Урок "Природа навколо нас. Нежива і жива природа"

Про матеріал
Сучасна освіта спрямована не на подачу дітям окремих знань з різних галузей, а на їх інтеграцію. Саме за цієї умови в учнів початкових класів формується цілісна картина світу й здатність застосовувати набуті знання та вміння у різних життєвих ситуаціях. LEGO – це найпоширеніша педагогічна система, що використовує моделі реального світу і предметно-ігрове середовище для навчання та розвитку дитини і головне, допомагає комплексно інтегрувати форми роботи з конструктором LEGO в освітній процес.
Перегляд файлу

Використання LEGO-технології як ефективного інструменту для всебічного розвитку особистості учня

Микитюк Оксана Василівна,

учитель початкових класів

Малятинецької філії І-ІІ ступенів

Ставчанського ОЗЗСО І-ІІІ ст.

Ставчанської ТГ

Чернівецької області

 

Сьогодні інноваційні технології змушують людський мозок еволюціонувати в небаченому досі темпі. Учні, які живуть у форматі Оnline мають абсолютно новий тип мислення. Життя для учнів – це постійне пізнання нового, самовдосконалення, гра та розвага. Обираючи певний вид діяльності, сучасні учні здатні сприймати все нове, інноваційне з особливим захопленням. Тому гра, ігрова діяльність являється рушійним стимулом до самопізнання учня як особистості під час освітнього процесу. Державний стандарт початкової освіти визначає ціннісні орієнтири‚ зокрема‚ цінність дитинства‚ де зазначається‚ що відповідність освітніх вимог віковим особливостям дитини‚ визнання прав дитини на навчання через діяльність‚ зокрема‚ гру. Гра допомагає дитині набути самостійності, ініціативності, організованості. Саме в ігровій діяльності у дітей формується стійкий інтерес до пізнання довкілля і реалізації себе у ньому. Сучасна освіта має бути спрямована не на подачу дітям окремих знань із різних галузей, а на їх інтеграцію. Саме за цієї умови в учнів формується цілісна картина світу й здатність застосовувати набуті знання та вміння у різних життєвих ситуаціях. Таким запитам і відповідає сьогодні освітня лінія всесвітньо-відомого бренду LEGO.

LEGO – це найпоширеніша, на сьогодні, педагогічна система, що використовує моделі реального світу і предметно-ігрове середовище для навчання та розвитку дитини і головне, допомагає комплексно інтегрувати форми роботи.

За допомогою конструктора LEGO вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:

     Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально мовленнєвий розвиток і розумові здібності.

     Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.

     Ознайомлення з математичними поняттями, розв’язування математичних та логічних задач.

     Розширення уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.

     Розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.

     Формування навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу.

     Вміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.

     Створення атмосфери змагання.

Діапазон використання LEGO, з точки зору конструктивно-ігрового значення для дітей, достатньо розгалужений. Тому основними осередками застосування LEGO на уроках є такі: математика, розвиток мовлення, навчання грамоти, я досліджую світ, робота з дитячою книгою, проєктна діяльність.

Учитель під час організації занять із LEGO – партнер дитини, який підтримує, надихає, за потреби допомагає їй віднайти відповіді на питання. Він мотивує дитину бути самостійною, спонукає до дій різними засоби навчання та виховання.

Сьогодні бренд LEGO випускає продукцію для дітей різного віку. Різноманітність серій та деталей – вражає. Основним принципом навчання є принцип «Навчання через дію». Учні отримують знання у процесі гри, конструювання, побудови та дослідження моделей або частин конструктора. Для наборів конструктора характерні висока якість, естетичність, незвичайна міцність та безпека.

Учні – природжені дослідники і винахідники. Ці закладені природою здібності найшвидше реалізовуються й удосконалюються під час роботи з конструктором LEGO, який створює поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії, розвиває критичне мислення, вміння вправлятися з проблемними завданнями, дозволяє школярам втілити багато важливих ідей і розвинути необхідні у подальшому житті навички. Завдяки цій технології на уроках створюється атмосфера, в якій діти відчувають себе творцями.

LEGO-завдання дають можливість виробляти у дітей наполегливість, самоконтроль, увагу, терпіння, вміння зосередитися і виявляти фантазію, створювати нове, можливість засвоювати матеріал в ігровій формі. Завдання з LEGO перетворюють навчання в цікаве і зрозуміле учневі завдання чи дослідження, тому що воно проходить в ігровій формі. У ході гри дитина ненав’язливо навчається, закріплює, вивчає і розв’язує завдання, збагачує словниковий запас. Різні способи організації гри стимулюють  учнів, залучаючи різні сфери їх розвитку. Саме навчання стає більш ефективним та цікавим.

Досвід роботи з  LEGO-конструктором дає змогу перейти від надзвичайно великої кількості деталей до обмежувальної, доприкладу LEGO «Шість цеглинок».

Ця методика спрямована на здатність співпрацювати у команді, співпереживати за результат товариша, команди, вміння вчитись у своїх однолітків, дослуховуватись до їхніх ідей та пропозицій, вміти розподіляти ролі та обов’язки, вміти вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.

Визначаю такі особливості ігор – завдань із шістьма цеглинками:

     Завдання спрямовані одночасно на розвиток декількох умінь. Починатися одне і те ж завдання може з розвитку математичних, а от завершуватися розвитком мовленнєвих умінь.

     Будь-яке завдання можна адаптувати відповідно до віку, вмінь та потреб конкретного учня (наприклад, змінивши кількість цеглинок чи час, відведений на виконання завдання).

     Кожне завдання надає можливість учневі вправлятися у виконанні того самого завдання знову і знову і в такий спосіб набувати впевненості у своїх силах.

     Завдання передбачають можливість відкритого завершення,  коли учень може запропонувати кілька варіантів виконання і кожен із них буде вірним. Головне    дати можливість учневі пояснити своє бачення.

Методика «Шість цеглинок» сприяє не лише розвитку компетентностей учнів Нової української школи, а і становленню учителя Нової школи, який прагне відійти від педагогіки однієї правильної відповіді. Цей інструмент надає можливість і простір педагогові змінити роль педагога-виконавця на педагога-дизайнера.

Отже, «Шість цеглинок» − це не фіксований набір завдань та інструкцій, а відкрита система, яка стимулює учня здійснювати відкриття, досліджувати, експериментувати, шукати власні відповіді на проблемні ситуації, ставити цілі та розробляти план дій, творити та імпровізувати досхочу.

Пропоную розробку уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» із використанням конструктора LEGO.

Тема: Природа навколо нас. Нежива й жива природа.

Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об´єкти неживої та живої природи, порівнювати об´єкти(тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними;розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: предметні малюнки(аплікація на дошці), пазли, LEGO, ІКТ (презентація до уроку), акваріум з рибками.

                                                     Хід уроку

1.Організація класу

1.1. Ранкова зустріч (в колі стоячи)

1.1.1.Привітання

Всі почули ви дзвінок.

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

А тепер ви поверніться

Один одному всміхніться.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь «Добрий день!»

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім 1 класі

Діти – просто молодці!

Учитель. Візьміть цеглинку LEGO жовтого кольору. Це буде промінчик сонечка. Доторкніться один до одного цеглинкою, передайте частину тепла другу.

Оберіть червону цеглинку ті, хто радий вітати мене сьогодні. Помахайте нею і скажіть «Привіт!» (з’єднайте з жовтою).

Підніміть помаранчеву ті, у кого гарний настрій (з’єднайте).

Підніміть зелену ті, хто сьогодні прийшов до школи, а синю – хто приїхав.

Підніміть блакитну цеглинку ті, кому подобається навчатися

1.2.Налаштування на тему тижня «Космос»

(звучать звуки космосу)

Учитель. Діти, як ви думаєте, що ж це за звуки?

Учні. Так, звичайно, це звуки космосу.

Учитель. Отже, сьогодні ми з вами продовжуємо говорити про космос.

-А що таке космос? (планети, зірки, комети)

-Які ви запам´ятали планети? Скільки їх?

- А чим відрізняються планети? (Величиною, кольором, формою)

-На якій планеті ми живемо?

-Яка найбільша планета?

-Навколо чого рухаються планети?

-Скажіть, а як називаються професії людей, які вивчають космос?

(космонавти летять на ракеті, а астрономи вивчають зірки через телескоп)

-Назвіть хто першим полетів у космос? (Ю. Гагарін)

-А чи знаєте ви першого українського космонавта? (Леонід Каденюк)

1.2.1.Гра «Рух планет навколо сонця»

(Учні отримують в руки картинки планет, а один-сонце. Планети рухаються навколо сонця)

1.2.2. Гра «Підготовка космонавтів»

Учитель. Для того, щоб полетіти в космос, космонавти проходять фізичну підготовку.

Зараз я вам пропоную побути в ролі космонавтів і пройти тренування. А саме: пройтися по лінії, пролізти через лабіринт. Отже, ми справжні космонавти.

2. Актуалізація опорних знань учнів

2.1.Робота з фотографіями

Учитель. Діти, зазвичай, ми уроки «Я досліджую світ» проводимо на природі. А сьогодні я пропоную вам поринути у світ природи в класі.

- Погляньте на екран телевізора.

-Що ви бачите?(фото нашого села). (Показ презентації).

- Назвіть, що вас оточує (дерева, кущі, дорога, будинки, небо).

-Як можна назвати одним словом те, що ви бачите? (природа, довкілля).

- Як ви гадаєте, що з того, що вас оточує, належить до природи? (дерева, сонце)

- Що належить до неживої природи?(будинки, автомобілі).

2.2.Бесіда

Словничок

Тіла- це всі предмети, які нас оточують

Учитель. Що із зображеного ви щодня бачите дорогою до школи?

-Які з цих тіл належать до живої природи?

-А які з цих тіл належать до неживої природи?

3. Вивчення нового матеріалу

3.1. Демонстрація тіл живої та неживої природи

Сонце, зорі, повітря, вода, каміння – це тіла неживої природи.

Рослини, гриби, тварини, людина – це тіла живої природи.

(Демонстрація тіл природи–презентація)

3.2.Робота з аплікацією на дошці

Учитель. А тепер пропоную вам завершити аплікацію на дошці.

Діти ця картина навколишнього світу не завершена до кінця. Я пропоную вам відгадати загадки та завершити її.

Сам на собі хатинку возить

(Равлик)

 

Руда і хвіст пухнастий має,

а не лисичка

(Білочка)

 

Учитель. Я сьогодні на урок прийшла зі своїми улюбленцями. Погляньте, хто це?

Так це-рибки. Підійдіть та розгляньте їх. Що ви спостерігаєте?

Тоді скажіть, мої улюбленці відносяться до живої чи неживої природи?

Доведіть, що рибки – це жива природа.

Який можна зробити висновок?

3.3. Гра «Відгадай рослину»

Діти вчаться: концентрувати увагу, швидко реагувати, використовувати вивчений матеріал під час гри.

Основні завдання:

  1.               Використати дві цеглинки: зелена – предмети живої природи; червона –предмети неживої природи.
  2.               Сигналізувати кольором, до якої групи належить названий вчителем предмет.

(Запитання: пшениця, кульбаба, калюжниця, сонце‚ каміння‚ сонях, морква‚ вода‚ зорі).

3.4.Робота з підручником

                           Тіла природи

Живої                                    Неживої

дихають                                 не дихають

ростуть                                   не ростуть

живляться                              не живляться

розмножуються                     не розмножуються

помирають                             не помирають

3.5. Руханка «Грім-ураган-землетрус»

Учитель. Зверніть увагу грім, ураган, землетрус є явищами природи. Тоді скажіть до якої природи вони відносяться?

Чи можна визначити, що важливіше: нежива чи жива природа?  (Взаємозв´язок показую на прикладі рибок в акваріумі.)

3.6.Робота з дослідницьким куточком

Учитель. Поверніть свої голівки до дослідницького куточка? Підійдіть до дослідницького куточка і зверніть увагу на наше дослідження.

Чи розпустили гілочки свої листочки(бруньки)? Яка гілочка розпустила листочки (бруньки) швидше? Чому? Яка пізніше? Візьміть лупу та поспостерігайте на якій стадії росту знаходиться гілочка яблуні?

За яких умов виростає наш город на підвіконні?

Висновок: Нежива і жива природа гармонійно співіснують. Їхній взаємозв´язок дає можливість людям, рослинам і тваринам співіснувати. Жива природа не може існувати без неживої.

4.Закріплення вивченого матеріалу

4.1. Робота в групах

4.1.1 Створення пазлів

Завдання: скласти тіла живої та неживої природи

(Завдання виконують під звуки природи)

4.1.2.Робота з LEGO

Завдання: скласти з цеглинок тіло живої або неживої природи.

4.2. Перегляд мультфільму «Пригоди лісових друзів. Охорона природи»

Учитель. Для того, щоб бути здоровим і ніколи не хворіти, ми всі повинні пам´ятати, що природа – наш кращий друг і найдосвідченіший лікар.  Але і нам треба берегти її і щоденно піклуватися про її «здоров´я». Людина – частина живої природи, яка живе серед природи і бере з неї все необхідне для життя: повітря, воду, продукти харчування, корисні копалини.

5. Рефлексія

Учитель. Якщо ви вважаєте, що працювали старанно і не припускалися помилок, тоді підіймаєте цеглинкуLEGO із зеленим кольором;

Якщо працювали не на повну силу та допускали помилки, тоді цеглинку жовтого кольору;

Якщо ж припускалися багатьох помилок, тоді червоного кольору.

Сьогодні педагогічна спільнота шукає нові дієві технології для всебічного розвитку дитини шкільного віку. Однією з таких технологій на разі вважається LEGO-технологія, яка здатна розвивати у дітей логіку, творче мислення, просторову уяву, навички конструювання, посидючість, концентрацію уваги, дрібну моторику.

Отже, робимо висновок, що LEGO-технологія дозволяє через гру, викликати в учнів цікавість до завдання, учні стають активними, проявляють творчі здібності, вчиться діяти в команді, і найголовніше, здійснюється процес всебічного розвитку особистості дитини у більш цікавій та ефективній формі.

 

docx
Додав(-ла)
Микитюк Оксана
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку