20 квітня о 19:00Вебінар: Мобінг (цькування) у педагогічному колективі: ознаки, юридичні аспекти, алгоритм подолання

Урок " Прикметники - синоніми, прикметники - антоніми. Пряме й переносне значення прикметників. Багатозначні прикметники.

Про матеріал

На допомогу вчителям початкових класів. Розробка уроку з української мови в 4 класі.. В конспекті є здоров'язберігаючі фізкультхвилинки, інтерактивна вправа "Очікування", поетична сторінка.

Перегляд файлу

Навчальний предмет: Українська мова. 4 клас

Розділ: Прикметник

Тип уроку: комбінований

Тема: Прикметники-синоніми, прикметники -антоніми. Пряме й переносне значення прикметників. Багатозначні прикметники.

Мета:

Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати  за прямим і пере­носним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння визначати основу речення.

Розвивальна:  Розвивати зв’язне мовлення, графічні навички, вміння користуватися електронними носіями інформації. Збагачувати словниковий запас учнів.

Виховна:  Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості; виховувати любов до образного мовлення, почуття прекрасного.

Коригуюча:     Удосконалення  умінь виконувати на слух  сприйнятті  інструкції  вчителя; володіння  уміннями  користуватися  усним  і  писемним мовленням.

Обладнання:

1. Підручник: Рідна мова: Підруч. для 4 кл. / М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський; За наук. ред. акад. АПН України М. С. Вашуленка. -  К: Освіта, 2004. – Ч. ІІ. – 126 с.

2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, зразок каліграфічного написання букв.

3. Роздатковий  матеріал: картки з завданнями; фішки «сніжинки»; картки для індивідуальної роботи.

 

                                               Хід уроку:

І. Організація класу до роботи

  1. Привітання.

     Ось дзвінок нам дав сигнал –

     Працювати час настав.

     Тож і ми часу не гаймо,

      Урок мови починаймо.

  - Діти, привітаймося з гостями.

Вступне слово, хвилинка поезії

- Діти, я гадаю, що сьогодні  ми з вами добре попрацюємо, але спочатку давайте оберемо для себе настрій, з яким ми будемо навчатися під час уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні  ми зробимо ще один крок

В країну природи, в країну погоди,

В країну чудової рідної мови. (оберемо, продемонструємо  смайлик,що   відповідає настрою учня)

       - А працювати будемо за девізом уроку :   (слайд 1)

                          Думати швидко!

                          Виконувати  чітко!

                          Каліграфічно писати!

                          Творчо працювати!

                          Щоб мову рідну добре знати!

 2.Перевірка домашнього завдання.

(роздати картки для індивідуальної роботи )

   - Зачитайте прикметники, які зустрілися у тексті домашньої роботи(вправа193) 

      -Добре, діти, завдання виконали, міняємо зошити.

II. Актуалізація опорних  знань  та  мотивація навчання

 1.   - Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.

Чудо-сани прилетіли.                                      Рукавом махає -

Скакуни в тих санях білі.                                Сріблом все вкриває.

В санях тих сидить цариця -                         - Що це за цариця?          (Зима)

Білокоса, білолиця.

   - Чому ви думаєте, що це зима? Доведіть свою думку.

    (слайд  зима )

    - Які прикметники допомогли вам уявити зиму? (білокоса, білолиця)

    - Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима? ( Сніг, віхола, кучугури, лід, бурулька, мороз, лижі, іній, Новий рік, сніжинка).

  2.  Гра «Сніжинки»

        - Що нового приніс сьогоднішній день?  Це -  перший день  зими.

        - А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі? (сипнути білі конфетті)

         -  Ось і  до нас завітали перші сніжинки.

        Але вони незвичайні – на зворотньому боці є для вас запитання.(Діти дають відповіді на запитання):

      Бліц – опитування.

    а) Що почали вивчати на попередньому уроці? (тему «Прикметник»).

    б) Що таке прикметник? (Прикметник - це частика мови.)

    в) Що означає прикметник? (ознаку предмета)

    г) На які питання відповідає  прикметник? (на питання: який?  яка? яке? які?)

5   д) З якою чистиною мови найчастіше зв’язаний у реченні? (з іменником)

6   е) Прикметники  мають рід чи змінюються за родами?( Прикметники змінюються за родами.)

7  є) Як визначити рід прикметника? (поставити запитання, якщо який – це чол.. рід, яка? – ж.р., яке? – сер.р.)

8  ж) Коли не можливо визначити рід прикметника? (В множині.)

9  з) Яким членом речення  є прикметник? ( найчастіше - другорядним членом речення – означенням)

 10  и) Наведи приклади прикметників,давши ознаку сніжинкам.

      Підсумок:  слайд

  III. Повідомлення теми та мети уроку    (план  уроку – схема)

-    Сьогодні на уроці ми працюватимемо над прикметниками-синонімами, антонімами, а також прикметниками, вжитими у прямому і переносному значеннях, помандруємо на гостину до матінки-природи.

    ( слайд мета)

   Вправа « Очікування»

  - Одже,  до уроку ви готові.   А чого ж ми очікуємо від уроку?

    (діти озвучують свої очікування)

  - Ми доторкнемося до сріблястої зимової казки.  Багато історій написали на снігу своїми лапками  звірі і птахи. Кожна тварина має свій почерк. От і  ми свою історію почнемо з хвилини каліграфії у зошитах.

