Урок "Прикметник. Узагальнення вивченого"

Про матеріал
Мета: узагальнити знання про прикметник як частину мови, його граматичні ознаки та синтаксичну роль; систематизувати знання про поділ прикметників на групи за значенням та ступені порівняння; пригадати основні орфограми, пов’язані з написанням прикметників; зробити висновок про роль прикметників у мові і мовленні; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; удосконалювати вміння вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу, логічне мислення; виховувати загальнолюдські цінності, повагу до історичних і природних пам’яток України. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок. Обладнання: презентація, індивідуальні аркуші, підручник
Перегляд файлу

ТЕМА. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прикметник»

Мета:  узагальнити свої знання про прикметник як частину мови, його граматичні ознаки та синтаксичну роль; систематизувати знання про поділ прикметників на групи за значенням та ступені порівняння прикметників; пригадати основні орфограми, пов’язані з написанням прикметників; зробити висновок про роль прикметників у мові і мовленні; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; удосконалювати   вміння вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх;  розвивати  пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу,  логічне мислення; виховувати загальнолюдські цінності, повагу до історичних  і природних пам’яток України.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

Обладнання: презентація, індивідуальні аркуші, підручник 

 

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку

Переглянути вислів білоруського байкаря К. Крапиви

Мова – це великий дар природи.  У кожного народу своя мова, це великий скарб, який треба шанувати, берегти й розумно збагачувати, не причиняючи йому ніякої шкоди.

  • Кіндрат Крапива називає мову скарбом. А що б ви ще назвали скарбом?
  • Асоціативне гронування «Скарб» (здоров’я, життя, сім’я, природа, Україна, доброта, знання)
  • Доберіть епітети  до слова «скарб»  - дорогий, коштовний, безцінний, неоціненний.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Тренінг з правопису. Пояснити написання слів та пунктуацію (Вільч.)

Мабуть, немає чарівнішої пори, ніж весна. Синьооке небо схиляється над біло-зеленими садками. І жовтогарячі крокуси, і білосніжні проліски, і сизо-фіалковий сон – усе радіє першому  несміливому теплу. Прекрасна ти, весно!

  • Бліцопитування АБО Продовжіть речення

1. Прикметник – це…………..

2.  Прикметник змінюється за…

3.  У реченні прикметник виконує роль….

 4.  За значенням прикмтеники поділяються на…

5.  Які прикметники мають ступені порівняння?

6.  За кінцевим приголосним прикметники поділяються на…

 8. Які ступені порівняння має прикметник?

9. Чи всі прикметники мають ступені порівняння? 

10. Якісними називають прикметники…

11. Відносними називають прикметники…

12. Присвійними називають прикметники…

 

ІІІ. Робота над темою уроку

  • Робота з текстом. Прочитати текст, знайти в ньому якісні, відності, присвійні прикметники, виписати їх у 3 колонки

ІДИ, ІДИ, ДОЩИКУ

Купила мама Василькові  гумові чоботи. Тільки взути їх ніяк: погода стояла тепла та суха. Не квапиться Дощ іти, дрімає собі у м’якій  хмарині, що зачепилася за верхівку високої тополі на вигоні.
Пішов Василько весняного Дощика кликати:
    Дощику! Уже в’януть бабусині помідори і капуста, в’яне Мирославчин квітник, мої чоботи новенькі стоять без діла, навіть ластівчине гніздо засумувало— усе тебе чекає!
Мирославчині подружки й собі побралися за руки та заспівали:

Дощику, дощику, припусти 
На бабині капусти...

Дощик почув, з-за хмарини виглянув.
Гарну пісню співаєте! І танцюєте... Я теж так хочу!
Та як припустить! А чобітки Василькові в хаті залишились. І хай собі. Калюжі теплі — по таких можна й босоніж!

 

Якісні

Відносні

Присвійні

тепла 

гумові

бабусині

суха

весняного

Мирославчин

м’якій

 

ластівчине

високої

 

бабині

новенькі

 

Василькові

гарну

 

 

 

 

 

 

 

  • Утворити ступені порівняння від слів високий,  гарний

Від якого якісного прикметника  не можна утворити ступені порівняння?

(новенький)

Високий – вищий, найвищий, більш високий, найбільш високий.

Гарний – кращий, найкращий, більш гарний, найбільш гарний.

  • Редагування речень

Говерла – сама висока гора Карпат. (Закарпатська обл.)

Джарилгач – найвеликіший острів, що належить Україні (Херсонська обл.)

Найбільш довшою річкою нашої держави є Дніпро.

Самим старішим деревом в Україні вважається дуб, якому 1300 років (Рівненської області).

Найбільш  глибшим озером в Україні є Світязь.

Сама велика штучна водойма в Україні — Кременчуцьке водосховище

 

  • Записати речення. Пояснити орфограми, виконати синтаксичний розбір. У яких словах відбуваються зміни приголосних? Які зміни відбувються?

В історико-культурному заповіднику «Запорізька Січ» ми дізнаємося про козацьке життя та товариські звичаї наших нездоланних захисників.

  • Утворити прикметники від поданих іменників
  • Дрогобич, Сиваш, Меджибіж, Гадяч, Прилуки, Буки, Умань, Карпати, Острог, Івано-Франківськ, Південний Буг.

 

  • «Супермаркет знань» Написання  складних прикметників

«Список продуктів»

Шоколадно-ванільне морозиво

Кисло-солодке ківі

Кисломолочний йогурт

Яблучно-виноградний сік

Ранньостиглі абрикоси

 

  • Робота над правописом складних прикметників. Утворити від поданих слів складні прикметники, словосполучення записати. Пригадати правила написання складних прикметників

Світлий русявий юнак, двадцять п’ять поверхів будинок, водою розчиняти елемент, південний західний вітер, мовний літературний конкурс, народна пісня творчість, сніжний білий пролісок, птах, кримські татари мова, Західна Україна міста, золото гарячий соняшник, вишнево-полуничне варення.

  • Фізкультхвилинка н і нн у прикметниках

Струнний, мільйонний, гречаний, мишиний, машинний, старовинний, важенний, нездоланний.

Або

Невпізнанний, здоровенний, мідний, дерев’яний, страшенний, срібний, безвинний, горобиний, нездійсненний, зміїний, туманний, братній, безсонний, сильний, чавунний, умисний, нездоланний, скляний, павутинний.

нн

н

Невпізнанний

мідний

здоровенний

дерев’яний

страшенний

срібний

безвинний

горобиний

нездійсненний

зміїний

туманний

братній

безсонний

сильний

чавунний

умисний

нездоланний

скляний

павутинний

 

 

  • Робота над написанням не з прикметниками

Невмирущими будьте, дуби!

З темної гущавини садка доносилось нестямне щебетання соловейка.

У чужій стороні і весна не люба.

Перемагає не дужчий (воїн), а сміливіший.

Морфологічний розбір слова «дужчий»

Дужчий – прикметник, дужчий,  як, вищ. ст., проста ф., Н.В., ч.р, одн., тв., означ.

Пам’ятай, дитино, мова мамина – свята, у ній лунає вічний, незнищенний дух свободи.

 

ІУ. Підсумки уроку. Рефлексія

Як ви охарактеризуєте свою роботу на уроці?

Що на уроці було найважчим? Найлегшим?

Сенкан «Прикметник»

У. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи

Впр. 427, 429

docx
Додано
30 травня 2021
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку