УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (6 КЛАС)
ТЕМА УРОКУ: «ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРИРОДИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ (ЗА ПРОСТИМ ПЛАНОМ)»
Мета:
Навчальна: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння.
Виховна: виховувати любов учнів до природи, естетичні смаки дітей, зацікавити шестикласників образотворчим мистецтвом, зокрема пейзажним живописом.
Розвивальна: розвивати культуру писемного мовлення, сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів, удосконалити вміння складати твори-описи природи за картиною, розвивати логічне, образне мислення, художнє сприйняття творів образотворчого мистецтва, культуру мовлення учнів, їх творчі здібності.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: підручники, зошити, пам’ятка «Як працювати над створенням власного твору?», комп’ютер, проектор.
Методика та прийоми проведення уроку: учнівський проект, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
Максим Рильський
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
IІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за запитаннями.
ІV. Підготовка до роботи над твором за картиною.
4.1. Учнівський проект про пейзаж в образотворчому мистецтві.
Звіт окремих груп про роботу над проектом «Художники-пейзажисти»: розповідь про історію виникнення жанру, видатних пейзажистів, найвизначніші твори; учні дібрали ще й відповідний літературний матеріал та музичний супровід.
4.2. Розповідь учнів про окремих художників.
Іва́н Костянти́нович Айвазо́вський — Ованес Айвазян, — видатний український художник-мариніст. Айвазовський є автором понад 6000 різних творів (картин, акварелей, малюнків тощо) кожен з яких здобув визнання за життя художника. Його полотна прикрашають музеї та приватні зібрання по всьому світу. За понад шістдесят років творчої кар'єри Айвазовський брав участь у більш як 120-ти художніх виставках, понад половина з яких були персональними.
За висловом Івана Крамського «Айвазовський, хто і що б там не казав, є зірка першої величини, у будь-якому разі, і не тільки у нас, а в історії мистецтва взагалі».
Архи́п Іва́нович Куї́нджі — видатний український живописець-пейзажист. Народився в Маріуполі . Рано залишився без батьків і жив у злиднях. Живопису навчався здебільшого самостійно. Деякий час займався в майстерні Івана Айвазовського.
1868 року навчався в Петербурзькій академії мистецтв. Писав сповнені урочистості й оптимізму картини української природи, розкрив її поезію і красу.
А. І. Куїнджі відомий як неперевершений майстер пейзажного живопису. У спадщині Куїнджі є безліч робіт, які визнані справжніми шедеврами світового мистецтва. У своїх роботах художник намагався передати не просто красивий вигляд того чи іншого місця з мальовничою природою, але також намагався закарбувати саме стан природи в той чи інший сезон, при тих чи інших погодних умовах.
Його картини - це справжня поезія живопису, яку можна не просто побачити, а й навіть відчути. Від сонячних картин Куїнджі йде тепло, а дивлячись на картини зі сніговим лісом, можна буквально почути морозну тишу і бадьорить холод, задивившись на лісову гай, можна зловити себе на думці, що починаєш чути спів лісових птахів, а річкові та морські пейзажі приносять з собою шум прибою і свіжий запах води.
4.3. Демонстрація на екрані картин «Дев'ятий вал» Івана Айвазовського, «Степ. Нива», «Місячна ніч на Дніпрі» Архи́па Куї́нджі.
4.4. Бесіда.
4.5. Робота біля дошки.
Доберіть лексичний матеріал для написання творчої роботи (епітети, порівняння та ін.)
4.6. Колективне опрацювання пам’ятки «Як працювати над створенням власного твору?».
Як працювати над створенням власного твору?
4.7. Колективне складання плану творчої роботи.
Орієнтовний план твору-опису природи за картиною
1. Вступ:
а) загальне враження від художнього полотна;
б) історія написання твору, відомості про митця.
2. Основна частина:
а) опис переднього плану картини;
б) способи передачі глибини (тла) полотна;
в) опис побаченого справа, зліва, зверху, знизу.
3. Висновок (емоційна оцінка твору).
V. Самостійна письмова робота учнів над твором.
5.1. Складання твору на чернетках.
5.2. Переписування твору в робочі зошити.
VІ. Підбиття підсумків уроку.