Конспект уроку "Поглиблення знань про фразеологізми"

Про матеріал
Конспект уроку містить завдання пізнавального характеру, які допоможуть учителю зацікавити дітей навчальним матеріалом
Перегляд файлу

Тема Поглиблення знань про фразеологізми.

Мета Закріпити знання учнів  з фразеології, вдосконалювати уміння дітей, користуватися фразеологізмами, відрізняти їх від вільних словосполучень, утворювати синонімічні  та антонімічні  пори фразеологізмів, виховувати в дітей працелюбність, наполегливість у досягненні мети, естетичну потребу вдосконалювати своє мовлення; розвивати зв’язне мовлення і логічне мислення учнів.

Тип уроку. Гра-подорож

Хід уроку

 

І. Мотивація освітньої діяльності

ІІ. Основна частина

  1.         Вступне слово вчителя

Я думаю,  ми вже з вами немало знаємо про фразеологізми. А от чи досить ваших знань, щоб стрітися з цими крилатими  виразами віч-на-віч. Чому я питаю? Мені подзвонив король Фразеології  і запросив разом з вами відвідати його країну. То як, рушаємо?

Дорога туди нелегка – ліси, болота, прірви, стежки переплутані. Але,  як кажуть старі люди, хто знання має, той мур ламає. Тож збираємось, сідаємо на всюдихід – і вперед.

  1.         Правила поведінки.

Чи знаєте, як треба поводитися у дорозі? На щастя, у  мене зберігся цей старий документ, складений ще дідусем. Деякі слова просто неможливо прочитати, але, гадаю. Разом ми зможемо.

Допиши прислів’я (колективно)

Менше говори…

Одна голова…

Гуртом добре…

Один за всіх…

То як треба поводитись у дорозі? А ще де корисні ці правила? Запишіть їх і користуйтесь ними завжди.

  1.         Будуємо всюдихід

Кожен учень має назвати прислів’я про працю.

  1.         Конкурс-аукціон

Сплануємо, скільки ми будемо в дорозі. Порахуємо години з допомогою фразеологізмів. Запишіть їх (можна користуватись словником).

(один як палець; між двох вогнів; гнати в три шиї; на всі чотири сторони; п’яте колесо до воза; шосте чуття; усім по сім; восьме диво світу; дев’ята вода на киселі; десятої клепки нема).

  1.         Роздоріжжя (Робота в групах)

Щоб знайти правильну дорогу,  складіть по 2 речення з виразами:

 Сісти в калюжу, простягнути ноги, гладити по голівці. В одному випадку кожен вираз має бути вільним (для І групи), в іншому – фразеологізмом (Для ІІ групи)  Працюйте швидко, правильно, красиво, охайно.

 

  1.         Прірва, повна води

Щоб проїхати, кожна група  2-3 хвилини записує фразеологізми зі словами вода.

  1.         Ліс (Робота біля дошки – по 1  учню з групи )

Ми заблукали. Давайте поглянемо розвідників у різні боки

Представник одної групи  добирає до поданих виразів синоніми, представник  другої – антоніми.

А ми тим часом складаємо речення з фразеологізмами (багатозначними) слинку ковтати, віддавати кінці. (Так ми шукаєм стежинку).

8. Ремонт (Робота в групах)

Зламався всюдихід. Щоб полагодити, до поданих уривків з пісень вводимо фразеологізми.

Ой хто ж теє відерце дістане,

Той зі мною… (на рушничок стане)

Мали повернутися з рушниками,

Але… (повернулися з гарбузами)

Щоб горілочки не пив,

… (Табаку не нюхав),

Чужих жінок не любив,

Одну мене слухав.

  1.         Візитна картка (індивідуальні завдання)

Наша подорож майже завершилась. Ми в красивій квітучій країні Фразеології. Вас вітають придворні короля цієї дивної країни, ось їхні візитки (картки з іменами). Пізнаєте їх? Назвіть їх повним титулом

Слова на картках. Записати «свій» фразеологізм (у якому вживається вказане на картці ім’я).

Солоха (Заторохтіла Солоха, як бочка з горохом)

Хвеська (Язиката Хвеська)

Хома (Хома невірний)

Хима (Химені руки)

Сава (Який Сава, така й слава)

Іван (Іван )

Пилип (Як Пилип з конопель)

(перевірити можна на зворотному боці картки)

  1.    Лист від короля

 На жаль, Король Крилатий Вираз І з жінкою Прислів’ям і донечкою Приказкою не можуть вас прийняти. Але вони прислали вам листа.

Любі друзі!

 Ми раді вітати вас у нашій країні. Уклінно просимо пробачити нас за непередбачений від’їзд. Ми з Королевою Прислів’ям і донечкою Приказкою та всіма підданими –фразеологізмами не покладаючи рук працюємо на благо нашої рідної Мови. Нас завжди кличуть до себе письменники, створюючи чудові казки,вірші та оповідання. Без нас не обходяться ваші бабусі й дідусі, батьки та вчителі. Ми хочемо, щоб і ви, маленькі друзі, не забували про жителів Фразеології. Як влучно, живо заговорите ви з нашою допомогою!

  А коли потрапите до Країни Мудрих Книг, не забудьте погостювати в палаці «У світі крилатих слів», збудованому В.Коптіловим. Скільки цікавого там про жителів палацу, про їх родословну!

 Пропонуємо також відвідати нашу картинну галерею і зробити записи у книзі відгуків.

 З повагою Король Вираз Крилатий, Королева Прислів’я і Принцеса Приказка,

  1.    Відповідь королю

Розповісти про все, що зацікавило вас у житті фразеологізмів.

  1.    Домашнє завдання

Виконати завдання за малюнками («Картинна галерея»)

Відгадайте, які вирази намальовано.

Поясніть їх значення. Складіть з ними речення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цікавинка

Цікава фразеологія

Завдання 1. Намалювати жартівливу ілюстрацію до одного з виразів:

Купувати кота в мішку; підкласти свиню; як кіт наплакав; кури не клюють; пекти раків; втратити голову; сісти в калюжу.

Завдання 2. «На фразеологічному городі»

Назвати фразеологізми, до яких входять назви городніх культур.

Гарбуза дати, дати перцю, як горох при дорозі, хрін від редьки не солодший.

Завдання 3. Скласти  ребус, кросворд, доміно на основі фразеологізмів.

Завдання 4. Пояснити етимологію висловів  пустити червоного півня; дати куку в руку; крокодилячі сльози.

Завдання 5. Дібрати фразеологізми на тему «Природа людину прикрашає».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку