КРОВОНОСНА СИСТЕМА
Мета: ознайомити учнів органами кровообігу та їх роллю в житті людини; формувати уявлення про кругообіг крові в організмі та вміння встановлювати взаємозв’язки між системами органів; вчити визначати пульс; розвивати увагу, спостережливість, мислення; виховувати розуміння необхідності берегти власне здоров’я, зокрема органи кровообігу та зміцнювати серце.
Обладнання: підручники, мультимедійний супровід.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось і дзвоник пролунав,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаємо,
Працювати починаємо.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.
-
Яка зараз пора року?
-
Який зараз місяць?
-
Що ви можете сказати про стан неба?
-
Чи світить сонце?
-
Сьогодні тепло чи холодно?
-
Чи є надворі вітер?
-
Як ви думаєте, що роблять люди в цю пору на полях? На городах?
-
Як поводяться звірі, птахи?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Фронтальне опитування.
-
Назвіть органи дихання.
-
Яке призначення носа як органа дихання?
-
Чому для дихання необхідне чисте повітря?
-
Яке призначення легень в організмі людини?
-
Чому слід розвивати легені?
-
Як це слід робити?
-
Як ви зміцнюєте свої легені?
-
Яких правил слід дотримуватися, щоб у кімнаті не було пилу?
-
Для чого необхідно провітрювати приміщення?
-
Як ще слід дбати про чистоту повітря?
-
Якої шкоди завдає куріння?
-
Конкурс малюнків про те, як слід турбуватися про чисте повітря вдома.
VІ. Актуалізація опорних знань.
-
Ми вивчили органи дихання, знаємо яку роботу вони виконують у нашому організмі. А чи замислювалися ви про те, яке значення в житті людини має серце?
V. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 1)
− Дихання тісно пов’язане з кровообігом, основними органами якого є серце та кровоносні судини. Сьогодні ми познайомимося з їхньою роботою, дізнаємося, як зміцнюється серце.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь вчителя про серце. (Слайд 2)
-
Прикладіть руку до лівого боку грудної клітки. Що ви відчули?
-
Серце працює вдень і вночі протягом усього життя. Серце має вигляд мішечка. Стінки серця складаються з м’язів. Скорочуючись і розслаблюючись, воно виштовхує кров у кровоносні судини. Серце, мов насос, що виштовхує кров. Судини нагадують трубки. У той час, коли серце виштовхує кров у кровоносні судини, ми відчуваємо пульс. Пульс можна легко відчути, якщо пальці однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні. В цьому місці судини проходять близько біля шкіри, тому добре чути поштовхи.
-
Перегляньте відео про роботу серця. (Слайд 3)
-
Розповідь про органи кровообігу. (Слайд 4-5)
-
Кров тече по великих кровоносних судинах, які називаються артеріями та венами. Ці судини розгалужуються. Чим далі вони від серця, тим вони стають тоншими, є такі, як волосинка. Ці тоненькі судини називаються капілярами. Вони пронизують усі органи нашого тіла, крім скелета. Тому навіть з невеликої подряпини на тілі виступає кров. Судинами кров розносить по тілу кисень, який ми вдихаємо і поживні речовини, а забирає вуглекислий газ та інші непотрібні організму речовини.
-
Кров, насичена вуглекислим газом, по венах повертається спочатку до серця, а потім у легені. Там кров звільняється від вуглекислого газу і вбирає кисень. Багата на кисень кров з легень надходить у серце, а з серця – в артерії. Такий рух відбувається безперервно і називається кровообігом.
-
Серце і кровоносні судини – це органи кровообігу. Вони утворюють кровоносну систему, яка забезпечує рух крові.
-
Бесіда про зміцнення серця. (Слайд 6)
-
Діти, як ви вважаєте чи треба берегти серце?
-
А як його можна берегти?
-
У якої людини серце буде здоровим: у тієї, що нічого не робить чи в працьовитої людини?
-
Спробуйте самостійно зробити висновки про те, як зміцнити своє серце.
-
Практична робота. (Слайд 7)
-
Визначте свій пульс у стані спокою та після фізкультхвилинки. Зробіть висновки.
-
У дорослої людини пульс 60-70 поштовхів. Але коли займатися спортом чи фізичною працею, то частота пульсу збільшується.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-
Робота за підручником. (с.155-157)
а) Опрацювати статтю.
б) Розгляд і аналіз ілюстрації 122 (підручник с.156).
в) Словникова робота.
Артерії, вени, капіляри, кровообіг, кровоносна система.
г) Для допитливих. (с.157)
− У людини серце такого розміру, як кулак.
д) Відповіді на запитання.
е) Висновки
− Кров дуже важлива для організму. Кровоносна система утворена органами кровообігу – судинами і серцем. Кровоносна система забезпечує рух крові, яка переносить в організмі різні речовини.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Гра «З’єднай орган і роботу, яку він виконує» (Слайд 8)
-
Бесіда про те, що шкодить і зміцнює роботу серця. (Слайд 9)
VІІІ. Підсумок уроку. (Слайд 10)
-
Що ви дізналися нового на уроці?
-
Що запам’яталося найкраще?
-
Які є органи кровообігу?
-
Яке значення органів кровообігу в житті людини?
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю с.155-157.
Скласти коротку казку (оповідання) про те, яку подорож здійснює крапелька крові в організмі людини.