УРОК 22. ОКЕАНИ. ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДИ ТИХОГО ОКЕАНУ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ
НАЗВ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
Мета:
-
формування предметних компетентноетей: сформувати в учнів уявлення про Світовий океан; ознайомити з особливостями Тихого океану; висвітлити значення океану та використання його багатств людиною; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи океанів;
-
формування ключових компетентноетей:
уміння вчитися: навчати визначати мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням;
соціальної: розвивати здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми; загальнокультурної: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту;
інформаційно-комунікативної: удосконалювати вміння добувати інформацію з різних джерел, здійснювати комунікацію в парі, групі.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: дрібні рослинні й тваринні організми, активно плаваючі організми, донні організми.
Міжпредметні зв'язки: історія (пропедевтика), літературне читання.
Обладнання: роздавальний матеріал; картки; кораблі для парної роботи; контурна карта; тест.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
-
Організація класу
-
З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, веселим)
-
Яка обстановка має бути на уроці ? (Робоча)
-
Отже, створимо робочу обстановку!
Я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Вам бажаю бути:
«У» — усміхненими
«С» — спокійними
«П» — працьовитими
«І» — ініціативними
«X» — хоробрими
«У» — умілими
Інакше кажучи — УСПІХУ!
-
А зараз усміхніться одне одному, подумки побажайте собі та мені успіхів.
2.Хвилинка фенологічних спостережень
3.Перевірка домашнього завдання
-
Фронтальне опитування.
-
Що таке екватор? Чому він має таку назву?
-
Що таке материк?
-
Скільки існує материків на нашій планеті?
-
Які материки розміщені у східній півкулі, а які — у західній?
-
Що таке океан? Скільки є океанів на Землі? Покажіть їх на карті.
-
Поясніть відмінність між частинами світу й материками.
-
Гра «Відгадайте мене».
-
Я — найбільший материк, що складається з двох частин. (Євразія)
-
•Я — материк, розташований у східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)
-
•Я — материк, на якому знаходиться південний полюс. {Антарктида)
-
• Я — невеликий материк, розташований у східній півкулі. (Австралія)
4. Постановка мети і завдань уроку
-
Розгадування кросворда
-
Морський ссавець з бивнями. (Морж)
-
Великий морський звір, довжина якого може сягати до ЗО м. (Кит)
-
Одна з промислових риб Тихого океану. (Оселедець)
-
Молюск, який мешкає у водах Тихого океану. (Кальмар)
-
Морський звір. (Дельфін)
-
Яка чудова наша планета! Як називають нашу планету? (Земля) А якщо подивитися на колір Землі, то як ще? (Блакитною планетою) Чому? (2/3 планети — вода.)
-
Як ви гадаєте, якою є тема нашого уроку? Правильно, сьогодні говоритимемо про океани, а саме про природу океанів.
-
Тому наш урок незвичайний — урок-подорож. Ми вирушаємо на фрегаті у навколосвітнє плавання. А чи зможемо ми пропливти через усі океани? (Так, тому що вони з’єднані один з одним. Земля кругла.)
-
Які океани є на нашій планеті? Скільки їх? Знайдемо їх на фізичній карті та пропливемо на нашому кораблі через усі 4 океани (Тихий, Індійський, Атлантичний, Північний Льодовитий). А всі океани утворюють один великий Світовий океан.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
-
1. Засвоєння нових знань, умінь і навичок
-
7) Робота з картою світу.
-
Покажіть на карті океани нашої планети
-
Чи можна на уявному кораблі здійснити навколосвітню подорож по океанах?
-
Чому? Доведіть свою думку.
2.Робота за підручником (с. 73-74).
-
Розгорніть підручники і прочитайте самостійно текст про природу океанів. Знайдіть відповіді на питання.
-
Яких живих організмів більше (тварин чи рослин)?
-
Що впливає на живі організми оісеанів?
-
Як змінюється життя Світового океану залежно від глибини?
-
На які групи поділяються мешканці океанів? (Активно плаваючі та донні
-
організми)
3.Фронтальна робота.
На столі лежать два конверти з малюнками океанських мешканців. Розділіть їх на дві групи: активно плаваючі організми і донні організми, і прикріпіть на дошку.
Активно плаваючі організми: риби, кити, акули, дельфіни, синій кит.
Донні організми: черви, молюски, креветки, кальмари, морська зірка, риба вудильник.
4) Історична хвилинка (з демонструванням на карті).
-
Уявімо, що перенеслися в далеке минуле. На нас чекає флотилія із п’яти кораблів, яка вирушає у навколосвітню подорож на чолі з Фернаном Магелланом.
-
20 вересня 1519 року із порту Сенлукар вийшла флотилія Магеллана із 5 кораблів. Вона подолала важкий шлях через Атлантичний океан, обігнула Південну Америку. Кораблі потрапили до океану, якому дали назву Тихий. Це най неспокійніший океан на Землі. Йому властиві часті шторми та урагани. Але за час експедиції мореплавці бачили його спокійним, тому і дали йому таку назву.
-
Тихий океан є справжнім рекордсменом. Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн.
-
Ми теж зупинимося в цьому океані та прочитаємо додатковий матеріал на картках.
-
Тихий, або Великий, океан — найбільший і найглибший. Займає третину поверхні Землі. Тихий океан простягається від Арктики на півночі, через тропіки до Антарктиди на півдні та від берегів Азії й Австралії на заході до узбережжям Америки на сході. На території Тихого океану могли б розміститися всі материки.
-
Середня глибина — 4082 м, найглибше місце в океані — це океанічна западина — Маріанський жолоб: його глибина становить 11 022 м.
-
Тихим він був названий Фернаном Магелланом під час кругосвітньої подорожі. За чотири місяці плавання моряків не турбували ані бурі, ані шторми. Увесь час світило сонце, і легкий вітерець піднімав маленькі бурунці хвиль. Ось чому цей великий океан планети Магеллан назвав Тихим, хоча насправді він часто буває грізним і бурхливим.
-
2. Систематизація, узагальнення набутих знань, умінь і навичок
-
Парна робота
-
Ваше завдання: прочитати додаткову інформацію про Тихий океан і знайти відповіді на запитання. Ці відповіді записати на кораблях, які лежать у вас на парті в конверті.
-
Життя у Світовому океані залежить від кількості сонячних променів, що потрапляє на його поверхню, від солоності води та її температури.
-
Рослинний і тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. В ньому є бурі та червоні водорості, які утворюють «підводні ліси», росте ламінарія, яку ще називають морською капустою.
-
В океані мешкають різні молюски: устриці, мідії, гребінці, кальмари, каракатиці.
-
Водиться риба: тунець, камбала, скумбрія, тріска, акули. Серед акул трапляються акули-карлики, трохи більші за олівець і масою 200 г. Є акули-велетні. їх довжина 20 м, а маса — 20 т.
-
У водах океану живуть ссавці: дельфіни, тюлені, моржі, котики, кити. Найбільший — синій кит.
-
У Тихому океані виловлюють найбільше в світі риби, а також інші море-продукти — кальмари, креветки, краби, устриці. На морських фермах вирощують морські водорості.
-
Корабель № 1
Яким є рослинний світ Тихого океану?
(Ламінарія (морська капуста), червоні та бурі водорості)
Корабель № 2
Які молюски водяться в Тихому океані?
(Устриці, мідії, гребінці, кальмари, каракатиці)
Корабель № З
Які риби плавають у Тихому океані?
(Тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акула)
Корабель № 4
Які морські ссавці мешкають у Тихому океані?
(Дельфіни, тюлені, моржі, котики, кити)
Корабель № 5
Яке господарське значення природи Тихого океану?
(Вилов риби, морепродуктів, вирощування водоростей)
Корабель № 6
Від чого залежить життя у Світовому океані?
Перевірка виконаного завдання: діти дають свої відповіді та прикріплюють кораблі на карті. ' •
-
Застосування набутих знань, умінь і навичок
' Індивідуальна робота
— У вас на партах лежать контурні карти. Знайдіть і підпишіть океани. Взаємоперевірка. Обміняйтеся контурними картами і перевірте своїх сусідів по парті.
-
Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок
Тестування
-
Тихий океан:
а) найтепліший і мілкий;
б) найхолодніший і найглибший;
в) найглибший і найбільший.
-
Хто відкрив Тихий океан?
а) Ф. Магеллан;
б) X. Колумб;
в) Д. Кук.
-
Які водорості називають морською капустою?
а) Червоні водорості;
б) бурі водорості;
в) ламінарію.
-
Яка вага акули-карлика?
а) 350 г;
б) 200 г;
в) 20 г.
-
Яка риба Тихого океану має масу 20 т?
а) Акула-велетень;
б) кашалот;
в) дельфін.
-
Чим живляться акули-велетні?
а) Великою рибою;
б) водоростями;
в) рачками, молюсками, рибою.
-
Найбільший кит Тихого океану — це:
а) кит-кашалот;
б) синій кит;
в) сірий кит.
8.Кити-кашалоти переміщуються:
а) поодинці;
б) зграями;
в) стадами.
9.У Тихому океані виловлюють риби:
а) найбільше;
б) найменше;
в) узагалі не ловлять.
10.На спеціальних морських фермах вирощують:
а) морські водорості;
б) молюсків;
в) кальмарів.
— Перевірте себе за зразком на дошці та оцініть.
Фізкультхвилинка
Встали швидко потяглися,
І навшпиньки піднялися,
Руки вгору, руки вниз,
На всі боки повернись.
Руки ставим перед груди,
Ними ми пружинить будем.
Повернулися наліво,
Руки розвели ми сміло.
Знову ставим перед груди,
Вправо повертатись будем.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Вправи будем повторять.
Потім руки опустили І швидесенько присіли.
На коліна руки ставим Спину рівно ми розправим.
Підняли всі трішки п’ятки І походим навприсядки.
Піднялися, дітвора,
До роботи знов пора.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Домашнє завдання — с. 72-74.
Для допитливих:
Дізнатися про цікаві факти із життя Ф. Магеллана і підготувати розповідь для однокласників.
Написати твір-есе «Тихий океан — який він?».
Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про тварину, яка мешкає в Тихому океані. Презентувати своє повідомлення.
Намалювати малюнок «Мешканці Тихого океану».
Хвилинка-цікавинка .