Урок "Прикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях"

Про матеріал
Урок української мови для 4 класу з використанням додатку Рlickers та QR-кодів .
Перегляд файлу

Прикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях

Мета:

формувати компетентності:

ключові:

уміння вчитися – самореалізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;

соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;

загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури,  зв’язно висловлюватись;

здоров’язбережувальна – слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про  індивідуальне консультування;

предметні:

ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями, розкрити поняття багатозначності прикметників; учити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розвивати усне та писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці. 

Обладнання:

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1. Вітання

Діти! У нас сьогодні ніби свято,

гостей зібралося багато.

Ану ж до них ви поверніться,

Їм веселенько усміхніться.

А тепер на мене подивіться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забули взяти?

Тоді всі сідайте, будем починати.

2. Інтерактивна вправа «Очікування»

   -Діти, ви вже знаєте чимало, але подумайте, чого ви чекаєте від уроку сьогодні (успіху, праці, нагороди, удачі, здивування, захоплення і т.д.) У вас на партах аркуші, на яких треба написати вибране слово, важливе для вас сьогодні і таблиця самооцінки. Як тільки виконаєте завдання певного етапу, заповнітьтаблицю. В кінці уроку ми перевіримо, чи виправдалися ваші очікування.

3. Девіз нашого уроку  такий

Думати швидко!

Виконувати чітко!

Каліграфічно писати!

Творчо працювати,

Щоб мову рідну добре знати!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Презентація моделей в Minecraft хати, печі, хліба, сніжинки. Зачитування описів.

ІІІ. Актуалізація знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

1.Фронтальне опитування

- Скажіть, діти, без якої частини мови не можна скласти опис? (Прикметники)

Щоб навчитися правильно і доречно прикметники вживати,

ми всі дружно в групах будемо працювати.

2. Налаштування на спільну роботу

Якими потрібно бути учасникам команди? (Дружними, впевненими, розумними, кмітливими, працьовитими, цілеспрямованими…)

Учні будують башточку з Lego і говорять по черзі слова.

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

 

3. Гра «Так чи ні» (plickers)

1) прикметник – самостійна частина мови.(так)

2) прикметник називає предмет (ні)

3) прикметник називає дію предмета (ні)

4) прикметник називає ознаку предмета (так)

5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)

6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні)

7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так)

8) прикметники пов’язані з іменниками (так)

9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).

 

4. Запис дати.

Хто знає, яке народне свято відзначають саме 13 грудня?

Додаткова інформація про свято.

Вечір напередодні свята Андрія вважався чарівним, а ніч – доленосною. Цієї ночі кожен хотів дізнатися, яка доля його чекає цього року

Це день народного календаря, до якого приурочували Андріївський обряд «Калиту» . Калита — це обрядовий корж, що готується на свято Андрія. За допомогою червоного дівочого пояса або стрічки калиту підвішували до сволока. За вільний кінець стрічки калиту притримує пан Калитинський, дотепний парубок або й дівчина, котрі вміють розсмішити громаду. Поруч стоїть писарчук із горням з розведеною олією або водою сажею в одній руці і гарненьким квачем в другій. Під калитою або поруч на долівці навхрест покладені коцюба і рогачі. Парубки повинні по черзі «витанцювати» коцюбу — затанцювати швидкий танок, перестрибуючи через коцюбу і рогачі таким чином, щоб не зачепити їх. Парубок, який вправився з цим завданням, брав коцюбу, сідав на неї верхом, як на коня, підстрибуючи під'їжджав до калити. При цьому між паном Калитинським і паном Коцюбинським (так величали парубка на коцюбі верхи) відбувалася розмова:

— Добрий вечір, пане Калитинський!

— Здоров будь, пане Коцюбинський!

— Чого пожалував?

— Калиту кусати.

— А я буду по зубах писати!

Парубків, яким вдалося скуштувати калиту, величали Андріями, на голову їм дівчата одягали вінки з барвінку, прикрашені колосками жита, пшениці, пучечками калини і цілували в уста. Іноді дівчата теж пробували кусати калиту, але вони, як правило, їздили на рогачах.

Ми з вами теж відзначали це свято. А саме: Андріївські вечорниці.

 

5. Каліграфічна хвилинка.

В в ве чо рн ці вечорниці

Андріївські вечорниці-народне зимове свято.

 

ІV. Повідомлення теми уроку.

Метою уроку є    

 -Дізнатися чи існують прикметники-синоніми та прикметники- антоніми;

-Навчитися розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні.

  -  Визначити роль прикметника в мовленні.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 1. Повторення про слова-синоніми

 2.  Робота в групах.

Гра «Хто швидше згрупує прикметники, близькі за значенням?»

Ароматний, гарний, сором’язливий, запашний, вічний, прекрасний, несміливий, пахучий, довгочасний, довголітній, хороший.

 

3.Добір прикметників-синонімів  (завдання по групах письмово)

  • Замурзаний ( брудний, заяложений, засмальцьований).
  • Хоробрий ( сміливий, безстрашний, відважний)
  • Жовтогарячий ( оранжевий, помаранчевий)
  • Старанний ( ретельний, пильний, дбайливий )

 

4. Повторення про слова-антоніми

 

5. Гра «Скажи без затримки» 

Учитель називає прикметник, а учні добирають антонім до названого прикметника. 

