Урок Природні скарби України

Про матеріал
Мета: поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати бережне, господарське ставлення до природи, як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків. Виховувати бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі.
Перегляд файлу

 

Тема. Природні скарби України

 Мета:  поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати бережне, господарське ставлення до природи, як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків. Виховувати бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі .

 Обладнання: комп’ютерна презентація уроку, фізична карта світу, глобус.

 Тип уроку: нестандартний.

План уроку:

 - Слухаємо казку.

 - Пригадаємо вивчене.

 - Зповідні зони України

 - Сторінками Червоної книги.

 - Вправа «Мікрофон»

Хід уроку

 

Казка (розповідає вчитель)

 - Жили – були у всесвіті дев’ять сестер, дев’ять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очами-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок і і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

 - Чи впізнали ви цю красуню? (Земля)

 Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.

 … Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі - озерця, рідшати волосся, затихати голос…

 - У мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.

 - Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).

 - Ось скільки проблем ви назвали.

 - А що роблять з людиною, коли вона хворіє?

 (Лікують, оберігають, захищають).

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 Загадка.

 Який найдорожчий скарб у світі? (Природа)

 Які слова асоціюються з поняттям «природа»?

 (Людина, тварина, рослина, повітря, ґрунт)

 - Чому природа – це найдорожчий скарб?

 (Природа дає людині життя і здоров’я)

 Природа – це все що ми бачимо, чуємо, відчуваємо все що ми використовуємо в житті, праці, навчанні.

Природа – це джерело краси, вона викликає в нас почуття радості, щирого захоплення.

 Природа – це джерело доброти. Піклування про неї робить людину доброю та благороднішою.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

На дошці та на екрані монітора тема: «Прородні скарби України».

ІІІ. Робота над темою уроку.

1. Повторення вивченого матеріалу.

Ознайомлення учнів з основними породними скарбами України

   Пригадати що таке скарб?

Слайди 1-2

Слайди 3-15

 Девіз. Світ прекрасний навколо тебе.

 Сонце ясне і синє небо,

 Птахи і звірі, гори і ріки -

 Нехай він буде таким навіки.

 Нехай людина добро приносить,

 Бо світ навколо любові просить.

 Алла Потапова

 Показ слайдів

Природні скарби України Київ

Столиця України, туристичний центр європейського значення, який окрім визначних історико-культурних пам’яток має й цікаві об’єкти природно-заповідного фонду.

Це перш за все Центральний ботанічний сад НАН України

 

ім. М. М. Гришка, ботанічний сад

ім. академіка О. В. Фоміна, зоопарк, придніпровські парки – пам’ятки садово-паркового мистецтва. Слайд 3

 

м. Жовква (Львівська область)

Поблизу Жовкви знаходиться Яворівський національний природний парк (1998 р.) і природний заповідник "Розточчя" (1994 р.) – території яких розташовані на головному європейському вододілі, який ділить басейни Чорного та Балтійського морів.

Унікальними є лісова і болотна рослинність, а також фауна цієї території, які представлені в музеї природи. Цікавими для ознайомлення є історико-культурні пам’ятки центральної (середньовічної) частини Жовкви і комплекс споруд Крехівського монастиря-фортеці ордену Василіан. Слайд 4

 

 

Озеро Синевир (Міжгірський район Закарпатська область)

Національний природний парк "Синевир" створено у 1989 р. (площа 40,4 тис. га). Свою назву отримав від однойменного високогірного озера розташованого на його території. Озеро знаходиться на висоті 989 м, його глибина до 22 м, площа 4-5 га. У парку виділені зони постійної та регульованої рекреації.

 Природні умови територій парку, що займає верхню частину водозбору

р. Тереблі, є типовими для гірського масиву Горган.

 У рослинному світі переважають смерекові та букові ліси. Багатою є і фауна парку, серед якої варто виділити благородного оленя, бурого ведмедя, рись, саламандру.

 Туристам цікаво відвідати також музей лісу і сплаву, влаштований на штучній водоймі на Чорній Річці, де представлено знаряддя праці лісорубів і плотогонів та побут місцевого населення.

Слайд 5

 

м. Рахів (Закарпатська область)

Центр Закарпатської Гуцульщини, місто, на південній околиці якого розташована центральна садиба Карпатського біосферного заповідника. Заповідник у нинішньому статусі створено 1993 р. і зараз його площа становить 57,9 тис. га, до його складу включено території, охорона яких почалась ще в 1949 р. З 1992 р. заповідник включено до міжнародної мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО.

Територія заповідника розташована на південно-західному макросхилі Українських Карпат і включає 6 відокремлених масивів та декілька заказників. Серед них найвищі гірські масиви Чорногірський, Свидовецький, Кузійський, Мармарошський та Угольсько-Широколужанський і лише "Долина нарцисів" і заказники розташовані не в гірській частині.

