ТРАВНА СИСТЕМА
Мета: ознайомити учнів з органами травлення та їх значенням в житті людини, формувати уявлення про взаємозв’язки органів між собою; формувати вміння встановлювати функціональні зв’язки (орган – його функція); узагальнювати і робити висновки; розвивати спостережливість, пам'ять , уміння слухати, уважність; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення, бажання бути здоровими.
Обладнання: мультимедійний супровід, підручники, таблиця «Органи травлення» , сигнальні картки
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Діти самостійно складали вдома пам’ятку)
ІV. Актуалізація опорних знань.
(Їжа)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею «Органи травлення».
2. Розповідь вчителя про травну систему.(Слайд 1-8)
- Їжа в нашому організмі зазнає великих і складних змін. За допомогою схеми погляньте, який шлях проходить їжа.
- Спочатку їжа потрапляє у рот. За допомогою зубів, язика та слини їжа пережовується. Дотиком губ ми розпізнаємо, яка вона – тверда чи м`яка, холодна чи гаряча. За допомогою язика ми визначаємо її смак. Зубами розжовуємо їжу і перемішуємо язиком. Під дією слини їжа починає перетравлюватися. Подріблена їжа потрапляє через глотку і стравохід у шлунок.
У шлунку її частково перетравлює шлунковий сік. Тільки в перетравленому вигляді їжа може проникати у кров. Працює шлунок старанно, повільно. У ньому містяться залози, які виділяють шлунковий сік. Він є найголовнішим під час поділу їжі на складові частини. Сік поступово просякає всю їжу і розчиняє її до рідкої кашки. Шлунок своїми стінками розтирає, переміщує змочену соком їжу. Перетравлена їжа рухається до виходу із шлунка і переходить у кишечник.
Поживні речовини крізь стінки тонкої кишки і кровоносних судин проникають у кров, яка розносить їх до всіх органів нашого тіла.
Неперетравлені рештки їжі з тонкого кишечника проходять у товстий кишечник, а далі виводяться назовні через пряму кишку.
Можемо зробити висновок:
Перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини називається травленням.
3. Бесіда про поживні речовини (Слайд 9)
4. Бережи органи травлення (Слайд10)
- Захворювання хоча б одного органа травлення відразу ж погано впливає на наше здоров`я . Якщо з якихось причин у кров не надходитимуть розчинені поживні речовини, то людина вмирає. Тому дуже важливо дотримуватися гігієни харчування.
5.Робота з підручником
а) Читання статті «Травна система»
б) Розгляд і аналіз ілюстрації с.119
в) Словникова робота
г) Відповіді на питання
д) Висновки
6. Фізкультхвилинка
7. Бесіда про догляд за зубами (Слайд 11)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
а) Продовж речення
Їжа подрібнюється і змішується у …
З ротової порожнини … потрапляє у … .
Їжа всмоктується в кров у …
Неперетравлені рештки їжі потрапляють у … й виводяться назовні по …
б)Робота в групах – підготувати колаж
1 група «Гігієна харчування»
2 група «Догляд за зубами»
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
с. 149-150 опрацювати статтю підручника