Урок Природа і населення Давньої Греції. Вплив природно-географічних умов на розвиток античної грецької цивілізації. Населення Давньої Греції

Про матеріал
Відкритий урок Природа і населення Давньої Греції. Вплив природно-географічних умов на розвиток античної грецької цивілізації. Населення Давньої Греції + презентація, на допомогу колегам
Перегляд файлу

Тема : Природа і населення Давньої Греції. Вплив природно-географічних умов на розвиток античної грецької цивілізації. Населення Давньої Греції.

Очікувані результати:

  Учень знає: особливості природно-географічних умов Стародавньої Греції та їхній впливу на формування тут цивілізації

Учень розуміє:  зв’язок  між  природно-географічними  умовами  та  заняттями населення, географічними назвами та міфами

Учень вміє характеризувати спосіб життя населення Стародавньої Греції ; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття «континентальна Греція», «острівна Греція», «ахейці», «дорійці», працювати з історичною картою й порівнювати історичні явищависловлювати власну думку, критично мислити,пояснювати відомі крилаті вислови.

           Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда, робота учнів з візуальними джерелами, вирішення проблемних завдань, фронтальна робота,  робота в парах, індивідуальна робота.

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRg5T3rGPZWhVpSmUxH1ihYq4NptWnZRFRmPGNhQjZOlFVMuUkh- Доброго дня,  мої шановні шестикласники!  Cьогодні ми пізнаватимемо істину історії разом. У мене сьогодні просто чудовий  настрій-ось такий                      і сподіваюсь що і вас           гарний настрій.

      Долоньки

Девіз уроку.  

 Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Г. Форд                            

2.Актуалізація опорних знань

2.1 Бесіда

-Діти, ви вже багато чого дізнались з історії Давнього світу і напевно можете допомогти мені дати відповідь на декілька запитань. Допоможете мені?

  1. Які перші цивілізації ви вже знаєте ?  біля яких річок вони виникли?

(Відповіді учнів: Єгипет – Ніл, Міжріччя – Тигр і Евфрат)

  1. Назвіть головні заняття населення  Єгипту, Дворіччя

(Відповіді учнів: рільництво, скотарство, ремесло)

Висновок: Отже, ви мабуть погодитесь зі мною якщо я скажу,що  природні умови сприяли розвитку землеробства, скотарства, створили умови для розвитку різнобічних ремесел.

2.2. «Чорівна скринька»

- Діти, але я геть забула вам сказати,що мене попросили вам передати по дорозі до школи  до мене підійшов чоловік й запитав куди я йду і коли почув відповідь,то попросив взяти з собою скриньку і відкрити лише на уроці. Ну що ж , відкриємо ? ( в скриньці лист, карта Греції,оливки, виноград, горіхи, апельсин, малюнок Зевса, відео про Грецію).Діти дістають  малюнок Зевса на якому напис «Хто я?», виноград-скуштуй мене, на значкові відео-«подивись мене»

Результат пошуку зображень за запитом "видеокамера" 

 

 

 

 

- То вже хтось здогадався куди ми вирушим сьогодні за новими знаннями? Що це за країна? Щоб розвіяти останні сумніви давайте спробуєм розгадати ребус

 

 

 

 

 

 

 

3.Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми поринемо в історію Давньої Греції, ознайомимся  з особливостями природно-географічних умов Стародавньої Греції та їхнього впливу на формування тут цивілізації, характеризувати спосіб життя населення Стародавньої Греції ; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття «континентальна Греція», «острівна Греція», «ахейці», «дорійці»..

http://ua.papirus.com.ua/img/goods/89015.jpg- А  давайте з'ясуємо, що вам відомо з теми Давня Греція? ( Відповіді учнів).

Уявімо, що ваші знання з історії Давньої Греції можна оцінити в балах від 1 до 12  . Спробуйте обрати бал, який  би  дорівнював нинішнім вашим знанням і прикріпити  кружечок на шкалу знань . А потім звернемося до цього відрізка  в кінці уроку.

 

 

 

 

4. Вивчення нового матеріалу

  •  Я пропоную вам зараз здійснити подорож – у далеку і чарівну, неповторну і таку різноманітну країну, як Греція. Але перед тим хочу розповісти вам одну легенду. Одного разу сім давньогрецьких мудреців, які жили в І тис. до н.е. у різних містах Греції, зустрілися у славетному храмі бога Аполлона в місті Дельори, яке знаходиться поблизу південного схилу гори Парнас. Вони повинні були вирішити, які мудрі слова, а точніше короткі вирази (гноми) запропонували для написання на стіні храму. Довго мудреці обмінювалися гномами. І нарешті вирішили, що написати нащадкам. 
  • А ви хочете дізнатися, що то були за слова?

         Тоді я пропоную вам здійснити подорож у часі. Кожному подорожуючому потрібна мапа, тому перед вами карта, яка стане нам у пригоді.

 

        Ми будемо зупинятися на двох станціях, що відповідають нашому плану:

 

Станція 1. «Природна»

  1. Природа та географічне положення Балканського півострова й островів
  2. Егейського моря.

Станція 2. «Господарча»

   2. Населення Давньої Греції та довколишніх  земель.

       А ще на партах у вас є візитівки – схеми переходу з першої станції на другу, які ви намагаєтесь заповнити під час моєї розповіді та вашої самостійної роботи.

Схема візитівки

 

Розповідь вчителя + карта.

         Рушаємо на південь Європи, адже саме там знаходиться Балканський півострів. Його південна частина далеко врізається в море й сягає півострова Мала Азія . На ній є невелика гірська країна – Греція. Давню Грецію вважають колискою цивілізації.найдавнішем вогнищем давньогрецької цивілізації є острів Крит . Саме тут від  2000 до 1400 р. До н.е існувала найдавніша держава в Європі .Від 11 ст.до н.е. починається новий цикл розвитку грецької державності. Давньогрецьку цивілізацію разом з давньоримською називають античними

Словникова робота Античний- від латинського слова «давній».

Антична цивілізація є основою сучасної європейської цивілізаці

- Візьміть до рук сувії із повідомленнями- прочитаєте їх та разом із сусідом по парті випишіть інформацію у візитки.

 

 У давнину вона називалася Елладою, а її жителі називали себе еллінами. Термін Греція та греки використовували першими римляни. Майже з усіх боків материкову Грецію омивають хвилі Середземного моря. Узбережжя Греції порізане морськими затоками, зручними для стоянки кораблів. Велика морська затока між  Грецією та   Малою Азією називається Егейським морем, а затока між Грецією та Італією – Іонічним морем. Егейське море усіяне безліччю островів. Вони лежать так близько один від одного, що майже кожного з них видно сусідні острови. Греція – гірська країна. Її гори скелясті й стрімкі. На кам'янистих схилах гір ростуть чагарник і рідка трава; тут були пасовища придатні тільки для кіз і овець. Лише на рівнинах, що простяглися серед гір, були родючі землі – Фессалійська долина на півночі, що простяглася вздовж річки Пеней, і Лаконська долина на півдні вздовж річки Ерот. Гори на Балканському півострові середньої висоти. Вони найвищі в Македонії  і Фракії. Найвища гора – Олімп – заввишки 2917метри.

         У горах є родовища залізної руди, міді, срібла і навіть золота. У Греції багато мармуру – красивого каменю, який легко піддається обробці. Особливо гарний мармур добували на острові Парос, він відзначався надзвичайною білістю. Також добували мармур чорного, сірого, голубого і рожевого кольорів. Він здавна був матеріалом грецьких будівель, з нього робили статуї і прикраси.

         У Греції субтропічний сухий клімат. Літо не дуже жарке, бо близько море. Зима м'яка, тепла, дощова. Вона триває 2-3місяці.

         Річки в Греції невеликі, та й ті майже пересихають улітку. Найбільші з них – Алфей, Пент. Проводжаючи друзів, греки бажали їм "щасливої дороги і свіжої води".

        За своїми природними умовами материкову Грецію поділяють на три частини: Північну, Середню або Центральну, Південну.

 

Вправа «Намистинки дружби»

- А зараз я пропоную вам скласти намисто дружби. Для цього на кружечках-намистинках ,що є у вас слід коротко записати те основне-слово або словосполучення, що дізнались із сувія над яким працювали, вийти до дошки ,прочитати, що ви обрали і прикріпити.

- Гора Олімп-2917м

- Еллада

-Середземне море….

- Ми прочитали, що материкову Грецію поділяють на частини. На скільки частин? Як вони називаються?

Розгляньте карту Стародавньої Греції і самостійно випишіть які

області входять до тієї чи іншої частини. (Клас ділимо на три групи: І – Південна, II – Середня, ІІІ – Північна.)

 

 

 

 

 

 

Частини Греції

          

              Історичні області

 

Північна

Фессалія, Епір.

 

 

Середня

Беотія, Аттика, Етолія, Локрида

 

       

 

Південна

Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахейя.

 

 

 

    Північна Греція – сувора гірська країна. Тут не рідко бувають снігові заметілі. Вершина найвищої гори Олімп завжди покрита снігом. За легендою, на олімпі жили грецькі боги.

    З Північної в Середню Грецію можна пройти лише вузькою гірською ущелиною – Фермопільським проходом. Середня Греція має широкі долини й гарні пасовиська для худоби. Тут греки вирощували ячмінь, жито, пшеницю, виноград, оливу. Та найбільше уславилася область Аттика, саме вона подарувала світові неперевершені зразки мистецтва, літератури наукової думки.

      Середню з Південною Грецією з’єднує Коринфський перешийок. Південною Грецією називають півострів Пелопоннес. Там розташована грецька держава Спарта, відома своїми добрими воїнами.

А ще є Острівна Греція ,яка налічує кілька тисяч великих і маленьких островів. Найбільшими з них є Крит, Евбея, Родос, Саламін.

      Ось і завершили ми екскурсію по першій станції. А тепер перевіримо чи справились ви із складанням візитівки. Перевіряються заповненні дітьми таблиці.

       Щоб продовжити нашу подорож, потрібно виконати завдання для справжніх археологів  –«Що?Де?Коли?(скласти пазл і за допомогою підручника дати відповідь на питання «Що?Де?Коли?

Олімпійська зарядка

       - Ми познайомились з географічним положенням і природними умовами Греції. Зробили припущення, щодо занять греків, а тепер мандруємо дальше і перевіримо, чи ми на правильному шляху.

 

   Друга станція. Господарча.

  Розповідь вчителя. (на екрані таблиця)

 

 

Північна Греція

 

 

 

Еолійці

 

Середня Греція

 

Еолійці, іонійці

 

Південна Греція

 

Дорійці, ахейці

 

        Про найдавніше населення півдня Балканського півострова і поблизьких островів поки що нема досить точних даних. За давньогрецькими переказами і в творах грецьких істориків, найбільш значними племенами серед найдавнішого населення цих районів були пелаги. Хоча і їх походження не з’ясовано. Серед найдавніших острівних племен – критяни. У кінці ІІІ тис. до н.е., згідно з археологічними пам’ятками, ми зустрічаємося на півдні Балканського півострова з найдавнішими грецькими племенами ахейців, у яких протягом другого тисячоліття до н.е. відбувся процес класоутворення.

       У І тис. до н. е. давньогрецькі племена остаточно склалися і розселилися. На півночі Греції – у Фессалії і в Середній Греції – в Беотії жили еолійці, вони також населяли острови в північній частині егейського моря. Східну частину Середньої Греції – Аттіку, о. Евбея, острови центральної частини Егейського моря заселяли іонійці. Ахейці затримались на півночі і в центрі Пелопоннесу –в Ахайї і Аркардії.В іншій частині Пелопоннесу –в Лаконії, Мессенії, Арголіді, Еліді – жили дорійці. Вони також розселилися на островах півдня Егейського моря, на Родосі, Кріті, в південній частині малоазійського узбережжя.

        Дуже довгий час греки не мали загальновживаної мови і розмовляли на численних діалектах, що були однаково зрозумілі для всіх. Основні діалекти: іонійський, еолійський, дорійський. Загальногрецька мова койне (загальна) склалася в період еллінізму.

        У нас ще одне не розгадане питання. Чим займалися греки? У цьому нам допоможе уривок з визначної поеми «Одіссея» неперевершеного грецького співця Гомера. Послухайте уважно уривок, запишіть у зошити заняття греків, про які сказано в творі.

 

«ОДІССЕЯ».- ОПИС ГОСПОДАРСТВА СТАРОДАВНІХ ГРЕКІВ

 

Аж п’ятдесят служебник жінок було в домі у нього;

Зерно на жорнах ручних мололи одні золотаве,

Інші ткали на кроснах ретельно чи прядиво пряли…

Як перевищують всіх мужі фракійські уміння

Бистрі на морі водить кораблі, так само й жінки їх –

Ткацькою вмілістю…

А за подвір’ям - од брами вхідної – був сад плодоносний,

В оранку денну завбільшки, обведений тином навколо.

Віттям розкішним великі дерева там скрізь зеленіли –

Груші дорідні, гранати і яблуні ряди рясно плідні,

В фігах солодких смоковниці й пишно-зелені оливи…

Далі – в розкішних плодах виноградник розкинувся рясно…

Тут же й давили його…

За виноградником рядом останнім оброблені грядки,

Повні городини всякої, очі весь рік веселили.

Два джерела там було – одне ручаєм кучерявим

Сад орошало, а з другого струмінь двором до порога

Дому високо біг…

Разом дванадцять овець Алкіной для учти зарізав,

Вісім свиней біло іклах і пару волів круторогих.

 

 

 

 

 

«ОДІССЕЯ».- РОЗВИТОК РЕМЕСЕЛ

 

… Майстер з’явився

З мідним приладдям в руках, потрібним у справі ковальській:

Кліщі міцні, і ковадло, і молот приніс він, якими

Золото звик оброблять…

Все-бо, як сонце яскраве, як місячне сяйво, блищало

В високоверхнім стрункім Алкіноя відважного домі.

Стіни міддю оббиті, тягнулися вправо і вліво,

Вглиб від порога, з карнизом вгорі з темно-синьої сталі.

З золота двері зсередини в домі міцнім зачинялись.

Срібні одвірки над мідним порогом підносились струнко,

Срібний одвірок – вгорі й золотеє на дверях окільце.

З золота й срібла обабіч при вході собаки стояли,

Виробив їх надзвичайно майстерно Гефест кривоногий,

Щоб Алкіноєві, серцем відважному, дім пильнували…

                                                                                               Гомер.

   - Отже, про які заняття греків розповідає Гомер?

(Перевіряються записи учнів)

 

5. Узагальнення та систематизація знань.

 

Вчитель. Ось і завершується наша мандрівка. Але, щоб повернутись додому нам потрібно розгадати і подолати ряд пасток. Що приготували нам греки. (На столі чорний ящик з пастками) Бажаючі учні витягують по черзі пастку-загадку. В учнів на парті також є ці загадки.

   Загадка 1. «Точки небосхилу»

Розташуйте в зазначеному напрямі міста, географічні об’єкти

  • Розташуйте з Півночі на Південь грецькі міста: Афіни, Спарта, Дельфи, Фіви.

(Дельфи – Фіви – Афіни – Спарта)

  • Розташуйте із Сходу на Захід Іонічне та Егейське моря.

(Егейське море – Іонічне море)

  • Розташуйте з Півдня на Північ географічні об’єкти: Фермопільський прохід, гора Олімп, півострів Пелопоннес.

(Півострів Пелопоннес -  Фермопільський прохід - гора Олімп)

Гра «  Своя гра.Греція»

V. Підсумок уроку

 

       Ми подолали грецькі пастки і уже повертаємося додому. Залишаючи Грецію таку різноманітну: багату і бідну; багату на чудових працьовитих людей, на корисні копалини, твори мистецтва, літератури, і бідну – через нестачу родючих ґрунтів. Надіюсь наша мандрівка допоможе вам в подальшому вивчені теми: «Греція в ІІ - першій половині І тис. до н. е.», адже це була лише перша сторінка із неї. І на завершення все ж таки, як ви гадаєте, що могли написати грецькі мудреці на стіні храму своїм нащадкам (Твій розум хай буде тобі в житті поводирем).

  • Як ви розумієте цей вислів?

(учні обговорюють зміст гнома)

Нагородження найактивніших учнів

- Давайте повернемось до наших числових відрізків і позначимо тепер рівень ваших знань з теми.Відбулись зміни?

 

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф 24,на контурній карті виконати завдання

2. Знайти і прочитати міф про Тісея.

3. У вигляді есе, листів друзям, малюнків, ребусів, кросвордів поділіться вашими враженнями про подорож до Греції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Изображение 006Контурна карта «Стародавня Греція»

 

  1. ШЗаштрихуйте території  , на яких  жили грецькі племена.
  2. Підпишіть назви 3 частин , на які поділялась Греція.
  3. Підпишіть назви морів, що омивають  Грецію.
  4. НаПідпишіть назву найбільшого острова.

 

 

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
13 квітня 2021
Переглядів
1830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку