Урок природознавства

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства на тему "Особливості природи Світового океану" Мета. Ознайомити учнів із Світовим океаном, з природою та багатствами океанів, з їх географічним місцем розташуванням на фізичній карті світу; - формувати інформаційно-комунікативну компетентність, вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці в парах та групах; - розвивати уміння працювати з фізичною картою світу, контурною картою півкуль, користуватися додатковою літературою та мережею Інтернет, сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, пам'яті, уваги, спостережливості; - виховувати екологічну культуру молодших школярів, бережливе ставлення до природніх багатств. Обладнання. Фізична карта Світу, контурні карти півкуль, робочі зошити з природознавства, картки з написами, картки самооцінюваня, мультимедійна презентація, відеопроектор, мультимедійна дошка, парусник, штурвал, скриньки, подарунки. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок із використанням інтерактивних технологій. Форма проведення. Гра-експедиція.
Перегляд файлу

 

СОКИРЯНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ С. ВАСИЛІВКА

60232, с. Василівка, вул. Центральна 16, тел./факс (03739) 52-74-11

е-mаіl: vаsil_shool@ukr.net

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

З ПРИРОДОЗНАВСТВА  У 4 КЛАСІ

«Особливості природи  Світового океану»

 

                                      Підготувала

                                                               вчитель початкових класів

                                                        загальноосвітньої школи

                                                          І-ІІІ ступенів с. Василівка

                                                         Кушнір Олена Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Особливості природи Світового океану.

Мета. Ознайомити учнів із Світовим океаном, з природою та багатствами океанів, з їх географічним місцем розташуванням на фізичній карті світу; 

 - формувати інформаційно-комунікативну компетентність, вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці в парах та групах;

 -  розвивати уміння працювати з фізичною картою світу, контурною картою півкуль, користуватися додатковою літературою та мережею Інтернет, сприяти розвитку пізнавальної активності  учнів, пам'яті, уваги, спостережливості;

- виховувати  екологічну культуру молодших школярів, бережливе ставлення  до природніх багатств.

Обладнання. Фізична карта  Світу, контурні карти  півкуль, робочі зошити з природознавства,  картки з написами, картки самооцінюваня, мультимедійна презентація, відеопроектор, мультимедійна дошка, парусник, штурвал, скриньки, подарунки.

Тип уроку.  Урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Форма проведення. Гра-експедиція.

Хід уроку

І.Організація класу.

- Діти, подивіться у віконечко. Посміхніться природі, посміхніться мені, посміхніться один одному. Поверніться і привітайтеся з гостями, які прийшли до нас на урок  та подаруйте їм ваші щирі посмішки.

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько, будемо починати.

ІІ.  Підсумок фенологічних спостережень.

1. Вправа «Віконечко в природу»

- Яка пора року господарює в природі на Україні?

- Який зараз місяць осені?

- А чи знаєте ви, як наші предки називали листопад? (Листопадень, падолист, грудкотрус, напівзимник)

- Які прислів’я ви знаєте про цей місяць?(Листопад зимі ворота відчиняє. Листопад уриває дня, а накликає ночі. Листопад не лютий, проте спитає чи одягнутий, чи взутий. В листопаді зима з осінню бореться.)

- Яке сьогодні число?

- Який сьогодні день тижня?

- Який сьогодні стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи є вітер? Який він?

- Чи були опади протягом першої половини дня?

- В цьому місяці можуть бути явища характерні для наступної пори року. Які саме?

- Які зміни відбулися у рослинному і тваринному світі? (Сохнуть трави. Дерева і кущі скинули листя.)

- Чим займаються люди пізньої осені? (Люди закінчили роботи в садах,  на городах та полях.)

2. Виступ синоптика.

- На уроці у ролі синоптика виступить _______, який за допомогою умовних позначок  підведе підсумки ваших спостережень за погодою.

- Сьогодні __ листопада, __ (день тижня). День ____.  Температура повітря ____. Вітер _____ . Опади ___ .

 3. Записи у робочих зошитах фенологічних спостережень.

- Подивіться на дошку і запишіть все це у календар спостережень  за природою твого краю на сторінці 4.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Мозковий штурм»

- Зверніть увагу на карту півкуль. 

- Який колір переважає на карті півкуль? (Блакитний)

- Що ним зображають?(Воду)

- Який висновок з  цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода).

- Так, блакитний колір позначає водний простір. Деякі дослідники ще й досі вважають, що нашу планету потрібно було б назвати Океан чи Океанія, а не Земля. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.

2.Вправа «Указка- рятівниця»

- Діти,  назвіть ці океани і покажіть на карті Світу.

Вчитель:

- Ось такий вигляд має Світовий океан з космосу.

ІV. Мотивація  навчальної діяльності.  Повідомлення теми і мети уроку.

1. Робота з акрословами.

- На сьогоднішньому уроці я пропоную здійснити експедицію і з собою взяти:

Оригінальність.

Креативність.

Енергійність.

Активність.

Наполегливість.

  • За першими літерами цих слів, прочитаними згори вниз,  визначте географічний об’єкт нашої експедиції.
  • Так, дійсно, ми відправимося у кругосвітню експедицію Світовим океаном та познайомимося з особливостями його природи. Так, як тема сьогоднішнього уроку «Особливості природи Світового океану».
  1.  Метод «гронування»
  • З чого складається Світовий океан?

СВІТОВИЙ ОКЕАН

 

                         Водний простір              Суходіл

 

Океани   Моря  Затоки  Протоки                 Острови    Півострови  Архіпелаги

 

 

Тихий   Атлантичний   Індійський Північний Льодовитий

 

 - Отже, ми вирушаємо в експедицію Світовим океаном.

- Яким транспортним засобом можна скористатися?(Кораблем)

- Діти, ось цей корабель, яким ми будемо уявно подорожувати.

- Щоб швидше корабель рухався, треба підсилити його нашими вітрилами.

- У вас на партах лежать зразки вітрил. Запишіть свої очікування від експедиції і прикріпіть до щогли корабля.

3. Вправа «Берег очікувань і сподівань»

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Від уроку я очікую…

Я сподіваюся довідатися про …

Я хочу навчитися розпізнавати на географічній карті світу …

Я бажаю, щоб урок був …

Наш урок буде …

На уроці я буду …

Від уроку я отримаю багато цікавої 

Я охоче буду працювати зі своїми 

Я із задоволенням  поділюся своїми знаннями з …

4. Повідомлення про картку самооцінювання.

- Діти, свою роботу на уроці ви оцінюватиме самостійно. Виставляючи відповідні бали у картки самооцінювання.

5. Вибір капітана.

- Діти, хто на кораблі найголовніший? (Капітан)

- Пропоную обрати капітана, який буде впевнено керувати кораблем. Це має бути відповідальний, розумний, наполегливий учень нашого класу, який не боїться труднощів і долає різні перешкоди завдяки своїй працьовитості, пам’яті та кмітливості. Таким є _______________________

  • Капітане, як би ти назвав наше судно?
  • Наш корабель я назвав би «Вікторія», що у перекладі з латинської   мови означає «перемога». А ще тому,  що так  називався один із п’яти кораблів, що залишився вцілілим після закінчення першої кругосвітньої подорожі під командуванням португальського мореплавця Фернана Магеллана. Ця експедиція довела, що наша Земля – куля і океани мають більшу площу, ніж суша.

V.  Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя.
  • Світовий океан – це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, місце, де знаходяться великі багатства. Для того, щоб більше дізнатися про океани існує  цікава наука – океанологія. Вона вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.

Загальна площа Світового океану понад 361млн.км2, або майже 71% земної поверхні. Океан дуже важливий для всього живого на Землі.

2. Початок експедиції.

Вчитель:

  • Отже,  вирушаймо в експедицію! (Звучить сигнал)

Капітан:

  • Наше село розташоване на правому березі річки Дністер.  По річці Дністер ми уявно прямуємо  до Чорного моря, а згодом через протоки   потрапляємо до Середземного моря і через Гібралтарську протоку в Атлантичний океан.

Вчитель:

  • Про Атлантичний океан підготувала нам повідомлення перша мала домашня група.

Виступ першої малої домашньої групи

- Атлантичний океан – другий за величиною океан на Землі. Найсолоніший серед океанів. Назва його повязана з грецьким міфом про гіганта Атланта, який жив на заході цього океану і на своїх плечах тримав небосхил.  Він омиває узбережжя Євразії, Африки, Північної і Південної Америки. Атлантичний океан має велику протяжність із півночі на південь. Тому клімат тут різноманітний.

- Рослинний світ Атлантичного океану дуже різноманітний. У помірних широтах ростуть діамантові водорості, а у південних  – бурі водорості. Багато в океані  різних видів риб – мойва, тріска, оселедець, скумбрія. У  водах океану  мешкають кити, тюлені, котики. Є акули, черепахи. З птахів – альбатроси і  фрегати.

- В Атлантичному океані  є унікальне  море без берегів - Саргасове (показ на карті), від назви водоростей, що його утворили. В цьому океані, виявлено родовища нафти і газу. Води його  забруднені. Через Атлантичний океан проходять багато морських шляхів між державами Євразії та Північної Америки.

Готуючись до виступу,  ми опрацювали матеріал з підручника на сторінках 51 - 52  та інформацію з мережі Інтернет.

Повідомлення  вчителя про зіткнення Титаніка з айсбергом.

Вчитель:

  • У північній частині Атлантичного океану є дуже багато рухомих  великих уламків криги - айсбергів. І ось у 1912 році англійське пасажирське судно Титанік зіткнулося  з одним із айсбергів в Атлантичному океані. У цій катастрофі затонуло це судно і 1517 людей  біля берегів Північної Америки.
  • Капітане, про яку цікавинку Атлантичного океану ви можете нам розказати?

Повідомлення капітана про Бермудський трикутник

Капітан:

  • В Атлантичному океані є загадкове місце. Його називають Бермудським трикутником. Кораблі і люди, які потрапляють у цей трикутник  безслідно зникають.

3.Продовження експедиції.

Капітан:

  • Огинаючи південні береги Африки через Мозамбіцьку протоку прямуємо до найтеплішого океану – Індійського.

Вчитель:

  • Про Індійський океан підготувала нам повідомлення друга мала домашня група.

Виступ другої малої домашньої групи

  • Індійський океан є третім за величиною. Своєю назвою зобов’язаний країні Індії, береги якої він омиває. Він найтепліший, тому вода в ньому найсолоніша. В Індійському океані ростуть зелені, бурі, червоні водорості. У ньому водяться багато риб: камбала, скумбрія, анчоуси, акули. Є раки, кальмари, медузи, восьминоги.
  • В Індійському океані  мешкають морські змії, черепахи, скати.  Біля берегів трапляються крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-левом, рибою-каменем. В результаті забивання китів, кит сейвал та кит кашалот узяті під міжнародну охорону. Індійський океан   відомий запасами нафти і газу у  Перській  затоці.
  • Готуючись до виступу,  ми опрацювали матеріал з підручника  на сторінках 52, 53, 54 та інформацію з «Нової енциклопедії школяра».
  • Капітане, що ви можете нам повідати про Індійський океан?

 Капітан:

  • Одним із найцікавіших островів  цього океану є острів Мадагаскар.

Відео про острів Мадагаскар.

Фізкультхвилинка «Чунга-чанга»

Знаходження на острові скрині зі скарбами.

Капітан:

  • Друзі, ось погляньте хвилі океану викинули на берег скриньки. Давайте подивимося, що ж у них. Ой, та це ж перли, які видобувають в Індійському океані (Підносить дітям скриньку, а ті вибирають собі перлину, яка їм сподобалася).

4.Продовження експедиції.

Прийом «Дивовижна добавка».

Вчитель:

  • Діти, а зараз рухаємося по частині Світового океану, які вчені-дослідники називають п’ятим океаном –  Антарктичним або Південним. Води цього океану, які омивають береги Антарктиди своєрідні і течії в цьому океані відрізняються від решти частин водних просторів. Не всі згодні з таким рішенням, тому проблема поділу Світового океану залишається актуальною. Коли ви станете дорослими і якщо оберете професію вченого-географа, то, можливо, вирішите цю проблему.

 Капітан:

  • Через Австралійську затоку між островами Тасманія та Нова Зеландія прямуємо до найбільшого океану – Тихого.

Вчитель:

  • Про Тихий  океан підготувала нам повідомлення третя  мала домашня група.

Виступ третьої малої домашньої групи

  • Тихий океан – найбільший і найглибший  серед океанів. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.
  • Тихий океан омиває береги п’ятьох материків: Євразії, Австралії, Північної і Південної Америки та Антарктиди. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи.
  • Рослинний і тваринний світ Тихого океану  дуже різноманітний.  Тут росте  найдовша у світі водорість - ламінарія,  яку називають морською капустою. Червоні та бурі водорості утворюють підводні ліси. У водах океану водяться  багато видів риб: тунець, скумбрія, камбала, палтус. Є великі риби: акула-бик, акул-молот, біла акула. У водах Тихого океану живе безліч молюсків: устриці, мідії, краби, креветки. Тут водяться  морські ссавці:  кити, дельфіни, тюлені, морські корови,  моржі, котики.  На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти та газу.
  • Готуючись до виступу,  ми опрацювали матеріал з підручника  на сторінках 49 і 50 та інформацію з мережі Інтернет.

Повідомлення вчителя  про Великий бар’єрний риф.

Вчитель:

  • Діти, уздовж східного узбережжя Австралії з півдня на північ протяжністю  2200 км тягнуться скупчення коралових рифів. Корали – це морські безхребетні тварини. Риф – це форма морського дна у вигляді валу (горба).

Перегляд відео  про Великий бар’єрний риф.

  • Капітане, можливо, ви нам відкриєте деякі таємниці Тихого океану?

Повідомлення  капітана про летючих риб.

Капітан:

  • У Тихому океані мешкають летючі риби. У них дуже добре розвинені грудні плавці. Цих риб змушують підніматися у повітря хижаки, які її переслідують. Рятуючись від них, риба вистрибує з води й летить поверхнею океану.

Відео про летючих риб.

Повідомлення про найглибшу западину Світового океану.

Вчитель:

  • Найглибше місце на Землі – це Маріанська западина, що знаходиться в Тихому океані. Її глибина становить 11521м.

5.Продовження експедиції.

Капітан:

  • На Північ через Беренгове море і Беренгову протоку ми потрапляємо до Північного Льодовитого океану.

Виступ четвертої домашньої групи.

  • Північний Льодовитий океан найменший за величиною. Його довго називали морем. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою.  Північний Льодовитий океан омиває північні береги Євразії і Північної Америки. Весь простір океану разом з морями називають Арктикою.  Це найхолодніший океан. Узимку тут лютують морози й урагани. Улітку сонце стоїть низько над горизонтом. Сонячне проміння мало нагріває поверхню землі. Крига тане тільки біля берегів.
  •  Через суворі кліматичні умови життя в Північному Льодовитому океані бідне. У товщі води  океану живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія і фукус. Трапляються раки і медузи. Тут зустрічається найбільша медуза – ціанея. Налічується багато видів риб: оселедець, тріска, палтус. З тварин мешкають тюлені, моржі, білі ведмеді. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, баклани) утворюють масові гніздування -  «пташині базари».
  • Готуючись до виступу,  ми опрацювали матеріал з підручника  на сторінці 52  та інформацію з «Нової енциклопедії школяра».
  • Капітане, чим Ви захоплюєтеся, подорожуючи Північним Льодовитим  океаном?

Повідомлення про  острів  Гренландію.

Капітан:

  • На межі Північного Льодовитого та Атлантичного океанів розташований найбільший острів земної кулі – Гренландія. 84% поверхні острова вкрита льодом. Тим не менш, але тут проживає 56 тисяч людей. У Гренландії можна побачити північне сяйво. Світіння окремих ділянок нічного  неба, що швидко змінюється.

Перегляд відео про північне сяйво у Гренландії.

 Обєднання у великі групи за допомогою перлів із скриньки, знайденій на острові Мадагаскар.

Вчитель:

  • Діти, обєднайтеся у групи за кольорами перлинок. Працюючи у великих групах, ви виконаєте порівняльну характеристику Тихому та Північному Льодовитому океанам.

6. Вправа «Кола-двійнята»

Тихий океан      Спільне           Північний Льодовитий 

                                                                                           океан  

 

Найбільший    Океан    Найменший

Найглибший    Тварини    Найменшглибокий

Омиває 5 материків            Рослини    Омиває 2 материка

Багатий на рослинний        Моря              Бідний на тваринний

 і тваринний світ                Острови             та рослинний світ

І місце за кількістю            Корисні     

островів          копалини             ІІ місце за кількістю

У різних теплових                 островів 

поясах                  У холодному поясі

7. Розповідь вчителя.

  • Погляньте  на екран. Про що свідчать ці світлини? ( Про забруднення океану).
  • Світовий океан дуже багатий різними скарбами. Проте його багатства людство використовує не по господарському. Так у Світовому океані зменшилося кількість риби та інших морських тварин через надмірне виловлювання. Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від нафтового забруднення.  
  • Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна. 
  • Звичайне побутове сміття забруднює водну товщу і осідає на дно океану, де зберігається десятки років.  Так досить часто у шлунках риб знаходять різні предмети, викинуті в річку та море людиною. Морські черепахи гинуть, ковтаючи поліетиленові пакети, які приймають за медуз. У тканинах морських істот накопичуються небезпечні речовини, які потім потрапляють в організм людини з морепродуктами.
  •  Памятайте,  загибель океану – це смерть всієї нашої планети.

8. Вправа «Екологічний репост»

  •  Діти, давайте долучимося до вирішення проблеми збереження Світового океану та напишемо репост  світовій спільноті через власні сторінки в соціальних мережах Інтернету, розмістивши на них звернення про збереження водних ресурсів світу. Запишіть такі вислови  за допомогою  спонукальних речень.

І група

  1. Економно використовуйте воду.
  2. Не засмічуйте річки, моря та океани.
  3. Запобігайте хижацькому винищенню  рибних багатств.
  4. Не випускайте стічні води  із заводів, фабрик у водойми.

ІІ група

  1. Будуйте  очисні споруди.
  2. Фільтрувати використану воду.
  3. Запобігайте  витокам  нафти з танкерів під час аварій.
  4. Насаджуйте  багато дерев біля водойм.

9. Закінчення експедиції.

Капітан:

  • А зараз через Гренландське та Норвезькі моря повертаємося в Атлантичний океан і через Гібралтарську протоку потрапляємо у Середземне море. А згодом через протоки  прямуємо до Чорного моря. Звідти річкою Дністер дістаємося до рідного села Василівка (Звуки приходу корабля).

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 1.Вправа «Юні картографи»

  • А зараз капітан корабля, який вивчав науку картографію допоможе вам написати назву кожного океану на  контурних фізичних картах півкуль. (Капітан біля дошки на фізичній карті Світу  показує і називає океани, а учні надписують їх на контурних картах у зошитах).

2. Інтерактивна гра «Вірю – не вірю»

  •  Діти, якщо ви вірите поданому твердженню, то піднімаєте морську зірочку, а якщо не вірите – рятівне коло.
  • Чи вірите ви, що на карті переважає зелений колір?
  • Чи вірите ви, що вода в океанах солона?
  • Чи вірите ви, що найглибшим є Тихий океан?
  • Чи вірите ви, що Атлантичний океан названий на честь міфічного героя Атланта?
  • Чи вірите ви, що Північний Льодовитий океан є найтеплішим океаном?
  • Чи вірите ви, що Індійський океан є найбільшим океаном на Землі?

 3. Розгадування кросворду «Світовий океан». Робота у групах.

- Діти, працюючи у групах, розгадайте кросворд і згадаєте ще більше цікавого про Світовий океан. Прочитайте утворені слова у виділених  клітинках.

І група

  1. Яка на смак вода в океанах? (Солона)
  2. Бура водорість, яка утворює зарості на великих територіях і дала назву одному з морів. (Саргасова)
  3. Третій за розмірами океан на Землі. (Індійський)
  4. Морська  тварина із довгими вусами та цінним хутром, мешканець Тихого та Північного Льодовитого океанів. (Котик)
  5. Великий птах з білим оперенням та чорними кінцівками крил, мешканець Атлантичного океану. (Альбатрос)
  6. Морська тварина з вісьмома  ногами-щупальцями, яка живе на глибинах океанів. (Восьминіг)
  7. Який найбільший  океан на Землі? (Тихий)
  8. Яким кольором позначено Світовий океан на карті?(Блакитним)

ІІ група

  1. Велетенський звір з іклами, мешканець Тихого та Північного Льодовитого океанів.(Морж)
  2. Найбільша тварина океанів. (Кит)
  3. Морська жалюча тварина з драглистим тілом, що складається із шапки і довгих щупальців, мешканка теплих океанів. (Медуза)
  4. Велетенська хижа зубаста риба. (Акула)
  5. Водорість з довгим листям, «морська капуста». (Ламінарія)

VІІ.  Підсумок уроку.

Вправа «Рефлексія»

- Чи здійснилися ваші очікування?

 - Якщо здійснилися – то прикріпіть до вітрил  судна  морські зірочки, а якщо не здійснилися – то рятівне коло.

- На картках самооцінювання виставте бали за роботу на уроці природознавства, враховуючи результати за попередні види робіт.

VІІІ. Домашнє завдання.

  • Діти, опрацюйте сторінки підручника  49 – 54  та записати дані на сторінках 30-33 у робочому  зошиті.
  • Групі, які вибрала білі перлини  підготувати питання для гри «Ти мені, а я тобі».
  • Групі, які вибрала блакитні перлини узагальнити вивчений матеріал на уроці і підготувати міні-проект «Значення Світового океану».
  • Діти, під час подорожі ми були не самі. Разом з нами мандрували вчителі четвертих класів Сокирянського району. На згадку про нашу експедицію подаруємо їм перли з Індійського океану.
    -  Діти, пам’ятайте,  що основні перла це не ті,  що лежать у вас на партах,  а перла – знання, які ви отримуєте на уроках, ваші вчинки, добрі справи, ставлення один до одного і до оточуючого світу.
  • Я бажаю, щоб саме ці перлинки супроводжували вас протягом всього вашого життя.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кушнір Олена
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
2034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку