На допомогу вчителям початкових класів. Розробка уроку з української мови в 4 класі.. В конспекті є здоров'язберігаючі фізкультхвилинки, інтерактивна вправа "Очікування", поетична сторінка.
Навчальний предмет: Українська мова. 4 клас
Розділ: Прикметник
Тип уроку: комбінований
Тема: Прикметники-синоніми, прикметники -антоніми. Пряме й переносне значення прикметників. Багатозначні прикметники.
Мета:
Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати за прямим і переносним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння визначати основу речення.
Розвивальна: Розвивати зв’язне мовлення, графічні навички, вміння користуватися електронними носіями інформації. Збагачувати словниковий запас учнів.
Виховна: Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості; виховувати любов до образного мовлення, почуття прекрасного.
Коригуюча: Удосконалення умінь виконувати на слух сприйнятті інструкції вчителя; володіння уміннями користуватися усним і писемним мовленням.
Обладнання:
1. Підручник: Рідна мова: Підруч. для 4 кл. / М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський; За наук. ред. акад. АПН України М. С. Вашуленка. - К: Освіта, 2004. – Ч. ІІ. – 126 с.
2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, зразок каліграфічного написання букв.
3. Роздатковий матеріал: картки з завданнями; фішки «сніжинки»; картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи
1. Привітання.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
- Діти, привітаймося з гостями.
Вступне слово, хвилинка поезії
- Діти, я гадаю, що сьогодні ми з вами добре попрацюємо, але спочатку давайте оберемо для себе настрій, з яким ми будемо навчатися під час уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової рідної мови. (оберемо, продемонструємо смайлик,що відповідає настрою учня)
- А працювати будемо за девізом уроку : (слайд 1)
Думати швидко!
Виконувати чітко!
Каліграфічно писати!
Творчо працювати!
Щоб мову рідну добре знати!
2.Перевірка домашнього завдання.
(роздати картки для індивідуальної роботи )
- Зачитайте прикметники, які зустрілися у тексті домашньої роботи(вправа193)
-Добре, діти, завдання виконали, міняємо зошити.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
1. - Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.
Чудо-сани прилетіли. Рукавом махає -
Скакуни в тих санях білі. Сріблом все вкриває.
В санях тих сидить цариця - - Що це за цариця? (Зима)
Білокоса, білолиця.
- Чому ви думаєте, що це зима? Доведіть свою думку.
(слайд зима )
- Які прикметники допомогли вам уявити зиму? (білокоса, білолиця)
- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима? ( Сніг, віхола, кучугури, лід, бурулька, мороз, лижі, іній, Новий рік, сніжинка).
2. Гра «Сніжинки»
- Що нового приніс сьогоднішній день? Це - перший день зими.
- А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі? (сипнути білі конфетті)
- Ось і до нас завітали перші сніжинки.
Але вони незвичайні – на зворотньому боці є для вас запитання.(Діти дають відповіді на запитання):
Бліц – опитування.
а) Що почали вивчати на попередньому уроці? (тему «Прикметник»).
б) Що таке прикметник? (Прикметник - це частика мови.)
в) Що означає прикметник? (ознаку предмета)
г) На які питання відповідає прикметник? (на питання: який? яка? яке? які?)
5 д) З якою чистиною мови найчастіше зв’язаний у реченні? (з іменником)
6 е) Прикметники мають рід чи змінюються за родами?( Прикметники змінюються за родами.)
7 є) Як визначити рід прикметника? (поставити запитання, якщо який – це чол.. рід, яка? – ж.р., яке? – сер.р.)
8 ж) Коли не можливо визначити рід прикметника? (В множині.)
9 з) Яким членом речення є прикметник? ( найчастіше - другорядним членом речення – означенням)
10 и) Наведи приклади прикметників,давши ознаку сніжинкам.
Підсумок: слайд
III. Повідомлення теми та мети уроку (план уроку – схема)
- Сьогодні на уроці ми працюватимемо над прикметниками-синонімами, антонімами, а також прикметниками, вжитими у прямому і переносному значеннях, помандруємо на гостину до матінки-природи.
( слайд мета)
Вправа « Очікування»
- Одже, до уроку ви готові. А чого ж ми очікуємо від уроку?
(діти озвучують свої очікування)
- Ми доторкнемося до сріблястої зимової казки. Багато історій написали на снігу своїми лапками звірі і птахи. Кожна тварина має свій почерк. От і ми свою історію почнемо з хвилини каліграфії у зошитах.
- Записуємо число : Перше грудня
а) ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ ( слайд)
Зи им зм ма зима
- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?
б) РОБОТА з деформованим реченням.
– Щойно дмухнув легенький зимовий вітерець та роздув речення. А нумо, відновимо його. (учень біля дошки)
Прилетіла чарівна зима на білому коні.
- Визначте граматичну основу речення.
IV. Усвідомлення нового матеріалу.
1) Робота над прикметниками - синонімами
а) Гра «Юні поети»
- Речення ви правильно відновили. Тоді допоможіть мені дібрати зимові ознаки – рими.
- З нового рядка запишіть іменник Зима і допишіть до нього прикметники з вірша.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така... (чудова).
Мороз у лід озера кута —
Зима, тоді всі кажуть.... (люта).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й...(морозна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму... (красива).
Гілок під інеєм не видно.
Тоді вона, звичайно,...(срібна).
Синичка змерзла і голодна,
Бо видалась зима... (холодна).
Зима! Зима! Усякий знає,
Вона...(холодною) буває.
- Записати в зошит:
Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.( перевірте за слайдом)
- Підкресліть прикметники близькі за значенням, які описують характер зими.
- Як вони називаються?(Синоніми)
V. Закріплення та систематизація знань.
- Діти, пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).
- Ви україномовній версії вільної енциклопедії ВІКІПЕДІЯ можете уточнити це поняття. (слайд)
в) Ознайомлення зі словником синонімів
- Якщо виникнуть проблеми з добором синонімів, то звернутися треба до словника синонімів. (показ словника синонімів)
- Повернімося до ознак зими, доберіть синоніми до слів:чудова, срібна.(усно)
- Перевіримо - записуємо. (слайд)
2) Робота над прикметниками - антонімами
Робота з підручником. (слайд)
- Відкрийте підручники на сторінці 97, впр. 194. Прочитайте завдання до вправи. (учень вголос). Ланцюжком діти читають, пояснюють значення, записують самостійно.
- До яких частин мови належать антоніми? Запишемо тільки ті речення, де антоніми виражені прикметниками.
- Які за номером запишете речення? (1,3,4)
- З якою частиною мови вони тісно пов'язані.
Висновок:
Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов'язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом, числом і відмінком прикметника.
Взаємоперевірка.
Фізхвилинка
Хтось там бачу притомився і на парту похилився.
Олівець нам треба взяти,
Фізкультпаузу почати. (слайд) Методом Су Джоку активізуємо свою енергетику,почнемо пальчиковий масаж.
Олівець у нас мудрець
І секрету він знавець,
Щоб здоров’я укріпляти
Вправні пальці треба мати.
Долонею він кружляє,
Діткам сили добавляє.
Покружляв і зупинився,
Дуже добре потрудився.
3) Пряме і переносне значення прикметників.
Робота з підручником.
Вправа 195
- Діти, з пари словосполучення, який з прикметників ужитий, як буває в дійсності, тобто в прямому значенні.
- Властивість ваги мішка перенесено на завдання, звідси й назва – переносне значення.(слайд)
- Запишемо словосполучення, замінивши прикметники антонімами.
( 1 сл.сп.- колективно, а 2, 3, 4 – в парах; перевірка)
- Робота за картками, вправа «Стежечка – мережечка» (слайд – стежечка)
- Зима заворожила ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець. А ось …,о це так зустріч…
Зелененьку сукню маю —
її ніколи не знімаю.
Один-єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю. (Ялинка)
Фізхвилинка для очей «Ялинка»
4) Багатозначність прикметників
Робота з підручником.
Вправа197
- Чи однакове значення має прикметник «гострий» у поданих словосполученнях:
Гострі зуби, гострий біль, гострий зір, гострий соус, гострий на язик.
- Отже, якщо поданий прикметник має різне значення, то як називатиметься? (багатозначні слова)
- З одним із словосполучень складіть речення,запишіть, визначте граматичну основу.
Перевіримо.
- Отже, як відомо,що грудень зиму починає, а рік …закінчує.
Так і наш урок добігає кінця
VI. Підсумок уроку
Рефлексія.
-Продовжити вислів :
дізнався
навчився
Я повторила
запам’ятав
зацікавилася
VII. Оцінювання
Домашнє завдання – інструктаж: ст.99, вправа198; запишете, вставляючи замість крапок синоніми.
Обчислюємо фішки – сніжинки, одержані за відповіді.
До вірша
--Прикметники, антоніми, синоніми, багатозначні слова роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови, вона стає милозвучною, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею пташки.
Зима ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмаринки в небі – бистокрилі, весняні,літні й зимові.