Слабкий (сильний), гігантський (крихітний), кривий (прямий), обмежений (неозорий), голодний (ситий), високий (низький), солодкий (гіркий), довгий (короткий). 

 

6.Робота в групах

Завдання на карточках .

Знайти і виписати з прислів’їв прикметники-антоніми.

 

1 група :

Той добре серце має, хто слабшого захищає.

 Батьки працьовиті, і діти не ледачі.

 Маленькі діти – руки болять, великі діти – серце.

 

2 група :

При добрій годині — брати й побратими, а при лихій годині — нема й родини.

Свій як не заплаче, то скривиться, а чужий і не подивиться.

В лиху годину пізнаєм вірну людину.

 

3 група :      

Людина з коротким розумом обзаводиться довгим язиком.

 Як мати рідненька, то й сорочка біленька.

Річ краще нова, а дружба – стара.

 

4 група :

У сови погані совенята, а все їй найкращі.

З брудної води ще чистим ніхто не вийшов.

На чорній землі білий хліб родить.

 

7.Робота з прикметниками, вжитими в прямому і переносному значенні

- Складіть словосполучення, вжитих у прямому і переносному значенні:

 легкий                                мішок

легке                                  руки

гострий                             біль

гострі                              завдання

гаряча                               вдача

гаряча                              зуби

золотий                           вода

золоті                              годинник

 

8.До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.  (QR-код)

гарячий привіт — ... 

кам’яне серце — ... 

глибока ніч — ... 

золоте колосся — ... 

світла думка — ... 

свіжа газета — ... 

залізна воля — ... 

сивий туман — ... 

 

9.Робота з підручником

Виконання вправ 156 с.82,158 с.83

 

VІ Підсумок уроку.

Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Зараз ми всі виконаємо вірш, складений із прикметників. Їх у вірші 26 і тільки один іменник.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська мова!

 

Бесіда. Метод «Мікрофон»

- Чи здійснились ваші очікування?

- А які враження у вас від роботи в науково-дослідницькій лабораторії?

- Чи сподобалося вам працювати?

- Які завдання було легко виконувати?

-  А які виявились складними?

VІІ Домашнє завдання

1. -А зараз погляньте під свої щоденники. Що там? Ці сердечка – частинка мого серця, яке я прагнула подарувати вам сьогодні на уроці. Я бажаю вам бути здоровими, щасливими і теж дарувати любов своїх сердечок іншим людям.

 - А на звороті цих сердечок на вас чекає сюрприз. Цей кросворд – ваше домашнє завдання, розгадавши його, ви згадаєте, про що сьогодні на уроці йшла мова.

С.83 впр 159

- За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні,  зробіть його образним, емоційним, експресивним.

Кросворд

VІІІ Оцінювання роботи учнів на уроці

- Діти протягом уроку ви всі досить гарно працювали.  Результати роботи необхідно занести до облікових бланків. Проаналізуйте, свою участь у дослідницькій роботі і зробіть відповідні відмітки у листку самооцінки. (+, - )

 

Додатковаі завдання

 

Гра «Юні поети»

- Загадку ви правильно відгадали. Тоді допоможіть мені відгадати зимові слова.

- Запишіть іменник зима і допишіть до нього прикметники з вірша.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(холодною) буває.

 

 

Гра «Скажи без затримки»

До кого перейде м’ячик, швидко називаєте антонім до слова, яке я назву.

 

Широкий –(вузький)

Білий – (чорний)

М’який – (твердий)

Великий – (малий

Новий – (старий)

Глибокий – (мілкий)

Голосний – (приголосний)

Босий – (взутий)

Лівий – (правий)

Високий – низький

Тонкий – товстий

Холодний – теплий

Довгий – короткий

Солодкий – кислий

Добрий – злий

Весела – сумна

Мокрий – сухий

Гострий – тупий.

Вдало підібрати антонім до прикметників у переносному значенні:

Старий  дуб - ________  дуб.

Старий  портфель - _________ портфель.

Стара  газета - ___________ газета.    

Свіжі  квіти - ________ квіти.

Свіжа  ковбаса - ____________ ковбаса.

Свіжий  хліб - ___________ хліб.

 

    Кросворд

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запиши слова, протилежні за значенням.

Гострий –

Білий -

Важкий -

Кислий –

Світлий –

Великий –

рідкий –

Багатий –

Холодний –

Повільний -

 

Лист оцінювання

Критерії оцінювання

Самооцінка учня

Оцінка вчителя

Я гарно відповідав на поставлені запитання.

 

 

Я висловлював свої думки, пропонував свої ідеї.

 

 

Я активно працював, виконуючи роботу в групі.

 

 

Я старанно виконував вправи з підручника

 

 

Я каліграфічно і охайно писав у зошиті.

 

 

Я зрозумів матеріал, який ми вивчали на уроці і зможу застосувати його на практиці

 

 

Оцінювання:

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 жовтня
Переглядів
43
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку