» за штовхання….)

 

Повідомлення теми і завдань.

Повторимо знання про пряме і переносне значення слів, працюватимемо над легендою «Кам’яна голова» , порівняємо легенду і казку.

Правила роботи таблиця «Дай п’ять»

 

 3. Перевірка домашнього завдання.

  • Чи можна вважати героя української легенди, яку читали вдома, вдячним? Чому?
  • Короткий зміст української легенди «Кам’яна голова» (переказ) + придумати кінцівку легенди

Руханка «Обіймай»

https://www.youtube.com/watch?v=o0D2zqEBpBA

  1.               Вивчення нового матеріалу

Робота із флеш-картками на розуміння прочитаного.

https://vseosvita.ua/private/test-flash/196222-5bf05d424d4b91f5b0660297c5e53e2c

  1.     Хто є головним героєм

Арсен, Архип,  Антон

  1.     Як зустрічали чужинців у кожній оселі?

Танцями і піснями, косами і топірцями, хлібом і рушниками

  1.     Куди побіг Архип

На захист оселі та матері, на допомогу захисникам, подалі від біди

  1.     Що з ним сталося

Сховався під ялиною, повернувся з допомогою, перетворився на камінь

  1.     За що його перетворили на камінь?

За перемогу над ворогами, бо забув про  матір, бо любив матір

 

Чого вчить легенда?

 

Читання ланцюжком частини 2 с. 59

 

Що ти відчуваєш? Чому?

Вправи для очей

-         Подивись в далину за вікно – чи не видно кам’яної гори

-         Поміряй поглядом висоту кімнати – можливо така була ялина

-         Уявіть, як Архип шукав місце, куди втекти – побігайте  очима по кімнаті

-         Після розмови з ялиною Архипу хотілось зникнути – міцно заплющуйте і розплющуйте очі

-          

Робота з підручником с. 60 – скласти запитання до легенди

  • Хто напав на нашу землю?
  • Що зробив Архип?
  • Де опинився найсильніший парубок?
  • Коли він прийшов до тями?
  • Який висновок зробила стара ялина?
  • Як Архип ставав горою?

 

Чи могло б таке бути насправді?

Фото скелі «Кам’яна голова» серед скель Довбуша https://tamtour.com.ua/1193

 

Визначення – легенда: невеликий твір-розповідь, оповитий казковістю, про виникнення рослин, тварин, походження імен, назв річок, місцевостей

  Казка – художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, вигадане

 Створити діаграму Венна

 

легенда

Спільне

казка

Описує захоплюючі події чи життя людей.

Поєднує реальне і вигадане.

Переважно прозовий твір.

Наявна вигадка.

Бувають народні і авторські.

Вигадка.

Може мати казковий зачин, кінцівку. Є повтори, «магічні числа»

 

  • Довести, що «Кам’яна голова» - це легенда.
  • Вислів «кам’яна голова» вжито у прямому чи переносному значенні?

 

Характеристика Архипа за схемою с. 60

 

Домашнє завдання: с. 60 – замінити сполучення слів у переносному значенні , близькими за значенням словами

 

  1. Рефлексія.

Письмо для себе: Сьогодні я зрозумів/зрозуміла, що…..

Поставте у чаті смайлик, з яким настроєм закінчуєте урок

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
75
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку