Історія. 6 кл.
Тема: Природа і населення Давньої Греції
Мета уроку:
дати уявлення про географічне положення, природні умови Греції та їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Еллади;
формувати навички роботи з історичною картою, з підручником, додатковими джерелами інформації; розвивати вміння аналізувати, порівнювати історичні факти, висловлювати власну думку, критично мислити;
формувати в учнів інтерес до історії держав світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, зошит з друкованою основою, роздатковий матеріал, атлас історії Стародавнього світу для 6 класу, контурні карти, комп’ютер, проектор, презентація.
Компетентнісний потенціал уроку: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно – цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності.
Предметні компетентності: хронологічна, просторова, інформаційна, логічна, аксіологічна.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку
Слово вчителя до учнів :
Я йду дорогою, яку
Не маю права залишати:
Розумне й добре на віку
В дитячих душах засівати.
Бо діти, наче ті сади,
Що квітнуть з кожним новим роком,
Для них учителька завжди
Асоціюється з Пророком.
Сьогодні вас веду туди,
Де б ' є історії пречисте джерело,
Тож наведемо у минувшину мости,
Згадаємо найцікавіше, що було.
Сподіваюся, що ви вже готові до початку уроку. Пропоную вам не лише пасивно спостерігати за уроком, а дати роботу своїм думкам. Тому девізом нашого уроку я обрала слова відомого вам китайського мислителя Конфуція:
«Вчитися і не розмірковувати – даремна праця,
Розмірковувати та не вчитися – небезпека...»
Всі ви працьовиті, допитливі, старанні, привели до порядку свої думки, готові до співпраці зі мною у вивченні історії стародавнього світу. Доведіть же це своїми знаннями.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Вже майже півроку, діти, ми з вами вивчаємо історію Стародавнього світу, де поринаємо у найдавніше минуле нашого людства. Нам довелось вивчати як відбулось становлення людства від появи перших людей до зародження та процвітання перших цивілізацій на нашій планеті.
Інтелектуальна розминка . (Слайд 1)
1.Що вивчає історія стародавнього світу? З яких частин вона складається? Які з цих частин ми вже вивчили?
2.Що називають Стародавнім Сходом? Опишіть словесно географічне положення Стародавнього Сходу і покажіть його на карті. (Слайд 2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
Але, діти, на вивченні цих давніх цивілізацій наша історична мандрівка не закінчується. Попереду у нас ще багато нового та цікавого з давньої історії людства. Всі ці давні цивілізації, які ви щойно назвали відносяться до цивілізацій Стародавнього Сходу. Але сьогодні, діти, ми розпочинаємо вивчення першої європейської високого розвинутої цивілізації.
Що ж це за країна?
Робота в парах
Послання з минулого (Лист з конверту) (Слайд 3)
Прочитайте акровірш і розшифруйте слово:
Гори і море – краса одвічна!
Рельєф унікальний – робота богів!
Езоп, Арістотель і герої міфічні:
Циклоп, Одіссей і Троянський кінь.
Історія нам допоможе дізнатись
Як зветься країна. А може й цей вірш.
Слово вчителя : Сьогодні ми розпочинаємо захоплюючу подорож в історію Давньої Греції. Відкрийте зміст підручника, знайдіть частину третю. Як вона називається? Скільки розділів присвячено Давній Греції? Чотирнадцять уроків ви подорожуватимете стежками давньогрецької історії. Давайте з'ясуємо, що вам відомо з даної теми? ( Відповіді учнів).
Уявімо, що ваші знання з історії Давньої Греції можна зобразити у вигляді трикутника. Спробуйте заштрихувати ту частину трикутника, яка б дорівнювала нинішнім вашим знанням. А потім звернемося до цього трикутника в кінці уроку.
Важко перелічити за такий короткий час все те, чим ми завдячуємо давнім грекам:
• Греки дали людству новий принцип побудови держави. Саме в Греції людина вперше по-справжньому відчула і зрозуміла, що таке свобода. Звичайно, не всі в Греції користувалися цією свободою. Чому, ви дізнаєтеся на наступних уроках.
• До нас дійшла лише невелика частка культурної спадщини стародавніх греків, але навіть ті нечисленні пам'ятки літератури, мистецтва, архітектури, які пережили тисячоліття і збереглися до наших днів, вражають нас своєю красою та досконалістю. Сотні туристів приїздять помилуватися майже зруйнованим храмом Парфеноном. Досі літературознавці ведуть суперечки про творчість легендарного Гомера, а на сценах театрів ідуть трагедії Есхіла, Софокла та Еврипіда. Досі сміються люди над байками Езопа.
• Згадайте лишень відомі вам науки: математику, географію, історію, фізику, філософію, астрономію, зоологію, ботаніку – усі вони виникли в Стародавній Греції. І назви цих наук походять з грецької мови. Взагалі, грецькі слова зустрічаються в мовах усього світу.
• Саме Греція є батьківщиною Олімпійських ігор.
• Греки любили свій край, любили простір і воду. І, мабуть, під впливом чудової середземноморської природи, гармонійного сполучення зелених гір, квітучих долин і вічно мінливого моря розвинули греки ті ідеали внутрішньої (розумової) та зовнішньої (тілесної) краси, які вони залишили в спадщину теперішньому світу.
Ось чому так важливо знати історію Давньої Греції. Епіграфом до вступного уроку з історії Давньої Греції я обрала слова:
«Почуймо себе членами усесвітньої людської сім'ї і візьмімо все гарне, правдиве, високе і людяне, що виробила за свого життя людськість, візьмімо і зробімо його частиною нашої душі...»
Б.Д.Грінченко, український письменник і вчений
З чого ж ми розпочнемо? Чому? ( Відповіді учнів). (Слайд 4, 5)
Вірно, тому тема сьогоднішнього уроку «Природа й населення Давньої Греції.» Це перша частина її назви. Друга частина присвячена першій державі, яка виникла в Європі, і саме на території Давньої Греції – це Мінойська палацова цивілізація. Назву пояснимо згодом. А зараз запишемо в зошитах назву теми. ( Учні роблять записи в зошитах).
Що відноситься до природних умов? ( Відповіді учнів фіксуються на дошці).
• географічне положення;
• клімат;
• річки, моря;
• рельєф (гори, рівнини тощо).
За допомогою яких засобів вивчаємо природні умови? ( Учні називають засоби: підручники, карти).
Це традиційні засоби. А ще я сьогодні приготувала для вас маленький сюрприз – крім традиційних засобів, ми використаємо мультимедійний проектор. Отож, будьте уважні, ви отримуєте перше завдання – з побаченої інформації виявити, які природні умови Давньої Греції були сприятливими, а які – ні і записати їх у таблицю.
На уроці ми починаємо розглядати виникнення цивілізацій в Європі. Одна з перших європейських цивілізацій – Грецька.
Давні греки називали свою країну Елладою, а себе еллінами. Цивілізацію Греції називають античною.
• Робота учнів зі словником. Підручник с. 276.
Антична цивілізація (від латин. «стародавня») – цивілізації Стародавніх Греції та Риму.
IV.Етап організації виконання плану діяльності
(Слайд 6) Постановка проблемних питань:
2. Деякі дослідники історії Давньої Греції вважають, що «Море цивілізувало греків». Чи згодні ви з цим твердженням? Свою відповідь поясніть, спираючись на історичні факти.
Греція – країна гір і морів. (Слайд 7)
• Робота учнів із текстом підручника § 25 та історичною картою.
- Визначте географічне положення Греції та Єгипту.
- Порівняйте природно – кліматичні умови Греції та Єгипту.
- Запишіть висновки у таблицю. (Слайд 8)
Країна |
Географічне розташування |
Річки, гори, пустелі |
Клімат |
Корисні копалини |
Греція |
|
|
|
|
Єгипет |
|
|
|
|
- Визначте спільні та відмінні природні умови Греції та Єгипту.
* Індивідуальна робота учня за карткою
• Яка відмінність вплинула на заняття населення Давньої Греції та довколишніх земель? Доведіть свою точку зору.
Висновки: (Слайди 9,10,11,12)
Країна |
Географічне розташування |
Річки, гори, пустелі |
Клімат |
Корисні копалини |
Греція |
Південь Європи, Балканський пів -ов. Омивається морями: Егейським, Іонічним,Критським, Середземним. Велика кількість островів. Берегова смуга створює безліч заток, бухт, проток |
Річки — бурхливі восени взимку,навесні пересихають. Балканські гори. Земля - кам’яниста, неродюча |
Спекотний, посушливий |
Залізо, мідь, срібло, камінь та глина |
Єгипет |
Північний схід Африки. На півночі омивається Середземним морем |
Повноводна річка — Ніл. Волога, родюча земля після розливу Нілу. Пустеля Сахара |
Спекотне, сухе повітря, гарячі вітри, відсутність дощів |
Камінь |
• Розгляд проблемного питання.
Давні греки говорили: «Гори захищають і розділяють, а море поєднує». Що це означає?
Висновки:
Балканські гори захищають країну від холодних вітрів, зовнішніх ворогів. Поділяють Грецію на три частини:
Північну Грецію (області – Фессалія, Епір, Македонія);
Середню Грецію (області –Беотія, Фокіда, Етолія, Локрида, Аттика);
Південну Грецію (Пелопоннес) (області – Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахайя).
Північна та Середня Греція з`єднані єдиною дорогою, прокладеною Фермопільською ущелиною. Середня Греція з`єднана з Південною Коринфським перешийком.
(Слайд 10)
Природні умови, які були притаманні Греції та Єгипту: жаркий клімат, рідко йдуть дощі.
Природні умови, які були притаманні Греції:
У Греції немає повноводних річок
Греція – гірська країна
Земля – кам`яниста, неродюча
Греція – морська країна
Має запаси корисних копалин
Перевірка індивідуального завдання.
(Можливі варіанти відповіді: на заняття населення Давньої Греції та довколишніх земель вплинула відсутність повноводних річок, тому що…
На заняття населення Давньої Греції та довколишніх земель вплинуло те, що Греція - морська країна, бо…)
• Бесіда з учнями.
- Визначте, як географічне положення та природні умови вплинули на заняття населення Давньої Греції та довколишніх земель.
* Індивідуальна робота учня за карткою.
• Працюючи з текстом підручника § 25, с.118, поясніть, чому у давнину греки плавали головним чином вздовж східного берега півострова і не виходили у відкрите море.
Висновки:
(Слайд 12)
Греція у давнину ледве забезпечувала себе хлібом. У той же час її природні умови сприяли вирощуванню на схилах пагорбів та гір винограду, оливкових дерев, розвитку скотарства (кіз, овець, корів), розвитку ремесел (металургія, ковальство, гончарство, ткацтво, ювелірна справа), кораблебудування, рибальства, мореплавства, морській торгівлі.
Учитель:
Море в житті греків відігравало велику роль. З найдавніших часів греки стали морським народом. Вони будували кораблі, схожі на великі човни, які мали щогла з вітрилами. Вздовж бортів сиділо 50 гребців, на кормі стояв кормчий (рульовий), який управляв кораблем за допомогою великого весла.
Перевірка індивідуального завдання. (Слайд 13)
У давнину греки плавали головним чином Егейським морем, яке має хвилясту берегову смугу й густо розкидані острови, бо відстань між ними не більше 50 км і гори видно здалека. Крім того, грецькі кораблі були невеликими, легкими, не витримували штормів; великій команді не вистачало запасів їжі та води; у греків не було компаса.
Учитель:
(Слайд 14)
У ІІІ тис. до н.е. на півострові Пелопоннес, островах Егейського моря виникла цивілізація з центром на острові Крит. Жителів Крита називали пелазгами. Важливим джерелом знань з історії Критської цивілізації є грецькі міфи.
Визначте:
Міф про Тесея та Мінотавра
Афіни перебували під владою могутньої Критської держави і сплачували їй тяжку данину — сім юнаків і сім найкрасивіших дівчат, яких на Криті віддавали на поїдання Мінотавру. Мінотавр жив у лабіринті, із заплутаних коридорів і переходів якого неможливо було вибратися. Тесей добровільно згодився поїхати на Крит як майбутня жертва. Там у нього закохалася Аріадна — донька царя Міноса. Вона потай передала Тесеєві клубок ниток, за допомогою якого він мав знайти зворотній шлях із лабіринту, та меч, щоб здолати Мінотавра. Тесей увійшов у лабіринт, у тяжкому двобої вбив Мінотавра, а завдяки нитці Аріадни повернувся назад і з врятованими ним юнаками та дівчатами втік з Криту. Повертаючись додому, він забув підняти на своєму кораблі білі вітрила — знак, за яким цар Егей мав зрозуміти, що Тесей врятувався. Коли Егей дізнався, що корабель повертається додому з чорними вітрилами, він вирішив, що Тесей загинув. З відчаю кинувся Егей з високої кручі у море, яке відтоді називається Егейським.
Висновки: (Слайд 15)
У міфі про Тесея та Мінотавра описуються історичні події. Могутнє Критське царство підкорило сусідні острови і деякі області Балканського півострова. Підкорені народи сплачували Криту данину.
Крилатий вислів «Нитка Аріадни» означає порятунок, дороговказ, провідна нитка.
• Розгляд проблемного питання.
Висновки: (Слайд 16, 17, 18)
Родючої землі у Греції мало, повноводних річок немає, тому створити іригаційну систему, як у країнах Сходу, було неможливо.
Багатством Греції були моря: зручні бухти, чисельні острови, що розташовувалися недалеко один від одного, створювали умови для розвитку мореплавства. Ставши мореплавцями, греки створили розвинені цивілізації. Прикладом є найдавніша цивілізація в Європі, що виникла на острові Крит.
V. Узагальнення і систематизація знань.
- Які питання були розглянуті на уроці?
• Історичний диктант.(Слайд 19)
Греція розташована на … півострові
Півострів омивається морями…
Гори поділяють країну на … частини
Найвища гора…
Давні греки називали свою країну…
VІ. Домашнє завдання . (Слайд 20)
прочитати § 24,
виконати завдання с.98 в підручнику
VІІ . Етап контрольно-оцінювальний. (Слайд 21)
«Три речення» - всього трьома реченнями узагальнити матеріал сьогоднішнього уроку. Консультація : а/ про що дізналися зі слів учителя;
б/ яку інформацію здобули з мультимедійного показу;
в/ які питання з ' ясували, працюючи в групах.
Чи сповна ви підтвердили девіз нашого уроку – вчитися і розмірковувати? Що вам найбільше сподобалося на уроці? Чи задоволені ви своїми навчальними досягненнями? Оцініть свою роботу і внесіть дані в таблицю.
Етапи уроку |
Моя оцінка |
Повторення навчального матеріалу |
|
Планування діяльності |
|
Робота в групі |
|
Робота з поняттями |
|
Підсумок уроку |
|
Зверніться до трикутника, заштрихуйте ту частину, на яку збільшилися ваші знання про Давню Грецію.
Оцінка (словесна і бальна) навчальних досягнень учнів.
Я вдячна _________________________ за активну співпрацю на уроці. Більшість учнів класу вільно володіє набутими знаннями та використовують їх для розв'язання нових навчальних проблем, вміють порівнювати та робити висновки з порівнянь, використовують різні джерела інформації, мають достатньо міцні навики роботи з історичною картою. Тому вони одержують сьогодні високі бали.
__________________________ теж добре володіють навчальним матеріалом, були активними, але їм не вистачало наукового оформлення відповіді, тому треба ще попрацювати над цим. Вони отримують бали достатнього рівня.
Хотілося б побажати учням_______________________________- бути більш сміливішими, висловлювати власну думку, не боятися допустити помилку. Дякую вам за урок! Бажаю успіхів! До побачення!