Тема. Природні зони Південної Америки. Висотна поясність Анд. Сучасні екологічні проблеми.
Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості природних зон Південної Америки; надати учням систему знань про рослинний та тваринний світ материка; сприяти поглибленню розуміння учнями причин виникнення висотної поясності; продовжити формувати в учнів уміння користуватися раніше набутими знаннями, самостійно добувати знання з різних джерел, уміння самостійно мислити, виховувати самостійність, та культуру спілкування.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Південної Америки, плакат природних зон материка, картки рекордів Південної Америки, дидактичні картки та картинки тваринного і рослинного світу, атласи, підручники.
Зміст уроку
I. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, організація уваги.
Сьогодні ми скористаємося ключиком нашого розуму « знання» і вивчимо природні зони Південної Америки. А спираючись на ці знання і використавши ще два ключики «думку» і «уяву», ви зможете характеризувати всі природні зони Південної Америки.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Світ навколо мене сповнений таємниць
я їх відкриватиму все життя, тому що це
найбільш захоплива справа на світі.
В. Біанкі
1. Прийом «Бліцопитування»
2. Прийом «Най – най…»
Всім річкам вона цариця.
І найглибша, і найширша,
І води у ній найбільше,
Повноводна цілий рік
І найбільший в неї стік
Вісімдесят п’ять разів
Ніл потоне в річці цій,
І п’ятсот приток приймає,
Та найбільше всіх вражають
Розміри її басейну –
Одинадцять Україн!
Амазонка
В воду краще не влізай,
Бо ця риба припливе
Тобі ногу відгризе.
Чи й не риба –
Розміром із карася,
Та дрижить від ненажери
Амазонія уся.
Агресивна, вкрай голодна,
Поведінка хижака,
Апетити фантастичні,
Зграя вмить згризе бика?
Піранья
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання»
Учитель. Поширення природних зон у рівнинній частині материка відбувається так само, як і на інших материках,— за законом широтної зональності. Деякі природні зони ми вивчали при знайомстві з Африкою та Австралією. Але надмірна вологість клімату Південної Америки зумовила наявність у них своїх особливих рис. Які це риси? Нам треба з’ясувати відповідь на це запитання протягом уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом «Географічний практикум»
• За допомогою карт атласу визначте назви та кількість природних зон Південної Америки.
• Від чого залежить зміна природних зон на материку?
• Проаналізуйте закономірності розташування природних зон в Південній Америці та порівняйте їх з розташуванням природних зон в Африці та Австралії.
• Чому в Андах спостерігається велика кількість висотних поясів?
Розповідь вчителя про Природні зони
2. Прийом «Юний дослідник»
Учні виступають із повідомленнями, підготовленими до уроку
3. Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. На схемі цифрами позначені пояси рослинності в Андах. Знайдіть відповідність між цифрою й описом поясу рослинності.
а) гірські ліси з деревовидних папоротників, бамбука;
б) високогірні луги (парамос);
в) голі скелі;
г) вологі екваторіальні ліси;
д) вічні сніги, льодовики;
е) високогірні ліси (чагарники).
V. Закріплення вивченого матеріалу
«Пляшкова пошта»
Визначте природну зону й заповніть пропуски у тексті.
1.На півдні материка в умовах помірного клімату з незначною кількістю опадів утворилася зона .... ЇЇ ще називають ... . Там живе багато ..., дрібних броненосців. По берегах водойм живе нутрія.
2.Екваторіальні ліси перемінюють високотравні ... . У порівнянні з африканськими ..., тваринний світ південноамериканських ... бідніший . Тут живуть дрібні олені, ..., ..., мурахоїди, із птахів, ... .
3.Характерна риса материка – наявність важкопрохідних вологих вічнозелених ... . Називають їх тут ... . У них ростуть такі дерева, як сейба, ..., дерево какао, ліани.
Гра «Вірю - не вірю»
Чи вірите ви, що тваринний світ Анд досить бідний?
VI. Підсумок уроку
1. Прийом «Роблю передбачення»
Учні під керівництвом учителя визначають та записують у зошити сучасні екологічні проблеми материка (скорочення чисельності лам, зникнення шиншил, скорочення площ лісів Амазонії — легенів планети, забруднення та руйнація навколишнього середовища та ін.).
2. Прийом «Роблю висновок»
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати відповідний текст підручника.
• Нанести на контурну карту назви та межі природних зон Південної Америки.
• Підготувати матеріал про країни Південної Америки за власним вибором.