Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату Африки

Про матеріал
Дану розробку уроку можна використати при вивченні клімату Африки для конкретизації відомостей про особливості формування клімату материка в залежності від кліматотвірних чинників, з'ясування закономірностей розподілу сонячної радіації, температури повітря, атмосферного тиску та опадів на материку, формування світоглядних ідей про взаємозв'язки та єдність компонентів природи.
Перегляд файлу

Дата ___/___/___            Урок №                   Клас  7

 

ТЕМА УРОКУ:  Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату Африки

Мета:

формувати предметні компетентності: орієнтуватися в географічному просторі;  користуватися географічними картами як основним джерелом інформації; на основі опорних знань про клімат світу конкретизувати відомості про особливості формування клімату Африки в залежності від кліматотвірних чинників, з’ясувати закономірності розподілу сонячної радіації, температур повітря, атмосферного тиску та опадів на материку

 

хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.

інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою

мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).

логічну:  аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

 

картознавчу:  читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:

-усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища.

- математична грамотність:

-застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

- компетентності в природничих науках і технологіях:

-пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення;

-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;

-оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем.

- інформаційно-цифрова компетентність:

-використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі;

-створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування;

-шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її.

- уміння навчатися впродовж життя:

-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх.

- екологічна грамотність і здорове життя:

-працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна:

  • виховувати прагнення до активної життєвої позиції;

патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни

 

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів,  порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

  відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної

  свідомості.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

«Мозковий штурм»

 Познайомившись з планом характеристики географічного положення материка, учні   отримують  індивідуальні  завдання об’єднавшись в групи.

Завдання  1.

Вставити  пропущені в тексті слова.

Африку екватор перетинає приблизно ________________; більша частина  лежить між _________________, тому це найспекотніший материк на Землі; початковий меридіан перетинає Африку на _______________, тому більша частина материка лежить у _______________ півкулі. Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться в усіх __________________ Землі. Крайня ___________ точка –  мис Рас - Енгела , крайня ________ точка –   мис Агульяс (Голковий), крайня ____________ точка –  мис Альмаді, крайня ________ точка – мис Рас-Гафун.  Площа  материка  - _________ млн. км2. Африку омивають води_______ океанів: на заході — _______________, на сході — _____________. На півночі материк має вихід до _____________ моря, яке зв’яза­не __________________ протокою з _____________ океаном. На північному сході має вихід  до ____________ моря, з’єднаного _____________ та _____________ затокою з Індійським океаном. Від  Європи  Африку  відокремлює _________  протока,  а  від  Азії    ______________  канал. Єдина велика затока — ________, є тільки один великий острів    _____________,  що  відокремлюється  від  материка  ______________ протокою,  та  один  великий  півострів    ________________.

Після завершення роботи, кожна група презентує виконання свого завдання

(відповіді звіряємо зі слайдом презентації)

Африку перетинає екватор приблизно посередині ; більша частина  лежить між тропіками, тому це найспекотніший материк на Землі; початковий меридіан перетинає Африку на заході, тому більша частина материка лежить в східній півкулі. Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться у всіх чотирьох півкулях Землі.Крайня Північна точка –  мис Рас-Енгела , крайня  південна точка   мис Агульяс (Голковий), крайня  західна точка – мис Альмаді , крайня  східна точка – мис Рас-Гафун. Площа – 30,3 млн. км2. Африку омивають води двох океанів: на заході — Атлантичного, на  сході — Індійського. На півночі материк  має вихід  до Середземного моря, яке зв’яза­не Гібралтарською протокою з Атлантичним океаном. На північному сході — до Червоного моря,  з’єднаного Баб-ель-Мандебською  протокою та Аденською  затокою  з  Індійським  океаном. Від  Європи  Африку  відокремлює Гібралтарська  протока,  а  від  Азії  — Суецький  канал. Єдина велика затока — Гвінейська ,є тільки один великий острів    Мадагаскар,  що  відокремлюється  від  материка  Мозамбіцькою  протока протокою,  та  один  великий  півострів    Сомалі.

 

Завдання  2

 Визначте  географічні координати  крайніх  точок  Африки.

 (відповіді звіряємо зі слайдом презентації)

Північна точка –  мис Рас-Енгела    37˚пн.ш. та 10˚сх.д.

Південна точка – мис Агульяс (Голковий)   35˚пд.ш. та 20˚сх.д.

Західна точка – мис Альмаді  15˚пн.ш. та 17˚зх.д.

Східна точка – мис Рас-Гафун    11˚пн.ш та 51˚сх.д.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.

 Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.

Розташування Африки по обидва боки від екватора, більшої частини материка в тропічних широтах зумовлює особливості його клімату.

Для материка характерна велика річна кількість сонячної  радіації, що пов’язано із зенітальним положенням Сонця. Великий кут падіння сонячних променів упродовж  усього року зумовлює постійно високі температури.

Африка — найжаркіший континент світу. Тут є області де температура повітря інколи перевищує +50°С. На материку майже  немає холодних зим. Навіть на крайніх півдні та півночі температура зимових місяців перевищує +10°С, а в екваторіальних областях протягом року — близько +25°С — +26°С.

 Істотне коливання температури за сезонами спостерігається тільки у  Високій с Африці, Атлаських горах і особливо на вулканічних вершинах — Кіліманджаро, Кенія, на вулкані Камерун.

У субтропічних поясах улітку переважають тропічні повітря­ні маси, взимку — помірні.

В холодну пору року циклони, що пе­реміщуються із західними потоками повітря, приносять з Атлан­тичного океану опади. Тому в цих поясах літо жарке і сухе, зима порівняно тепла і волога.

Морські течії відіграють помітну роль у формуванні клімату уз­бережжя Африки.

Так, унаслідок впливу холодної Бенгельської течії, що проходить уздовж південно-західного узбережжя мате­рика, посилюється сухість тропічної пустелі Наміб.

Тепла Гві­нейська і Мозамбікська течії, навпаки, сприяють збільшенню кількості опадів біля берегів Африки.

C:\Users\LENA\Downloads\qr-code (4).gif

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Географічна розминка.

  Об’єкти, які мають вихід  до Атлантичного океану,  лежать на заході Африки    учні   піднімають праву руку.                                                  

  Якщо об’єкти   мають вихід до Індійського океану  і розташовані на сході    

  Африканського    континенту – учні піднімають ліву руку.

  Якщо об’єкти знаходяться в Тихому океані – учні піднімають дві руки.

 

  1.                   Гвінейська затока – права,
  2.                   Берингова протока -  дві,
  3.                   Гібралтарська протока – права,
  4.                   Острів Мадагаскар – ліва,
  5.                   Червоне море – ліва,
  6.                   м. Альмаді – права,
  7.                   Жолоб Пуерто-Ріко – права,
  8.                   Півострів Сомалі – ліва,
  9.                   Філіппінські острови – дві,
  10.               Канарські острови – права,
  11.               Мозамбіцька течія – ліва,
  12.               Суецький канал – ліва.

 

Допоможіть мені закінчити речення:

  1.                   Випромінювання Сонцем тепла та світла – це … (сонячна радіація)
  2.                   Фізична величина, що характеризує тепловий стан (повітря, води, грунту тощо), вимірюється за допомогою термометра… (температура)
  3.                   Ізолінії… (лінії на картах, що сполучають точки з однаковою температурою повітря за певний проміжок часу)
  4.                   Значні об’єми повітря тропосфери з однорідними властивостями: температурою, вологістю, тиском, прозорістю … (повітряні маси)
  5.                   Пасати … (постійні вітри, які дмуть від поясів високого тиску в тропічних широтах до поясу низького тиску в районі екватора)
  6.                   Волога, що випадає з хмар або виділяється з повітря на поверхню Землі у твердому або рідкому станах … (атмосферні опади)
  7.                   Погода …(стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в певний момент (або проміжок) часу).
  8.                   Багаторічний режим погоди, характерний для даної місцевості… (клімат)
  9.                   Причини, що впливають на формування клімату певної території… (кліматотвірні чинники)
     

VI.  Підсумки уроку

Прийом «Карусель» (учні по черзі продовжують речення).

  • Я вперше замислився…
  • Мене здивувало…
  • Я зрозумів (запам’ятав)…
  • Я ще раз повторив…
  • Я навчився та дізнався…

 

VII.   Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
1008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку