Урок ""Природні зони Африки"

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу дає можливість сформувати і розширити знання про природні зони материка Африка.
Перегляд файлу

Тема:                                        Природні зони Африки

Мета: розширити знання про своєрідність та неповторність органічного світу;

            Формувати знання про особливості розміщення природних зон Африки;

             Сформувати вміння складати характеристику природної зони за типовим планом,                                          

             удосконалювати практичні вміння працювати з картами;

             розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії,

             мультимедійні презентації;

             формувати особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;

             виховувати любов до природи Землі, відповідальність за збереження її різноманітності.

Обладнання: підручник, атлас, карта природних зон світу, відеоматеріали, учнівські презентації.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу, урок – подорож.

Хід уроку

І Організаційний момент

Добрий день! Сідайте. Щоб дізнатись з яким настроєм і як ви налаштувались на роботу виберіть смайлик вашого настрою на даний момент. Я думаю що настрій ваш не погіршиться, а тільки покращиться до завершення уроку.

ІІ Актуалізація опорних знань

  Бесіда

  • При вивченні теми природні комплекси Землі ми зустрічалися з поняттям природні зони;
  • Що називають природною зоною? (Роздаю визначення, розрізані на окремих листочках. Учні складають і перевіряють з визначенням на екрані)

2 слайд ( природна зона – це великий природний комплекс, що має спільні кліматичні умови, грунти рослинний і тваринний світ.)

Від чого залежить формування природної зони?

Які компоненти входять до природної зони?                                                                                                                 

У нас на екзотичному дереві є плоди. Давайте зірвемо їх і пригадаємо які компоненти входять до складу природної зони.

(Діти зривають плоди і називають компоненти природної зони: рельєф, клімат, рослини, тварини, води.)

Проблемне питання

 

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вчитель

  • Африканське прислів’я  говорить, що людина ,яка прибула до Африки, навіть із розплющеними очима, однаково сліпа. Природа материка привертає увагу своєю незвичайністю, красою. Але при цьому вона дика. Мандрівники часто потрапляють тут у  халепу.

ІV Вивчення нового матеріалу

Отже, тема нашого уроку 

«Природні зони Африки»

  • Тепер ми можемо визначити завдання уроку

3 слайд Завдання уроку

  • З’ясувати закономірності розташування природних зон Африки.
  • Особливості клімату, грунтів, рослинного і тваринного світу.
  • Пояснити та простежити зв’язки між цими компонентами.

Кожна природна зона характеризується за таким планом:

4 слайд

План характеристики природної зони

  1. Географічне положення
  2. Кліматичні особливості ( кількість опадів,  температури січня і липня)
  3. Грунти
  4. Рослинний світ
  5. Тваринний світ

Цей план є на екрані і в кожного на парті. Ви будете користуватись ним при характеристиці природних зон. Це є вашою «Творчою лабораторією» на  час нашої мандрівки. Бо урок у нас подорож.

Потрапляючи у певну природну зону ваше завдання заповнити відповідну колонку таблиці. По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони Африки.

Щоб визначити в яких природних зонах розташована Африка ми попрацюємо з  картою в атласі.

Завдання

За картою «Географічні пояси і природні зони» визначте кліматичні пояси і природні зони Африки. ( Відповіді учнів; екваторіальний, субекваторіальний тропічний, субтропічний…..)

5 слайд

Карта природних зон Африки.

  • Отже, подібно до кліматичних поясів, природні зони розташувались майже симетрично відносно екватора в північній і південній частинах материка.

На екваторі сформувалась зона вологих екваторіальних лісів, яка змінюється зоною субекваторіальних перемінно-вологих лісів, що поступово переходять у савани, а ті в напівпустелі і пустелі  

На крайньому півдні і півночі материка поширені субтропічні твердо листі ліси і чагарники.

А зараз ми вирушаємо у подорож.

Розпочинаємо нашу подорож із самого серця Африки – вологих екваторіальних лісів ( гілея).  ( До карти прикріплюю значок природної зони)

До нас завітали дослідники, які побували в різних природних зонах завдяки енциклопедіям, інтернет джерелам. А інші учні спробують опрацювати матеріал письмово, заповнюючи таблицю.

6 слайд

Перегляд відеоролика «Вологі екваторіальні ліси»

  • Ми побували в гілеї. Так які основні особливості для цієї природної зони?

(Учні зачитують записи з таблиці)

7 слайд Перемінно – вологі ліси

Рухаємось далі. Перед нами перемінно-вологі ліси. Це перехідна зона від вологих екваторіальних лісів до трав’янистих саван. ( Прикріпляю значок до карти)

  • Робота з підручником і картами атласу. ( Учні самостійно опрацьовують матеріал і дані до таблиці)
  • Зачитують записи з таблиці.
  • Ви переглянули відео і попрацювали з підручником. Що ще можете сказати про ці ліси?

Великі ділянки лісів вирубують заради цінних порід дерев, під поля. Отже потрібно звернути увагу на охорону і збереження лісів. Адже це проблема не одного материка, а всієї планети.

На наступному  уроці ми більше часу приділемо цій проблемі.

Давайте повернемось до нашого дерева і відірвемо плід, що залишився. Це людина. Ми бачимо, що людина має великий вплив на зміну природних зон.

8 слайд Савани і рідколісся

До нас завітав представник туристичної агенції «Савана»

Учні: Незабаром Новий рік і новорічну мандрівку потрібно вибирати зараз. Туристична агенція «Савана» запрошує всіх побувати в Африці. Ми вас запрошуємо до «Саван на Сафарі» тож не забудьте придбати путівку і подаруйте радість ближнім!(Роздають листівки)

9 слайд

Перегляд відеоролика (Танзанія)

Отже, які особливості цієї природної зони?( Використовуємо також атлас і підручник)

10 слайд

Пустелі і напівпустелі. (Презентація)

Рухаючись далі на північ і південь від Саван ми потрапляємо в тропічні пустелі і напівпустелі.

Переглянувши презентацію що ви записали до таблиці? (Учні зачитують відповіді)

11 слайд

Вічнозелені твердолисті ліси і чагарники

Випереджальне завдання (Виступ учня)

V Узагальнення і систематизація

  1. На контурну карту нанести природні зони
  2. Цікаві повідомлення про рослини і тварини Африки.
  3. Розгадування кросворду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 


 

 

 

1)Друга назва вологих екваторіальних лісів .

2)Найбільша за площею природна зона Африки.

3)Трава Саван, що росте до 5м у висоту.

4) Хижак Африки, спринтер з бігу.

5) Хижак Саван.

6) Дерево-символ Африки. Довгожитель.

7) Найвища тварина світу.

8) Найбільший птах планети, мешканець Африки.

9) Найменший птах Африки.

VI Підсумок уроку

Ось і наблизився наш урок до кінця. Ми здійснили уявну подорож по просторах Африки. Уважно подивіться і ви побачите, який прекрасний навколо світ. Слід пам’ятати, що кожна людина відповідає за збереження багатств природи, і що ми – її часточка. Учіться бачити біль у природі.

Пройдіть свій шлях від чистоти в природі до чистоти в душі.

Рефлексія

З  яким настроєм ви залишаєте клас? Оберіть відповідний смайл.

VII Домашнє завдання: 1) параграф 16;17

2)Закінчить творчі лабораторії

3)За бажанням підготувати кросворд, цікаві повідомлення

 

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку