Урок на тему "Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання прикметників".

Про матеріал
Даний матеріал допоможе формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, а також відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення.
Перегляд файлу

Тема. Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання прикметників

Мета: дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення; прищеплювати почуття любові і поваги до української пісні.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, фонограми українських пісень, тлумачний словник, схема, кольорові смужки.

                                                

                                                           Українська пісня — це бездонна

                                                            душа українського народу, це його слава.

                                                                                                Олександр Довженко

                                                                                                                                                                                                  

 

Перебіг уроку

І. Етап орієнтації

1. Забезпечення емоційної готовності

Психологічна рефлексія „Наш настрій”

  Якщо ваша ласка, за допомогою психологічної рефлексії „Наш настрій” хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли до мене на урок.

  Візьміть у руки той колір, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочете по­дружитися, побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі в „друзі” ті кольори,  що відповідають вашому настрою.

Психологічна рефлексія „Наш настрій”

  червоний – піднесеність;

  оранжевий - радість;

  жовтий – приємність;

  зелений – спокій

  синій – сум;

  фіолетовий – тривожність;

  чорний – незадоволення;

  білий – складно визначитися.

Сподіваюся,  що  наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він хороший, і значно покращить тим, звичайно, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо зі словом, а мова наша така ж різнобарвна, як кольорові смужки, що перед вами.

 

2. Мотивація навчальної діяльності

Звучить мелодія української пісні.

 

Пояснення епіграфа уроку

Прочитайте епіграф, записаний на дошці. Як ви його розумієте?

Про що, на вашу думку , піде мова на уроці?

 

«Асоціативний кущ»

Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «пісня»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?

 

 

 

 

 

 

 

3. Актуалізація опорних знань учнів

Перехресне опитування «Я – тобі, ти – мені»

Орієнтовні запитання:

-         Яка частина мови називається прикметником?

-         Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?

-         Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?

-         Назвіть розряди прикметників за значенням.

-         Які прикметники належать до якісних? Відносних? Присвійних?

-         Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?

-         Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?

 «Рекламна пауза»

Знайдіть помилки в поданих рекламах. Поміркуйте, з якою стилістичною метою це зроблено.

«Бухгалтерський облік» - найбухгалтерська газета.

«Чумак» - найтоматніша паста.

«Олейна» - найолійніша олія.

 

ІІ. Етап визначення мети

1. Оголошення теми і мети уроку

 Поезія Д. Білоуса (читає вчитель)

 Називний питає: хто ти? Що ти?

 Родовий доскіпує свого-хоче знати він: кого? чого?

 І про тебе знать, якого  роду, що немає роду переводу.

 Все давальний дасть-не жаль йому, але хоче знать: кому? чому?

 Знать про тебе, гожого на вроду, що даєш ти і свому народу?

 У знахідного свої потреби: він - кого? і що? питає в тебе.

 А орудний хоче знать: ким? чим?

 У труді орудуй разом з ним.

 Хоче знать: що здатний ти утнути?

 Чим ти сильний? Ким ти хочеш бути?

 А місцевий- де? В якому місці?

 Хоче знати-у селі чи в місті?

 Кличний закликає всіх навколо:

 гей, Іване, Петре чи Миколо,

 ви не будьте сонні та байдужі…

 

Вчитель.

-         Чи здогадалися ви, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?

Щоб правильно писати відмінкові закінчення прикметників, ви навчитеся відмінювати прикметники, визначати тверду і м’яку групи прикметників.

Чого ви очікуєте від уроку?

 

«Скринька очікувань» ( Учні на листочках записують свої очікування ).

Я хочу…

Я можу…

Я буду…

 

ІІІ. Етап проектування

Робота в парах

( Учні записують у зошит план уроку )

  1. Поділ прикметників на групи: тверду й м’яку.
  2. Особливості відмінювання прикметників твердої та м’якої груп.

 

ІV. Етап організації виконання  плану діяльності

1. Лінгвістичне дослідження

-Чим відрізняються основи прикметників пісенний, давній?

- Чому, на вашу думку, ці прикметники мають різні закінчення?

2. Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу та зразків відмінювання прикметників

3.Колективне заповнення схеми «Основні групи відмінювання».

 

                                           Основні групи відмінювання

                                                 Тверда

            М’яка

Не належать ні до твердої, ні до м’якої групи (складні прикметники із частиною –лиций ).

 

4.Виконання вправ на закріплення

   Розподільний диктант

Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки. За умови правильного виконання завдання з третьої букви кожного слова ви зможете прочитати вираз, який відображає основну думку нашого уроку. («Пісня – душа народу»).

 

Лапатий, блідий, синій, високий, сонний, крайній, княжий, справжній, водний, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний.

 

  Словникова робота

     Вчитель:

- Поясніть лексичне значення слів, записаних на дошці:

природний і природній, дружний і дружній. Складіть із цими словами речення.

 

Природний – створений природою, а не людиною; зумовлений, спричинений законами природи; який здійснюється відповідно до законів природи.

Природній – не існує в українській мові.

Дружний –який відбувається одночасно, спільно, злагоджено; який виникає, з’являється, здійснюється бурхливо, швидко.

Дружній – який ґрунтується на дружбі, довірі, доброзичливості; який виражає дружелюбність, прихильність.

 

 

Гра “Відмінковий ланцюжок”

Учитель називає прикметник у називному відмінку і викликає учня, який повинен сказати прикметник у родовому відмінку. Другий викликає учня, який називає прикметник у давальному відмінку і т.д.

Виграє той, хто матиме найменше помилок.

 

Дослідження-реконструювання

Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них. Визначте тему і основну думку тексту.

                                       УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ

Українськ..  пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чист..  , прозор..  дитинство, свою горд..  юність, своє бажання бути красив..  і ніжн..  , сильн..  і хоробр. . . Який митець не був натхненн..  її багатющ..   мелодіями, безмежн..  широтою і красою її барв, її чарівн..  силою, що викликає в душі людськ..  найскладніш.. ,  найтонш. .,  найглиб­ш.. почуття, думки і прагнення всього, що є кращ..  в людині!.. (За О.Довженком).

 

Дослідження-пошук

Прочитайте висловлювання. Чи погоджуєтесь ви з думкою, викладеною у ньому?

Випишіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок, розряд за значенням та групу за характером відмінювання.

 

    Пісня! Як багато вона важить у житті людини. Пісня – це голос народу, це трепетне серце народу, його душа і його крила. Вона пахне весняними дощами, синіми льонами, запашними чорнобривцями, материнськими теплими долонями.

Українська пісня... Вона є однією із святинь нашого народу, його найціннішим духовним скарбом, гордістю і красою, геніальною поетичною біографією.

   Михайло Стельмах писав, що пісня супроводжує українця від колиски до могили, бо не було значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні чи ніжністю струни, чи рокотанням грому. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.

Домашнє завдання

Записати улюблену українську пісню своїх рідних, вказати в ній прикметники, визначити відмінок і групу або скласти вправу до вивченої теми (на вибір).

 

 

V. Етап контрольно-оцінювальний

     Рефлексія

     Оцініть власну роботу на уроці.

     Виставте собі оцінку за карткою самооцінювання.

 

Картка самооцінювання учня на уроці

Дата _______ Прізвище,ім'я____________________________

Пор.

Як я працював на уроці

Коментар учня

Оцінка

1

Я повторив раніше вивчений матеріал

 

 

2

Я висловлював нові ідеї

 

 

3

Я плідно працював у групі, виконував усі завдання

 

 

4

Зможу скласти узагальнювальну розповідь за таблицею

 

 

5

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

 

 

VI. Заключний етап

1.Самооцінювання

Сугестії «Хвастощі» ( кожен учень повинен похвалитися перед класом своїми навичками, уміннями, здобутими на уроці ).

 

2.Слово вчителя

  Українська пісня... Що може бути прекрасніше, мелодійніше, ніж наша українська пісня. Пісня, навіть у найважчі хвилини, була єдиною розрадою, єдиною втіхою. У пісні, як і в людини, своя біографія, своя доля.

  Житиме пісня - житиме народ. Пісня об'єднує всіх і лунає "людям на добро"

(Звучить пісня І.Карабиця на вірші Ю.Рибчинського "Пісня на добро").

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку