СОКИРЯНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ С. ВАСИЛІВКА
60232, с. Василівка, вул. Центральна 16, тел./факс (03739) 52-74-11
е-mаіl: vаsil_shool@ukr.net
КОНСПЕКТ УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА У 4 КЛАСІ
«Особливості природи Світового океану»
Підготувала
вчитель початкових класів
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів с. Василівка
Кушнір Олена Іванівна
Тема. Особливості природи Світового океану.
Мета. Ознайомити учнів із Світовим океаном, з природою та багатствами океанів, з їх географічним місцем розташуванням на фізичній карті світу;
- формувати інформаційно-комунікативну компетентність, вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці в парах та групах;
- розвивати уміння працювати з фізичною картою світу, контурною картою півкуль, користуватися додатковою літературою та мережею Інтернет, сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, пам'яті, уваги, спостережливості;
- виховувати екологічну культуру молодших школярів, бережливе ставлення до природніх багатств.
Обладнання. Фізична карта Світу, контурні карти півкуль, робочі зошити з природознавства, картки з написами, картки самооцінюваня, мультимедійна презентація, відеопроектор, мультимедійна дошка, парусник, штурвал, скриньки, подарунки.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Форма проведення. Гра-експедиція.
Хід уроку
І.Організація класу.
- Діти, подивіться у віконечко. Посміхніться природі, посміхніться мені, посміхніться один одному. Поверніться і привітайтеся з гостями, які прийшли до нас на урок та подаруйте їм ваші щирі посмішки.
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будемо починати.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
1. Вправа «Віконечко в природу»
- Яка пора року господарює в природі на Україні?
- Який зараз місяць осені?
- А чи знаєте ви, як наші предки називали листопад? (Листопадень, падолист, грудкотрус, напівзимник)
- Які прислів’я ви знаєте про цей місяць?(Листопад зимі ворота відчиняє. Листопад уриває дня, а накликає ночі. Листопад не лютий, проте спитає чи одягнутий, чи взутий. В листопаді зима з осінню бореться.)
- Яке сьогодні число?
- Який сьогодні день тижня?
- Який сьогодні стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи є вітер? Який він?
- Чи були опади протягом першої половини дня?
- В цьому місяці можуть бути явища характерні для наступної пори року. Які саме?
- Які зміни відбулися у рослинному і тваринному світі? (Сохнуть трави. Дерева і кущі скинули листя.)
- Чим займаються люди пізньої осені? (Люди закінчили роботи в садах, на городах та полях.)
2. Виступ синоптика.
- На уроці у ролі синоптика виступить _______, який за допомогою умовних позначок підведе підсумки ваших спостережень за погодою.
- Сьогодні __ листопада, __ (день тижня). День ____. Температура повітря ____. Вітер _____ . Опади ___ .
3. Записи у робочих зошитах фенологічних спостережень.
- Подивіться на дошку і запишіть все це у календар спостережень за природою твого краю на сторінці 4.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа «Мозковий штурм»
- Зверніть увагу на карту півкуль.
- Який колір переважає на карті півкуль? (Блакитний)
- Що ним зображають?(Воду)
- Який висновок з цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода).
- Так, блакитний колір позначає водний простір. Деякі дослідники ще й досі вважають, що нашу планету потрібно було б назвати Океан чи Океанія, а не Земля. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.
2.Вправа «Указка- рятівниця»
- Діти, назвіть ці океани і покажіть на карті Світу.
Вчитель:
- Ось такий вигляд має Світовий океан з космосу.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Робота з акрословами.
- На сьогоднішньому уроці я пропоную здійснити експедицію і з собою взяти:
Оригінальність.
Креативність.
Енергійність.
Активність.
Наполегливість.
-
За першими літерами цих слів, прочитаними згори вниз, визначте географічний об’єкт нашої експедиції.
-
Так, дійсно, ми відправимося у кругосвітню експедицію Світовим океаном та познайомимося з особливостями його природи. Так, як тема сьогоднішнього уроку «Особливості природи Світового океану».
-
Метод «гронування»
-
З чого складається Світовий океан?
СВІТОВИЙ ОКЕАН
Водний простір Суходіл
Океани Моря Затоки Протоки Острови Півострови Архіпелаги
Тихий Атлантичний Індійський Північний Льодовитий
- Отже, ми вирушаємо в експедицію Світовим океаном.
- Яким транспортним засобом можна скористатися?(Кораблем)
- Діти, ось цей корабель, яким ми будемо уявно подорожувати.
- Щоб швидше корабель рухався, треба підсилити його нашими вітрилами.
- У вас на партах лежать зразки вітрил. Запишіть свої очікування від експедиції і прикріпіть до щогли корабля.
3. Вправа «Берег очікувань і сподівань»
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Від уроку я очікую…
Я сподіваюся довідатися про …
Я хочу навчитися розпізнавати на географічній карті світу …
Я бажаю, щоб урок був …
Наш урок буде …
На уроці я буду …
Від уроку я отримаю багато цікавої …
Я охоче буду працювати зі своїми …
Я із задоволенням поділюся своїми знаннями з …
4. Повідомлення про картку самооцінювання.
- Діти, свою роботу на уроці ви оцінюватиме самостійно. Виставляючи відповідні бали у картки самооцінювання.
5. Вибір капітана.
- Діти, хто на кораблі найголовніший? (Капітан)
- Пропоную обрати капітана, який буде впевнено керувати кораблем. Це має бути відповідальний, розумний, наполегливий учень нашого класу, який не боїться труднощів і долає різні перешкоди завдяки своїй працьовитості, пам’яті та кмітливості. Таким є _______________________
-
Капітане, як би ти назвав наше судно?
-
Наш корабель я назвав би «Вікторія», що у перекладі з латинської мови означає «перемога». А ще тому, що так називався один із п’яти кораблів, що залишився вцілілим після закінчення першої кругосвітньої подорожі під командуванням португальського мореплавця Фернана Магеллана. Ця експедиція довела, що наша Земля – куля і океани мають більшу площу, ніж суша.
V. Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь учителя.
-
Світовий океан – це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, місце, де знаходяться великі багатства. Для того, щоб більше дізнатися про океани існує цікава наука – океанологія. Вона вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.
Загальна площа Світового океану понад 361млн.км2, або майже 71% земної поверхні. Океан дуже важливий для всього живого на Землі.
2. Початок експедиції.
Вчитель:
-
Отже, вирушаймо в експедицію! (Звучить сигнал)
Капітан:
-
Наше село розташоване на правому березі річки Дністер. По річці Дністер ми уявно прямуємо до Чорного моря, а згодом через протоки потрапляємо до Середземного моря і через Гібралтарську протоку в Атлантичний океан.
Вчитель:
-
Про Атлантичний океан підготувала нам повідомлення перша мала домашня група.
Виступ першої малої домашньої групи
- Атлантичний океан – другий за величиною океан на Землі. Найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про гіганта Атланта, який жив на заході цього океану і на своїх плечах тримав небосхил. Він омиває узбережжя Євразії, Африки, Північної і Південної Америки. Атлантичний океан має велику протяжність із півночі на південь. Тому клімат тут різноманітний.
- Рослинний світ Атлантичного океану дуже різноманітний. У помірних широтах ростуть діамантові водорості, а у південних – бурі водорості. Багато в океані різних видів риб – мойва, тріска, оселедець, скумбрія. У водах океану мешкають кити, тюлені, котики. Є акули, черепахи. З птахів – альбатроси і фрегати.
- В Атлантичному океані є унікальне море без берегів - Саргасове (показ на карті), від назви водоростей, що його утворили. В цьому океані, виявлено родовища нафти і газу. Води його забруднені. Через Атлантичний океан проходять багато морських шляхів між державами Євразії та Північної Америки.
Готуючись до виступу, ми опрацювали матеріал з підручника на сторінках 51 - 52 та інформацію з мережі Інтернет.
Повідомлення вчителя про зіткнення Титаніка з айсбергом.
Вчитель:
-
У північній частині Атлантичного океану є дуже багато рухомих великих уламків криги - айсбергів. І ось у 1912 році англійське пасажирське судно Титанік зіткнулося з одним із айсбергів в Атлантичному океані. У цій катастрофі затонуло це судно і 1517 людей біля берегів Північної Америки.
-
Капітане, про яку цікавинку Атлантичного океану ви можете нам розказати?
Повідомлення капітана про Бермудський трикутник
Капітан:
-
В Атлантичному океані є загадкове місце. Його називають Бермудським трикутником. Кораблі і люди, які потрапляють у цей трикутник безслідно зникають.
3.Продовження експедиції.
Капітан:
-
Огинаючи південні береги Африки через Мозамбіцьку протоку прямуємо до найтеплішого океану – Індійського.
Вчитель:
-
Про Індійський океан підготувала нам повідомлення друга мала домашня група.
Виступ другої малої домашньої групи
-
Індійський океан є третім за величиною. Своєю назвою зобов’язаний країні Індії, береги якої він омиває. Він найтепліший, тому вода в ньому найсолоніша. В Індійському океані ростуть зелені, бурі, червоні водорості. У ньому водяться багато риб: камбала, скумбрія, анчоуси, акули. Є раки, кальмари, медузи, восьминоги.
-
В Індійському океані мешкають морські змії, черепахи, скати. Біля берегів трапляються крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-левом, рибою-каменем. В результаті забивання китів, кит сейвал та кит кашалот узяті під міжнародну охорону. Індійський океан відомий запасами нафти і газу у Перській затоці.
-
Готуючись до виступу, ми опрацювали матеріал з підручника на сторінках 52, 53, 54 та інформацію з «Нової енциклопедії школяра».
-
Капітане, що ви можете нам повідати про Індійський океан?
Капітан:
-
Одним із найцікавіших островів цього океану є острів Мадагаскар.
Відео про острів Мадагаскар.
Фізкультхвилинка «Чунга-чанга»
Знаходження на острові скрині зі скарбами.
Капітан:
-
Друзі, ось погляньте хвилі океану викинули на берег скриньки. Давайте подивимося, що ж у них. Ой, та це ж перли, які видобувають в Індійському океані (Підносить дітям скриньку, а ті вибирають собі перлину, яка їм сподобалася).
4.Продовження експедиції.
Прийом «Дивовижна добавка».
Вчитель:
-
Діти, а зараз рухаємося по частині Світового океану, які вчені-дослідники називають п’ятим океаном – Антарктичним або Південним. Води цього океану, які омивають береги Антарктиди своєрідні і течії в цьому океані відрізняються від решти частин водних просторів. Не всі згодні з таким рішенням, тому проблема поділу Світового океану залишається актуальною. Коли ви станете дорослими і якщо оберете професію вченого-географа, то, можливо, вирішите цю проблему.
Капітан:
-
Через Австралійську затоку між островами Тасманія та Нова Зеландія прямуємо до найбільшого океану – Тихого.
Вчитель:
-
Про Тихий океан підготувала нам повідомлення третя мала домашня група.
Виступ третьої малої домашньої групи
-
Тихий океан – найбільший і найглибший серед океанів. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.
-
Тихий океан омиває береги п’ятьох материків: Євразії, Австралії, Північної і Південної Америки та Антарктиди. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи.
-
Рослинний і тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. Тут росте найдовша у світі водорість - ламінарія, яку називають морською капустою. Червоні та бурі водорості утворюють підводні ліси. У водах океану водяться багато видів риб: тунець, скумбрія, камбала, палтус. Є великі риби: акула-бик, акул-молот, біла акула. У водах Тихого океану живе безліч молюсків: устриці, мідії, краби, креветки. Тут водяться морські ссавці: кити, дельфіни, тюлені, морські корови, моржі, котики. На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти та газу.
-
Готуючись до виступу, ми опрацювали матеріал з підручника на сторінках 49 і 50 та інформацію з мережі Інтернет.
Повідомлення вчителя про Великий бар’єрний риф.
Вчитель:
-
Діти, уздовж східного узбережжя Австралії з півдня на північ протяжністю 2200 км тягнуться скупчення коралових рифів. Корали – це морські безхребетні тварини. Риф – це форма морського дна у вигляді валу (горба).
Перегляд відео про Великий бар’єрний риф.
-
Капітане, можливо, ви нам відкриєте деякі таємниці Тихого океану?
Повідомлення капітана про летючих риб.
Капітан:
-
У Тихому океані мешкають летючі риби. У них дуже добре розвинені грудні плавці. Цих риб змушують підніматися у повітря хижаки, які її переслідують. Рятуючись від них, риба вистрибує з води й летить поверхнею океану.
Відео про летючих риб.
Повідомлення про найглибшу западину Світового океану.
Вчитель:
-
Найглибше місце на Землі – це Маріанська западина, що знаходиться в Тихому океані. Її глибина становить 11521м.
5.Продовження експедиції.
Капітан:
-
На Північ через Беренгове море і Беренгову протоку ми потрапляємо до Північного Льодовитого океану.
Виступ четвертої домашньої групи.
-
Північний Льодовитий океан найменший за величиною. Його довго називали морем. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Північний Льодовитий океан омиває північні береги Євразії і Північної Америки. Весь простір океану разом з морями називають Арктикою. Це найхолодніший океан. Узимку тут лютують морози й урагани. Улітку сонце стоїть низько над горизонтом. Сонячне проміння мало нагріває поверхню землі. Крига тане тільки біля берегів.
-
Через суворі кліматичні умови життя в Північному Льодовитому океані бідне. У товщі води океану живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія і фукус. Трапляються раки і медузи. Тут зустрічається найбільша медуза – ціанея. Налічується багато видів риб: оселедець, тріска, палтус. З тварин мешкають тюлені, моржі, білі ведмеді. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, баклани) утворюють масові гніздування - «пташині базари».
-
Готуючись до виступу, ми опрацювали матеріал з підручника на сторінці 52 та інформацію з «Нової енциклопедії школяра».
-
Капітане, чим Ви захоплюєтеся, подорожуючи Північним Льодовитим океаном?
Повідомлення про острів Гренландію.
Капітан:
-
На межі Північного Льодовитого та Атлантичного океанів розташований найбільший острів земної кулі – Гренландія. 84% поверхні острова вкрита льодом. Тим не менш, але тут проживає 56 тисяч людей. У Гренландії можна побачити північне сяйво. Світіння окремих ділянок нічного неба, що швидко змінюється.
Перегляд відео про північне сяйво у Гренландії.
Об’єднання у великі групи за допомогою перлів із скриньки, знайденій на острові Мадагаскар.
Вчитель:
-
Діти, об’єднайтеся у групи за кольорами перлинок. Працюючи у великих групах, ви виконаєте порівняльну характеристику Тихому та Північному Льодовитому океанам.
6. Вправа «Кола-двійнята»
Тихий океан Спільне Північний Льодовитий
океан
Найбільший Океан Найменший
Найглибший Тварини Найменшглибокий
Омиває 5 материків Рослини Омиває 2 материка
Багатий на рослинний Моря Бідний на тваринний
і тваринний світ Острови та рослинний світ
І місце за кількістю Корисні
островів копалини ІІ місце за кількістю
У різних теплових островів
поясах У холодному поясі
7. Розповідь вчителя.
-
Погляньте на екран. Про що свідчать ці світлини? ( Про забруднення океану).
-
Світовий океан дуже багатий різними скарбами. Проте його багатства людство використовує не по господарському. Так у Світовому океані зменшилося кількість риби та інших морських тварин через надмірне виловлювання. Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від нафтового забруднення.
-
Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна.
-
Звичайне побутове сміття забруднює водну товщу і осідає на дно океану, де зберігається десятки років. Так досить часто у шлунках риб знаходять різні предмети, викинуті в річку та море людиною. Морські черепахи гинуть, ковтаючи поліетиленові пакети, які приймають за медуз. У тканинах морських істот накопичуються небезпечні речовини, які потім потрапляють в організм людини з морепродуктами.
-
Пам’ятайте, загибель океану – це смерть всієї нашої планети.
8. Вправа «Екологічний репост»
-
Діти, давайте долучимося до вирішення проблеми збереження Світового океану та напишемо репост світовій спільноті через власні сторінки в соціальних мережах Інтернету, розмістивши на них звернення про збереження водних ресурсів світу. Запишіть такі вислови за допомогою спонукальних речень.
І група
-
Економно використовуйте воду.
-
Не засмічуйте річки, моря та океани.
