18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Прикметники-синоніми. Прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників"

Про матеріал
Данний урок продовжує формувати граматичне поняття про прикметник. Вчить спостерігати за прямим та переносним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формує вміння використовувати прикметники у мовленні. Діти закріпюють вміння визначати основу речення, розвивають зв’язне мовлення, графічні навички, збагачують свій словниковий запас . На уроці формуються навички співпраці, взаємодопомоги, організованості,виховується любов до образного мовлення, почуття прекрасного. Здобувачі освіти удосконалюють уміння виконувати на слух ,сприйнятті інструкції вчителя,володіють уміннями користуватися усним і писемним мовленням.
Перегляд файлу

 

                                     УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 4 КЛАСІ

 

 Тема: ПРИКМЕТНИКИ-СИНОНІМИ, ПРИКМЕТНИКИ-АНТОНІМИ. ПРЯМЕ І ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ ПРИКМЕТНИКІВ.   (Слайд 1)

 

Мета:

Навчальна: продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати за прямим та переносним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовлення. Закріпити вміння визначати основу речення.

Розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, графічні навички, збагачувати словниковий запас учнів.

Виховна: формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості,виховувати любов до образного мовлення, почуття прекрасного.

Коригуюча: удосконалення умінь виконувати на слух сприйнятті інструкції вчителя,володіння уміннями користуватися усним і писемним мовленням.

Обладнання: Підручник з української мови для 4-х класів, автори: Вашуленко М. С., Дубовик С. Г., Мельничайко, нова програма 2015 рік

Тип уроку: комбінований.

ХІД  УРОКУ:

І. Організація класу до уроку

Діти! У нас сьогодні ніби свято,

гостей зібралося багато.

Ану ж до них ви поверніться,

Їм веселенько усміхніться.

А тепер на мене подивіться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забули взяти?

Тоді всі сідайте, будем починати.

Діти, ось дивлюся я на вас, і що ж я бачу?

Переді мною діточки -

Як ті квіточки.

Всі  гарненькі, чепурненькі,

Й до роботи беручкі.

Певна, справжні молодці

Мови рідної знавці.

 

ІІ. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.

 

 - Діти, скажіть, будь ласка, чи приємно було вам почути гарні слова на свою адресу?

 

 

- Є в житті гарні моменти, як, наприклад, компліменти. Зробити комплімент- це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.

- Я впевнена, що ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні. (Слайд 2)

 

- Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам. Наші дівчата…

Красиві, розумні, ввічливі, акуратні, добродушні, загадкові, веселі, люб’язні, гостинні, привітні, ласкаві, скромні.

- А тепер слово дівчатам… Наші хлопці…

 

Уважні, щирі, чесні, сміливі, дотепні, бадьорі, наполегливі, добрі, рішучі, товариські, кмітливі, чуйні, спокійні, охайні.

 

 

Елементи кінезіології

- Для настрою на уроці та підвищення розумової діяльності пропоную нам виконати цікаву вправа «Вухо – ніс»

 

КІНЕЗІОЛОГІЧНІ ВПРАВИ | Інклюзивно-ресурсний центр

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивна вправа «Очікування»  (Слайд 3)

-Діти, ви вже знаєте чимало, але подумайте, чого ви чекаєте від уроку сьогодні (цікавого уроку,успіху, праці, нагороди, удачі, здивування, захоплення розваг, ігор, змагання і т.д.) У вас на партах є пташки, на яких треба написати вибране слово, важливе для вас сьогодні. В кінці уроку ми перевіримо, чи виправдалися ваші очікування.

 

 

 

 

 

 

 

- Девіз нашого уроку такий:  (Слайд 4)

Думати швидко!

Виконувати чітко!

Каліграфічно писати

Творчо працювати,

Щоб мову рідну добре знати!

 

 

ІV. Актуалізація знань учнів

    1 Гра на уважність «Склади слово» 

   И   К   М   Е   К   П   Р   Т  Н  И                        П Р И К М Е Т Н И К           2.Фронтальне опитування

- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, промовляючи компліменти? (Прикметники)

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови. Поштурмуємо свій мозок.

 

3. Мозковий штурм. Гра «Так чи ні» (Картки)

1) Прикметник – самостійна частина мови.(так)

2) прикметник називає предмет (ні)

3) прикметник називає дію предмета (ні)

4) прикметник називає ознаку предмета (так)

5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)

6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні)

7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так)

8) прикметники пов’язані з іменниками (так)

9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).

 

Усі ознаки називає прикметник як частина мови. І жодної не оминають слова ці, справді, пречудові.

 Усі прикметники характеризують нашу рідну українську мову, вони  схожі за значенням, адже підкреслюють її красу і неповторність.

Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему:"Написання не- з  прикметниками" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 6)

- Діти, сьогодні ми продовжимо наше знайомство з прикметниками. Але урок у нас  буде незвичайний. Ми  будемо працювати у дослідницько – творчій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі наукових

співробітників, юних творців та дослідників української мови. Наша лабораторія – особлива, виняткова, бо досліди в ній ви будете

проводити над частинами мови, аналізи виконувати мовні, під дослідним об’єктом у вас буде прикметник, а метою дослідження :

- Дізнатися чи існують прикметники-синоніми та прикметники-антоніми.

- Навчитися розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні.

- Визначити роль прикметника в мовленні.

- Розвивати творче мислення, увагу, уяву, вміння аналізувати, порівнювати.

  •    А я бажаю Вам бути: У-уважними,
  •                                      Р- розумними,
  •                                      О-оптимістичними,
  •                                      К-креативними (слайд)

 

1. Каліграфічна хвилинка

Фф Фа ше ша ре ух га

Для  подальшої роботи нам треба об’єднатися в групи.

Діти тягнуть  листочки з назвами. Одні-назви частин слова, інші-назви частин мови. Об’єднуємося в групи.

Префікс        Іменник

Корінь           Прикметник

Суфікс          Дієслово

Закінчення    Займенник

Основа

2. Робота з тлумачним словником.

Сьогодні ми працюємо із словниковими словами інженер та фартух.

1 група  працює над словом ІНЖЕНЕР

2 група  працює над словом ФАРТУХ

Інженер-спеціаліст з вищою освітою

Фартух- жіночий одяг , який одягають спереду на сукню, щоб запобігти її забрудненню.

 

-До якої частини мови належать ці слова?

- Доберіть до них прикметники.

3. Робота з картками

 

4. Робота в парах.

Y/   Спостереження за прикметниками-синонімами та прикметниками-антонімами

1 пара

.- Пригадайте значення слова "синоніми".

(Синоніми - слова, близькі за значенням.)

  • Згрупуйте подані  прикметники в синонімічний ряд. (Картки)

Розумний, тямущий, сніжний,  кмітливий, толковий, красивий,мислячий, веселий.

-Скласти речення з одним із цих слів.

 

2 пара

.- Пригадайте значення слова "синоніми".

(Синоніми - слова, близькі за значенням.)

-Згрупуйте подані  прикметники в синонімічний ряд. (Картки )

Охайний, чепурний,  життєрадісний, акуратний,  слухняний, чистий,  сумний. прибраний.

-Скласти речення з одним із цих слів.

 

3 пара.

.- Пригадайте значення слова "синоніми".

(Синоніми - слова, близькі за значенням.)

-Згрупуйте подані  прикметники в синонімічний ряд. (Картки)

Ніжний, ласкавий,зелений лагідний,веселий, пестливий, приємний,  високий

-Скласти речення з одним із цих слів.

 

4 пара.

- Спостереження за прикметниками антонімами.

- Пригадайте визначення слів-антонімів.

(Антоніми - слова з протилежним значенням.)

Списати вірш, підкреслити  слова- антоніми.

Струмку говорила ріка:

- Ти вузький, а я широка.

                       Ти мілкий, а я глибока.

Про одне забула ріка,

що вона почалась із струмка.

 

 

              

                                                    5 пара

 - Пригадайте визначення слів-антонімів.

(Антоніми - слова з протилежним значенням.)

Виписати слова- антоніми парами.

Два брати жили на світі,

Один-хоробрий і правдивий,

Другий-брехливий, полохливий,

Той-розумний,той-дурний,

Той-великий,той-малий.

- Отже, пригадайте ще раз, які слова ми називаємо синонімами, а які антонімами?

 

 

 Фізхвилинка.

 Гра «Лексичний волейбол». Дібрати до слів антоніми.

Високий-     Веселий-                  Світлий-

                          Сумний-       Щасливий-              Худий-.

                            Товстий-      Добрий-                   Пізній-         

                            Щедрий-

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Повторення про слова-синоніми і слова-антоніми. Спостереження.

 

1.1 РОБОТА з ПІДРУЧНИКОМ.

Працюючи в експериментальній  лабораторії, науковці постійно збагачують свої знання, опрацьовуючи наукову літературу. Ось і нам

настав час попрацювати з науковою літературою, тобто з підручником.

 

Завдання1. Впр 155. Біля дошки.

 

Прочитай прислів’я. Спиши їх, вставляючи замість крапок  антоніми до виділених слів. Поясни, коли так говорять.

 

Маленька праця краща за велике безділля.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні сльози ллють.

Руки білі, а сумління чорне. 

Ластівка день починає, а соловей кінчає.

 

 

 

 

А тепер давайте поговоримо про пряме та переносне значення прикметників.

 

1.2  РОБОТА В ГРУПАХ. Слайд пряме та переносне значення слів

Завдання 2 Впр 156. усно

- До кожного  прикметника поданого в словосполученні, добери відповідний антонім. За потреби скористуйтеся довідкою.

 (І група працює зі  словосполученнями   - в прямому значенні,

а ІІ група- складає словосполучення в переносному значенні).

      

                         1 група                                                       2 група

        Легкий мішок- важкий мішок;       легке завдання- складне завдання;

        Гаряча вода-холодна вода;               гаряча вдача- спокійна вдача.

        Порожня бочка-повна бочка;           порожня голова-розумна голова;

        М’який хліб- черствий хліб,             м’який характер-твердий характер.

 

          ОТЖЕ, прикметники можуть бути в прямому та переносному значенні.

Вони роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.

(слайд8)

13 .Метод «Кубування»            

 

. Підсумок уроку.

- Наша робота в дослідницько-творчій лабораторії підходить до завершення. Давайте підведемо її підсумки .

 Пригадуючи девіз, який ми обрали на початку уроку, хочу сказати, що ви :

- Думали швидко!

- Завдання виконували чітко!

- Ви творчо працювали!

- Каліграфічно писали!

 - Працювали дружно й гарно

                                        і скажу наприкінці, 

                                        що в 4 класі

                                        діти просто молодці!

 

Під час уроку наші враження зібрались у чарівну скриньку. Давайте її відкриємо. (Діти витягають папірці та продовжують речення)

2. Метод «Прес»

-Сьгодні на уроці я навчився______________.

-Сьогодні на уроці мені вдалося___________.

-Мені було цікаво виконувати вправу______.

-Для мене було важким завдання _________.

-На уроці я навчився____________________.

-На уроці найбільш сподобалося__________.

- Легкими були завдання_______________.

_Важким було завдання________________.

 

А зараз подивимося чи здійснилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку.

      Дістаньте своїх пташок, розкажіть , чи  здійснилися ваші враження і причепіть свою пташку на наше дерево. Якщо на уроці вам було все зрозуміло, цікаво, ви дізналися щось нове,впоралися з усіма завданнями, посадіть свою пташку на верхні гілочки. Якщо при розв’язуванні вправ у вас виникали труднощі, ви чекали на допомогу вчителя або товариша, посадіть свою пташку на середню гілочку.

Якщо вам урок не сподобався, ви мало що зрозуміли, посадіть свою пташку на нижні гілочки.

.  Домашнє завдання  

  1. Знайти та записати  тлумачення  словникового слова фанера.
  2. Виконати  Впр.159.

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2020
Переглядів
523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку