Тема: Природні зони Африки
Мета: розширити знання про своєрідність та неповторність органічного світу;
Формувати знання про особливості розміщення природних зон Африки;
Сформувати вміння складати характеристику природної зони за типовим планом,
удосконалювати практичні вміння працювати з картами;
розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії,
мультимедійні презентації;
формувати особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;
виховувати любов до природи Землі, відповідальність за збереження її різноманітності.
Обладнання: підручник, атлас, карта природних зон світу, відеоматеріали, учнівські презентації.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу, урок – подорож.
Хід уроку
І Організаційний момент
Добрий день! Сідайте. Щоб дізнатись з яким настроєм і як ви налаштувались на роботу виберіть смайлик вашого настрою на даний момент. Я думаю що настрій ваш не погіршиться, а тільки покращиться до завершення уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда
2 слайд ( природна зона – це великий природний комплекс, що має спільні кліматичні умови, грунти рослинний і тваринний світ.)
Від чого залежить формування природної зони?
Які компоненти входять до природної зони?
У нас на екзотичному дереві є плоди. Давайте зірвемо їх і пригадаємо які компоненти входять до складу природної зони.
(Діти зривають плоди і називають компоненти природної зони: рельєф, клімат, рослини, тварини, води.)
Проблемне питання
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вчитель
ІV Вивчення нового матеріалу
Отже, тема нашого уроку
«Природні зони Африки»
3 слайд Завдання уроку
Кожна природна зона характеризується за таким планом:
4 слайд
План характеристики природної зони
Цей план є на екрані і в кожного на парті. Ви будете користуватись ним при характеристиці природних зон. Це є вашою «Творчою лабораторією» на час нашої мандрівки. Бо урок у нас подорож.
Потрапляючи у певну природну зону ваше завдання заповнити відповідну колонку таблиці. По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони Африки.
Щоб визначити в яких природних зонах розташована Африка ми попрацюємо з картою в атласі.
Завдання
За картою «Географічні пояси і природні зони» визначте кліматичні пояси і природні зони Африки. ( Відповіді учнів; екваторіальний, субекваторіальний тропічний, субтропічний…..)
5 слайд
Карта природних зон Африки.
На екваторі сформувалась зона вологих екваторіальних лісів, яка змінюється зоною субекваторіальних перемінно-вологих лісів, що поступово переходять у савани, а ті в напівпустелі і пустелі
На крайньому півдні і півночі материка поширені субтропічні твердо листі ліси і чагарники.
А зараз ми вирушаємо у подорож.
Розпочинаємо нашу подорож із самого серця Африки – вологих екваторіальних лісів ( гілея). ( До карти прикріплюю значок природної зони)
До нас завітали дослідники, які побували в різних природних зонах завдяки енциклопедіям, інтернет джерелам. А інші учні спробують опрацювати матеріал письмово, заповнюючи таблицю.
6 слайд
Перегляд відеоролика «Вологі екваторіальні ліси»
(Учні зачитують записи з таблиці)
7 слайд Перемінно – вологі ліси
Рухаємось далі. Перед нами перемінно-вологі ліси. Це перехідна зона від вологих екваторіальних лісів до трав’янистих саван. ( Прикріпляю значок до карти)
Великі ділянки лісів вирубують заради цінних порід дерев, під поля. Отже потрібно звернути увагу на охорону і збереження лісів. Адже це проблема не одного материка, а всієї планети.
На наступному уроці ми більше часу приділемо цій проблемі.
Давайте повернемось до нашого дерева і відірвемо плід, що залишився. Це людина. Ми бачимо, що людина має великий вплив на зміну природних зон.
8 слайд Савани і рідколісся
До нас завітав представник туристичної агенції «Савана»
Учні: Незабаром Новий рік і новорічну мандрівку потрібно вибирати зараз. Туристична агенція «Савана» запрошує всіх побувати в Африці. Ми вас запрошуємо до «Саван на Сафарі» тож не забудьте придбати путівку і подаруйте радість ближнім!(Роздають листівки)
9 слайд
Перегляд відеоролика (Танзанія)
Отже, які особливості цієї природної зони?( Використовуємо також атлас і підручник)
10 слайд
Пустелі і напівпустелі. (Презентація)
Рухаючись далі на північ і південь від Саван ми потрапляємо в тропічні пустелі і напівпустелі.
Переглянувши презентацію що ви записали до таблиці? (Учні зачитують відповіді)
11 слайд
Вічнозелені твердолисті ліси і чагарники
Випереджальне завдання (Виступ учня)
V Узагальнення і систематизація
|
|
|
|
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
1)Друга назва вологих екваторіальних лісів .
2)Найбільша за площею природна зона Африки.
3)Трава Саван, що росте до 5м у висоту.
4) Хижак Африки, спринтер з бігу.
5) Хижак Саван.
6) Дерево-символ Африки. Довгожитель.
7) Найвища тварина світу.
8) Найбільший птах планети, мешканець Африки.
9) Найменший птах Африки.
VI Підсумок уроку
Ось і наблизився наш урок до кінця. Ми здійснили уявну подорож по просторах Африки. Уважно подивіться і ви побачите, який прекрасний навколо світ. Слід пам’ятати, що кожна людина відповідає за збереження багатств природи, і що ми – її часточка. Учіться бачити біль у природі.
Пройдіть свій шлях від чистоти в природі до чистоти в душі.
Рефлексія
З яким настроєм ви залишаєте клас? Оберіть відповідний смайл.
VII Домашнє завдання: 1) параграф 16;17
2)Закінчить творчі лабораторії
3)За бажанням підготувати кросворд, цікаві повідомлення