Мета
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення
Обладнання: підручник, ментальна карта «Прикметник», розмальовка
«Квітка», кольорові картки
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра Так чи ні
1 В українській мові є 9 частин мови
2 Іменник – це самостійна частина мови
3 Іменник називає предмет та особу
4 Синтаксична роль іменника найчастіше підмет
5 Іменники біль, собака жіночого роду
6 Іменник має 5 відмін
7 Ігорович та Лазарович це правильні форми по батькові
8 Іншомовні частки екс, міні, максі пишуться через дефіс
Інтерактивна вправа " Комплімент"
(Вчитель підходить до першого учня і говорить: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» тощо).
- Діти, згадайте, до якої частини мови належать слова добрий, сміливий, гарний? Чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Творче спостереження за мовним матеріалом
Прочинайте уривок, який ви бачите на екрані. З якого вірша цей уривок?
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!..
(«Тиша морська» Леся Українка)
2. Лінгвістичний експеримент
Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш? Зробіть висновок про
роль прикметників у мові
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.
Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Прикметник».
Основним завдання на сьогодні є навчитися знаходити прикметники у текстах і визначати їхні морфологічні ознаки: рід, число і відмінок.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, створення ментальної карти з теми «Прикметник».
Отже, прикметник означає ознаку предмета, змінюється за числами, родами та відмінками, в реченні виступає найчастіше означенням.
VІ. Систематизація вивченого матеріалу
Випишіть з поезії прикметники, визначте відмінок та рід
Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
Марія Пономаренко)
Гра «Визнач рід прикметника»
Вчитель називає іменники з прикметниками, а учні за допомогою карток різного кольору показують до якого роду належить прикметник. (червоний колір – жіночий рід, блакитний – чоловічий, зелений – середній)
Слова для гри:
Глибоке море, голубий кит, свіжа риба, красивий портфель, велика валіза, важкий кошик, дивовижний літак, весняний пролісок, пухнастий кіт, цікаве оповідання, складна задача, кисле яблуко, дерев’яний стіл, золоте серце, лагідна пісня.
На дошці написані іменники, їх треба перетворити у прикметники,наприклад: хмара-хмарний.
Жито, земля, суниця, Україна, дерево, хата, зима, весна, вітер, квіти, вода.
Радий Добрий
Тихий Зелений
Сумний Залізний
Діти отримують розмальовки, які потрібно розфарбувати прикметниками, на кожній пелюстці написати колір.
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок шестикласників
Виконати вправу 138
Перепишіть текст, підкресліть прикметники як члени речення.
Україна
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і красивішої за Україну. Це батькова земля. 3. Дослідження-відновлення.
4. Словникова робота (за варіантами).
До прикметників веселий, симпатичний, шанобливий, цікавий, дбайливий дібрати: варіант 1 — антоніми; варіант 2 — синоніми. Увести їх у прості речення, ускладнені звертаннями і вставними словами. Визначити синтаксичну роль прикметників.
« Я – редактор»
Відредагуйте усно речення. Скористайтеся поданою нижче рубрикою «Культура мовлення».
1. Сергійко зустрів товариша дружним потиском руки. 2. Шос тий клас у нас дружній. 3. Будинки знаходяться на сусідських вулицях. 4. Лейтенант був одягнений у нову воєнну форму
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Метод «Прес»
- Я вважаю….
- Тому що…
- Отже, …
VІІІ. Домашнє завдання
Підручник: вивчити теоретичний матеріал з теми «Прикметник»;