Урок-екскурсія, «урок-милування» у весняній природі. Місце проведення - селищний парк. Підготовка до уроку містить знання дітей віршів про весну та природу, прислів'їв, спостережень за погодою та прикмет про погоду.
Мета: виявити та вчити спостерігати за змінами, що сталися в природі; з'ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; формувати прагнення уважно спостерігати за змінами, розвивати вміння виявляти ознаки весни, логічно і послідовно передавати результати спостережень, цікавитись взаємозв'язками у природі; звернути увагу, як важливо охороняти здоров'я навесні; розкрити значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення здоров'я; виховувати почуття любові до всього живого і бережливе ставлення; вчити бачити красу природи і милуватись нею.
Форма: урок-екскурсія, «урок-милування» у весняній природі.
Місце проведення: селищний парк.
Обладнання: запис пісні «Зелений світ», сл. Н. Кулик, муз. А. Мігай.
Хід уроку
І. Організація класу до заняття.
Все у зелені довкола:
Пасовища, ліс і поле.
Мчать струмочки до ріки,
Ліплять гнізда ластівки,
І в сороки новина, -
Облетіла всіх вона,
Сповіщаючи: - …(Весна)
ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку. Підготовка учнів до екскурсії.
— Ласкавий сонячний промінчик відчинив весні двері — і все навколо захвилювалось... Ранок року! Природа пробуджується, оживає, рухається. Життя кипить, вирує. Ось такою — діяльною і гомінкою сприймається весняна краса. Стрімке оновлення життя не залишає нікого байдужим. За будь-яких часів і обставин людське серце з радісною надією розкривається назустріч весні, адже природа віками стверджує найголовнішу свою мудрість: ніщо у світі не переважить ціни життя. Людина жадібно припадає до щедрого джерела весняної краси, напуває любов'ю душу і виливає ту любов на все прекрасне у природі.
- Спостерігати за змінами, що сталися в природі, ми підемо до селищного парку. Пам'ятаєте те місце, де ми були восени і взимку? Там, на природі, і проведемо більшу частину нашого уроку. Згадаємо правила поведінки на екскурсії:
1) Вести себе тихо, спокійно.
2) Уважно слухати завдання вчителя.
3) Не відходити від дітей своєї групи.
4) «Широко розкрити» свої очі і вуха, щоб бачити і чути все, що є в природі.
5) Всім бути зацікавленими і активними учасниками уроку.
ІІІ. Проведення екскурсії.
1. Діти, може ви знаєте вірші про весну? (Учні читають вірші про весну про весну).
Все оживає, все розквітає,
Тоненький вітерець всіх звеселяє.
Струмочки веселі скрізь дзюркотять,
Радісні гості з вирію летять.
Що за чарівниця, неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса встала?
Ну, звичайно, це весна! Наша мила, молода.
Вона надію всім вселяє і до праці закликає.
Ось іде весна степами,
Перелогами, горбами...
Де не ступить — з-під землі
Лізуть паростки малі.
Як опустить вниз правицю —
Зеленіє скрізь травиця.
Як лівицю підведе —
Всюди листя молоде
На берізку гляне зблизька —
У сережках вся берізка,
До верби торкнеться — ба! —
В білих котиках верба.
А підійме руку вгору —
До блакитного простору
З кожним помахом руки
Линуть з вирію пташки.
Отже, сьогодні на уроці ми повинні спостерігати ті зміни у природі, що сталися навесні: яка погода надворі, чи розтанув сніг, чи він ще є на полях, чи прилетіли пташки, чи з’явилися на деревах бруньки? Ви повинні бути уважними, спостережливими, для того, щоб побачити всі зміни, що сталися у природі.
2. Гра «Продовж думку».
— Діти, ми вийшли у парк. Яка земля? (Земля мокра). Яке небо? (Небо сонячне, світле). Яке сонце? (Сонце яскраве, тепле). А яке повітря? (Повітря тепле).
— До якої пори року підходять ці ознаки: мокра земля, сонячне і світле небо, яскраве тепле сонечко, свіже й чисте повітря? (До весни)
— Правильно. Отже, ми з вами уже назвали перші ознаки весни.
— А зараз будьте уважні і подумайте, про що говориться ось у цій загадці?
Восени народжуюсь, навесні вмираю
Своїм тілом взимку землю зігріваю. (Сніг)
— Скажіть є ще сніг? (Немає)
— А де зараз подівся сніг? (Розтанув)
— А чому? (Надворі тепло, сонечко пригріває)
— І все ж таки, де подівся сніг?
— Частина снігу пішла у грунти, і тому земля стала мокрою.
— Частина пішла у річки. Які річки весною? (Повноводні)
— Частина снігу випарувалася, тому ідуть дощі.
— Дітки! Подивіться уважно, що я тримаю у руці. Хто мені скаже?
— Правильно, це термометр.
— Де знаходиться червона стрілка: вище чи нижче нуля? Що вона означає?
— Так, червона стрілочка знаходиться вище від нуля, це говорить про те, що надворі тепло.
3. Дидактична гра «Літає — не літає».
— Зараз ми проведемо гру «Літає — не літає».
— Скажіть, хто літає? (птахи).
— Я буду називати різних птахів, інші предмети, а ви ті предмети, що літають, показуєте помахом руки;
(Горобчик, дерево, шпачок, травичка, дятел, квітка, зозуля, сонечко, синичка, кущик, пеньок, ластівка, журавлі, хата, сорока, небо, вода.)
— Отже, у нас літають: горобчик, шпачок, дятел, зозуля, синичка, ластівка, журавлі, сорока.
— Яких з цих пташок ви бачили взимку? (Синичок, горобчиків, дятлів, сорок)
— Як вони себе поводили? (Сиділи на деревах настовбурчені, тому що було холодно).
— А яких пташок ви не бачили взимку? (Зозуль, ластівок, журавлів, шпаків)
— Де вони були?
— Зараз вони повернулися з теплих країв, і ми тепер бачимо їх у нас у садочках, лісах.
— Прислухайтеся до звуків у парку. (звук весняного парку) Чиї голоси ви чуєте? (Ми чуємо голос синички, галасують граки, розмовляють шпаки.)
— У народі кажуть: «Грак угорі — весна на порі».
— Може і ви знаєте прикмети, пов’язані з прильотом птахів?
•Ранній приліт жайворонків — на теплу весну.
•Побачив комара — сіяти пора.
•Птахи в’ють гнізда на сонячному боці дерев — на холодне літо.
•Побачив шпака — знай, весна біля порога.
— А зараз про птахів спробуйте відгадати загадки?
Хто з кори комах виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
Перший він приніс весну,
Пробудив усе від сну,
Заспівав під вікном,
А зовуть його … (шпаком).
Маленький, сіренький по дворах стрибає, крихти хліба збирає. (Горобчик)
Швидко скрізь цей птах літає,
Всіх комах поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
В нього спереду тильце, ззаду вильце,
На грудях біле полотенце. (Ластівка)
— Яких пташок ви бачите?
— Що вони роблять? Як себе поводять? (Перелітають з гілки на гілку, клопочуться, мостять собі гнізда, для того, щоб виводити маленьких пташенят).
4. Дидактична гра «Хто де мостить гнізда». Вчитель називає птаха, а діти відповідають, де він мостить своє гніздечко.
* Шпачок. (Він мостить своє гніздечко у шпаківні)
— А у нас в саду є шпаківні? Для чого вони? Хто їх виготовляє?
* Синичка. (Мостить своє гніздечко у дуплі, у дереві).
* Горобчик. (Під дахом, під стріхою).
* Ластівка. (Під дахом).
* Сороки, ворони. (На деревах).
— До нас повертаються ті пташки, які зимували у теплих краях. Повертаються журавлі. Наприкінці весни вони виведуть пташеняток, влітку їх вигодовуватимуть. Дуже красиві ці великі сірі птахи.
А ше які птахи повертаються? (Розповіді учнів).
1-й учень. У полі на зораній землі можна побачити, як уважно крокують граки, вибираючи комах, які потрапили на поверхню землі. Шпаки метушаться, влаштовуючи свої гнізда.
2- й учень. На полі вже чути радісну пісню жайворонка. Ці птахи влаштовують гнізда на полі у невеличкій ямці; наносять туди сухі стебельця, пір’ячко. Цікаво, що жайворонок і його яєчка мають сірий колір, такий самий, як і земля, і тому їх важко помітити хижим птахам.
3- й учень. Коли на березах з’являються ніжні зелені листочки, починає співати соловей. Та не тільки співами відома ця пташка, вона поїдає багато гусені.
4- й учень. Незабаром ви почуєте спів зозулі. Хоча вона відкладає яйця у чужі гнізда і не виявляє ніяких турбот про пташенят, але цей птах теж дуже корисний, тому що поїдає волохату гусінь, яку не знищують інші птахи.
Вчитель. Зараз настала така пора, коли пташки виводять своїх пташенят. І тому ви повинні поводити себе дуже тихо, щоб не лякати їх. Не можна руйнувати хатки-гніздечка пташок. Адже це їхня домівка.
— У вас у кожного є дім. Ви його любите, бережете. Так само і птахи.
— А чому ми хочемо, щоб більше пташок жило у наших садках? (Тому, що вони поїдають шкідників саду).
— Погляньте, що у мене у руці? (Гілочка)
— Що ви бачите на ній? (Бруньки)
— А що таке брунька?
Це така маленька хатинка, у якій на зиму заховався… (листочок)
Ця хатинка поступово розкривається, і з неї з’являються маленькі, ніжні, зелені листочки. Тоді всі наші дерева знову одягнуть своє зелене вбрання, розквітнуть. У саду стане весело, шумно. І не спатимуть різні шкідливі комахи, вони поїдатимуть листочки, квіточки. Тоді на допомогу прийдуть пташки.
5. Хто живе у парку?
Але у парку ми можемо спостерігати не тільки за птахами, а й за звірями.
ІV. Підсумок уроку.
Обговорення результатів спостережень. Підсумок екскурсії
— Назвіть прикмети весни. З чим пов’язана їх поява?
— Чому тане сніг?
— Який колір неба?
— Високо чи низько стоїть сонце?
— Які зміни в природі вам удалося помітити? Чому вони сталися?
— Як змінилося положення сонця? (Піднялося, стало вище.)
— Які інші зміни сталися в природі?
— Чим дуже помітно весна відрізняється від зими? (Наявністю зелені.)
— Розкрийте секрет весни-чарівниці: що допомагає їй розпускати листочки? (Сонце, вище піднімаючись, сильніше нагріває, розтоплюючи сніг, наповнює водою землю.)
— Які птахи зимують разом із нами, а які — прилітають навесні?
— Які птахи гнізда побудували самі, а яким допомогли люди?
— Що потрібно, щоб природа навесні ожила? (Головне, щоб сонце зігріло землю, наповнило світлом, напоїло водою, і тоді природа оживає)
Урок природознавства
2 клас
Підготувала
Вчитель початкових класів
Цуркан Інна Георгіївна