Тема уроку. Прикметники-антоніми. Прикметники-синоніми. Використання їх у зв’язних висловлюваннях
Мета: вчити учнів використовувати прикметники в усному та писемному мовленні; формувати вміння добирати синоніми й антоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вже урок розпочинаємо,
На уроці все встигаємо:
І читати, і писати,
І мовлення розвивати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Д д дд до ощ ик исько дощик дощ дощисько
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Послухайте віршик і змініть прикметники на протилежні за значенням
Я люблю сумний (веселий) ранок теплющої (холоднючої) зими,
як на двір, на стіни, ґанок і на шлях за ворітьми
упаде із неба промінь, дим пов’ється з димарів,
на току підніме гомін зграя галок і граків.
Сніг темним (ясним) кришталем блище, добрий (лютий) холод допіка,
сонце вгору плине вище, та не гріє здалека… Яків Щоголів
До слів веселий, холодний, ясний, лютий підберіть слова близькі за значенням.
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати слова близькі і протилежні за значенням.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником
1) Колективна робота . Вправа 304 (с. 127).
— Прочитайте народні прикмети. Поясніть їх значення До виділених прикметників доберіть антоніми. Запишіть слова парами.
(Ранній-пізній, теплу-холодну, ясні- темні, холодні- теплі)
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова «ранній».
2) Розвиток мовлення. Вправа 305 (с. 127).
- Прочитайте текст. Про яку пору року розповідається в ньому?
- Що чекала дівчинка?
- Чим пахло в повітрі?
- Що уявляла Галинка?
- Який настрій викликав у вас цей текст?
- Давайте спробуємо змінити цей сумний текст на веселий?
— Як змінився зміст тексту? Який настрій він викликає?
— Саме такий текст написав автор.
Фізкультхвилинка
3) Робота в парі. Вправа 306 (с. 128).
— Прочитайте слова. Доберіть із довідки до кожного прикметника синоніми. Запишіть.
(Правдивий- справедливий, чесний; лагідний- ніжний; культурний- увічливий, чемний, тихий;
коричневий-бурий; безмежний- безкраїй, неосяжний.)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Скажи швидко»
Антоніми Синоніми
Білий — ... Лінивий-….
Працьовитий — ... Сміливий-…..
Високий — ... Веселий-….
Товстий — ... Смішний-…
Бідний — ... Малий-…
Веселий — ... Добрий-…
2. Робота в групах. Гра «Згрупуй прикметники у синонімічний ряд »
1 група – красивий ; 2 група – пахучий; 3 група - розумний
Кмітливий, ароматний, гарний, тямущий, запашний, прекрасний, пахучий, працьовитий.
- Яке слово зайве? (Працьовитий)
- Доберіть до нього синоніми.(Роботящий, трудолюбний)
- Доберіть до нього антонім.(Ледащий)
- Складіть 2 речення із цими словами .
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Мікрофон»
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що найбільше сподобалося?
— Які завдання було виконувати легко? А які складно?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 307, с. 128.