Тема: Навчальний проект : «Пташина їдальня» (с.76-77)
Мета: •формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
•учити учні взнаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелахзнань;
•поглиблювати знання школярів за темою «Зимуючі птахи»;
•формувати явлення про залежність життя птахів від поведінки людини;
•формувати потребу в пізнанні живої природи;
•виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення.
Характеристика проекту:
За діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;
за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
за кількістю учасників проекту: груповий;
за характером контактів: внутрішній;
за тривалістю виконання: короткостроковий;
за характером партнерських взаємодій: кооперативний.
Обладнання. Матеріали для створення лепбуку, малюнки, презентації до проекту,годівнички.
Дата Урок Природознавство 2 кл.
Тема: Навчальний проект : «Пташина їдальня» (с.76-77)
Мета: •формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
•учити учні взнаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелахзнань;
•поглиблювати знання школярів за темою «Зимуючі птахи»;
•формувати явлення про залежність життя птахів від поведінки людини;
•формувати потребу в пізнанні живої природи;
•виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення.
Характеристика проекту:
За діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;
за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
за кількістю учасників проекту: груповий;
за характером контактів: внутрішній;
за тривалістю виконання: короткостроковий;
за характером партнерських взаємодій: кооперативний.
Обладнання. Матеріали для створення лепбуку, малюнки, презентації до проекту,годівнички.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч . Коло зустрічі
"Мозкова атака".
Годівниця.
По містам мете сніжниця,
Розгулялася зима.
У сусідів - годівниця,
А у нас її нема.
А навколо наче вати
Хтось накидав на дахи.
“ Нумо, брате, працювати,
щоб не гинули птахи!”
Узялися ми до діла,
Праця нам – не новина!
Аж рубанки засвистіли,
Аж запахла смолина.
Хай сніжниця, хай пороша,
Ми радіємо з Сашком:
Скоро буде в нас хороша
Годівниця під дашком.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Надання необхідної інформації.
Ось і настала довгоочікувана зима в нашій місцевості. Скоро усе вкриється пухнастою ковдрою. Ударить перший морозець. Він скує береги і засклить ставок суцільною прозорою шибкою. Проміння сонця буде відсвічуватися в цьому дзеркалі. Край берега будуть витанцьовувати сонячні зайчики.
Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева. Застигли білі берези і могутні дуби. Ніби все завмерло. Але про життя в лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу.
Яких птахів називають зимуючими? (Тих, що на зиму не відлітають у вирій.)
Які птахи зимують у нас? (Сорока, ворона, синиця).
Назвіть зимових гостей з півночі. (Снігур.)
Що вам відомо про цих птахів?
ІІІ. Оголошення теми уроку
- Як назвати одним словом? Отже, на сьогоднішньому уроці ми презентуємо проект « Пташина їдальня».
Презентація проекту
Взимку, коли земля вкривається шаром снігу, нашим пернатим друзям важче здобувати собі корм. У цю холодну пору треба допомогти їм пережити морози і підгодувати їх. Для цього потрібно зробити годівниці для птахів і регулярно підсипати туди їжу.
Просо, овес, насіння соняшника, зерна кукурудзи, хлібні крихти, насіння гарбуза, пшоно, сушені ягоди, горіхи, шматочки фруктів і навіть сало годяться на корм птахам. До того, поки не зійде сніговий покрив і не з'явиться перша весняна зелень, слід дбати про те, щоб у годівниці була їжа.
Що таке годівниця для птахів
Під годівницею для птахів розуміють спорудження або конструкцію, в яку можна насипати корм в зимовий час і в якій він буде захищений від снігу, дощу або вітру. Конструкції годівниць дуже різноманітні і залежать від виду матеріалу і фантазії майстра.
Вони можуть бути зроблені навіть з підручних засобів і матеріалів.
Як зробити годівницю своїми руками:
Наприклад, з пластикових пляшок, в яких прорізані віконця, а на дно насипанt насіння. Або з картонної коробки або упаковки з-під молока або соку. Потрібно просто прорізати отвори, а всередині з такого ж картону зробити жердинки для сідала. Робиться така пташина їдальня дуже швидко, але у неї є істотний мінус - вона дуже легка і при вітрі буде сильно розгойдуватися, тому кріпити її краще з підвітряного боку. Та й після дощу може розвалитися.
Один з найпростіших варіантів, це закріпити біля вікна невеликий шматок фанери з бортиками, щоб корм не розсипався. У такому варіанті з вікна можна спостерігати за поведінкою птахів, та й для того, щоб підсипати корм, на вулицю виходити не потрібно.
Оригінально виглядає годівниця, вирізана з гарбуза. Вона, правда, важкувата і кріпити її слід надійніше. Таку столову навіть у їжу можна вжити, якщо корм закінчиться.
Якщо є кулінарний талант, то годівницю можна зробити з сала та насіння. Потрібно на паровій бані розтопити шматок несолоного сала і засипати суміш різного насіння, сухофруктів і горіхів. Ретельно перемішати і розлити по невеликих формочках, попередньо опустивши туди дріт з колечком на кінці. Коли суміш застигне, виймаємо її з форми, до колечка прикріплюємо мотузку і підвішуємо на дерево. Можна в якості сполучної речовини використовувати хлібний м'якуш: розімніть його в руках і додайте в цю масу жменю насіння і горіхів. Покладіть їстівну кульку в сіточку і підвісьте на дерево. Або просто нанизуємо їду на нитки і розвішуємо на гілках дерев.
Але самою надійною і перевіреною часом конструкцією буде традиційна годівниця з дерева. У неї обов'язково повинна бути дах для захисту від негоди.
Як зробити годівницю з дерева:
Для її виготовлення знадобляться:
шматки фанери для підлоги і даху,
дерев'яні бруски для бортиків і опор,
столярні інструменти,
дріт або мотузка.
На кресленні дані всі розміри, необхідні для того, щоб зробити годівницю для птахів. Всі деталі збираються саморізами або столярним степлером. Фарбувати годівницю не рекомендується, так як запах фарби може відлякати пернатих. Підвісити годівницю краще в безвітряному місці і подалі від котів.
У великих будівельних магазинах є навіть спеціальні заготовки деталей, з яких збираються красиві і міцні годівниці для птахів. Зібрати їх може навіть школяр.
Перший етап — вивчення літератури про зимуючих птахів, їх корми та живлення. Складання інформаційного довідника «Пташина їдальня» про зимуючих птахів.
1.Крізь зимові заметілі
Птахи прилетіли.
В них червоні гарні груди,
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться птахи…(Снігурі)
2.Чорно-біла, метушлива,
Голосно стрекоче,
Мабуть, злодійка-пташина
Знов щось вкрасти хоче,
Чи люстерко, чи намисто —
На це в неї вдосталь хисту,
Ох і пройда ж ти нівроку,
Хитра злодійка ... (Сорока)
3. В лісі ця справжня
пташка живе.
З шишок горішки
собі дістає.
В’є гнізда не влітку,
а сніжною зимою.
Кривлен ніс — зелен хвіст.(Шишкар)
4. У синіх погонах.
Рожевих лампасах,
А гірш за ворону
Вчиться у класі.
Сойчиному дзюбу
Читанки не любі.
А як візьме в пазурі —
Летять зшитки, букварі.
Тож не дивно, в заводійки
На уроках — тільки двійки!
Ліс шумить і хурделиця ойка,
Між гілками з'явилася... (Сойка)
5.Тук-тук-тук!Так-так-так!
І комашка, і черв'як,
І личинка — біла спинка,
І жучок-короїд —
Мій сніданок, мій обід.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
6.Нахвалялась птиця чорна:
« Я весела, я моторна,
Довгий дзьоб та довгий хвіст,
Я й співати маю хист.
Я прекрасна, я вродлива,
Приязна, розумна, мила.
От якби ж то ще корона…»
Нахвалялася …(Ворона)
7.За вікном летить сніжок,
Піднялася віхола.
Але бачу я пташок,
Що сидять під стріхою!
Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти, …(Горобці)
8.Пташечка маленька,
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка,
Чи здогадались ви?
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …(Синички)
9.Ходить пані в сірім жупані.
В чорну хустку замотана.
Дуже заклпотана.(Галка)
11. Не лінивець і не сплюх
Гість північний — омелюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.
Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.
Птах в роботі не скучає,
Всі дерева облітає,
Скрізь стрибає, наче свій,
А, як стихне сніговій,
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.(Омелюх)
Цей співочий міні-птах
Всіх шкідливих їсть комах .
Дуже любить він фундук.
Запасає цей продукт.
А щоб жити у теплі,
Оселяється в дуплі.
В теплий край він не летить,
Йому й вдома добре жить.
Нищить в лісі шкідників,
Є окрасою лісів.
Все про нього треба знать,
Щоб його охоронять! (Повзик)
Другий етап — виготовити аплікації "Хто прилетів до годівнички?".
Третій етап – написати текст-розповідь «Пташина їдальня», та виготовити збірочку.
Захист. Висновки:
-Хто буде прилiтати?
-Чи вистачатиме корму?
-Як будемо зустрiчати нових друзiв наступної зими?
Гра "Перекладачі".
Убгол (голуб)ронаво (ворона)
лекале (лелека)лисичка (синичка)
росока (сорока)льражуве (журавель)
роцьбего (горобець)телдя (дятел)
- Які птахи зайві і чому?
V. Підсумок уроку
1. Метод «Незакінчене речення»
- Я хочу у вас взяти невеличке інтерв’ю.
- На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим було…
- Ця інформація дозволяє зробити нам висновок…
- Сьогоднішній урок навчив мене…
- У природі все взаємозалежне. Природа – наш дім, а ми з вами – господарі в нім. Тож давайте будемо гарними господарями.
Ти добро лиш твори повсюди, хай теплом твоїм повняться груди.
Бо людина у цьому світі лиш добро повинна творити.