ШКІРА. ЯК БЕРЕГТИ ШКІРУ
Мета: формувати уявлення про тіло людини як єдиний організм, усі органи якого залежать один від одного; ознайомити учнів з поняттям «шкіра», з її будовою, значенням для організму людини; розвивати увагу, вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки, працювати колективно; зацікавити учнів загартовуванням як важливим засобом здоров’я; виховувати потребу в дотриманні чистоти шкіри, піклуватися про своє здоров’я.
Обладнання: підручники, мультимедійний супровід, лупа, скельце.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться!
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Фронтальне опитування.
-
З якими органами ви познайомилися на попередньому уроці?
-
Яку роботу виконують органи кровообігу в організмі людини?
-
Для чого служить кров?
-
Яке значення має кров для людини?
-
До яких наслідків може призвести нестача крові в організмі?
-
Яку роль відіграє кровоносна система в процесі дихання?
-
Який орган забезпечує рух крові всіма кровоносними судинами?
-
Що станеться з людиною у випадку припинення роботи серця? Чому?
-
Що таке кровоносні судини? Назвіть їх.
-
Яке їхнє значення для організму людини?
-
В яких органах відбувається очищення крові від шкідливих речовин?
-
Перевірка казок про подорож крапельки крові в організмі людини.
-
Тест.
-
Органами кровообігу є …
а) Шлунок, вени, артерії
б) Серце, артерії, вени
в) Серце, артерії, вени, капіляри
2) Кров приносить до всіх органів тіла …
а) Воду
б) Поживні речовини
в) Поживні речовини і кисень
3) Кров рухається по кровоносних судинах завдяки роботі …
а) Серця
б) Печінки
в) Легенів
VІ. Актуалізація опорних знань.
Який одяг не пропускає воду, але добре пропускає повітря, не зношується, хоча ми постійно його носимо? (Шкіра)
V. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Розповідь вчителя про шкіру та її значення.
− Чим покрите наше тіло?
-
Яка ваша шкіра?
-
Наша шкіра непрозора, не пропускає води. Вона надійно охороняє внутрішні органи від пошкоджень, приймає на себе поштовхи і удари, подряпини і опіки. Під пекучими променями сонця «засмагає» - стає щільнішою і смаглявішою й не дає перегрітися внутрішнім органам. Від холодного вітру вона вкривається пухирцями і не дає холоду пробратися всередину тіла.
2. Дослідно-практична робота.
− Розглянь шкіру своєї руки.
-
Доторкнись до неї, потягни.
-
Яка вона?
-
Зігни та розігни пальці, руки в ліктях.
-
Чи заважає шкіра рухатися?
-
Як дізнатися тепла чи холодна рідина у склянці?
-
Що ще можна відчути на дотик?
-
Більше всього нервових закінчень мають кінчики пальців, губи, слизова оболонка язика. Шкіра пронизана нервовими закінченнями, тому ми відчуваємо тепло, холод, біль. Шкіра - орган чуття.
-
Проведи пальцем по лобі.
-
Притисни палець до чистого скла.
-
Що залишилося на склі?
-
Як ти це поясниш?
-
Тільки шкіра долонь рук і підошов ніг позбавлена сальних залоз. Шкіра виділяє піт та жир – здійснює видільну функцію організму.
3.Робота з таблицею «Будова шкіри».
-
Розглянь шкіру через лупу.
-
Що ти побачив?
-
Для чого отвори в шкірі?
-
Таких мікроскопічних отворів в нашому організмі більше 3 мільйонів. Через отвори в шкірі виділяються жир і піт. Таким чином здійснюється терморегуляція організму. Під час рухливих ігор або заняттях фізичної культури вам стає жарко, на тілі виступає піт, який охолоджує шкіру, завдяки цьому тіло не перегрівається. Але порошинки, змішуючись із жиром і потом, забруднюють шкіру. На ній оселяється багато мікробів. При пошкодженні вони можуть проникнути у кров і викликати захворювання. Крізь забруднену шкіру погано проникає повітря, а це шкодить здоров’ю людини.
-
Робота в парах.
-
Скласти правила особистої гігієни.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-
Робота з підручником. (с.157-159)
а) Опрацювати статтю.
б) Розгляд і аналіз ілюстрації 123 (підручник с.158).
в) Словникова робота.
Пори
г) Для допитливих. (с.159)
д) Відповіді на запитання.
е) Висновки
− Шкіра захищає внутрішні органи людини від ушкоджень, спеки, холоду, хвороботворних бактерій. За шкірою треба ретельно доглядати – дбати про її чистоту.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Пізнавальні вправи.
-
Що ви відчуваєте, коли набігаєтеся надворі?
(Обличчя червоніє, тіло вкривається солоно-гіркуватим потом з різким запахом. З потом шкіра виділяє шкідливі речовини. Судини розширюються, по них протікає багато теплої крові, шкіра зігрівається, віддає тепло, а піт охолоджує шкіру.)
-
Якщо обличчя і руки погано витирати, то шкіра стає «обвітреною». (Пересихає, починає тріскатися.)
-
Чому шкіра старіє?
-
Гра «Так чи ні».
-
Шкіра захищає внутрішні органи від пошкоджень, холоду і спеки. (Так)
-
Якби на шкірі не було пор, люди помирали, ледь перегрівшись на сонці. (Так)
-
Разом із потом із організму виділяються шкідливі речовини.(Так)
-
На чистій шкірі поселяються хвороботворні мікроби. (Ні)
-
Ранки на шкірі корисні, адже через них виділяється з організму багато поту і шкідливих речовин. (Ні)
-
Бесіда про загартовування.
VІІ. Підсумок уроку.
-
Відповіді на питання .
-
Яке значення має шкіра?
-
Яке значення для організму має виділення шкірою поту і жиру?
-
Чому треба дбати про чистоту шкіри?
-
Як ви дбаєте про чистоту шкіри?
-
Рефлексія.
-
Час уроку добігає до кінця. Які ми маємо результати?
-
Я ДІЗНАВСЯ ….
-
Я НАВЧИВСЯ…
-
Я ЗРОЗУМІВ…
-
Я ЗМОЖУ…
-
Як ви оцінюєте свою роботу?
-
Яким для вас був цей урок?
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю с.157-159