-
Запобігайте хижацькому винищенню рибних багатств.
-
Не випускайте стічні води із заводів, фабрик у водойми.
ІІ група
-
Будуйте очисні споруди.
-
Фільтрувати використану воду.
-
Запобігайте витокам нафти з танкерів під час аварій.
-
Насаджуйте багато дерев біля водойм.
9. Закінчення експедиції.
Капітан:
-
А зараз через Гренландське та Норвезькі моря повертаємося в Атлантичний океан і через Гібралтарську протоку потрапляємо у Середземне море. А згодом через протоки прямуємо до Чорного моря. Звідти річкою Дністер дістаємося до рідного села Василівка (Звуки приходу корабля).
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1.Вправа «Юні картографи»
-
А зараз капітан корабля, який вивчав науку картографію допоможе вам написати назву кожного океану на контурних фізичних картах півкуль. (Капітан біля дошки на фізичній карті Світу показує і називає океани, а учні надписують їх на контурних картах у зошитах).
2. Інтерактивна гра «Вірю – не вірю»
-
Діти, якщо ви вірите поданому твердженню, то піднімаєте морську зірочку, а якщо не вірите – рятівне коло.
-
Чи вірите ви, що на карті переважає зелений колір?
-
Чи вірите ви, що вода в океанах солона?
-
Чи вірите ви, що найглибшим є Тихий океан?
-
Чи вірите ви, що Атлантичний океан названий на честь міфічного героя Атланта?
-
Чи вірите ви, що Північний Льодовитий океан є найтеплішим океаном?
-
Чи вірите ви, що Індійський океан є найбільшим океаном на Землі?
3. Розгадування кросворду «Світовий океан». Робота у групах.
- Діти, працюючи у групах, розгадайте кросворд і згадаєте ще більше цікавого про Світовий океан. Прочитайте утворені слова у виділених клітинках.
І група
-
Яка на смак вода в океанах? (Солона)
-
Бура водорість, яка утворює зарості на великих територіях і дала назву одному з морів. (Саргасова)
-
Третій за розмірами океан на Землі. (Індійський)
-
Морська тварина із довгими вусами та цінним хутром, мешканець Тихого та Північного Льодовитого океанів. (Котик)
-
Великий птах з білим оперенням та чорними кінцівками крил, мешканець Атлантичного океану. (Альбатрос)
-
Морська тварина з вісьмома ногами-щупальцями, яка живе на глибинах океанів. (Восьминіг)
-
Який найбільший океан на Землі? (Тихий)
-
Яким кольором позначено Світовий океан на карті?(Блакитним)
ІІ група
-
Велетенський звір з іклами, мешканець Тихого та Північного Льодовитого океанів.(Морж)
-
Найбільша тварина океанів. (Кит)
-
Морська жалюча тварина з драглистим тілом, що складається із шапки і довгих щупальців, мешканка теплих океанів. (Медуза)
-
Велетенська хижа зубаста риба. (Акула)
-
Водорість з довгим листям, «морська капуста». (Ламінарія)
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Рефлексія»
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Якщо здійснилися – то прикріпіть до вітрил судна морські зірочки, а якщо не здійснилися – то рятівне коло.
- На картках самооцінювання виставте бали за роботу на уроці природознавства, враховуючи результати за попередні види робіт.
VІІІ. Домашнє завдання.
-
Діти, опрацюйте сторінки підручника 49 – 54 та записати дані на сторінках 30-33 у робочому зошиті.
-
Групі, які вибрала білі перлини підготувати питання для гри «Ти мені, а я тобі».
-
Групі, які вибрала блакитні перлини узагальнити вивчений матеріал на уроці і підготувати міні-проект «Значення Світового океану».
-
Діти, під час подорожі ми були не самі. Разом з нами мандрували вчителі четвертих класів Сокирянського району. На згадку про нашу експедицію подаруємо їм перли з Індійського океану.
- Діти, пам’ятайте, що основні перла це не ті, що лежать у вас на партах, а перла – знання, які ви отримуєте на уроках, ваші вчинки, добрі справи, ставлення один до одного і до оточуючого світу.
-
Я бажаю, щоб саме ці перлинки супроводжували вас протягом всього вашого життя.