На уроці учні знайомляться з видами корисних копалин, економним і раціональним їх використанням; розвивають спостережливість, уміння порівнювати; відчувають почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини. Під час уроку використано корисні копалини, атлас України, контурну карта, таблицю «Види корисних копалин», загадки про корисні копалини, ребуси.
Тема. Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини
Мета. Ознайомити учнів з видами корисних копалин, економним і раціональним їх використанням; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання. Корисні копалини, атлас України, контурна карта, таблиця «Види корисних копалин», клей, загадки, ребуси, зошити з друкованою основою, підручник.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання
Пролунав уже дзвінок –
Нас покликав на урок.
Тож тепер часу не гаймо
До роботи приступаймо.
II. Актуалізація опорних знань
Гра «Коло знань»:
— Гірські породи знаходяться не лише в горах, а й на рівнинах. Я що таке корисні копалини?
— Це все, що людина знаходить у глибинах землі й використовує для свої потреб. Хто такий геолог?
III. Повідомлення теми і мети уроку – «Дерево цілей»
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про види корисних копалин, які з них належать до рудних, горючих, будівельних та як людина використовує їх господарській діяльності.
ПРАЦЮЙ ТИХО
СЛУХАЙ УВАЖНО
ГОВОРИ ПО ЧЕРЗІ
СЛІДКУЙ ЗА ЧАСОМ
IV. Вивчення нового матеріалу за групами
Експерт з рудних копалин:
У шахтах, кар’єрах її добувають,
З неї у печах чавун виплавляють.
Буро-червона, важка й тверда –
Це залізняк, чи … (залізна руда).
Експерт з горючих копалин:
Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має,
Під землею залягає.
Експерт з горючих копалин:
Я родом з дна морського, природи я дитина.
Від мармуру до крейди – це все моя родина.
Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки,
Потрібні в будівництві, усі ми - … (вапняки).
IV. Метод релаксації – фізкультурна хвилинка:
Почали пташки співати –
Час геологу вставати.
Він прокинувся, умився,
Вправами підзарядився,
Свій рюкзак похідний взяв
І до лісу почвалав.
На галявину прийшов,
Фіалки лісові знайшов.
Геолог всі сигнали знає,
Цинк одразу тут шукає.
Нахилився до ладу
Й цинкову знайшов руду.
Йде до рідної хатини –
Цинк потрібен для країни.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань - афішування
1. Виступи доповідачів.
2. Розповідь експерта про бережливе ставлення до корисних копалин.
3. Самостійна робота в зошитах з друкованою основою на с. 20.
VІ. Підбиття підсумків – «Коло висновків».
— За «Деревом цілей» складемо висновки.
– Дома опрацюєте статтю підручника на с. 48–52, підготуєте повідомлення про інші рудні, горючі та будівельні матеріали.