Узагальнити і систематизувати знання учнів про прикметник, удосконалювати вміння визначати число і рід прикметників, розбирати слова за будовою, визначати у реченні головні і другорядні члени речення; розвивати мовлення, увагу, мислення; виховувати повагу один до одного, бережливе ставлення до речей.
3 клас.
Тема. Прикметник як частина мови. Узагальнення та систематизація знань.
МЕТА: узагальнити і систематизувати знання учнів про прикметник, удосконалювати вміння визначати число і рід прикметників, розбирати слова за будовою, визначати у реченні головні і другорядні члени речення; розвивати мовлення, увагу, мислення; виховувати повагу один до одного, бережливе ставлення до речей.
ТИП УРОКУ: урок – подорож.
ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ: робота в групах, „мікрофон", „мобільний телефон", „незакінчене речення".
ОБЛАДНАННЯ: карта подорожі, макет теплоходу, предметні малюнки, квитки - слова, листки - картки, чарівні квіти, два телефони, мікрофон.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ,
Ми живемо на Україні, нашою рідною мовою є українська мова. Ми прагнемо вивчати її. Сьогодні ми з вами узагальнимо свої знання про прикметник. Здійснимо подорож у країну Частин мови, в область Прикметник, на чарівному теплоході „ Кременець", де нас чекають цікаві завдання, які ми з вами будемо виконувати, і тим самим повторимо і систематизуємо свої знання про прикметник.
III.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фронтальне опитування.
Для того, щоб ми змогли сісти на теплохід, нам потрібно купити квитки в касі. Але каса ще закрита, то ми з вами не будемо гаяти часу, а проведемо фронтальне опитування.
Яка частина мови називається прикметником?
За чим змінюються прикметники?
З якою частиною мови найчастіше зв'язаний прикметник у реченні?
- Яким членом речення найчастіше виступає прикметник?
2. Технологія „ Мікрофон".
Каса вже працює, і кожен з вас зараз придбає квиток.
Діти беруть квитки, на яких написано слово - іменник, вони по мірі можливості добирають 2-4 прикметники, називають їх і сідають за парти.
СЛОВА: сад, курча, квіти, парта, верба, держава, море, сік, сміх, дітвора, місто, ніч, почуття, пісня, кіт, учень, краса, веселка, дельфін, журнал, юнак.
Отже, ми вже зайняли свої місця на теплоході, але щоб вирушити в подорож, ми повинні заповнити маршрутний лист. Для нас маршрутним листом будуть наші зошити. Записуємо дату і класну роботу.
3. Добір прикметників - антонімів.
Будемо ми з вами подорожувати по річці „Антоніми".
- Що означають слова - антоніми?
Зараз ми виконаємо вправу. У ній потрібно дібрати до поданих словосполучень протилежні за значенням і записати їх за зразком:
Нове взуття - старе взуття
Для „Чайки" Для „ Дельфінів" Для „Восьминіжок"
Короткий ланцюг Тепла вода Рідка сметана
Лагідна усмішка Гострий ніж Повільне зайченя
Велике кошеня Мілке озеро Білий килим
Тверді сливи Молоді дерева Високі вежі
Зачитайте антонімічні пари.
Вашим домашнім завданням було виписати прислів'я, у яких зустрічаються прикметники - антоніми. Зачитайте їх.
Малого коня хвали, великого - запрягай.
Пустий колос догори тягнеться, а повний - донизу гнеться.
Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.
Нових друзів наживай, а старих не забувай.
І чорна корова біле молоко дає.
Мала праця краще за велике безділля.
Борода довга, а розум короткий.
З поганої трави не буде доброго сіна.
Добрі діла безшумно ходять, а злі як дзвони дзвонять.
З великої хмари малий дощ.
З маленького насіннячка виростає велике дерево.
Бджілка маленька, користь приносить велику.
4. Технологія „ Незакінчене речення".
Ми припливли в район Речення. Кожна група отримує листок, на якому записано незакінчене речення. На ньому записують варіанти закінчення речення, серед них вибирають найкращий варіант, каліграфічно записують це речення у зошити, визначають головні та другорядні члени речення. Називають прикметники і яким членом речення вони виражені.
Для „ Чайки": 3 високих гір...( тече дзвінкий струмок).
Для „ Дельфінів": У березовий гай ...( прилетіли співучі солов'ї).
Для „ Восьминіжок": Старовинний Кременець...( оповитий історичними пам'ятками і цікавими легендами).
5. Вправа на визначення числа прикметника.
Ми з вами припливли у район Число. Мешканці цього району пропонують нам записати іменники з прикметниками в однині, позначте в них закінчення. Цю вправу ми будемо виконувати колективно і з коментуванням.
Весняні квіти -...; соковиті груші -...; зелені огірки -...; мужні воїни -...; шоколадні тістечка -...; гарні діти -...
6. Фізкультхвилинка
Ми вже трішки втомились, зараз відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.
Дружній, ій, ій, ій.
Сміливий, ий, ий, ий
Наш 3 „ Б" клас.
Дружня, я, я, я,
Смілива, а, а, а,
Наша сім'я.
Дружнє, є, є, є,
Сміливе, є, є, є,
Наше плем'я.
Дружні і сміливі, і, і, і,
Учні 4 - Б" класу.
7. Вибірковий диктант.
Поки ми з вами відпочивали, то наш теплохід приплив у район Рід. Зараз ми з вами напишемо вибірковий диктант, але незвичайний. Цю таємницю я вам відкрию після написання диктанту.
Умовно ділимо зошит на три колонки. У першу колонку записуємо прикметники чоловічого роду, в другу - жіночого роду, в третю - середнього роду.
Чол. рід Жін. рід Середи. Рід
знайомий ясна суворе
новий соснова одеське
ананасовий наступна нижнє
ніжний екологічна цікаве
нічний енергійне яблучний
Якщо ви правильно виконали завдання, то по перших літерах слів прочитаєте прислів'я.
ЗНАННЯ - ЯСНЕ СОНЦЕ.
8. Самостійна робота.
Ми прямуємо далі. Наступний район нашої подорожі - район Будова Слова.
Кожна група отримує предметні малюнки, утворює від них прикметники, записує їх в-зошити, розбирає слова за будовою.
Для „ Чайки": загадковий, синій, сонячний.
Для „ Дельфінів": сливовий, чудесний, прекрасний.
Для „ Восьминіжок": молочний, банановий, замріяний.
9. Робота в групах.
А зараз ми прямуємо до гір Пряме й Переносне значення слів.
Кожна група отримує завдання. На аркушах паперу записані словосполучення. Вам потрібно виписати ті, які вжиті в переносному значенні, пояснити їх зміст, усно скласти з ними речення.
Для „ Чайки": солодке печиво, солодка мрія, солодкий сон, солодкий мед. Для „ Дельфінів": срібна роса, срібний ланцюжок, срібний іній, срібна ложка.
Для „ Восьминіжок": кам'яні сходи, кам'яне серце, кам'яний замок.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
От і підійшла до закінчення наша подорож країною Частини Мови, областю Прикметник. Давайте підведемо підсумок нашої подорожі.
Від цієї області ми отримали подарунок - букет квітів, але незвичайних. Кожна квітка хоче сказати нам слово: розумні, відважні і дружні. Це, звичайно, ви, діти.
Ми з вами повернулися з подорожі, але, на жаль, з нами не було Миколи і Діани. Давайте зателефонуємо їм, і розповімо про нашу подорож.
ТЕХНОЛОГІЯ „ МОБІЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН"
Домашнє завдання: придумати шість словосполучень ( прикметник + іменник).
1