ТЕМА: ЗАКРІПЛЕННЯ ПОНЯТТЯ ПРО БУДОВУ ТЕКСТУ.
ТЕМА, МЕТА ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ЗАГОЛОВОК
Мета: поглибити і поширити знання учнів про текст; розвивати вміння самостійно визначати тему, мету тексту, добирати заголовок; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати уважність, спостережливість.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 17, с. 10)
— Прочитайте поради, які, на вашу думку, найбільш актуальні для вашого класу. Як ви їх розумієте?
— Які пропущені літери вставили в словах? З якою орфограмою працювали?
Рр Рр Ра ир бр рш
Рана від слова заживає, проте слід глибокий залишається.
— Підкресліть іменники.
— Поділіть для переносу слова заживає, залишається.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Спробуйте пояснити вислів каліграфічної хвилинки.
— Слова ми добираємо залежно від того, як ми ставимося до предмета чи події. Дуже часто ми не звертаємо увагу на ті слова, вислови, які ми використовуємо в мовленні. Ви із захватом читаєте казки, вірші, оповідання письменників і поетів, тому що вони вдало володіють словом, правильно і послідовно висловлюють свої думки. Ви теж можете цього навчитися. А допоможе вам оволодіти цими уміннями і навичками тема «Текст».
— Прочитайте (с. 11), що цікавого ви дізнаєтеся з цього розділу.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Прочитайте запитання, виділені чорним жирним шрифтом на с. 12. Щоб дати відповіді на ці запитання, попрацюємо над вправою 18 (с. 12).
2. Колективне виконання вправи 18 (с. 12
• Самостійне читання тексту учнями.
• Переказ прочитаного тексту.
• Визначення теми, мети, головної думки тексту з опорою на зразок міркування у підручнику.
— Який заголовок можна дібрати до тексту? («Книги — джерело мудрості»)
— Запишіть заголовок каліграфічно у своїх зошитах.
— Проаналізуйте та оцініть свою роботу, порівнявши її зі зразком на с. 12.
— Що називають текстом?
— Що є темою, метою тексту?
— Що можна визначити у тексті?
— Що можна дібрати до тексту?
4. Коментоване письмо. Вправа 19 (с. 12-13)
Учні виразно читають текст та розповідають, що цікавого дізналися з нього.
— Визначте тему, мету тексту.
— Доберіть до нього заголовок.
— Спишіть останній абзац тексту, коментуючи всі орфограми.
— Підкресліть вираз, ужитий у переносному значенні. («Зійшов вічний спокій»)
— Як ви розумієте цей вираз?
— Складіть звукову модель слова любов’ю.
— Назвіть у слові тверді і м’які приголосні звуки.
— Усно визначте частини мови у другому реченні.
— Якої частини мови немає в цьому реченні? (Числівник, сполучник)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
— Прочитайте текст.
— Замініть виділені слова антонімами.
— Запишіть свій текст.
Настала весна. Зазеленіли дерева. Дні стали довшими, а ночі — коротшими. Прилетіли перелітні птахи. У полях починається гаряча пора.
Конкурс на добирання кращого заголовка до тексту.
— Прочитайте речення лівого і правого стовпчиків.
Що стрункіше від тополі? Посередині галявини росте кремезний дуб.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа 20, с. 13.
Мовчазне читання рядків з віршів Т. Шевченка
— Які почуття виникли у вас? Чому?
— Якими кольорами ви намалюєте картинки до цих віршів?
— Прочитайте 3 і 4 завдання цієї вправи. Це буде вашим домашнім завданням.