3(7) кл.
Тема: Природні зони
Мета: формування знаннєєвих компетентностей в учнів щодо природних зон Африки, їх розміщення та специфічності; розвиток діяльнісних компетентностей: поглиблення практичних навичок роботи з картами, їх аналізу та визначенню закономірностей розміщення природних зон, зональних типів ґрунтів; формування ціннісних компетентностей: сприяння вмінню висловлювати власні судження про вплив природних чинників і господарської діяльності людини на економіку країн та екологічний стан природних зон, обґрунтування впливу природних чинників на виникнення природних вогнищ поширення епідемій.
Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, підручники, атласи, щоденник дослідження.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Налаштування на роботу (підручники, атласи, олівці)
День захисника України – свято, що відзначається в Україні 14 жовтня у день святої Покрови Пресвятої Богородиці водночас з Днем Українського козацтва. А які народні прикмети осені ви знаєте?
► Яка погода на Покрову, такою буде і зима.
► Зранку вітер з півдня, а по обіді із півночі - початок зими буде теплим, але згодом похолодніє.
► Якщо в цей день сніг не покрив землю - не покриє в листопаді та грудні.
А у нас за вікном є сніг?
У нас холодно, але зараз ви будете мандрувати найжаркішим континентом Землі. Запрошую до Африки.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні я запропоную вам тему уроку, яку назвала так: «Умдглебі конгамато марозі».
- Вам відомо, що це означає? (Ні чи так)
- А коли ми щось не знаємо, то що ми робимо? Ми шукаємо відповідь в ….Інтернеті. Знайти самостійно відповідь.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Марози
Конгамато — Википедия
https://ru.wikipedia.org/wiki/Конгамато
https://ru.wikipedia.org/wiki/Умдглеби
Подивиться на аркуші на парті - малюнки морозі, конгамато, дерево умдглебі.
Проблемне питання.
В якій природній зоні вони можуть існувати умдглебі, конгамато, марозі?
Сьогодні на уроці ми:
уточнимо - природна зона (поняття);
з’ясуємо - які особливості розміщення природних зон Африки;
надамо – характеристику природних зон;
доведемо - в якій природній зоні вони можуть існувати умдглебі, конгамато, марозі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Для того, щоб з’ясувати ці питання, нам потрібно вивчити природний світ материка, тобто природні зони Африки. Кожний географ – це мандрівник - дослідник. І ми з вами теж. А для того, щоб вирушати у подорож нам потрібні знання, які ми здобули на попередніх уроках.
У кожного мандрівника є «Щоденник дослідження». Є він і у нас. Перегортаємо сторінку (заповнити). Прізвище, предмет дослідження (Природні зони Африки) , об’єкт дослідження(«Умдглебі конгамато марозі») .
Ми готові до подорожі.
Природна зона – один із великих …………………. Землі, основним чинником формування якого є …………………………………………………..
Поширення природних зон підпорядковане ………………………, вони змінюють одна одну від екватора до полюсів. На підняттях рельєфу виражена ……………………. поясність.
Пропущені слова: природних комплексів, вертикальна, клімат (співвідношення тепла і вологи), широтній зональності.
Перевірка.
2. Особливості розміщення природних зон Африки
Прийом «Картографічний практикум».
Робота в парах
Карта атласу «Природні зони Африки»,«Кліматичні пояси».
Заповніть таблицю.
Напрямок дослідження |
Кліматичні пояси |
Зональне розташування природних зон |
Послідовно від екватора до Північного полюсу |
Екваторіальний Субекваторіальний Тропічний Субтропічний |
1.Вологі екваторіальні ліси 2.Перемінно-вологі листяні ліси 3. Савани та рідколісся 4. Пустелі і напівпустелі 5. Твердолисті ліси та чагарники
|
Послідовно від екватора до Південного полюсу |
Екваторіальний Субекваторіальний Тропічний Субтропічний |
1.Вологі екваторіальні ліси 2.Перемінно-вологі листяні ліси 3. Савани та рідколісся 4. Пустелі і напівпустелі 5. Твердолисті ліси та чагарники |
Висновок (формують самостійно). Приклад.
Простежується широтна зональність на більшій частині території. Природні зони Африки, як і кліматичні пояси, розташовані майже симетрично по обидва боки від екватора.
Перевірка.
3. Характеристика природних зон (§16)
Кожен з учасників надає характеристику однієї природної зони. Заповніть таблицю. 4 варіанти - вологі екваторіальні ліси (гілеї), савани та рідколісся, пустелі та напівпустелі, твердолисті вічнозелені ліси та чагарники
І варіант
Назва природної зони |
Географічне положення |
Особливості клімату |
Переважаючий тип ґрунтів |
Представники |
|
Рослинного світу |
Тваринного світу |
||||
|
|
|
|
|
|
Перевірка.
Висновок (формують самостійно).
1. Чим зумовлені відмінності типових ландшафтів Африки? Зумовлені різним географічним положенням, що визначає відмінності кліматичних умов, ґрунтів, рослинного та тваринного світу.
2. Чим далі розташовані природні зони одна від одної,…. тим більше відрізняються їхні природні компоненти.
4. Проблемне питання.
В якій природній зоні вони можуть існувати умдглебі, конгамато, марозі?
Прийом «Мікрофон»
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Африка. Конгамато ундглебі марозі
https://learningapps.org/display?v=pzeyuarpa18
Учні по черзі висловлюють свою думку про роботу на уроці:
- Мені найбільш сподобалося на уроці ….
Оцінки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати §16 підручника.
2. Випереджальне (за бажанням). Підготувати короткі доповіді (до 3 хв) про екологічні проблеми материка, найвідоміші природні об’єкти, занесені до Списку спадщини ЮНЕСКО (національний парк Серенгеті, національний парк Кіліманджаро, лісовий парк Сент-Лусія, кратер Вредефорт, водоспад Вікторія).
Підручник: Довгань, Г.Д. Географія: підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закладів / Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник. – Х. : Вид-во «Ранок», 2015. – 304 с. : іл.