Урок з природознавства на тему: "Рослини навесні"

Про матеріал
Рослини навесні.Цим уроком я хочу поглибити знання учнів про весну, дати уявлення про зміни в житті рослин весною, показати зв'язок цих змін цих змін з неживою природою, розвивати спостережливість, мовлення школярів, прищеплювати бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Рослини навесні.

Мета: поглибити знання учнів про весну, дати уявлення про зміни в житті рослин весною, показати зв'язок цих змін цих змін з неживою природою, розвивати спостережливість, мовлення школярів, прищеплювати бережне ставлення до природи.

Обладнання: індивідуальні картки; сторінки усного журналу; предметні малюнки дерев, ранньоквітучих рослин; гербарії весняних квітів; казковий герой Лісовичок; зошит, підручник.

Хід уроку

І. Хвилинка спостережень.

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Що ви можете сказати про стан неба?

Чи світить сонце?

Сьогодні тепло чи холодно?

Підведення підсумків спостережень за тиждень.

Скільки було хмарних днів?

Скільки ясних?

Яка була найвища температура?

Яка найнижча?

Скільки було днів з опадами?

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Індивідуальна робота на картках (2-4 учні).

Доповнити речення.

Жива пририрода – це …

Нежива природа – це …

  1. Бесіда з учнями на основі власних спостережень.

Які зміни відбулися в неживій природі з приходом весни?

Яке небо?

Як світить сонце

Як змінилася температура повітря?

Що сталося зі снігом?

­­ Яка тривалість дня і ночі?

  1. Перегляд дитячих малюнків про весну.
  2. Розповідь народних прикмет про весну.
  3. Підсумок перевірки домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Розповідь казки вчителем.

Одного разу задумав художник намалювати весну. Взяв він до рук пензля і зобразив блакитне небо з сірими хмаринками. На цьому і завершив роботу. Але раптом почув сміх:

Ха-ха-ха! Хіба це весна? засміявся Лісовичок.

Художник замислився і знову взявся за пензлик. Намалював він блакитне небо, сірі хмаринки та  ясне-ясне сонечко і зупинився. Але не зупинився Лісовичок. Він голосно закричав:

Який ти неуважний! Та хіба це вже весна?

Засумував художник і почав ще раз малювати. Тепер на його картині ожили небо, хмарки, сонечко, заграла веселка, заспівав струмочок та заплакав дрібний дощик. Але й цим не догодив художник Лісовичку. Його голос лунав повсюди: "Це ще не весна! Це ще не весна!" Художник взяв пензля і намалював ще землю. Та тільки встиг подумати, що картина завершена, як з-за спини почув голос:

Ти ще не все помітив, мій друже! – сказав Лісовичок.

Тут художник не втримався, з його очей покотилися рясні сльози.

Любі діти, що ще забув намалювати художник? Допоможіть йому.

  1. Повідомлення вчитиля.

(Демонстрація казкового героя Лісовичка.)

Сьогодні разом з Лісовичком ми розгорнемо книжку "Весняної природи".

Урок проведемо у формі усного журналу на тему "Рослини навесні".

(Демонстрація сторінок усного журналу).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сторінка 1. Ой ти дерево, деревце.

  1. Розповідь учителя .

Весні радіє все живее на Землі. Рослини починають тягнутися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла. Корені рослин вбирають із теплого грунту вологу, стебла передають живлення брунькам, які незабаром стануть листям і квітами, а пізніше й плодами.

Як розпускаються дерева?

  1. Робота з підручником (с.74).

Прочитати текст, дати відповіді на запитання.

Які дерева зацвітають до появи листя?

З чим порівнюють цвіт цих дерев? (З сережками).

  1. Хвилинка-цікавинка.

Листочки липи виходять зморщені й висять, а над ними рожевими ріжками стирчать бруньки. У осики листки розпускається не зелені, а коричневі. Клен розпускається жовтий, долоньки листка стулені.

  1. Робота в зошиті (завдання 1).
  2. Гра "Допоможіть весняному дереву розквітнути". (Використання наочного матеріалу).

Загадки.

Навесні красується білим цвітом, а в жнива – червоним плодом. (Вишня)

І маленькі, і старенькі,

Влітку, взику, навесні

Всюди вдягнені гарненько

У зелені сукні всі. (Ялинки)

 

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокурі

Дощик їм полоще кіски.

Звуть подружок цих … (берізки).

  1. Довідкове бюро.

Часто від надлишку вологи берези "плачуть". А сік брати у берези можна, коли її збираються зрубати. Не можна нівечити стовбури красунь ножем чи іншим гострим предметом, бо від невмілого збирання сік витікає і дерево гине. Якщо ж ви побачили рану на дереві, її треба замазати фарбою або глиною.

Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає,

То вліво, то вправо нахиляє,

То вперед, то назад,

То вниз пригинає,

А учні тихенько за парти сідають.

 Сторінка 2. Квіточка чарівна.

  1. Читання вірша "Підсніжник", автор В. Бичко.

У проміннях сонця ніжних,

край веселого струмка,

білий, росяний підсніжник

раптом блиснув з-під сніжка…

Отакий малий неначе,

ледь прокинувся від сну,

тихий-тихий, а одначе

він привів до нас весну!

От йому вже й друзів треба –

і гляди, під берестком,

мов на землю впало небо –

сині проліски кругом.

Про які весняні квіти йдеться у вірші?

  1. Розповідь учителя.

Рослини, які зацвітають першими, називають ранньоквітучими. До них належать: підсніжник, пролісок.

  1. Робота з підручником (с.75).

Які ще ранньоквітучі рослини вам відомі?

(По можливості дібрати малюнки чи гербарії цих квітів).

  1. Охорона рослин.

Чи завжди ви добре ставитесь до рослин?

 Повертаючись із прогулянки, інколи несуть цілі оберемки квітів.

Особливо багато знищуть пролісків, підсніжників, дзвоників. Буває, що не донісши додому, їх викидають, бо на сонці зірвані квіти швидко в'януть. Звичайно, кожному, хто був у лісі чи на лузі, хочеться назбирати квітів. Тільки не треба рвати їх так багато. Кілька пролісків чи підсніжників у вазі привернуть більше уваги.

 Пам'ятайте самі й іншим пояснюйте, що, зриваючи багато лісових квітів, ми нівечимо природу. Є рослини, яких у природі залишилося дуже мало, їм загрожує знищення, зникнення. Тому їх занесено до Червоної книги.

  1. Робота в зошиті (завдання 2, 3).

Сторінка 3. Умови росту рослин.

  1. Бесіда з учнями на основі власних спостережень.

Якщо не поливати рослину, які зміни з нею відбудуться?

А якщо припинити доступ повітря, що можна помітити?

Уявіть собі, що рослину закрили від світла. Що станеться з її стеблом і листям?

Що станеться з рослиною, якщо її поставити в холодильник.

Який висновок можна зробити? (Для життя рослин потрібні світло, тепло, вода, повітря, поживні речовини).

  1. Робота в зошиті (завдання 4).

а) Самостійна робота.

б) Перевірка самостійної роботи.

3. Робота в зошиті (завдання 5, колективно).

v. Підсумок уроку.

Які зміни відбуваються в житті рослин навесні?

Які умови росту рослин?

Чи цікавою для вас булла книга "Весняної природи"?

vІ. Домашнє завдання.

  1. С. 74-76, розповідати про рослини навесні.
  2. В зошиті (завд. 6) записати назви рідкісних ранньоквітучих  рослин, які потребують охорони. За бажанням намалювати одну із них.

Додатковий матеріал.

Підсніжник звичайний

(Легенда)

 Колись давно у світі тривала довга-довга зима. Сніг товстою ковдрою вкривав землю. Дуже холодно було людям. Вони із нетерпінням чекали приходу весни. Щоб зігріти людей надією на кращі часи, кілька сніжинок перетворились на тендітні і ласкаві квіти – підсніжники, які відтоді стали провісниками тепла, символом сповідань на краще майбутнє, квітами надії.

Гей у лісі за горами

Квітуть проліски красою

Пішли діти в ліс гуляти,

Взялись їх з корінням рвати.

Сумно квіти визирали,

Зі словами їх благали:

Як любуєтесь ви нами,

То не рвіть нас з корінцями.

Рвіть помалу квіти сині,

Щоб не зник наш рід в ліщині.

Загадка.

 Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

Весняні квіти

Весна-чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала.

І проліски, й травка,

Зелена муравка,

І кульбаба рясна,

Й фіалочка ясна.

Всі квіти весняні,

Веселі, кохані,

З-під листя виходять,

Голівки підводять

Од сну зимового

До сонця ясного!

Ті квіти дрібненькі,

Мов дітки маленькі,

Розбіглись у гаю:

Я їх позбираю

В пучечок докупки

Для мами-голубки!

Мати-й-мачуха

 Де-не-де ще лежить сніг, а там, де пригріває сонце, на краях полів, берегами ярів та річок, на початку квітня з'являються золоті голівки мати-й-мачухи.

 Квіти мати-й-мачухи схожі на жовті кошички звичайної кульбаби, але вони  дрібніші і їх легко відрізнити за стеблами. Кошик кульбаби сидить на голому безлистому стебельці. Якщо його зірвати, то з нього витікає яскраво-білий гіркий сік.

 У мати-й-мачухи стебло, на якому тривається квітка, вкрите невеликими лусочками. Це не недорозвинуті листочки, і вони зовсім несхожі на ті великі, пухнасті знизу листки, які з'являються значно пізніше (у середині літа).

Мати-й-мачуха відома своїм нектаром. Перший збір у вулик бджоли несуть сааме з неї (За С. Покровським).

Чи знаєш ти?

  • Мати-й-мачуха – лікарська рослина. Настій з її листків та квітів вживають від нежитю.

Мати-й-мачуха передбачає погоду. Перед дощем її квіти закриваються.

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку