Урок.Природні зони Африки. Закономірності їх розміщення

Про матеріал
Урок розроблено для дітей із затримкою психічного розвитку для учнів 7 класу
Перегляд файлу

Тема. Природні зони Африки. Закономірності їх розміщення

Мета: - ознайомити учнів з особливостями зональних змін природи материка;

  •                вивчити особливості грунтово - рослинного покриву та тваринного світу природних зон Африки;
  •                продовжити формувати науковий світогляд учнів на основі розуміння закономірностей змін природи залежно від широти;
  •                провести екологічне виховання учнів ( розуміння зв'язків між різними компонентами природи, вплив на них людини);
  •                розвивати логічне мислення учнів (встановлення причинно - наслідкових зв'язків між кліматом та формуванням природних зон);
  •                розвивати вміння учнів працювати з тематичними картами, порівню­вати природні зони, знаходити спільне та відмінне, робити з цього логічні висновки.

Спрямованість  корекційної  роботи: пояснювати розміщення природних зон  на материку; вчити та аналізувати  особливості  грунтово – рослинного покриву природних зон;  здійснювати корекцію  зорово – моторної координації у процесі роботи з картами.

Методи та методичні  прийоми:

  • розповідь з елементами бесіди;
  • методи контролю (письмові різнорівневі завдання, контроль на етапі вивчення нового матеріалу);
  • використання наочності (карта “Природні зони Африки”, малюнки та фотографії рослин та тварин);
  • методи стимулювання (проблемні питання, ігрові форми, додаткова інформація);
  • самостійна робота учнів з картою та підручником.

Обладнання: карта «Природні зони миру», «Кліматичні пояси», таблиці із зображенням «Екваторіальний лісу», «Савани і рідколісся», «Пустелі», атласи, підручники, дитячі малюнки.

 

Тип уроку: Комбінований.

                                   Хід  уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Учитель:

   Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці..

   А щоб дізнатися  з яким настроєм  і як ви налаштувалися на роботу уроку  виберіть піктограму вашого настрою на даний момент уроку і підніміть значок.

( діти піднімають піктограми  ).

   Отже, ми визначились з вашим настроєм , і я думаю, що він в вас не погіршиться, а покращиться  до завершення уроку.

ІІ . Актуалізація опорних знань.

Діти,  ми зараз з  вами відвідаємо Африку, подивимося  на  її  унікальний  природний світ

А зараз  будемо грати  в «Географічну біржу», тобто я за «гроші» буду купувати ваші знання, і хто найбільше набере «грошей», той отримає найвищу оцінку, яку в кінці уроку ви будете купувати в мене. Але «гроші» можна буде отримувати і при вивченні нової теми, якщо ви будете відповідати на запитання, і приймати активну участь.

«Географічна біржа»

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

ВІДЕОСЮЖЕТ

Звучить запис звуків африканської природи.

Діти, ми з вами продовжуємо вивчати величний і красивий, чарівний, й найчастіше екзотичний світ Африки. І сьогодні на уроці ви зустрінетеся віч-на-віч з цим незвичайним континентом. Африка – дивовижний материк – батьківщина найтовстіших дерев і найбільших наземних тварин, найспритніших хижаків та дивних рослин, листя яких повільно росте все життя, материк, де хліб та шоколад росте на деревах. Вирушимо у подорож по Африці, а знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці стануть вам у нагоді у справжніх подорожах і дослідженнях. А зараз давайте згадаємо в якій казці нашого дитинства йде мова про тваринний світ Африки? (К. І. Чуковський «Лікар Ай-болить»)

Хто згадає рядки з цієї казки?

І ми сьогодні на нашому уроці згадаємо і цих і багато інших тварин, які мешкають в Африці. 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Перш ніж говорити власне про природні зони, потрібно з'ясувати, які чинники впливають на їх формування і розміщення. Пригадайте  причинно – наслідковий   ланцюжок, який ви будували  на першому уроці:

слайд

                 Г / п —>   клімат —>  грунтово - рослинний покрив і тваринний світ

  • Що показує нам цей ланцюжок?

Відкрийте атлас на ст. 22 - перед вами карта природних зон Африки. Розгляньте легенду карти і зверніть увагу, що для зручності кожна природна зона виділена своїм кольором.

  • Скільки природних зон ми можемо виділити в Африці? Назвіть їх.

Ви звернули увагу, що природні зони Африки повторюються на півночі і на півдні?

  • Чим це можна пояснити?

Із-за того, що екватор пересікає  Африку посередині,  природні зони південної частини є віддзеркаленням природних зон північної частини. Отже можна зробити висновок, що на розміщення природних зон впливає географічне положення.

А що ж впливає на їх формування? Логічно передбачити, що якщо змінюється природна зона, то буде змінюватись і грунтово- рослинний покрив і тваринний світ, отже кожна природна зона має свій набір грунтів, рослин і тварин. Повернемося до нашого причинно - наслідкового ланцюжка і пригадаємо, що саме впливає на їх формування.

- Якого висновку ми можемо дійти?

Отже при формуванні природних зон визначальним чинником є клімат. Проте, хоча природні зони і повторюються, кожна з них має свої особливості.

  • Уважно розгляньте карту і скажіть, в якій частині Африки зона пустель і напівпустель займає більші площі? ( В північній ).
  • Як ви це можете пояснити, виходячи з тих знань, що ви вже маєте?

Звісно, на формування природних зон впливають і океанічні течії.

Розглянемо такий приклад: на заході Південної Африки сформувалася зона пустель і напівпустель - пустеля Наміб (Знайдіть її на карті). В той же час на сході Південної Африки розміщується зона саван.

- Чи існує зв’язок між формуванням цих природних зон та характером океанічних течій?

Складемо логічний ланцюжок:

Холодна Бенгельська течія            низхідні рухи повітря            мала кількість опадів, сухість               формування зони пустель

І  навпаки

Тепла  Мозамбікська течія                       висхідні  рухи повітря             більша кількість опадів                                         формування зони саван

Проблемне питання. Спрогнозуйте, що відбудеться з пустелею Наміб, якщо температура води Бенгельської течії різко підвищиться?

Фізхвилинка

 

Характеристика природних зон Африки.

Паралельно учні під керівництвом вчителя розпочинають виконання .

Практична робота № 6

Тема: “Складання порівняльної характеристики двох природних зон Африки”. Мета: застосування теоретичних знань про взаємозв'язки компонентів природи, застосування вмінь працювати з джерелами географічної інформації.

Обладнання: карта “Природні зони Африки”, карти атласу, ілюстрації.

Хід роботи:

Складання плану характеристики (за допомогою вчителя ) природної зони.

 

Зо Зона вологих екваторіальних лісів           ( гілея)

Зона саван

1. Географічне положення

Узбережжя Г вінейської затоки і басейн р. Конго

40% Афр. Від 18 пн ш. до південного тропіка

 2.Географічний пояс

екваторіальний

субекваторіальний

  3.Клімат:

Середні температури:

 Січня

Липня

        Опади:

  Річна кількість

   режим

 

 

+24°С

-//-

-II-            понад 3000 мм

 рівномірно протягом

 року

                                                                                      

 

 

 

4.Грунти

Червоно - жовті фералітні ( лат. “ферум” - залізо), бідні на поживні речовини.

Червоно - бурі (більший вміст перегною)

5. Типові рослини

Понад 2 500 в деревовидні папороті, банани, червоне дерево, хлібне дерево, фікуси, пальми, сейби, ліани.

Високі трави ( до Зм), слонова трава, олійне дерево, олійна колючка, по долинах річок - дерева. Баобаб - символ Афр., маслини.

6. Типові тварини

Папуги, птахи - носороги, мавпи (горили, шимпанзе), леопарди, безліч комах (терміти, мурахи)

Буйволи, антилопи, зебри, жирафи, слони, носороги, бегемоти, крокодили,леви, гієни, шакали, афр. страус.

 

Висновок

Зона саван і рідколісь - 40 % території Африки.

Савани - це степи з високим трав'янистим покривом і поодинокими деревами чагарниками. Чітко виражений сухий і вологий сезони.

Розгляньте ілюстрації “Вологий сезон в савані” та “Савана під час сухого сезону”.

                                            Сезони

 

сухий вологий

Близько 3-4 місяців                                     опади

трава вигорає         трави ростуть до висоти 2-3 мдерева скидають листя                    дерева розквітають і     вкриваються                   

                                                                                      листям

 

Африканські савани – неозорі рівнини, де панують трави, серед яких ростуть окремо або групами дерева і чагарники. Вони займають 40 % площі материка і широким поясом огинають вологі екваторіальні ліси. Савани лежать у субекваторіальному кліматичному поясі Північної півкулі та субекваторіальному і тропічному поясах Південної півкулі. Тому їх клімат постійно жаркий, але перемінно-вологий: чітко розрізняються вологий і сухий сезони.

 

     На відміну від задушливого вологого екваторіального лісу, савана вражає відкритим простором та свіжим прозорим повітрям. У вологий сезон дощі заливають висохлу землю. Болота переповнюються водою, а низини перетворюються на озера. Земля вкривається розкішною зеленню і савана перетворюється на море високих соковитих трав. У сухий сезон сонце нещадно випалює трави, а дерева завбачливо скидають листя. Тоді савана стає жовто-бурою. Залежно від тривалості сезону дощів і кількості опадів розрізняють вологі та сухі савани.

 

Залізне дерево.  Зі школи ми знаємо, що дерево в воді не тоне, оскільки щільність деревини менше щільності води. Але ...

  • Але, виявляється, є в природі дерева, які підуть на дно з легкістю залізної сокири. Щільність деревини значно перевищує щільність води, і тому вони тонуть. І дерева ці часто так і називають «залізними».  Деревина, насичена маслами, кора цих дерев має стійкість до гниття, всі вони важче води. Тому не варто робити з них човни, але ось матеріалу для виготовлення меблів краще, ніж ці дерева, не знайти.

 

Хлібне  дерево - важливе джерело харчування. М'якоть доспілих плодів  хлібного дерева печуть, варять, сушать, зацукровують, їдять сирим і навіть, розминаючи і розтираючи, роблять з неї тісто для своєрідних «млинчиків». Подібно бананам, недостиглі плоди використовуються як овочі, а зрілі, солодші — як фрукти. Про зрілість плодів свідчать крапельки латексу, що проступають на його шкірці. На смак смажені плоди нагадують швидше картоплю, ніж хліб.

 

Сейба  або бавовняне дерево - тропічне дерево.  Дорослі дерева виробляють декілька сотень плодів - великих (15 см) розкриваються коробочок, що містять насіння. Внутрішні стінки коробочок покриті численними пухнастими жовтуватими блискучими волосками, що нагадують бавовну.

 

Баобаб - священний символ Африки. Його життя триває 4-5 тис. років, а в обхваті він може сягати 40 м. Баобаб - це “верблюд” рослинного світу - іноді дерева утримують до 120 л води. 

 

 Ротанг  -ліаноподібна пальма , довжина стебла якої досягає 300 м.

 

Пальма  рафія. У цієї пальми на черешку довжиною 4-5 м гойдається «гігантське перо» довжиною понад 22 м і шириною майже 12 м.

V.3акріплення знань учнів.

Гра “Допоможіть повернутися додому”.

Учням пропонується поглянути на карту природних зон Африки, де без будь - якого порядку розміщені малюнки різних видів тварин і рослин, вони повинні розмістити їх відповідно до природних зон, в яких вони мешкають.

VI.Підведення підсумків уроку.

Аналіз роботи на уроці ( бесіда з учнями щодо реалізації мети уроку, висновки учнів про їх власні досягнення на уроці та враження про урок ), виставлення і мотивація оцінок.

Д / з: опрацювати § 23, 24. Написати  висновок  до  практичної  роботи. Робота на контурній карті

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
2509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку