Тема: Природні зони Африки. Закономірності їх поширення. Вологі екваторіальні ліси.
Мета: З’ясувати сутність поняття « природні зони», засвоїти новий матеріал з теми «Природні зони Африки», отримати уявлення про розподіл природних зон на материку, та закономірності їх поширення. Навчитися характеризувати природні зони за типовим планом на прикладі зони Вологих екваторіальних лісів.
Очикувані результати:
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
Наскрізні змістовні лінії:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
План уроку
Методи уроку:
Практичні: робота з картками, текстом підручника, комп’ютером. Обладнання:
Оцінюється на уроці засвоєння знань:
Хід уроку
1. Організаційно – психологічний етап. (2 хвилини)
Мета етапу: створення умов для організації діяльності учнів на конструктивному та творчому рівнях протягом уроку, психологічне налаштування учнів на активну пізнавальну діяльність.
Завдання: мобілізація учнів, формування відповідального ставлення до навчання, створення умов для активної діяльності у системах « учитель – учень», « учень – учень»
Учитель :
Досягати цього ми будемо за рахунок самостійного пошуку знань та визначення способів діяльності, які допоможуть нам вирішити визначені питання.
Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань ( 10 хвилин) Мета етапу: Організувати і спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань. Формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності учнів. Продовжити формування уміння визначати мету й обирати конкретні засоби її досягнення
2.1 Мотивація навчальної діяльності (5 хвилини)
Метод: евристична бесіда з класом та роботи з картками
Учитель: Ще в шостому класі ми з вами вивчили основні компоненти природних комплексів, давайте пригадаємо все що ми знаємо про природний комплес.
Шляхом усного опитування:
У межах яких кліматичних поясів лежить Африка
2.1 Актуалізація навчальної діяльності ( 4 хвилини)
Перегляд відео фрагменту « Природні зони Африки , закономірності їх поширення»
Метод: аналіз відео фрагменту, « Мозговий штурм»
Учитель: Як ви уже зрозуміли сьогодні на уроці ми будемо розглядати певнутему, говорити про розподіл рослинності та тваринного світу Африки, ви вже здогадались яку, правильно, одже сьогодні на уроці ми будемо вивчати . Природні зони Африки, особливості іх розміщення. Зону вологих екваторіальних лісів. Фактично сама тема уроку і є планом роботи.
Учитель: Діти , будь – ласка спробуйте визначити мету нашого уроку
Учні:
Учитель: Ви правильно визначили мету нашого уроку, але мені хотілося б додати, що на уроці ми повинні навчитися аналізувати географічні карти та використовувати їх на уроці. Робота на уроці буде оцінюватись, тому будь – ласка відкрийте зощити , запишіть число та тему уроку.
3. Етап засвоєння знань ( 20 хвилин)
Мета етапу: Сформувати усвідомлення учнями характеру розподілу природних зон Африки . Вдосконалювати засвоєння учнями метода відтворення матеріалу який вивчається. На підставі отриманих знань удосконалювати оволодіння навичками роботи з відео фрагментами, картами атласу, уміння аналізувати та узагальнювати матеріалу. Формувати вміння вільно висловлювати свої думки.
План ( записаний на дошці)
1. Природні зони Африки
Учитель: З планом роботи ви уже познайомилися, зверніть увагу, що вивчаючи розташування природних зон на материку не можливо не скористатися атласом. Відкрийте карту « Природні зони Африки»
Завдання: Перелічити природні зони Африки від екватора на північ , або на південь, відповідь запишіть в зошит, через 3 хв. Перевіримо.
Відповідь:
Учитель: А тепер перевіримо, учні по черзі називають природні зони Африки.
2.Особливості розташування природних зон Африки
Учитель: Молодці природні зони ви визначили. Подивіться на карту ще раз чи є відмінності у розподілі природних зон на Півночі і на Півдні материка. Звичайно є . Не випадково це навіть в темі уроку відображено. Щоб з’ясувати чому це саме так, ми зараз продовжимо переглядати відео, але с початку напишіть в зошиті заголовок « Основні ознаки розташування природних зон Африки». Підчас перегляду запишіть три основних ознаки:
Відповідь:
Перегляд відео фрагменту « Природні зони Африки , закономірності їх поширення»
Учитель: А тепер перевіримо ,що у вас вийшло. Молодці, мені б хотілося підкреслити , що Африка є типовим прикладом широтної зональності. Саме тому що екватор розділяє Африку майже по середині природні зони розташовані дзеркально, тобто повторюються як в пн. так і в пд. півкулі.
3.Зона вологих екваторіальних лісів
Учитель: А тепер пригадайте яка природна зона розташована вздовж екватора. Я вас запрошую у подорож вологими екваторіальними лісами Африки, або як їх ще називають Гілеї.
Перегляд відео фрагменту «Природні зони Африка»
Ну щож перше знайомство здійснено розглянемо Гілеї більш докладно.
Перегляд презентації
Учитель: щоб закріпити отримані знання потрібно буде скласти в зошиті характеристику зони вологих екваторіальних лісів за типовим планом ( слайд 2, або роздатковий матеріал)
Характеристика зони вологих екваторіальних лісів ( з переглядом презентації)
1.Вздовж екватора, долина річки Конго
2. Клімат екваторіальний: температура +24 протягом року, кількість опадів 2000 – 3000 мм
3. Ґрунти: Червоно – жовті фералітні
4.Рослини: Сейба…….
5. Тварини:Горили……
6. Екологічні проблеми: скорочення кількості лісів, внаслідок господарської діяльності людини
Учитель: Одже підсумуємо.
Зона вологих екваторіальних лісів розташована……
Клімат зони…………..
Як можна охарактеризувати коротко рослинність і тваринний світ……..
4. Етап закріплення знань ( 8 хвилин)
Мета етапу: Закріпити знання , які були отримані протягом уроку і можуть бути використані учнями у подальшому самостійному опрацюванні нового матеріалу.
Учитель:
Метод: колективна робота за допомогою презентації « Крок у майбутнє»
Для закріплення вивченого матеріалу я пропоную вам виконати тест який представлений на слайді. Уявіть що ви учні 11 класу і здаєте ЗНО (слайд 14,15,16)
- Обговорення результатів роботи
Учитель :
Метод: бесіда з класом.
5. Етап задання домашнього завдання ( 5 хвилин)
Учитель :
Диференційоване домашнє завдання Домашнє завдання
( слайд 16)
Закінчення уроку
Дидактичний матеріал
Актуальні питання:
План характеристики природної зони
Домашнє завдання