Серед фауни та флори велика кількість ендеміків, які не зустрічаються в інших місцях.

Слайд 6

 

м. Яремча (Івано – Франківська область)

Місто розташоване в мальовничій долині бурхливого Прута з відомим водоспадом, який утворився при закінченні ямненського пролому у гірському масиві. Тут розташована дирекція першого в Україні Карпатського національного природного парку, створеного у 1980 р. на площі 44,4 тисячі га.

 На території парку представлено унікальні для Центральної Європи лісові, субальпійські та альпійські природні комплекси з добре означеною висотною поясністю.

Слайд 7

 

м. Вижниця (Чернівецької області)

Вижницький національний природний парк створено у 1995 р. і за площею (7.9 тис. га) він є найменшим в Україні. Територія парку знаходиться у межиріччі Черемоша та Серета, займає низькогірну частину Карпат з досить м'яким кліматом. Переважають теплолюбиві ялицево-букові, рідше букові лісові масиви, багато рідкісних і малопоширених видів фауни та флори. Територія багата на джерела мінеральних вод різних типів.

Вижниця давно відома як один з основних центрів гуцульського народного мистецтва – вишивки, ткацтва, ліжникарства, гончарства тощо. Звідси можна здійснити захоплюючі пішохідні прогулянки та походи, зокрема і в урочище "Протяті камені", а також екскурсії до Чернівців, Косова, Коломиї, Путили, познайомитись з експозицією музею І. Франка у с. Криворівні.

Слайд 8

 

м. Кам'янець – Подільський (Львівська область)

Старовинне місто, середньовічна частина якого розташована на мальовничому скелястому острові, утвореному впродовж мільйонів років рікою Смотрич.

Природа, праця і талант людей створили комплекс, який відомий унікальними фортифікаційними спорудами, каньйоном ріки Смотрич, численними пам'ятками історії та культури XIII-XVIII ст., а міст, який з'єднує острівну частину з фортецею, можливо був побудований ще за часів існування Римської імперії. Всі ці об'єкти сьогодні входять до Національного історико-архітектурного заповідника.

Місто є центром Національного природного парку "Подільські Товтри", створеного у 1996 р. на території трьох південних районів Хмельницької області. Найбільш цікавими із природних об'єктів є унікальні ландшафти товтрового кряжу, який у межах парку тягнеться на 80 км і підноситься на 50-60 м і який є залишком бар'єрного коралового рифу (подібного тому, що поблизу Австралії), утвореного у теплих водах Сарматського моря 15-20 млн. років тому назад.

Слайд 9

 

с. Мигія (Первомайського району Миколаївської області)

Біля села розташована центральна садиба регіонального ландшафтного парку "Гранітно-степове Побужжя", створеного у 1994 р. на площі понад 6 тис. га. На території парку охороняються мальовничі ландшафти, утворені рікою Південний Буг та найдавнішими на планеті скельними породами архейського періоду, а також рослинність кам'яного степу. Ділянка Південного Бугу поблизу села, де багато різних природних перешкод та бурхлива течія, є улюбленими місцем туристів-водників.

Слайд 10

 

м. Вилкове (Кілійського району Одеської області)

Надзвичайно колоритне у господарсько-етнографічному плані селище, розташоване у Кілійському рукаві Дунаю, де вулицями служать канали, створені і підтримувані жителями впродовж віків.

Селище є центром Дунайського біосферного заповідника, створеного у 1998 р. на базі заповідника "Дунайські плавні", який входить до світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО.

Територія заповідника площею 46,4 тис. га, з яких 6,9 тис. га – водна акваторія, наймолодша за віком суша Європи, що утворилась природним шляхом, яка віднесена до водно-болотних угідь міжнародного значення, як місце існування водноплавних та навколоводних птахів.

Слайд 11

 

 

Кам'яна – Могила (смт Мирне Мелітопольському району Запорізької обл.)

Унікальний історичний і природний об'єкт, розташований за 10 км від Мелітополя. Перш за все, це диво природи – де над рівнинним степом на 12 м здіймається велика кам'яна гора, складена приблизно з 3 тис. каменів різного розміру. Вчені встановили наявність у цьому місці особливої позитивної енергетики.

У горі виявлено і досліджено понад 60 печер і гротів з наскельними написами і малюнками ХІІ-ХІІІ тис. до н. е. Частина цих написів розшифрована, й дозволяє вченим робити цікаві припущення щодо древніх цивілізацій і також висновок про те, що гора була древнім святилищем. Для збереження пам'ятки і ознайомлення відвідувачів з цим видатним об'єктом світового значення створено Державний історико-археологічний заповідник з цікавим музеєм.

Слайд 12

 

м. Запоріжжя

Важливий адміністративний, культурний і економічний центр півдня України. Острів Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, що на 12 км тягнеться в межах міста і який оголошено Національним історико-культурним заповідником.

У природному відношенні найбільш цікавою є його північна частина, де круті береги і скелі, складені найдавнішими на планеті гранітами архейського періоду, на 40-70 м вивищуються над водами Дніпра. У цій частині розмістився музей історії Українського козацтва, хоча перша, і єдина у цьому місці, Січ була розташована на острові Мала Хортиця, що розташований неподалік. Цікавими є і археологічні пам'ятки острова більш давньої історії – декілька святилищ епохи пізньої бронзи.

Слайд 13

м. Канів (Черкаської області)

Святе для українців місце вічного спочинку нашого пророка Т. Г. Шевченка. Для увіковічення його пам'яті створено Національний історико-культурний заповідник.

Поблизу міста розташований один з найдавніших в Україні Канівський природний заповідник, створений у 1923 р. на площі 2027 га – де охороняються еталонні природні комплекси українського лісостепу.

 На території заповідника (на Княжій горі) у 1892 р. розкопано залишки давньоруського міста Родень. Все різноманіття заповідника представлено у музеї природи.

Туристи мають можливість ознайомитися також з пам'яткою архітектури періоду Київської Русі – Успенським собором (1144 р.), а також побувати на могилі та в музеї дитячого письменника А. Гайдара.

Слайд 15

 

Золоті скарби України Золото Довбуша

Золото Довбуша, на думку гуцулів, може бути заховане у багатьох місцях. За найбільш поширеними версіями, скарби заховані або біля селища Рахівка в Закарпатті, або в Яремчі на Прикарпатті, або у Скелях Довбуша біля селища Бубнище .Правда, якщо врахувати масштаби діяльності народного месника, то скарб може бути і не один. Правда, як дослідниками виявлено, що Олекса Довбуш був реальною історичною особою і триста років тому він насправді організовував погроми кортежів багатої знаті, яка подорожувала Карпатами.

 Потенційним місцезнаходженням

 

скарбів Довбуша можуть бути Cкелі Довбуша,

названі на честь героя, оскільки свого часу

слугували укриттям для нього і його опришків.

У карпатському регіоні таких скель декілька,

зокрема Скелі Довбуша розташовані недалеко

від Болехова Івано-Франківської області.

Там на висоті 900 м розташоване озеро,

назване Мертвим. Згідно з місцевою

легендою, скарб Довбуша захований десь

на дні озера.

Слайд 17

Охорона живої природи

 Слайд 16  

 

смт Асканія-Нова (Чаплинського району Херсонської обл.)

Найдавніший на Україні заповідник, який займає особливе місце серед об'єктів природно-заповідного фонду. Його площа – 33,4 га, з яких 11,1 тис. га – цілинний степ. Територія заповідника, створеного в 1898 р. Ф. Е. Фальц-Фейном, це єдиний в Європі великий масив відносно незайманих екосистем, характерних для типчаково-ковилового степу. Заповідання степу та створення акліматизаційного зоопарку було започатковано у 1879 р., а дендропарк закладено у 1885-90 рр.

Сучасний зоопарк за масштабами утримання тварин у напіввільних умовах, відпрацюванням технології акліматизації та реакліматизації, входить до десятки світових взірців цієї справи.

Заповідник є найбільшим еколого-освітнім центром на півдні України.

 

 - А як ми повинні відноситись до живої природи?

 Доповідач:

 За підрахунками вчених за три з половиною століття з планети безповоротно щезли сорок шість видів ссавців і дев`яносто чотири види птахів. Люди знищили таку корисну тварину, як морська корова, або сирена. Її безформне тіло сягало 9 метрів, важило до 40 тонн, а молоко було смачним і цілющим. Ще один приклад – мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищували заради смачного м`яса. А скільки ж раніш було пугачів! Де ярок, де лісок чи балка, де степові чагарники, там уже і чутно його характерне: «Пу-гу, пу-гу». А зараз їх все меншає і меншає. Під загрозою знищення зараз біля 1000 видів тварин. Багато їх занесено в «Міжнародну Червону книгу» - це документ совісті людини.

ІV. Підсумок уроку.

Діти давайте підведемо підсумок уроку.

Які природні скарби України ви запам’ятали?

(учні називають природно заповідні зони)

Що потрібно робити щоб зберегти нашу природу?

-Якщо вам сподобався урок і хочете зробити нашу планету квітучою, прикріпіть на неї квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
3247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку