Урок української мови в 4 класі "Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а, -я в родовому відмінку однини"

Про матеріал

Представлено комбінований урок української мови в 4 класі "Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а, -я в родовому відмінку однини" Протягом уроку відбувається повторення вивченого про іменник;за допомогою засвоєння правила розвивається вміння пояснювати правопис закінчень; розвивається пам ять, мовлення, вміння аналізувати, чітко будувати свою відповідь.

Перегляд файлу

Урок української мови в 4 класі

Тема: Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в родовому відмінку однини.

Мета: повторити вивчене про іменник;ознайомити учнів з особливостями    закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в родовому відмінку однини.    Розвивати вміння пояснювати закінчення іменників жіночого роду в даній формі за допомогою засвоєння правила. Розвивати пам ять, мовлення, вміння аналізувати, чітко будувати свою відповідь. Виховувати вміння слухати інших, зібраність, комунікативність.

Тип уроку: Комбінований

Методи активізації навчально-пізнавальних дій:пояснення, бесіда, показ,   вправи

Методи контролю і самоконтролю: самостійні

Види контролю та оцінки підготовленості учнів: попередній, поточний, періодичний, підсумковий.

Обладнання: мотиваційна таблиця  , малюнки білочки і козулі, м’яка іграшка «Білочка», дуб з жолудями, кубик із завданнями для кубування, індивідуальні картки, мікрофон.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Пролунав дзвінок

Починається урок!

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Учні – просто молодці!

Учитель:Домовляємося з вами працювати так:

      Думати – швидко, виконувати – чітко;

Творчо працювати, каліграфічно писати.

 

Учитель: Девіз нашого уроку: « Не просто слухати, а чути.

                                                          Не просто дивитись, а бачити.

                                                           Не просто відповідати, а думати».

 Вправа „Очікування"
(Учні оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: „ Я очікую ...")

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Створення проблемної ситуації.

 На дошці таблиця:

Н.в.

тиша

Р.в.

тиші

тиши

Н.в.

липа

Р.в.

липі

липи

 

Учитель: Яке закінчення буде в  іменниках тиша і липа в Р.в.?

 

  • Вирішити нашу проблему допоможе білочка, а ми їй допоможемо зібрати на зиму жолуді, які ростуть на цьому дубі.
  • За активну роботу на уроці і правильні відповіді ви будете отримувати осінні листочки. Кожен – 2 бали. Таким чином, на кінець уроку ви будете знати кількість балів за роботу.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання                                       

Вправа 142, с.71

  • Про яку пору року розповідається в тексті?                                 
  • Чому текст поділено на абзаци?
  • Які вирази вжито в переносному значенні?                                                             
  • У яких словах відбувається чергування голосних у корені?

 

IV. Актуалізація опорних знань

 

  • Яку частину мови ви вивчаєте?

 

  1. Фронтальне опитування методом «Кубування»

Завітав сьогодні в клас на урок знову до нас

Кубик, діти, не простий, кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає, знання наші перевіряє.                                                           Учитель: Увага! Актуалізуємо завдання «Чарівного кубика».  

  • Частина мови.
  • Що означає?
  • Відповідає на …
  • Змінюється за… 
  •  Має…                                                                                          
  • В реченні є…                                                               

 

  1. Каліграфічна хвилинка
  • Сядьте рівно, правильно покладіть зошити.
  • Запишіть число, класна робота.
  • На дошці-завдання для каліграфічної хвилинки. Це прислів я.
  • Запишіть і скажіть, як ви його розумієте?

Б   Бу  ох  охо   бо

Була б охота – буде ладитись робота.                         

 

  Учитель:Молодці! Найкраще справились з роботою……..  

 

V. Повідомлення теми і завдань уроку

Учитель:Ми продовжимо вивчати відмінювання іменників, щоб дати відповідь на проблемне питання.

VI. Вивчення нового матеріалу

1.Підготовча вправа. Робота на індивідуальних картках №1.  

Н.в. земля, миша, береза;

Р.в. земл…, миш…,берез… .

Учитель:Визначаємо основу слів і характеризуємо останній звук в Н.в.

- Змінюємо слово в Р.в.

- Виділяємо закінчення.

- Яке закінчення в Р.в. в слові миша? береза? земля?                         

 Зверніть увагу! Після м яких та шиплячих приголосних в родовому відмінку однини іменники мають закінчення –і, а після твердих – и.

2.З ясування мовленнєвого явища. Колективна робота.        

Вправа 143

А) робота за таблицею  ;                                                             

Б)знайомство з правилом.

3.Вирішення проблемного запитання.

- Слова з якими закінченнями  були вжиті неправильно?

(закреслюю в таблиці «миши», « липі»)

4.Первинне закріплення нового матеріалу.                          

Вправа 144

  • Читання;
  • бесіда за змістом ;                                                                    
  • поділ на частини (усно);
  • виписування іменників з прийменниками, виділення закінчення і підкреслювання букви, на яку закінчується основа;
  • перевірка (фронтально).                                  

5. Фізкультхвилинка «Дощик».                                                   

 Дощик починається…   (пальцями);

сильнішає …   (в долоні);

гримить грім…   (ногами);

починається злива з грозою…   (в долоні і ноги);

гроза затихає…   (в долоні);

дощик вщухає…   (пальцями);

вийшло з-за хмар сонечко…   (посміхнулися);

сіли тихенько за парти.

VII. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Самостійна робота із взаємоперевіркою.                           

Робота з індивідуальними картками №2.

В-1

Запиши речення, розкриваючи дужки. Іменник став у потрібному відмінку.

   Зошити у (Таня) завжди охайні.

   Діти збирали листя (береза,осика, вільха).

В-2

Запиши речення, розкриваючи дужки. Іменник став у потрібному відмінку.

    Дозрівали колоски (пшениця).

    Біля (межа) цвіли соняшники.

 

  1. Вправа 145 (виконується до дошці і в зошитах)                        

Складання прислів’їв з поясненням їх змісту.  

 

VIII. Закріплення знань, умінь і навичок.

Робота в парах «Обличчя до обличчя»                                         

( у 1-го на парті слова на картках №3)

1-й називає іменник ж.р. в одн.

2-й ставить у Р.в. і пояснює закінчення  

 

IX. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

Учитель: - Над якою темою працювали?

            -Чи справдилися ваші очікування?

                    Мої очікування теж справдилися.

Давайте зробимо висновок: після яких приголосних в іменниках однини пишемо закінчення –і в Р.в. , а після яких –и?Наведіть приклади.

 

X. Домашнє завдання. Вправа 147, правило. Вміти пояснити правопис закінчень.

 

XI.Підсумок уроку. Учитель:Погляньте, ми зібрали всі жолуді з красеня-дуба. Білочка вам вдячна за роботу. На згадку про сьогоднішню зустріч дуб дарує вам жолуді для уроків праці.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
3741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку