Тема: водойми України.
Мета: узагальнити й закріпити знання дітей про річки, джерела; дати учням поняття про озера та болота, про рослинний і тваринний світ озер та боліт;
сформувати уявлення про значення і використання озер та боліт у народному господарстві, їх охорону від забруднень;
Обладнання: фізична карта України, схема річки, тести, таблиці «Тварини водойм», «Рослини водойм».
Хід уроку.
I. Організація класу і мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. У далекому морі, сказали мені, рибка живе на самісінькому дні. Часом та рибка з води випливає, загадки загадує, пісні співає. Треба до моря діставатись й мені. Їхала поїздом, пливла на човні, летіла літаком поруч із пілотом. Пішки йшла, не жаліла підошви. Зрештою, рибку ту дивну знайшла. Я привіталась, сказала рибинці:
- Кланялись тобі діти з України. Хочуть, щоб ти загадки їм загадала.
1. Із – під гірки, з – під крутої
Прокрадається порою
Та й до моря утіка
Через лози по ярах (Джерело)
2. Без ніг, а біжить,
Без рук, а рукава має. (Річка)
Діти. Бо ми вивчаємо тему «Водойми».
Вчитель. Які водойми ви знаєте?
Діти. Джерела, річки, озера, моря, океани, водосховища.
II. Повідомлення теми та завдань уроку.
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри:
розіб’ємося на екіпажі, оберемо капітанів, дамо назву екіпажам і будемо подорожувати по водоймах на суднах . Згодні?
На капітанів ми одягнемо безкозирки та комірці. Потім влаштовуємо їм невеличкий іспит. Але спочатку уточнимо наш маршрут. (Запис на дошці «Наш маршрут»).
З собою візьмемо карту України, карту нашої області, бортові журнали, підручники. Вдалі відповіді будемо оцінювати срібними рибками, потім капітани полічать рибок у екіпажах і визначимо переможців.
Капітани вийдуть до мене й візьмуть білети, які містять питання, і будуть їх обдумувати. А в цей час члени екіпажів теж пройдуть тестування.
Завдання для членів екіпажів:
Вдалі відповіді оцінюються срібною рибкою.
III. Фізкультхвилинка.
Вітер очерет гойдає
І додолу нагинає,
Вліво, вправо нахилив
Й знову, знову закрутивсь.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Свій почистив язичок
Й закрутився у вальсок.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Посеред поля лежить дзеркало: рама зелена, поле блакитне. (Озеро).
- Чи можна річкою дістатися до озера. Річки впадають в озера? А чому? Поясніть.
Озера – це водойми, яки виникли в природних западинах на поверхні Землі. Вони бувають мілкі й глибокі, прісні та солоні. Озера, що утворила сама природа, називають природними. Є ще озера, які з’явилися завдяки людині. Їх називають штучними. Це ставки і водосховища. Живляться озера підземними водами, влітку та восени – дощовою водою, а навесні – талою. В Україні налічується понад 3 тис. озер.
А хто з тварин мешкає в озерах? Якщо посидіти біля водойми, то можна побачити, як по воді пробігають комахи – водоміри. У воді живе великий жук – плавунець. А ще хто живе в озерах, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки:
1. Голова є, а шиї немає;
Очі є, а брів немає;
Без ніг, а далеко ходить. (Риба).
2. Має клешні й довгі вуса.
Я і сам його боюся,
Бо щипає, мов гусак.
Ну, а звуть щипавку….(рак).
Молодці! А які риби живуть у ставках і озерах?
(Відповіді дітей).
V. Робота з підручником. Діти, ви зараз прочитаєте статтю у підручнику і з’ясуєте, про що я вам «забула» розповісти.
VI. Осмислення нового матеріалу.
На середину класу вибігають переодягнені пірати.
Вони захопили екіпажі, і відпустять лише після правильних відповідей.
VII. Підсумок уроку.
Любі друзі, повертає до рідних берегів. Шановні капітани, полічіть рибок, що одержали члени екіпажів. За їх кількістю визначимо переможців.
VIII. Домашнє завдання.
Прочитати уважно статтю. Підібрати матеріал про водосховища – Каховське, Київське та Кременчуцьке (по екіпажах) для успішної подорожі на наступному уроці.