: розкрити поняття « природна зона », ознайомити дітей з природними зонами України, розглянути зону мішаних лісів,розвивати спостережливість, вміння працювати за поданим алгоритмом, виховувати бережливе ставлення до природи.
ВИХОВНИЙ ЗАХІД.
Тема : дати учням поняття « природна зона », ознайомити з природною зоною України – зоною мішаних лісів.(слайд 4).
Мета : розкрити поняття « природна зона », ознайомити дітей з природними зонами України, розглянути зону мішаних лісів,розвивати спостережливість, вміння працювати за поданим алгоритмом, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: карта природних зон України, алгоритм вивчення природної зони, рейтинг уроку, інформація на комп’ютері (к),географічні атласи,контурні карти,набори фішок, картки із завданнями, штучна ялинка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати: знати географічне положення, межі, розміри природної зони мішаних лісів, природоохоронні об’єкти;
уміти показувати на карті природну зону, сучасні ландшафти Полісся, аналізувати, порівнювати їх особливості, застосовувати набуті знання в ігровій ситуації;
розуміти необхідність охорони та бережливого ставлення до природних ресурсів та багатств Полісся та своєї території зокрема.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
- Діти,сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості – свято. Тож давайте проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво. Тому:
До гостей поверніться,
Привітайтесь,посміхніться.
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла
І всім-всім ми побажаєм
Здоров’я,щастя і добра!
Всі сідайте тихо ,діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки часто піднімати ,
На уроці не дрімати.
Дружно й плідно працювати
Та знання мерщій хапати!
Кожен з вас вже постарався -
До уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
Учні.(Девіз). Ми всі господарі природи , тож збережемо її вроду!(слайд 5)
- Діти,чого ви очікуєте від нашого уроку? Запишіть свої очікування на квіточках-талісманах і прикрасимо ними галявину,на якій поки що росте одне деревце.
(Діти записують на квітах свої очікування,зачитують їх,прикріплюють на плакат).
-Я хочу дізнатись більше про зону мішаних лісів.
-Я хочу отримати нові знання.
-Я хочу добре попрацювати.
-Я хочу поділитись з друзями інформацією про рослини та тварини які мешкають в зоні мішаних лісів.
-Я хочу дізнатись щось нове.
-Я хочу дізнатись які ростуть рослини.
-Я хочу попрацювати у парах.
-Я хочу отримати гарну оцінку.
-Я хочу більше дізнатись
Я хочу дізнатись про тварин, які мешкають в зоні мішаних лісів.
Вчитель. А я буду старатись ,щоб всі ваші очікування здійснились і прикріплю на нашу галявину сонечко.
2. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ми ознайомились з поняттям «природна зона », дізнались які є природні зони у північній півкулі, які природні зони розташовані на території України. Проведемо «бліц» - опитування: (оцінюється фішками )
- Що таке « природна зона »?(Великі ділянки земної поверхні з однаковим кліматом, грунтами, рослинним і тваринним світом.)
- Які природні зони розташовані у північній півкулі?
-Впізнайте природну зону за описом:
* Поверхня землі вкрита безліччю озер і боліт. Весна і літо коротке, зима морозна, довготривала. Земля не встигає прогрітись,тому дерева тут карликові, багато мохів і лишайників.
(Тундра)
* Господар цієї зони – білий ведмідь.Він полює на тюленів, вправно ловить рибу.
(Арктика)
* У цій пр. зоні знайдено великі поклади різноманітних корисних копалин, ростуть переважно хвойні дерева, водяться тигри.
(Тайга)
* Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з’являються ранньоквітучі рослини: підсніжник, медунка. Під охорону взято оленів, козуль, бобрів, зубрів.
(Мішані ліси)
* У цій зоні часті посухи, мало опадів. Серед рослин переважають зернові. Вирощують соняшник, дині, кавуни, гарбузи.Є сади і виноградники.
(Зона степів)
А які пр. зони є на території України? (показують на карті)
Гра «Шифрувальник» (робота у групах). рослини та тварини.(слайд 6)
- н а ш и п ш и (шипшина); - дміведь(ведмідь)
- л и н а к а (калина); -квов(вовк)
- л и м а а н (малина); - суколя(косуля)
- н и ц я с у (суниця). - рксубо(борсук)
3. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми розглянемо зону мішаних лісів.(слайд 7)
Вивчатимемо пр. зону за таким планом :
1. Розташування пр. зони на території України.
2. Погода в пр. зоні.
3. Рослинний світ.
4. Тваринний світ.
На уроці присутні : синоптик, географ, ерудит, знавці флори і фауни.
• Географ (розповідає і показує на карті)(слайд 9)
Зона мішаних лісів (або Полісся ) розташована на півночі України. Простягається з півночі на південь на 150 – 200 км. В неї входять Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська обл. та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької областей. Земна поверхня рівнинна, тут знаходиться Поліська низовина . Землі перезволожені, є багато озер і боліт. Протікають річки Горинь, Стир, Уж, Тетерів, Десна. (оцінюється фішкою )
• Синоптик (сдайд 10)
У зоні мішаних лісів весна прохолодна, літо тепле, вологе. Осінь дощова, зима не холодна, з відлигами. Найбільше опадів випадає літом. Це найбільш зволожена зона України. ( оцінюється фішкою )
• Ерудит ( доповнює виступаючих )
На території зони мішаних лісів створена велика штучна водойма – Київське водосховище ( показ на карті )
Робота в парах (слайд 12)
На контурних картах позначте зону мішаних лісів і зафарбуйте її. Звірте свою роботу з атласом на ст. 8.
Яка пара виконала завдання правильно?
Робота з підручником (слайд 13)
Розгорніть підручники на ст. 120, прочитайте текст « Рослини мішаних лісів ». Дайте відповідь на питання:
• Скільки ярусів утворюють рослини в лісі? Назвіть їх.
• Які рослини називають деревами ? кущами ? травами?
• Назвіть представників кожного ярусу мішаного лісу?
• Чому у зоні мішаних лісів багатий рослинний світ?
Вчитель: у цій зоні зустрічаються такі види лісів: бори – де переважають сосни, субори – де ростуть сосни і дуби, березняки – крім берези ростуть сосна, дуб, осика, граб.
Робота в парах (слайд 14)
Розмісти рослини по ярусам . 1ряд – рослини верхнього ярусу. 2ряд – рослини середнього ярусу. 3ряд – рослини нижнього ярусу. (обводять кружечком ) Пари звітують.
1.шипшина 2.липа
3.підсніжник 4.дзвоники
5.малина 6.клен
7.сосна 8.калина
9 .дуб 10.опенька
11.пролісок
12.ліщина 13.ожина 14.конвалія 15.береза
• Знавець флори
Ялина – це вічнозелене дерево, яке може вирости до 40м Хвоя в ялини коротка і гостра, темно-зеленого кольору, розміщена поодинці, але густо.
Корінь у ялини росте близько до поверхні, тому сильний вітер може легко повалити її. Ялина не потребує багато світла, любить родючий грунт. Розмножується насінням, що достигає щороку в шишках.
Ялина використовується в будівництві, для вироблення паперу, муз. Інструментів.
Щоб взнати скільки років ялині, треба порахувати кількість кілець великих гілок. (продемонструвати на штучній ялинці ). Висоти до 2м ялина досягає в віці 15 років, тому самовільно зрубувати ялини заборонено.
• Ерудит - А я хочу розказати про липу. Липа виділяє багато кисню і затримує пил, поглинає шкідливі речовини. Через те в містах вона живе до 600 років, а в лісах до 300 років.
Фізкультхвилинка.(слайд 16)
Діти,я бачу ви трішки втомились. Давайте відпочинемо
Якщо ти не рвеш великих букетів квітів – сплесни руками над головою.
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі – тупни ногами.
Якщо ти не ламаєш гілок з дерев – підстрибни.
Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти,дерева – підніми руки.
Якщо ти любиш милуватися квітами – посміхнись,постав руки на пояс.
Якщо до твоєї кімнати залетіла якась комаха і ти намагаєшся випустити її на волю – змахни руками.
Якщо ти переконаний,що кожній людині потрібно піклуватись про природу – простягни руки сусідові і візьміться за руки.
Робота з підручником.(слайд 17, 18,19)
Працюємо над текстом « Тварини мішаних лісів » ст. 121.
Питання :
- Які групи тварин водяться в зоні мішаних лісів?
- На які групи тварини діляться за способом живлення?
- Чому в лісі такий різноманітний тваринний світ? (фішки)
Вчитель (показує на комп’ютері) : у зоні мішаних лісів створений Поліський заповідник . Він розташований у Житомирський обл. серед соснових лісів (борів ) і боліт. У ньому знаходяться тварини і рослини занесені до Червоної книги України.
Рослини : журавлина дрібноплідна, плаун колючий ,росичка середня
Тварини.
Комахи – бражник Прозерпіна, бражник мертва голова.
Птахи – лелека чорний, журавель сірий.
Звірі – кіт лісовий, вечірниця мала.
• Робота в парах (слайд 20)
Розподіліть тварин лісу за способом живлення. 1ряд – хижих, 2ряд – травоїдних, 3ряд – всеїдних. Пари звітують про виконання.
1.олень 2.зубр
3.дика свиня 4.їжак
5.лось 6.гадюка
7.лисиця 8.ящірка
9.вовк 10.ведмідь
11.борсук 12.сова
13.козуля 14.бобер 15.дятел
• Знавець фауни
Я розповім про лисицю. Вона близька родичка вовка. Основна її їжа – гризуни . За рік вона з’їдає до 3тис. мишей. У пошуках поживи може за ніч пройти 30—50 км. Добре плаває. Крім основної їжі, полює на птахів, дрібних звірів, ловить комах, їсть ягоди, не відмовляється від падалі.
Лисиця дуже хитра і кмітлива. Не раз спостерігали, як вона обдурює птахів: ляже на бік, відкине лапи, очі примружить і лежить не ворухнувшись. Підлетить птаха –і потрапить облудниці в лапи. Від переслідування лисиця втікає по піску вздовж струмка,або по кризі—там запах сліду менш відчутний.
Лисиця народжує раз у рік у норі 3-7 лисенят. Живуть лисиці 15 -25 років.
Подивіться відео ---полювання лисиці.
Лисиця на полюванні
На інд. картці (зошит) створіть ланцюжок живлення (слайд 21)
зони мішаних лісів.
Ящірка ---комаха---лисиця
Вовк----трава-----заєць
Хом’як----орел-----зерно
Трава----ведмідь----олень
Вчитель-Діти, то що є ліс для нас?
( цінна деревина для промисловості, легені нашої планети, житло для тварин і рослин, краса, місце відпочинку…)
Підсумок уроку.
Гра «Незакінчене речення»(слайд 22)
- на сьогоднішньому уроці йшлося про…
- нове я дізнався…
- мені найбільш сподобалося…
- мені найбільше запам’яталося…
— Покажіть на карті зону мішаних лісів.
Дом. завдання.