 - Записуємо число : Перше грудня

    а)  ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ  ( слайд)

 Зи    им    зм  ма   зима

- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?

    б)  РОБОТА   з деформованим реченням.

     – Щойно дмухнув  легенький зимовий вітерець та роздув речення.  А нумо, відновимо його.    (учень біля дошки)

        Прилетіла чарівна зима на білому коні.

      - Визначте граматичну основу речення.

IV.   Усвідомлення  нового  матеріалу. 

     1) Робота над прикметниками - синонімами

 а) Гра «Юні поети»

- Речення  ви правильно відновили. Тоді допоможіть мені дібрати зимові  ознаки – рими.

- З нового рядка запишіть іменник  Зима  і допишіть до нього прикметники з вірша.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(холодною) буває.

  -  Записати в зошит:

Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.( перевірте за слайдом)

 - Підкресліть   прикметники близькі за значенням, які описують характер зими.

  -  Як вони називаються?(Синоніми) 

V. Закріплення та систематизація знань.

  - Діти, пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).

  -  Ви україномовній  версії  вільної  енциклопедії  ВІКІПЕДІЯ можете уточнити це поняття. (слайд)

 в) Ознайомлення зі словником синонімів

   -  Якщо виникнуть проблеми з добором синонімів, то звернутися треба  до словника синонімів.  (показ словника синонімів)

   - Повернімося до ознак зими, доберіть синоніми до слів:чудова, срібна.(усно)

  - Перевіримо - записуємо. (слайд) 

   2)  Робота над прикметниками - антонімами

 Робота з підручником. (слайд)

 

- Відкрийте підручники на сторінці 97, впр. 194. Прочитайте завдання до вправи.  (учень вголос). Ланцюжком діти читають, пояснюють значення, записують  самостійно.

- До яких частин мови належать антоніми? Запишемо тільки ті речення, де антоніми виражені прикметниками.

- Які за номером запишете речення? (1,3,4)

-  З якою частиною мови вони тісно пов'язані. 

Висновок:

Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов'язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом, числом і відмінком прикметника.

Взаємоперевірка.

  Фізхвилинка

Хтось  там бачу притомився і на парту похилився.

Олівець нам треба  взяти,

Фізкультпаузу  почати.   (слайд)  Методом Су Джоку активізуємо свою енергетику,почнемо пальчиковий масаж.

Олівець у нас мудрець

І секрету він знавець,

Щоб здоровя укріпляти

Вправні пальці треба мати.

Долонею  він кружляє,

Діткам сили добавляє.

Покружляв і зупинився,

Дуже добре потрудився.

  3) Пряме і переносне значення  прикметників.

 Робота з підручником.

Вправа 195

    - Діти, з пари словосполучення, який з прикметників  ужитий, як буває в дійсності, тобто в прямому значенні.

   - Властивість ваги мішка перенесено на завдання, звідси й назва – переносне значення.(слайд)

  - Запишемо словосполучення, замінивши прикметники антонімами.

( 1 сл.сп.- колективно, а 2, 3, 4 – в парах; перевірка)

   -   Робота за картками, вправа «Стежечка – мережечка» (слайд – стежечка)

    - Зима заворожила ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий    морозець. А ось …,о це так  зустріч…

Зелененьку сукню маю

її ніколи не знімаю.

 Один-єдиний раз на рік

Зірками прикрашаю.           (Ялинка)

  • Запишіть транскрипцію до слова ялинка.  [ йалинка] 6б., 7зв.,3скл.,2-й скл.наголошений

Фізхвилинка  для очей «Ялинка»

   4)  Багатозначність прикметників

 Робота з підручником.

  Вправа197

- Чи однакове значення має прикметник «гострий» у поданих словосполученнях:

   Гострі зуби, гострий біль, гострий зір, гострий соус, гострий на язик.

- Отже, якщо поданий прикметник  має різне значення, то як називатиметься? (багатозначні слова)

- З одним із словосполучень  складіть речення,запишіть, визначте граматичну основу. 

Перевіримо.

    -  Отже, як відомо,що грудень зиму починає, а рік …закінчує.

         Так і наш урок  добігає кінця

VI.   Підсумок  уроку

  • Чи справдилися, діти, ваші очікування?
  • Що скажете?

Рефлексія.

 -Продовжити вислів :

                                                       дізнався

                                                       навчився

                               Я                     повторила

                                                       запам’ятав

                                                       зацікавилася

  •  Дайте характеристику уроку за допомогою прикметників синонімів.

 VII.  Оцінювання

     Домашнє завдання – інструктаж: ст.99, вправа198; запишете, вставляючи замість крапок синоніми.

    Обчислюємо фішки – сніжинки, одержані за відповіді.

До вірша

 --Прикметники,  антоніми, синоніми, багатозначні  слова роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови, вона стає милозвучною, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею пташки.

  • Переконаємося в цьому, прослухавши вірша.  (слайди до вірша)

    Зима ласкава, люба, рідна,

    А  сонце – щире, золоте,

    А  небо – лагідне, погідне,

    Життя  прекрасне, дороге.

         А  очі  в  мами – добрі,  ніжні,

         А голос – чистий  і  дзвінкий,

         А  руки – теплі  і  надійні,

         А  погляд – сонячний, ясний.

    Квітки  у  полі – білі, сині,

    Червоні, жовті, голубі.

     Хмаринки в небі – бистокрилі, весняні,літні  й  зимові.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
21 вересня 2018
Переглядів
5150
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку