Тема: Невидимі ланцюги в осінньому лісі.
Мета: розширити знання учнів про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами восени; навчити міркувати, порівнювати, робити висновки, спираючись на життєвий досвід; виховувати любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Хвилинка календаря.
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яке число?
-
Тепло чи холодно надворі?
-
Який стан неба?
-
Яка температура повітря?
-
Чи були сьогодні протягом дня опади?
-
Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-
Сьогодні ви ще більше дізнаєтеся про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами восени.
1. Робота над віршем Грицька Чупринки «Осінь»
Осінь
Чорний степ на виднокрузі,
Густо стелиться туман,
Ніби злився в чорній тузі
З сірим небом океан.
Кожна хмарка, кожна смуга
Сипле крапельки на низ;
Плаче осінь, ллється туга
Морем виплаканих сліз.
Осінь-зрадниця снує;
На поляни крізь тумани
Дрібний дощик сипле, б’є.
-
Про які зміни в неживій природі сказано у вірші?
-
Як вплинули зміни, що сталися восени в неживій природі, на життя рослин? (Похолодання, затяжні дощі, часті вітри вплинули на рослини: змінилося забарвлення листя, потім воно почало опадати)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
2. Бесіда.
-
Пригадайте, як пов’язана між собою нежива і жива природа.
-
Вам відомо, що без неживої природи – сонячного світла, тепла, води, повітря – не можуть жити рослини, тварини, люди.
-
Рослини і тварини також пов’язані між собою. Птахи, звірі живляться насінням і плодами рослин. Вони розносять плоди і насіння на далекі відстані і сприяють поширенню рослин у природі. Є тварини, що їдять інших тварин. Наприклад, лисиці полюють на зайців. Для вовків гарна здобич – козулі.
-
Склади ланцюг живлення в осінньому лісі. Поясни твердження: «У природі все пов’язане».
Фізкультхвилинка.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
1. Гра «Продовж ланцюг живлення»
Морква, заєць, …
Сіно, козуля, …
2. Робота в зошиті з друкованою основою.
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.