Урок " Природна зона степу України"

Про матеріал

Консект до уроку географії 8 клас за темою :"риродна зона степу України". Мета уроку : ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів, географічним положенням, розмірами степової зони України; формувати в учнів вміння сприймати та оцінювати інформацію; передавати свої враження через добір матеріалу до теми; удосконалювати уміння працювати з тематичними картами атласу і контурними картами; формувати інтерес учнів до рідної землі, виховувати любов і повагу до неї.

Перегляд файлу

 

8 КЛАС

ТЕМА УРОКУ

ПИРОДНА ЗОНА СТЕПУ УКРАЇНИ

 

МЕТА УРОКУ: ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів, географічним положенням, розмірами степової зони України; формувати в учнів вміння сприймати  та оцінювати інформацію; передавати свої враження через добір матеріалу до теми; удосконалювати уміння працювати з тематичними картами атласу і контурними картами;  формувати інтерес учнів до рідної землі, виховувати любов і повагу до неї.

ТИП УРОКУ: урок-подорож

ОБЛАДНАННЯ: атласи, фізична карта України, гербарії, таблиця «Степова зона України»

СТРУКТУРА  УРОКУ:

 

І.  Організаційний момент.

ІІ.  Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

ІІІ.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

ІV.  Вивчення нового матеріалу.

V  .  Закріплення нових знань і умінь  учнів.

V  І.  Підсумок уроку.

 VІІ.  Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ.

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

  1. Бесіда за запитаннями.

Що таке природна зона?

У межах яких природних зон розташована Україна?

Які природні зони ми з вами вивчили?  ( показати на карті)

За якими складовими ми характеризуємо природну зону?

ЗАПОВНИТИ МОДЕЛЬ КВІТКИ.

  • Географічне положення;
  • Геологічна будова;
  • Рельєф;
  • Корисні копалини;
  • Клімат;
  • Внутрішні води;
  • Рослинний і тваринний світ;

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

             Сьогодні наш урок відбудеться за однією із тем розділу « Природні комплекси України » . Спробуйте  визначити про яку природну зону йдеться мова « На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне блакитне шатро неба, безмежний  простір і лагідний , теплий вітер, що вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна , а й пекуче літне сонце, і снігові заметілі взимку , і навіть осіння негода, все подобається людям , які живуть тут»

Про яку природну зону йшла мова?

Звичайна про степ. Отже тема сьогоднішнього уроку СТЕПОВА ЗОНА УКРАЇНИ. (запишемо : дату і тему уроку)

         За допомогою нашої моделі-квітки спробуйте визначити мету  нашого уроку. ( діти визначають мету уроку).

        Так , сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з Степовою зоною України , а саме ( вчитель зачитує питання на квітці), а також удосконалимо вміння працювати з тематичними картами атласу та контурними картами, будемо вчитися слухати товаришів і робити висновки з почутого.

        Отже ми продовжуємо вивчати природні зони України. І сьогодні вирушаємо в подорож до зони степу. У нашій подорожі нас супроводжуватимуть фахівці з питань :

  • Геології ;
  • Кліматології ;
  • Геоморфології ;
  • Гідрології ;
  • Ґрунтознавства ;
  • Біології .

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Розповідь вчителя.

Для того , щоб подорожувати, нам необхідно знати про географічне положення і розміри зони. Отже, степова зона розташована на південь від Лісостепу і простягається до Азово-Чорноморського узбережжя і Кримських гір. Від пониззя Дунаю до відрогів Середньо руської височини її довжина більш ніж 1000 км за ширини 100 км на заході та 300-450 км на сході . Ця  природна зона є найбільшою за площею в Україні – займаючи 40% території. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька і Луганська області, південні частини Одеської,  Миколаївської, Полтавської, Кіровоградської, Харківської областей, а також північна рівнина території Криму.

  1. Робота з атласом і контурними картами.

Відкриємо атласи на сторінці ______

Знайдемо степову зону на карті і нанесемо її в контурній карті.

      Перша наша мандрівка присвячена геологічній будові поверхні і корисним копалинам зони степу. До розповіді запрошуємо геолога .

  1. Виступ учнів з випередженим завданням

   ГЕОЛОГ: Частина Степової зони розміщена в межах Українського щит, ширина якого тут найбільша – 250 км. У східному напрямку щит звужується.  Між Дніпропетровськом і Запоріжжям Дніпро прорізує кристалічні породи щита, що виходять тут на поверхню, і утворюють пороги.  На півдні кристалічні породи заглиблюються і утворюють Причорноморську западину, ще далі на південь знаходиться Скіфська плита. На сході степова зона приурочена до Дніпровсько-Донецької западини і Донецької складчастої області. З особливостями геологічної будови пов’язані поклади корисних копалин, які є досить значними. Особливе місце у Степовій зоні належить Донецькому кам’яновугільному басейну, який розробляється з 1795 року і досі є головним районом видобутку вугілля на Україні. В Українському щиті природою утворені значні поклади залізної руди – Криворізький, Кременчуцький, Бєлозерський басейни, одні з найбільших у світі промислові родовища марганцевої руди. До Дніпровсько-Донецької і Причорноморської западини належать родовища нафти і газу. На території рівнинного Криму розробляють понад 120 родовищ газу та Керченське родовище залізної руди.

В надрах Степової зони можна знайти солі, глини, вапняки, золото, будівельні матеріали . Перспективною на нафту та газ є шельфова зона Чорного моря.

          - Розглянемо тектонічну карту. Ще раз назвемо тектонічні структури в межах яких лежить Степова зона: Український щит, Дніпровсько-Донецька западина, Донецька складчаста область і Скіфська плита.

           - На поклади яких корисних копалин багата Степова зона?

Камяне вугілля, нафту, газ, Залізні руди, марганцеві руди Є солі, золото, глина, вапняк.       

          Залежно від геологічних особливостей земної кори формувалися різноманітні форми рельєфу . Наш наступний маршрут іде по поверхні зони Степу.

І до виступу я запрошую геоморфолога , який познайомить нас з рельєфом зони.

ГЕОМОРФОЛОГ: Територія Степової зони переважно рівнина, низовинна. Тут розміщені Причорноморська і Приазовська низовини. До природної зони степу заходять південні і південно-східні відроги  Центрально молдовської, Подільської, Придніпровської височини. Крім них є такі підвищенні території , як Донецький кряж, Приазовська височина, і Тарханкунська височина Криму. Вся поверхня степової зони розрізана ярами, балками , річковими долинами.

  На північних узбережжях Азовського і Чорного морів поширені так звані коси – вузькі смуги суходолу у прибережній частині моря, що гострим кутом врізуються у водний басейн. Вони здебільшого складаються з піщаних відкладів, змішаних з галькою і гравієм

        У крайній східній частині Криму знаходиться унікальний витвір природи – грязьові вулкани. Їх функціонування зумовлене геологічною будовою і пов’язане з газоносністю території. Крізь щілини порід під високим тиском з надр землі виходять горючий газ. Він виносить на поверхню глину та уламки інших порід. У місцях виносу порід на поверхню формуються конуси грязьових вулканів. На Керченському півострові трапляються постійно діючі, періодично діючі і згаслі грязьові вулкани. Усього в цьому районі відомо близько 50 грязьових вулканів. Більш , як половина з них згаслі.

           Отже, як ви зрозуміли на території степу переважає низовинний рельєф, але в північній частині зустрічаються і височини, а на сході Криму зустрічається унікальний витвір природи – грязьові вулкани.

       Для нашої подорожі необхідними є знання примхи погоди , які нас оточують. Послухаємо кліматолога.

КЛІМАТОЛОГ: Степова зона лежить у помірно континентальній кліматичній області й характеризується зростанням континентальності клімату  в південному і східному напрямах. Середня температура липня - + 20 на півночі , + 24 на півдні і південному сході, а в січні – від -2 до -9 Ця природна зона отримує найбільшу кількість сонячного  тепла в Україні . Опадів на  рік у Степу випадає досить мало ,у середньому 300-400 мм  і їх кількість зменшується з півночі на південь . Часто бувають посухи,.  Значної шкоди сільському господарству завдають суховії, пилові бурі, особливо навесні та в ранньолітній період.

       Таким чином , клімат степової зони можна назвати спекотним з відємним балансом вологи, з частими посухами, суховіями, пиловими бурями, зливовим характером опадів, сильними вітрами.

    Отже запам’ятаємо Степова зона , як і вся Україна  має помірно континентальний клімат, але з своїми особливостями : зона отримує велику кількість тепла, і малу кількість опадів. Для степу характерні суховії, посухи, пилові бурі.

  Незважаючи на посушливі умови , степ не можна назвати пустим, нежиттєздатним. Послухаємо біолога.

БІОЛОГ: Серед рослинного покриву переважає травяна – на півночі це різнотравно-ковилово-типчакові степи з чагарниками і деревами – вишнею, тереном. На півдні степи більш сухі – типчаково-ковилові. Первісна рослинність збереглась тільки на схилах балок, піщаних косах, островах та заповідниках. Переважають злаки – ковила, конюшина, шавлія, будяк, молочай, горицвіт, полин та ін. Наші пращури з давніх часів як лікувальні трави використовували різні трави. ( показує гербарії)

     Найбільш типовими серед тварин для степової зони є ховрах сірий ,  тушканчик, полівка сіра та степова, куниця камяна , тхір, бабак, лисиця-косарка, їжак вухатий. Різноманітним є світ птахів – жайворонки, перепілка, куріпка, журавель степовий,  степовий орел – це типові представники степу.  На узбережжі морів , лиманів та піщаних косах багато водоплавних тварин та птахів. У дельтах річок гніздяться  гуска сіра, лебідь-шипун.

     Запишемо для зони степу характерна травяниста рослинність і різноманітний тваринний світ , зокрема – тушканчики, куниця, лисиця, бабак, їжак вухатий, з птахів степовий орел, журавель , куріпка та багато інших.

     Наступна зупинка нашого маршруту присвячена грунтам степу. Послухаємо знавця з ґрунтознавства.

ГРУНТОЗНАВЕЦЬ: Цінним природним ресурсом не тільки Степової зони , а й усієї України є – чорнозем, якого саме в цій зоні найбільше за площею. Чорноземи формуються на лесах і є високопродуктивними грунтами. Поділяються на типові, звичайні, південні та ін. Крім них у степовій зоні  зустрічаються грунти каштанові, дернові, а в східній і західній частинах Криму – камянисті.

 Без води життя не можливе. Чи є її в достатній кількості в степовій зоні – розповість  гідролог.

ГІДРОЛОГ:  Степова зона мало забезпечена водою. Рівень забезпеченості населення водою в 3-4 рази нижчій ніж на Поліссі чи в Західному Лісостепу. Через неї транзитом протікає багато річок . Серед них найбільшими є Дунай, Дніпро , Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Між цими річками є багато малих річок, які влітку повністю, або частково пересихають. Річковий стік у Степовій зоні найнижчій в Україні. У степовій зоні багато прісних і солоних озер. На півночі Криму  розташовані солоні озера з дуже високою солоністю – до320 % , причому влітку вона вища , ніж узимку. Тут розміщені Красне, Пияцьке, Старе, Агульське та інші озера.  Саме з цих озер чумаки розвозили сіль по всій Україні.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  Сьогодні на уроці ми з вами подорожували Степовою зоною України. На дошці у нас є чудова модель-квітка . Зараз я вам пропоную пограти в гру

« Квітка-семицвітка» . Пам’ятаєте, як в казці « Цветик-семицветик» , дівчинка відривали листочок і загадувала бажання. А ви будите відривати листочок  і розповідати , що ви запам’ятали з уроку по тому питанню, яке написане на листочку. ( діти по черзі виходять до дошки і відповідають)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Виставлення оцінок

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграф  44-45

- Підготувати усні твори-мініатюри (за вибором)

1) «Моя мандрівка степом»

2) «Мої враження від подорожі на уроці»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
1306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку