23 квітня о 17:00Вебінар: Дистанційне навчання з «На Урок»: інструменти для ефективної та цікавої роботи

Урок"Природа океанів. Тихий океан», «Вибірковий переказ тексту з елементами опису»

Про матеріал
Пропоную Вашій увазі зінтегровані заняття з природознавства та розвитку зв’язного мовлення на тему :« Природа океанів . Тихий океан» , «Вибірковий переказ тексту з елементами опису»
Перегляд файлу

 

Зінтегровані заняття з природознавства та розвитку зв’язного мовлення на тему: «Природа океанів. Тихий океан», «Вибірковий переказ тексту з елементами опису»

 

 

 

 

 

 

Тема: Зінтегровані заняття з природознавства та розвитку звязного мовлення на тему :« Природа океанів . Тихий океан» , «Вибірковий переказ тексту з елементами опису»

Очікувані результати:

Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з природою океанів, розширити знання про життя океанічних рослин та тварин , висвітлити  значення океану та використання його багатств людиною;  виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.

Формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: формувати здатність говорити у належному темпі, дотримуватися тонування,слухати розповідь учителя та однокласників. формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати  свою думку.

Соціальної: уміння поважати однокласників, стримано вислухати розповіді екскурсоводів , у разі невірної відповіді виправити по закінченню повідомлення учня,узгоджено працювати у групах.

Комунікативної: удосконалювати вміння ефективного спілкування.

Обладнання: підручник, зошит, картинка океанічних тварин,текст про океанічну тварину,віршики про океанічну тварину,плакат підводний світ, карта жителів океану, аудіо запис « Шум океану», презентація, вироби із мушель. костюм капітана.

Хід уроку

І.Організація класу.

Сядьте, діти, всі рівненько.

Усміхніться всі гарненько,

Настрій в подорож візьмемо,

 І мандрівку розпочнемо.

Активно будемо працювати,

Нові знання про океани здобувати.( слайд 1)

  1.                      Підсумок фенологічних спостережень.

Виступ метеоролога (виступає дитина).

 На минулому тижні сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна дощова погода. Спостерігалися заморозки.

  1.                      Актуалізація опорних знань.
  • Скільки материків є на Землі?  Покажіть їх на карті.
  • Який колір переважає на глобусі?

А зараз ми з вами пограємо у гру « Відповідність»  (Слайд2)

Я буду вам задавати питання ,а правильність відповіді будемо звіряти з відповідями на екрані.

  1. Точки Землі, які проходять через земну вісь?
  2. Колір, яким на карті позначені рівнини.?
  3. Величезні простори води?
  4. Зменшена модель земної поверхні?
  5. Колір, яким на карті позначені водойми?
  6. Зменшене зображення земної поверхні?
  1.                      Повідомлення теми та завдань уроку.

    -    Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати  синіми водами  Тихого океану,  також поповнимо свій словниковий запас. Так як ми мандруємо океаном, то напевне уявимо себе на кораблі ( слайд 3)

 А щоб наш корабель плив за вірним курсом, то з вашого дозволу. я буду капітаном.

Давайте, я повідомлю вам, правила поведінки під час подорожі.

  1. Сидіти зручно
  2. Відповідати на запитання тільки з дозволу капітана
  3. Поводитися тихо, культурно та ввічливо
  4. Не «кидати» за борт непотрібних слів

Ну, що вирушаємо?

  1.                      Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь вчителя з елементами бесіди.

  • Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається зеленувато-блакитною.  Це колір морської води.
  • Що утворює вся водна поверхня Землі ( Світовий океан).
  • Світовий океан займає 2/3 поверхні Землі. Середня глибина 4 кілометри.
  • Як ви вважаєте: чого на суходолі більше рослин чи тварин? А у океані?


( показ слайду 4)

В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.

Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин. У водах океанів мешкають  різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни. ( слайд 5)

Що далі в глибину,  то стає темніше, менше рослинності,  яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче -  вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.( слайд 6)

 

http://cs623326.vk.me/v623326171/449a5/mhbuUcRv7qE.jpgДослідник Чабала Олексій: Відкриття Тихого океану Фернаном Магелланом. ( слайд 7)

Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки.  Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан  загинув.

Він був дуже близько  до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани.  Але за час експедиції  мореплавці бачили  його спокійним, тому і дали йому таку назву.

http://svitppt.com.ua/images/4/3020/960/img3.jpg( слайд 8)Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

(Слайд 9)

Дослідник 2 Петренко Анна: Дослідження глибин океану.

Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400років спустився  до дна Маріанської западини батискаф -  найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин,   а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на  будь-яких глибинах.

        2. Продовження розповіді вчителя

Сьогодні ми докладніше поговоримо про Тихий океан.

— Поміркуйте, чи різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану. Чому?

— Розташування Тихого океану майже в усіх поясах Землі зумовлює багатство і різноманітність видів рослинного і тваринного світу.

3. Виступи екскурсоводів: (слайд 10)

Екскурсовод 1 :У Тихому океані росте багато видів зелених, бурих і червоних водоростей. Зелені водорості ростуть на глибині до 100 м, куди добре проникає сонячне проміння. Нижче ростуть бурі водорості. На глибині 200 м ростуть червоні водорості.

Серед бурих водоростей у Тихому океані росте ламінарія, яку називають «морською капустою». Розгляньте ламінарію на ілюстраціях . Чому її називають «морською капустою»? (Водорість нагадує листки капусти.)

— Ламінарію вживають в їжу, виготовляють з неї ліки, використовують як корм для годування худоби і як добриво для полів. З давніх-давен  цю водорість використовують в Японії та Китаї. З неї роблять овочеву ікру, салати, консерви і навіть цукерки.

У Тихому океані росте одна з найбільших у світі водоростей — макроцистіс. Розгляньте їх на ілюстраціях. Що нагадують вам ці гігантські водорості?

— З гігантськими водоростями пов’язані фантастичні розповіді мореплавців про величезних змій, які підстерігали їхні кораблі. Ці бурі водорості можуть виростати до 200 м і більше. Вважають, що макроцистіс щодоби виростає на півметра. У його заростях багато тварин знаходять собі їжу, захист, місце для розмноження. Англійський учений Чарльз Дарвін порівнював зарості цієї водорості з тропічними лісами.

На поверхні океану росте також багато дрібних, мікроскопічних водоростей, які є їжею для багатьох тварин.

Екскурсовод 2 :Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про тваринний світ Тихого океану. ( слайд11)

У Тихому океані на різних глибинах живе багато видів тварин (близько 100 тисяч видів), що в 3-4 рази перевищує кількість видів тваринного світу в будь-якому іншому океані на Землі.

Величезне різноманіття тваринного світу Тихого океану зумовлене великими розмірами океану, різноманітними природними умовами для життя.)

— Найбільше тварин — біля екватора, тому що біля екватора тепліша вода.

У теплих водах Тихого океану живуть корали (коралові поліпи). . Що нагадують вам ці тварини?

— Корали яскраво забарвлені, ведуть прикріплений спосіб життя. Ці хижаки мають щупальця, в яких є отрута. Живляться дрібними тваринами. Можуть утворювати колонії, до складу яких входять сотні тисяч і навіть мільйони особин. Такі колонії утворюють коралові рифи. Коралові рифи є місцем, де оселяються найрізноманітніші водорості і тварини.

На поверхні океану живе багато дрібних рачків, які є кормом для риб та інших тварин.

Особливістю Тихого океану є те, що тут живе багато тварин-гігантів.

Серед риб у Тихому океані живуть скумбрії, оселедці, тунці, акули, камбали, лососі.

— Які риби-гіганти живуть у Тихому океані?

— Китова акула — одна з найбільших у світі риб. Вона може бути завдовжки до 15 м і важити до 15 т. Розгляньте на ілюстраціях  китову акулу. Яке забарвлення тіла у акули? (У китової акули верхня частина тіла зазвичай темно-синя або сіра, вкрита білими або жовтуватими смугами і плямами, а нижня — світліша.)

Незважаючи на свої великі розміри, китова акула живиться дрібними рачками та іншими дрібними організмами, що живуть у товщі води. Зуби у китової акули дрібні, хоча їх дуже багато — до 15 тисяч. Проте проковтнути велику рибу вона не може, бо в неї дуже вузька глотка.

Екскурсовод 3 : Ската манту називають морським дияволом. . Свою назву скат отримав за головні плавці, що скручені в трубку і сторчать, як роги. Під час полювання «роги» манти у розгорнутому вигляді утворюють лійку, куди ці хижаки втягують дрібну рибу. Вони досягають до 6 м завдовжки і важать до 1,5 т. Ці скати здатні вискакувати з води і знову занурюватися у воду. Іноді ці тварини, вистрибнувши з води, падають на човен і топлять його.

 Живуть в океані і молюски.

— Немає черепашки у таких молюсків як кальмари, восьминоги, каракатиці.

— У них є велика голова, тулуб і щупальця, які оточують рот. Тому й називають їх головоногими молюсками. На їх щупальцях розміщені круглясті присоски, якими вони утримують свою здобич. Ці молюски — хижаки, щупальцями вони ловлять рибу. По боках голови у головоногих молюсків знаходяться великі очі, що допомагають їм розшукувати здобич. Головоногі молюски можуть змінювати забарвлення шкіри. Це дає їм змогу залишатися непомітними на різному фоні. Вони здатні плавати з великою швидкістю.

Це цікаво знати. Кальмари можуть рухатися зі швидкістю 70 км/год. До швидкого руху пристосоване все тіло кальмара. Воно загострене ззаду і нагадує торпеду. Цю схожість посилюють два трикутні плавці, які розміщені горизонтально по боках тіла і виконують роль рулів глибини.

Живуть у Тихому океані і звірі — кити, дельфіни, морські котики й морські леви.

Розгляньте зображення китів і дельфінів  Чим вони подібні?

Екскурсовод 4: Тварини  Тихого океану( слайд 12)

У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед акул трапляються акули – велетні. Їхня довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться вони пасивно, проціджуючи їжу – маленьких рачків, дрібних молюсків, а іноді і мальків риб – через широко відкритий рот. Плавають вони повільно.

У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, кити. Трапляються кити-кашалоти. Переміщаються вони зграями. На чолі кожної зграї – найбільший самець.

Тут мешкають різні види молюсків – устриці, мідії гребінці, кальмари, каракатиці.

 Значення океану ( слайд13)

У Тихому океані виловлюють найбільше у світі риби, а також інші морепродукти – кальмари, креветки, устриці, краби. На спеціальних морських фермах вирощують морські водорості. Їх використовують для виробництва ліків, як корм домашнім тваринам. З бурих і червоних водоростей одержують добрива.

У великих водах океану росте достатньо водоростей. Вони, як і інші рослини, збагачують повітря киснем.

У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.

 

 

 

 

 

 

 

Y. Фізкультхвилинка « Океанські хвилі »: Аудіозапис « Шум океану»

Ми сіли, розслабились. Відчуваємо спокій,  відпочинок, добрий настрій. Ми з вами на березі океану. Сидимо у зручному  шезлонгу ( кріслі ), дивимося на море …, Чуємо плескання морських хвиль, гомін чайок, запах морської водички, водоростей…, краплинки води на своєму обличчі …, смак солоної водички на губах… Дивимося  на небо …воно чисте, прозоре, тільки де-не-де легкі білі хмаринки пливуть над нами… Море трохи хвилюється… невеличкі хвильки рухаються до берега одна за одною… Хвилька набігає на берег… та відлинує…, ми сидимо і відчуваємо, що хвильки навіть торкаються наших ніг… Вода чиста, тепла, приємна…Кожного разу, як тільки вода торкається наших ніг…, ми відчуваємо легкість, спокій, впевненість…

Ми добре відпочили, потягнулися, дихаємо на повні груди… та повертаємося у клас…

Раз – ми вже у класі… Два – сидимо на стільці… Три – потягнулися, посміхнулися, повернулися.

Покажіть, які ви стали здорові та красиві, які ваші руки сильні та ніжні, яка спинка струнка та міцна.

 

YII. Закріплення вивченого матеріалу.

  1.              Робота у зошиті.
  •                  Розгляньте фотографії. Підпишіть назви організмів, які живуть в океанах. Вкажіть, які з них мешкають у поверхневих водах, які у товщі води, які донні.
  •                  Які чинники впливають на життя у Світовому океані. (Кількість світла, солоність води, температура.)

 

 

 

2.Робота з контурною картою.

  •                  Виконайте завдання в групах тварини океану. ( на аркушах паперу) на карті світу поселити тварин у тихий океан.
  •                  Правильність виконання роботи ми перевіримо на наступному уроці природознавства . після того як ви прочитаєте домашнє завдання.

 

VIII.  1 .Наступне завдання нашої подорожі уважно послухати текст про дельфіна з елементами  опису та описати  усно дельфіна. Картинка дельфіна

На які частини ділиться текст ?

На яке запитання відповідає текст опис?

2.Виступ капітана ( читання тексту)

Дельфіни

Якби мене запитали, яку розумну тварину я знаю, то, безумовно, назвала б дельфіна. Так-так, тварина, вам не здалося. Адже мало хто знає, що дельфін – зовсім не риба, а водна тварина. Тому це «диво природи» є одним із найзагадковіших у водній імперії та надзвичайно інтелектуальним. Дуже часто дельфінів називають сиренами моря. Все це пояснюється широкою амплітудою звуків. Так тварини розпізнають один одного й збираються у зграйки. Особливістю є те, що вони здатні до самопожертви. І за свого родича будуть битися до останнього. Дельфіни мають цікаву будову.У них рибоподібна форма тіла, голова плавно переходить у тулуб, а шиї немає. У них є хвостовий плавець. У деяких на спині є і спинний плавець. У них добре розвинений підшкірний прошарок жиру. Він захищає тіло звіра від переохолодження. Підшкірний шар жиру у водяних тварин підвищує також плавучість їх тіла, оскільки жир легший за воду. Досить гарно виражено перехід між носовою і лобовою частиною. Хоча носа як такого немає, адже він зрісся в одну ніздрю, та це не заважає вільно дихати на глибині. Дельфінячі очі крихітні, мов намистинки. Їх големіцне й мускулисте тіло з розвиненими плавниками дозволяє надто швидко рухатись у воді.

Дельфіни вже давно стали символом моря. Про них існує безліч легенд. Вони рятують тих, хто просить про допомогу в морі. А також дельфіни – безцінні супутники моряків, проводжають їх у далекі морські походи.

Аналіз тексту за запитаннями.

- Про кого йдеться у прочитаному тексті?

Де живуть дельфіни?

Що таке сирени?( Звук великої сили, будь – якого тону, який далеко чути.)

Чому дельфінів називають сиренами моря?

За допомогою чого дельфіни розпізнають один одного та збираються в зграї?

Що є особливістю  у поведінці дельфінів?

-Дельфін – це риба чи тварина ? Доведіть.

Яке тіло у дельфіна?

Які очі?

На кого схожі дельфіни?

Що захищає дельфінів від переохолодження?

4.Структурний аналіз тексту

  1. На які частини ділиться текст ?
  2. На яке запитання відповідає текст опис?
  3. Про що йдеться у зачині?
  4. Про що дізналися у основній частині тексту?
  5. Що повідомляється у кінцівці?
  6. У якій частині тексту описується дельфін?

5.Робота над словами виражальними засобами.

Очі – маленькі, крихітні, дельфінячі, мов намистинки

Тіло – рибоподібна форма, голова плавно переходить у тулуб, шиї немає, мускулисте, голе.

Плавник-  розвинений, спинний, хвостовий

Підшкірний прошарок жиру – плавучість їх тіла, захищає тіло від переохолодження.

6. Повторне читання опису дельфіна із тексту

 Усний вибірковий переказ учнями тексту  :

 « Дельфіни»

Оцінювання капітаном вербальне ( по закінченню уроку оцінка у щоденник)

YIII. Підсумок  уроку.

Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства  людство використовує не по-господарськи. Так, у ньому зменшується кількість китів, моржів, морського котика, камбали.

Рослинний і тваринний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10млн. т нафти потрапляє в океан, а це – мертва вода. Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети».

Люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води. Давайте мої пасажири, до охорони океану долучимося і ми.

  •                  Використовуйте менше пластикового одноразового посуду, сортуйте сміття.

От уже наш корабель підплив до  рідних берегів, бо нажаль у нас обмеження  мандрівки у часі.

Бережіть природу і вона буде радувати вас.

 

IX. Домашнє завдання.

  1.       Опрацювати в підручнику ст.47 -51

 

docx
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку