Урок "Незмінювані іменники"

Про матеріал
Урок вивчення нової теми,з використанням сучасних методів і прийомів. Методи використані в розробці допоможуть ефективно і в цікавій формі засвоїти новий матеріал учням. Розробка стане у пригоді вчителям - словесникам.
Перегляд файлу

Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, формувати вміння визначати рід цих іменників, знаходити їх у реченні;  навчитиcя правильно використовувати у своєму мовленні; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до мови.

Обладнання: картки оцінювання, підручник

Тип уроку: комбінований

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічний автотренінг. Діти вголос читають вислови:

Я – людина.

Я – неповторний (на).

Я – особистість.

Я  - люблю вчитися.

Я – думаю, мислю.

Я – хочу знати….

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Діти, послухайте, що одного разу  трапилося з Незнайком.

Учитель дав завдання дітям написати твір про віртуальну подорож до  екзотичної країни.

Незнайко з нетерпінням чекав уроку, бо йому дуже хотілося всім розповісти про свої пригоди.

« Моя подорож»

Я люблю подорожувати. Зібрав свої речі: шорти, кашну, кепку й вирушив до аеропорту. На зупинці довго чекав автобуса, але він затримувався й довелося зупинити таксі. Таксом я помчав до своєї мрії. Літак мав вилетіти до Конга. У салоні привітна стюардеса запропонувала свіже сулугуні, смачний пюре, гарячу каву й ніжний суфле. Нас зустріла спекотна екзотична країна. А далі ми вирушили до сафарі, де спостерігали за родиною шимпанзів, велике емі бігло за нашим авто, неподалік від дороги  стадо зебу дивилося нам услід й зовсім не боялося.

Мені так сподобалася подорож, що я мрію ще туди повернутися.

Діти весело сприйняли розповідь Незнайки.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Учитель.

Чому діти весело сприйняли розповідь Незнайки? ( Бо Незнайко ще не знає правил вживання незмінних іменників і тому твір вийшов такий кумедний.)

Як ви вже зрозуміли, ми запросимо на урок Незнайку й разом вивчимо нову тему про вживання незмінних іменників як на письмі так і в усному мовленні. 

А куди ми вирушимо на екскурсію, давайте визначимо за допомогою методу « Папужка» ( за кожну вірну відповідь, або виконане завдання ви отримаєте собі папужку(2 бали) і в кінці уроку подивимося, хто буде мати найбільше друзів папужок)

1. Метод «Шпигун»

Знайдіть зашифроване слово.

ПОСОЗДАЇКАФАІРД

Правильно, ми вирушаємо на сафарі.

  • Чи знаєте ви, що таке сафарі? ( Сафарі вільне місце перебування диких тварин,
  • спостереження за ними у природних умовах)

2 . Метод «Кубування»

1. Опис – це велика територія природного національного парку, де під охороною держави

живуть  тварини.

2. Асоціація – це екзотичні тварини, які проживають на певному континенті.

3. Порівняйте – це велика територія природного парку.

4. Аналіз – це збереження популяції тварин у природних умовах, збереження рідкісних видів,

вивчення їх життя на науковій основі, надання медичної допомоги, спостереження за міграцією

тварин на території парку. Побачити тварин у природних умовах, не завдаючи їм шкоди.

5. Застосування – це побачити тварин у природніх умовах, сфотографувати їх, спостерігати за

життям тварин у звичайних умовах.

6. Знайти аргументи «за» і «проти»

«За»: спостерігати за тваринами у природний умовах, не завдавати шкоди середовищу, бачити

Їх вільними, милуватися живописними картинами, відчути себе частиною Всесвіту.

«Проти» люди порушують спокій тварин, лякають своєю присутністю.

ІV Актуалізація опорних знань

УЧИТЕЛЬ

Який вид транспорту оберемо?  Одна команда поїде на таксі, а друга - на авто. Кожна команда вибере собі назву. Назва команди повинно бути незмінним словом.( Наприклад, перша команда « Манго», а друга – «Ківі» )

 3. Метод « Плече щасливчика»

Візьміть аркуш; напишіть на одному боці, що ви очікуєте від мандрівки. На іншому боці - малюватимете Папужку, якого ви пригощатимете балами за кожну правильну відповідь.

V Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

4. Метод « Лінгвістичне дослідження»

1.Рід незмінюваних іменників, які означають людей, розрізняють за статтю. Наприклад, месьє – назва чоловіка ( знайомий месьє);леді, мадам, мадемуазель – тільки жінки (молода  леді, висока мадам, привітна мадемуазель).Це правило стосується власних іноземних імен чорнявий Біллі, білява Деніс.                                                                 

2.Незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду (коричневий шимпанзе, різнобарвний какаду).Іменники жіночого роду становлять виняток (муха цеце)

3.Незмінювані іменники – назви неістот, основа яких закінчується на голосний звук, належать  до середнього роду ( затишне  кафе, глибоке метро, смачне пюре).

4.У незмінюваних іменниках – власних географічних назвах , назвах газет, журналів – рід визначається за загальною назвою: Тбілісі (сер .роду, як місто), Гаїті (чол. роду, як острів), Конго (жін. роду, як ріка)

5. Іменники жіночого роду є : авеню (вулиця), бере (груша), кольрабі (капуста), страдиварі (скрипка), івасі, путасу (риба), фейхоа (ягода), боржомі (вода).

6. Іменниками чоловічого роду є: сироко, торнадо, памперо, майстро, грего – назва вітру, сулугуні (сир), шимі (танець), кабукі (театр).

7.Рід деяких незмінюваних іменників залежить від їх значення: прудка  ківі (пташка), зелене ківі (плід),велетенський боа (удав), модне боа (шарф з пір’я).

5. Технологія « Коло Вена»

Визначити, що спільного й відмінного є між змінними й незмінними словами.

 Спільне

Відмінне

Є частинами мови, мають лексичне значення,

Збагачують наше мовлення, розширюють кругозір

Незмінні - не змінюються за відмінками, числами, мають іншомовне походження;

Змінні – розподіляються на роди, змінюються за числами, відмінками, належать переважно до власне української лексики

 

VІ Закріплення знань, умінь та навичок

1.  Вправа  « Смачний перекус»

Ми поїдемо до африканського сафарі, дорога далека й потрібно прихопити з собою смачний і небезпечний перекус, а це фрукти й напої.

Холодн.. ситро, корисн… авокадо, жовто-оранжев… манго, смачн… ківі,  екзотичн…кивано.

Учитель. Подорожуємо ми екзотичною країною і супроводжуватимуть нас незмінні слова, тому нам треба навчитися їх правильно визначати  і використовувати.

2. Вправа « Вправний коректор»

 

Ми з вам уже дещо знаємо, тож допоможімо Незнайці виправити помилки у творі.

                                 « Моя подорож»

Я люблю подорожувати. Зібрав свої речі: шорти, кашну, кепку й вирушив до аеропорту. На зупинці довго чекав автобуса, але він затримувався й довелося зупинити таксі. Таксом я помчав до своєї мрії. Літак мав вилетіти до Конга. У салоні привітна стюардеса запропонувала свіже сулугуні,

смачний пюре, гарячу каву й ніжний суфле. Нас зустріла спекотна екзотична країна. А далі ми вирушили до сафарі, де спостерігали за родиною шимпанзів, велике емі бігло за нашим авто, неподалік від дороги стадо зебу дивилося нам услід й зовсім не боялося.

Мені так сподобалася подорож, що я мрію ще туди повернутися.

3. Вправа « Впізнай тварину»

Установіть відповідність між назвою тварини і її описом.

1 Зебу               А людиноподібна мавпа;

2 Гну                 Б горбатий бик

3 Шимпанзе   В невелика антилопа

4 Дінго              Г  довгоногий і довгошиїй птах з рожевим забарвленням

                            Д нагадує собаку, рудого кольору

 

Відповіді : 1 – Б, 2 – В, 3 – А, 4 – Д

4. Вправа « Сортувальник»

Розподіліть слова в три колонки: А чоловічій рід, Б жіночій рід, В середній рід

Кенгуру, пенсне, сопрано, фрау, колібрі, авокадо, боржомі, сулугуні, аташе, Арагві, рефері, гінді

(мова),  каное, івасі.

Чол. рід: кенгуру, колібрі, сулугуні, аташе, рефері; жін. рід: фрау, боржомі, Арагві, гінді, івасі;

Сер. рід: пенсне, сопрано, авокадо, рефері, каное.

5. Вправа « Ідентифікація слова»

Гаїті – острів, річка, море.

Поні – бик, кінь, приправа.

Буржуа – багач, бідняк, аристократ.

Токіо – країна, гора, місто.

Фойє – коридор, вітальня, передпокої.

Кольрабі – вид молюска,  танок, капуста.

Канапе – бутерброд, спеція, дисерт.

Шансоньє – танцюрист, гуморист, співак.

Безе – цукерки, тістечка, напій.

Авеню – повідомлення, привітання, вулиця

Путасу –  риба, комаха, тварина.

Огайо – вітер, річка, штат.

6.  Вправа « Проба пера»

Доберіть до поданих іменників прикметники, визначити рід.

Гаїті, поні, буржуа, Токіо, фойє, кольрабі, канапе, шансоньє, безе, авеню, путасу, Огайо.

( Мальовничий Гаїті, кумедний поні, багатий буржуа, метушливе Токіо, смачна кольрабі, маленьке канапе, відомий шансоньє, солодке безе, довга авеню, свіжа путасу, далекий Огайо

VІІ Підсумок уроку

6. Метод « Незакінчене речення»

У іменника месьє, фрау, леді рід визначається за … (статтю)

Назви істот (тварин)…(чоловічого роду)

Іменники назв неістот… ( середнього роду)

Рід власних назв визначається за…( загальною назвою)

Рефлексійна анкета

На уроці я:

  • дізнався;
  • навчився;
  • повторив;
  • відчув труднощі;
  • мене захопило;
  • зібрав …папужок ( за кожного по 2 бали)

Оцінювання знань, коментар досягнень.

VІІІ Домашнє завдання

Прочитати теоретичний матеріал підручника, скласти твір-розповідь « Подорож Україною», використовуючи незмінні слова: таксі, метро, кафе, хобі, кіно, меню, ескімо, радіо, рандеву.

 Використані джерела:

1.svitslova.com›mova/morpho/4391-2014-11-28-10-15-…

2.https://vseosvita.ua › Бібліотека › Українська мова

3.ukped.com › 2190-nezminjuvani-imenniki

4. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т., Жук М.Г. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014

5.Методи і прийоми інтерактивного навчання // Українська мова та література // Газета для вчителів української мови та літератури.—2015.—               № 9—10 (817—818).

6. ІХ Серія « Бібліотека журналу « Вивчаємо українську мову та літературу»

Харків «Основа» 2018

 

docx
Додано
31 травня 2021
Переглядів
3234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку